Tropheus tråd (side 63)

Jeg har pr i dag, et kar på 375 liter. Hvor jeg har 21 stk Tropheus Nkonde på 3-5 cm sånn ca..

Kan jeg kjøpe ca 15 stk Tropheus moorii Kalambwe på 7 - 11 cm og ha i samme kar ? Vet at Nkondene vil bli større med tiden, men har planer om og kjøpe inn et kar til, men det blir ikke før de er litt større..

Noen formeninger om dette ?
21 yngel i et 375 liter har du masse plass igjen. Betingelse for dette er at nye fisker som du putter inn må være i samme størrelse. Hvis du putter i karet voksen fisk blir den nye gruppen dominant og plutselig kan karet bli for lite for de små. Hvis du har masse stein kan de små gjemme seg men de vil ikke får et optimalt levesett.
Det ville jeg aldri ha gjort! To så "fargesensitive" varianter som nkonde og bright red hører ikke sammen.. Du kommer til å få førti fisk som farger dårlig- Garantert vil jeg si.. Det er jo litt artig at fiskene har farger Sørlige moorii og sp.red ville jeg ikke ha hatt sammen med andre varianter uansett.. Vil du eventuelt mikse med noe, så miks med duboisi er mitt råd.

Vær også klar over risikoen for bukvannsot når man setter sammen grupper.. Det er en sjangs for at det går galt, og da kan du miste alt sammen!

Har hatt mange forskjellige varianter sammen, og har aldri blitt fornøyd..

Mvh,
Kristian
etter mitt syn vill jeg aldri mer blande noen som helst varianter. blandet kiriza og dubber. og dubbene tok kvelden ingen andre fisk. få deg flere kar du gutten min.. lol.
Heisann!
Hehehe.. Her var det raskt svar og få ja Nei da så, får prøve og få opp noe mer kar da :P Nettopp solgt unna en masse kar, til samboerens store lettelse..

Er kjempe artig med Nkondene, men de er så små enda hehe.. Så frister veldig og få inn en voksen Tropheus gruppe av noe slag..
Hehe, du er som meg du Kenneth... Dårlig tålmodighet få deg en 200l til nkondene og kjøp noe stort, først som sist
Heisann!
Godt og høre vi er flere :P

Da jeg bar ned 375`n, som da er i veldig tykt glass og veide mer enn nok, så la jeg egentlig drømmen om 2 meters kar på hylla.. Men, må jo innrømme at det frister fortsatt Se om jeg kommer over noe godt kjøp på 900l ++

Merkelig at liter syken ikke gir seg.. Blir liksom aldri fornøyd hehe :P
badat
[QUOTE=KristianH]... Badat: Kommer fiskene fra Kent eller? Han har vel de variantene inne.. Gled deg til å ha en kirsebær gruppe i hus.. Det gleder de fleste;)

Jeg vet ikke om Kent har Red Rainbow Kasanga, men "mine" er ikke derfra.
Ja, Kirsbær er fine men prisen for VF er høy nå om dagen.
Jeg formidler dem videre siden jeg ikke har ledige kar.
Både Bulu Point og Kasanga frister veldig. Kanskje jeg selger ynglefabrikken, Ikola'ene.

Flott Petro film E. og V. Den store Moshi gul blir vel sjefen i karet!? Hvor stort er karet de går i?
Den store er blitt sjef ja Hadde tegn til lek igår mellom den største hannen, og en litt mindre hunn. BLE SÅ GLAD Hehehe får vi yngel på moshi så blir det stort for oss
De går i 720 liter... men har lagt ut annonse for en stund siden på 800l++ ønskes, men foreløpig tror jeg det holder med 720..
badat
[QUOTE=KristianH]... Badat: Kommer fiskene fra Kent eller? Han har vel de variantene inne.. Gled deg til å ha en kirsebær gruppe i hus.. Det gleder de fleste;)

Jeg vet ikke om Kent har Red Rainbow Kasanga, men "mine" er ikke derfra.
Ja, Kirsbær er fine men prisen for VF er høy nå om dagen.
Jeg formidler dem videre siden jeg ikke har ledige kar.
Både Bulu Point og Kasanga frister veldig. Kanskje jeg selger ynglefabrikken, Ikola'ene.

Hehe, du må ikke selge ikolaene, du kommer til å angre.. Det vet jeg av erfaring! Bulu pt som vf har vært dyrt lenge.. Når jeg begynte med troffer var det umulig å få tak i, og slik var det i flere år.. Heldigvis er det muligheter nå, men man blir fort blakk Men, det kan bli en fin yngelfabrikk det også badat. Jeg mener bulu pt er nærmere sp.ikola enn sp.black hvis man sammenligner kroppsform og adferd. Mener jeg leste en dna analyse som bekreftet dette, men skal ikke si det for sikkert.

Tror kent har kabwimba når jeg tenker meg om.. Det har visst ikke blitt fanget kasanga det siste året mener jeg svensken sa.. Men, for min del blir det litt "same shit" når det gjelder red rainbow. Og det sier jeg som aldri har hatt en rød regnbue, hehe, tar sikkert feil, men har lagt meg til en formening om at red rainbow har knallfine hanner, men gjevnt over er blir gruppa litt "grumsete". For de som har hatt røde regnbuer, korriger meg gjerne!

Vibeke: Det var en svenske som skulle selge en drittbillig 1200 liter på ciklid.se eller cichlids tror jeg
Nei, var det på nettakvariet tro?!
vist det er den red rainbow gruppa nols hadde inne når vi var der så var den satan meg så sinnsykt fin, men vi skulle selvsagt ikke hjem den gangen så vi kunne ikke ta med fisk
Evolution
vist det er den red rainbow gruppa nols hadde inne når vi var der så var den satan meg så sinnsykt fin, men vi skulle selvsagt ikke hjem den gangen så vi kunne ikke ta med fisk:-)

Det var kabwimba han hadde når dere var der.. Vet hvor de kommer ifra
KristianH
... Tror kent har kabwimba når jeg tenker meg om.. Det har visst ikke blitt fanget kasanga det siste året mener jeg svensken sa.. Men, for min del blir det litt "same shit" når det gjelder red rainbow. Og det sier jeg som aldri har hatt en rød regnbue, hehe, tar sikkert feil, men har lagt meg til en formening om at red rainbow har knallfine hanner, men gjevnt over er blir gruppa litt "grumsete". For de som har hatt røde regnbuer, korriger meg gjerne!

Ja. Kabwimba hadde han for en stund siden. Men Kasanga var det lenge siden det blir snakket om. Er delvis enig med deg at regnbue familien ligner veldig mye på hverandre "same", men om de er noe "shit" er jeg ikke enig. For eksempel blant dem så er det Kasakalawe som markerer seg veldig tydelig med sterke farge, blå regnbue og Golden Kazumba skiller seg tydelig ut, men Kasanga er kongen med tydelig farge, samme er Ilangi. Ilangi faktisk hører også til regnbue familien. Så ikke snakk stygt om min favorit regnbue troffer da gitt.
badat
[QUOTE=KristianH]... Tror kent har kabwimba når jeg tenker meg om.. Det har visst ikke blitt fanget kasanga det siste året mener jeg svensken sa.. Men, for min del blir det litt "same shit" når det gjelder red rainbow. Og det sier jeg som aldri har hatt en rød regnbue, hehe, tar sikkert feil, men har lagt meg til en formening om at red rainbow har knallfine hanner, men gjevnt over er blir gruppa litt "grumsete". For de som har hatt røde regnbuer, korriger meg gjerne!

Ja. Kabwimba hadde han for en stund siden. Men Kasanga var det lenge siden det blir snakket om. Er delvis enig med deg at regnbue familien ligner veldig mye på hverandre "same", men om de er noe "shit" er jeg ikke enig. For eksempel blant dem så er det Kasakalawe som markerer seg veldig tydelig med sterke farge, blå regnbue og Golden Kazumba skiller seg tydelig ut, men Kasanga er kongen med tydelig farge, samme er Ilangi. Ilangi faktisk hører også til regnbue familien. Så ikke snakk stygt om min favorit regnbue troffer da gitt.

Hehe, mente mer at de lignet, ikke at det var noe shit.. Da hadde jeg nok ikke anskaffet meg 50+ kasakalawer for å si det sånn! Jeg er ikke enig i at ilangi golden kazumba hører til regnbuene, men det skal jeg sjekke opp i aqualogen Mulig jeg tar feil altså! Virker som at røde regnbuer kan bli skikkelig store, det er heller ikke negativt
Jeg mener da at det er stor forskjell på kasanga og kambwimba regnbuen.
Det er mye mere gult i sistnevnte. Ta en tur til Lier og se.
Der går det noen sinnsykt fine kambwimbaer

Mvh "Gammern"
Mener svensken sa noe av det samme når han skiftet import fra kasanga til kabwimba..

Hørt myye pent om Magnars regnbuer,,. Må hive meg på bussen snart jeg
magnar sine er helt rå..... selv sønnen min på 16 som ikke er troffe fantast ble betatt av de....
Bra nok for at jeg kan se de er nydelige Kabwimba. Fin størrelse på dem også.
De minner meg om min første gruppen som du kjenner til.
Vi skal jo strax nedover til østlandet, så da bare svipper vi innom deg Magnar, og tar med oss fiskene hjem
Nydelige fisker!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap