Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 63)

Supert, Inger Anne! Blir det noe klekking av eggene, dvs er de befruktet ? Viser de voksne noen interesse for å spise eggene de legger, forresten? De viltfangede mine gjorde ikke det, men det er jo sånt som varierer fra gruppe til gruppe.

ETTER REDIGERT PS!
Du trenger ikke svare på spørsmålet Har akkurat vært innom tråden din og der sto det om klekking, så da vet jeg det

Blir ikke de hunnene helt rare til det ugjenkjennelige når de har lagt egg, vel?? Så store mengder som de klemmer ut, så blir de skikkelige sylfider og bare halve size'n av tidligere, hehe Jeg fikk meg en god latter første gang jeg så en av de sylslanke sylfidene dagen etter en egglegging. Helt komisk!
Det er vel en grunn til til at jeg ikke trenger å svare på spørsmålet, Mona. Halvparten av gruppen er jo dine gamle VF. Det er derfor jeg måtte inn i tråden din og skryte av dem. De spiser ikke egg her i huset heller, nei. Heller ikke de få CW-06 som går sammen med dem.

Jeg har faktisk ikke sett noen sylfidedamer. Delvis fordi de er såpass sky at de ikke viser seg for meg, og delvis fordi de tydeligvis ikke tømmer seg helt. Sånn som de holder på, har de tydeligvis et godt lager å ta av. De jeg har sett, har fortsatt vært gode og lubne. Men de var jammen veldig lubne før de satte i gang også. Jeg klaget jo også lenge på forhånd, om at de snart måtte skvise ut litt av det de hadde innenbords. Og nå er det tydeligvis noen som har trukket ut proppen av dem! De er herlige! Men nå ser jeg egg hver gang jeg lukker øynene. Dessverre følger de tradisjonen her i huset: at de leker like før en ferie. Men det må da bli noen småtasser som overlever etter et sånt eggilde?
En av de siste gangene C-140 la egg hos meg, foretok jeg meg ikke noe med eggene, bare lot dem henge. Det var i en 112 liter. Eggene ble hengende urørt til de klekket, og jeg forventet jo en og annen overlever av sååå mange egg... men den gang ei. Ikke en eneste yngel vokste opp i karet. Jeg er nesten sikker på at det var pga ph. Evt er de voksne særdeles grådige på småyngel, i motsetning til egg som de lar være. Ph var nemlig "normal" i det karet der, ikke de råsure vannet jeg brukte på det vellykkede kullet jeg avlet opp (175 stk., husker antallet enda)
Plussmedlem
175 stk! Er det mulig? ;P

Blir moro å se på rekorden min hva den er når jeg er.. tja.. 50 år
Anders Kaste
175 stk! Er det mulig? ;P

Ja, jeg grøsser nesten når jeg tenker på det antallet det KUNNE vært... over halvparten av eggene som ble lagt myglet/mugnet, men tenk deg situasjonen dersom de ikke hadde gjort det, men hadde klekket, de også! Det ville kjapt vært bortimot 400-500 yngel...! Det har ikke jeg hatt plass til å fostre opp noengang, så jeg er glad for at det "bare" ble 175 :p

Plussmedlem
He-he, ja ;-P

Og hvis jeg starter å få egg, blir det en 54-liter jeg skal bruke til oppvekst.. og du har vel ofte brukt en 160-liter, har du ikke det?

Vel, vel.. det betyr altså at jeg ikke kan ha 175 yngel oppider.. ;P

Men, det blir jo ltt penger ut av det da Det var vel ikke verdens vanligste Corydoras, så du tjente sikkert litt DET er hvertfall en fordel. Og at Cory-yngel med bittesmå barter er så søte, da Gleder meg virkelig til jeg kan starte med cory-oppdrett, men jeg har vel stort sett bare ungfisk ennå, tror jeg.
Det C140-kullet var egentlig dårlig butikk om man skal se slik på det. Faktisk tjente jeg vel nesten ikke noe på det kullet med C140, fordi jeg solgte nesten alle samlet og veldig billig til en butikk. Med tanke på hvor mye mat de hadde spist i månedene jeg hadde dem, så spiste vel hver enkelt for mer i røde mygglarver enn hva jeg solgte dem for :p

Kun noen få i det C140 kullet jeg solgte privat, altså fra meg til en annen privatperson direkte. Grunnen til at jeg kontaktet butikken og spurte om de ville ta over kullet av meg, var at jeg ikke orket å styre mer med det og alt merarbeidet det innebærer å selge til en og en privatperson, styre med avtaling av henting, holde av tid på kveldene når folk kan hente osv. Det kan bli ganske mye arbeid av det hvis det er snakk om svært store kull.

Men har "heldigvis", hehe, hatt mere normalstore kull etter det C140 kullet Hadde imidlertid en del til salgs i høst også. Det var tilsammen 3 ulike Corydoras-arters yngel som totalt utgjorde ca 200 ungfisk, klare for salg fra i høst av. Jeg solgte raskt Corydoras condiscipulus avkommet, de var populære. Overraskende populære, ante ikke at de skulle selge så fort, men det gjorde de.

Det er gått en del uker, og fremdeles har jeg noen igjen av 1 av de 3 artene. Det vil si; nå har jeg riktignok kun 14 stk igjen av de grønne Green Laserne (tok dem ut og telte dem opp idag). Det har tatt noen uker å få solgt dem, og det er greit å ikke ha bråhast med sånt
Av de 14 grønne er 5 eller 6 avtalt solgt til en som vil spe på med litt friskt blod i sin eksisterende grønne gruppe.
Deretter har jeg jo en flott gjeng med C121 (Corydoras cf burgessi) men der har jeg ikke flere igjen å selge, tror jeg. Jeg har ikke peiling på det nøyaktige antallet jeg har igjen, men 32 av dem er avtalt solgt. Når de er tatt ut, skal jeg samle inn resten av dem også og telle nøye over hvor mange det er. Det er nok ikke så veldig mange, så da kommer jeg til å beholde resten selv. Må jo ha noen selv også, de er så utrolig fine!

Alle plantene som hørte til i 160 literen disse Corydoras-ungfiskene går i, ble tatt ut av karet for noen uker siden fordi jeg måtte ha "armslag" for å fange inn etterhvert som fiskene ble solgt. Plantene var da bare i veien støtt, så jeg tok ut alle unntatt en sverdplante og la dem i en bøtte vann på gulvet. Den bøtta ble så skjøvet inn i en kald krok....I dag har jeg dratt frem igjen denne bøtta med akvarieplanter som har gått for lut og kaldt vann i ukesvis. Vannet var isende kaldt i bøtta, og halvparten av plantene hadde felt alle bladene sine. Uffda. Og de plantene som var sååå fine da de ble tatt ut! Det var hovedsaklig H. difformis, men også en fjærbuskete plante som jeg har glemt navnet på (jeg tror kanskje det er Limnophila aquatica..?) Den var det ikke mye igjen av, men jeg reddet stumpene og håper de tar seg opp igjen. Nå er iallefall alt som kunne reddes av plantene satt tilbake i 160 literen, og jeg håper virkelig de vokser til igjen og blir like fine og buskete som før.

Jeg har kun C121 ungfisk igjen i 160 literen nå, og de er et herlig syn når de kommer i samlet flokk! ) De siste 14 grønne ungfiskene som jeg nevnte lenger oppe, ble satt i 45 literen i dag, og det karet er helt gjengrodd av planter.
Fra 160 literen skal det hentes ut 12 stk C121 senere denne uka, og så 20 til i romjula.
C140
Hei Mona

Ser du skriver ganske utfyldene beskrivning på cory oppdrettene dine, men hvor er den på C 140? Grunnen til jeg spør er at jeg har overtatt/kjøpt 3 stk voksne F1 som kommer fra deg og jeg skal ned til Birger å hente 3 stk hos han i romjulen sammen med Erik. Greit og smug lese litt
Og hvor har de voksne Weitzmani coryene dine tatt veien? Er på jakt etter flere til min 1`ne.

Mvh
John
Buskiz
Ser du skriver ganske utfyldene beskrivning på cory oppdrettene dine, men hvor er den på C 140?

Den historien befinner seg nok i DEL 1 av akvarietråden min, og good luck med å sitte og bla i den! (beregn god tid, den er tungrodd) Jeg husker ikke nøyaktig, men året tror jeg var -08...? Det var midt på sommeren enten i -07 eller -08 at de la egg første gang. TROR det var -08.... så se derfra og utover. Jo, det må være -08, for jeg tror ikke jeg kjøpte dem før på slutten av året -07.

Buskiz
Og hvor har de voksne Weitzmani coryene dine tatt veien? Er på jakt etter flere til min 1`ne.

Jeg solgte mine C. weitzmani, alle sammen, da jeg trappet ned på antall arter og kar i høst. Må tilstå at jeg ikke husker hvem som kjøpte dem heller, det gikk unna en del fisk her nemlig
Ja jeg vet den er lang og har mange innlegg, har jo hvert innom den en gang og tipset deg. Corydoras amapaensis
Ok da har vi en deal, jeg leser hele tråden din og når jeg er ferdig er du tilbake for fullt??? hehe.
Neida bare kødda ) God Jul Mona. how how..

Ps: dretter på noen F1 Adolfoier fra deg også sammen noen VF som kommer fra Kløfta...
Godt å høre at "barna mine" har det som plommen i egget rundt omkring i landet, hehe
fantastisk å se litt gnist og liv inne på denne tråden igjen.
Corysmitten du har startet fortsetter bare å spre seg.

God jul til deg og dine (både 2 og 4 beinte samt de med finner).

Espen
Plussmedlem
Mona, det Espen sa ang. at du har spredd så mye interesse når det gjelder corydoras; les det siste innlegget i min personlige tråd, bare et litt morsomt, gammelt tilbakeblikk. Satt og bladde litt i gamle innlegg i tråden min, så fant jeg det artige innlegget
Gleder meg enormt Mona,blir julaften på lille-julaften for meg i år
Lurte bare på en ting Mona ang. sp. black.Disse har jo både du og jeg opplevd å hatt massedødsfall på når det gjelder yngel. Så ut til at du fant løsningen med å fore kun med nyklekket artemia. Nå har jeg et lite kull på disse og skulle gjerne fått de til å leve opp og forer de for harde livet med artemia
Men spørsmålet mitt blir da ,husker du hvor lenge du holdt på med det ?
Til de var mellom 4 og 5 uker. "4 ukers kneika" ser ut til å være den magiske grensen, en periode der veldig mange Corydoras yngel, ofte hele kull, plutselig begynner å stryke med akkurat rundt 4 ukers alder. Så jeg har pleid å passe på at yngelen er nærmere 5 enn 4 uker før jeg begynte å spe på med annet fôr og tilvenne dem det. Jeg pleier også å trappe opp rengjøringen og vannbyttene litt, være ekstra nøye på alt, når de nærmer seg 4 uker. Siden man ikke vet hvorfor det frafallet skjer akkurat rundt den alderen, så ...

Her er bilder av noen som roper; "Hallo Sølvi! Sees i morra!" Hehe Knipset disse bildene tidligere i dag, for å legge ut her i tråden til deg Passet jo perfekt at du var innom her nå da.

[External Image]

[External Image]
Åhh så søte ,er helt forelska jeg
Karet deres er klart med riktg ph og testet både for det ene og andre ,gleder meg som en liten unge

Takk for svar ang. de svarte ,skal nok passere 5 uker før jeg "slapper av "
Hehe, skjønner at du gleder deg! Det kan fort bli favoritter dette, de er så nydelige.

Og her er forresten et bilde fra karet til foreldrene til C121 yngelen! Du ser et par av de voksne nede i høyre hjørne på bildet.

Hele karet ser egentlig bare ut som rot, men jeg har ikke giddet å innrede karet skikkelig igjen pga jeg har visst lenge at jeg må ta ut alt inventaret "snart". De voksne C121 skal nemlig få flytte inn i 160 literen med C121 ungfiskene/oppdrettet - etter at jeg har jagd dem rundt og fisket ut dine i morgen. Har ventet med å flytte de voksne over, siden jeg så ofte har vært nødt til å rote rundt med håv og skremme livsskiten ut av alle i 160 literen, hver gang jeg skulle ha tak i noen som skulle selges. Men nå som de grønne er ute, så er det mere ro i 160 literen. Dermed tenker jeg de voksne C121 kan flytte inn straks.

Dette er det eneste karet jeg har hatt varmekolbe i, pga de er såpass varmekjære, disse C121. Derfor har jeg passet på å ha minimum 25°C, helst 26-27°C i karet deres. Nå som det er blitt så kaldt ute, har jeg satt varmekolbe i 160 literen også, for å holde tempen oppe. Jeg merker sannelig godt at det ikke er 15 akvarier eller noe slikt i dette rommet lenger! Det blir aldri så varmt nå, som det var før.

[External Image]

He Mona
Vil benytte anledningen til å ønske deg en riktig god jul og et godt nytt år, før jeg om en time eller to kjører nedover til sørlandet for å feire jul med sviger familie.

Takk for all hjelp jeg også i år har fått av deg. Det er godt å ha slike som deg når spørsmål om fisk etc dukker opp.

LOFFA
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap