Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 63)

Nå forstår jeg plutselig absolutt ingen ting. Målte pH i innkjøringskaret, den hadde falt til 7,5. Og som forventet fulgte nitritt etter, bare 0,2 i dag. Den kurven stuper jo nokså brått, og da tenke jeg det ville være gøy å måle nitritten.

Det var det ikke. Kunne like gjerne helt i vann, hvis det overhode var noe fargeskift var det mot blått, ikke den aller minste antydning til nitrat! Stupt fra 80 til 0,0 over natten!

Nå dør vel ikke tester på noen små timer, men for sikkerhets skyld testet jeg i et innkjørt kar både med denne og en helt fersk test, ikke noe problem, resultat som forventet.

Hvor i all verden ble det av nitraten?

Tilsatte jo eddik, men ikke i mengder noe det veldig beskjedne pH-fallet beviser. Prosessen er i gang, null ammonium. Det har riktignok dannet seg en hinne jeg ikke har lagt merke til bak juletreet under juleduken, men det er sirkulasjon.

Dette skjønner jeg bare ikke noenting av! Mater bakteriene med tilmålt dose Salmi, for noe lever jo oppi der, og så tar jeg et glass rødvin.
Mystisk, men det finnes sikkert en ordentlig forklaring på fenomenet.
Fant følgene på Wikipedia, fra en artikkel om nitrifikasjonsprosessen:

Denitrification is the reduction of nitrates back into the largely inert nitrogen gas (N2), completing the nitrogen cycle. This process is performed by bacterial species such as Pseudomonas and Clostridium in anaerobic conditions.[3] They use the nitrate as an electron acceptor in the place of oxygen during respiration. These facultatively anaerobic bacteria can also live in aerobic conditions.

Dette kan under bestemte vilkår oppstå i akvarier og kan selvsagt være en forklaring som er relevant for ditt tilfelle. Det ville isåfall såvidt jeg forstår, men jeg er altså langt fra noen kjemiker, normalt men ikke alltid, (de kan leve i både anaerobe og aerobe omgivelser) betinge et temmelig surstoffattig vann. Kanskje liten mengde vann med ammoniakk tilpasset innkjøring av mange kar slik du nå kjører inn mye filtermatte, har gitt såvidt store mengder bakterier som omsetter ammoniakk til nitritt til nitrat at disse bakteriene har ført til et surstoffattig miljø (lite vann - lite oksygen) og derfor en denitrifikasjonsprosess med frigivelse av nitrogengass. Derved er det tilsvarende lite eller ingen nitrat å måle.

Hvis ikke dette også rettferdiggjør et glass rødvin, vet ikke jeg

Mysterium løst, hurrraaa!
Skål for den Sigmund, ta to! Kjøkkendør med juleduk over akvariet som noen har dyttet på så det ble tett, pluss proteinhinne, det har vel vært temmelig oksygenfattig oppi der ja. Hurraaa! Da behøver jeg ikke kjøre hele greia om igjen likevel! Nå er hinnen fjernet med Torky, glippe satt, og så blir det spennende å måle igjen om en dag eller tre.

Det er jo fortsatt liv i innkjøringstråden, tror jeg spanderer noen linjer før jeg kaster meg over hurraglasset ;o)
Nitritten helt vekk i dag, det var jo forventet. Men noe utslag på nitrat er det ikke antydning til. Det var vel også som foventet. Nå har jeg og møbelhunden tuslet ut i entreen der en luftpumpe med tre luftesteiner kan sørge for litt bevegelse i overflata uten at vi blir sprø. I tillegg må jeg finne en annen løsning på å holde svampene nede, nå ligger en lang svampremse diagonalt og bremser sirkulasjonen. Vi har sikkert en bordfjelskjepp til overs som passer...

Oppdaterer i innkjøringstråden også, så alt havner ett sted.

Litt spent er man jo...
Nitraten bråvåknet med økt sirkulasjon!
En natt med luftestein og senket pH så var ting sånn litt tilbake til normalen, med NO3 over 80. Det er ikke mye med tanke på hva jeg tilsetter, men jeg er jublende glad for at jeg ikke må starte på bunnen igjen!

Og over å ha lært noe nytt, det er jo logisk at bakterier ikke legger seg ned og dør når det er O2 å hente selv om det er litt mer jobb å spalte. Nitritten også tilbake, men det er vel naturlig at bakteriene tar O2 fra NO2 først kanskje? Elsket kjemi, men det er veldig gammel kunnskap... noe å tenke på da, at de driver med det mener jeg, nitrogen kalles jo ikke kvelstoff for moro skyld, tror det blir gløtte på luka og god sirkulasjon skulle jeg kjøre inn flere kar...

Har gått over 85-literne med lommelykt i tussmørket under terrassen i dag, de er veldig ripete alle sammen. Får sjekke ut hva det koster med nye frontglass, for jeg kan ikke tenke meg annet enn at det blir skrale bilder gjennom dem slik de er. Og så får jeg finne ut ståa når det gjelder reolen. Er fortsatt fristet til å ta jobben og lakkere alt svart. Liker Hammmerite, men jeg er usikker på om den kommer i annet enn skinnende blank, og det blir kanskje litt i overkant...
Alt vel med innkjøring, nitrat opp, nitritt er fortsatt langt utenfor skala, men jeg antar at den er på vei ned. Det er også stoffskiftet, har nok mast litt i jula og ikke hatt tid til nåler, så da er det to skritt fram og ett tilbake. Greit å vite at jeg har lov til å være litt slapp da ;o)

Ove har trimmet fisken med laser, den ble også sliten. Fikk ikke frem kameraet fort nok til å knipse seks velvoksne SAEr som til slutt lå pesende på bunnen etter utallige turer i Juwelen, men det ble da en serie i 160-literen:

Minsten raskest ute
[External Image]

Coryer er ikke det aller minste interessert, C142 syntes det var veeeldig skummelt...
[External Image]

Litt rått selskap, neste art tar over
[External Image]

[External Image]

[External Image]

Og så Kongen selv - eller Presidenten kanskje det må bli...
[External Image]
Ja, du må passe på helsa di du også Linda! Selv blir jeg ekstremt påvirka av været, så med lavtrykk på lavtrykk ute, så er det det inni meg også...

Godt vi har søte fisker å glede oss over da ;D
Plussmedlem
Du skal vite at du slett ikke er alene om å være slapp, Linda! Det har jeg også vært ganske lenge nå... går jo utover hobbyen, men i de litt mer oppegående øyeblikk er fiskene en glede å kunne kikke til Tenke på litt andre enn seg selv...

Gleder meg masse til utviklingen av reolen! Dette blir spennende, altså Håper ting ordner seg uten at du må betale tusenvis.
Det har ikke vært greit å være værsyk det siste året egentlig nei ;o) Har snegler å glede oss over også, fikk omsider knipset en av de enorme som går sammen med C142, det karet står så ufattelig krøkkete til at det er nærmest umulig å fotografere. Gleder meg til å få det opp og frem!

Veldig mørke i det karet, og veldig effektive!
[External Image]
Anders K
Du skal vite at du slett ikke er alene om å være slapp, Linda! Det har jeg også vært ganske lenge nå... går jo utover hobbyen, men i de litt mer oppegående øyeblikk er fiskene en glede å kunne kikke til :-) Tenke på litt andre enn seg selv... Gleder meg masse til utviklingen av reolen! Dette blir spennende, altså :) Håper ting ordner seg uten at du må betale tusenvis.


Men jeg er en "gammel" dame Anders, og vet hva som feiler meg og at det blir bra, du må få sjekket opp dette her! Kan ikke være riktig at du skal hangle sånn i evigheter mener nå jeg...

Reolen ja, gudene vet hva som skjer på den fronten egentlig, har hatt for mange andre jern i ilden til å følge opp. Skal se om jeg får tuslet meg ned og kikket på den i morgen, kanskje blir jeg nødt til å skrinlegge hele det prosjektet og se hva jeg finner andre steder...
Plussmedlem
Linda W
Men jeg er en "gammel" dame Anders, og vet hva som feiler meg og at det blir bra, du må få sjekket opp dette her! Kan ikke være riktig at du skal hangle sånn i evigheter mener nå jeg...

Jeg tok noen blodprøver i dag, så får vi se hva som skjer. MEN, over til hobbyen din igjen, akkurat nå følte jeg meg veldig hypokonder og at jeg førte ting litt utenfor tema

Linda W
Reolen ja, gudene vet hva som skjer på den fronten egentlig, har hatt for mange andre jern i ilden til å følge opp. Skal se om jeg får tuslet meg ned og kikket på den i morgen, kanskje blir jeg nødt til å skrinlegge hele det prosjektet og se hva jeg finner andre steder...

Det er nok viktig å ta seg god tid til reolen. Skjønner at det ikke var en strøken reol du har fått i hus, så bedre å bruke litt tid på å bli fornøyd enn å gå og gremme seg over hvor stygt noe er hver dag... hehe

Anders K
Jeg tok noen blodprøver i dag, så får vi se hva som skjer. MEN, over til hobbyen din igjen, akkurat nå følte jeg meg veldig hypokonder og at jeg førte ting litt utenfor tema ;-) Det er nok viktig å ta seg god tid til reolen. Skjønner at det ikke var en strøken reol du har fått i hus, så bedre å bruke litt tid på å bli fornøyd enn å gå og gremme seg over hvor stygt noe er hver dag... hehe :)


Skulle nok gjort som de andre og kjeftet på deg i din egen tråd, men nå nevnte du det i en akupunktørs personlige tråd, og det er lov. Hadde du bodd nærmere hadde jeg kommet og stukket deg med skarpe nåler så du ble frisk ;o)

Og du har helt rett, det er bare snakk om hvorvidt kostnad og arbeid for å få den såpass i orden at den kan stå i en "fotografs" stue er verd bryet, eller om jeg skal vente til jeg har råd til nytt. Gyver jeg løs på den tror jeg kanskje vi snakker våren nå, da kan jeg stå ute og lakkere om og tusle med silikon og glass uten at det er så i veien. For karene som står ute nå er like ripete som de jeg har tatt inn. De er tette og bunn solide da, kanskje jeg legger dem ut for salg i stedet...
Puh! Da er jeg hjemme i Østfold igjen, og jeg har noen planter som gjerne vil til deg! Jeg regnet med at det ikke var aktuelt med å hente planter kl. ett på natta, så jeg satset på at vi kan ta en liten overlevering i morgen.
Nå først åpnet jeg mailen da. Dagen har vært helt på styr, håper alt klarer seg i kassa til i morgen, så snapper jeg den opp på lørdagshandel i Askim, har sendt SMS for sikkerhets skyld. Helt borte ble det, for nyttårsballet var i dag! Fullt kaos med baking og stryking av skjorte og lokalisering av slips og for små sko - igjen! og concealer og hårgelé og ting. Seiøse greier dette når man er snart tolv. Hulk. Og så jeg som var så spent!
Siste del av prosjekt habrosus til trondheim avsluttet - med stil!
Snufs. Ble helt rørt her jeg. For makan til forundringspakke!

Det var noe som ligner Cardamina lyrata oppi der!
[External Image]

Og borskjemt Hydrocotyle! Men er det leucocephala dette da?
[External Image]

Og noe sart og vakkert fullt av nusseligheter! Hva heter den tro?
[External Image]

Som heldigvis har klart brasene selv om de måtte overnatte litt ekstra lenge i pose, og det ble kaldt mens Inger Anne og jeg skravlet på Askimtorget. Vi kunne jo gått innenfor døren da. Te med honning! Ullstrømper! - Tenk å gi folk lungebetennelse som takk for sjåførjobben...

Hadde ikke tid til å tulle med oppvåkning og sakte tilvenning, det var bare jump uti og kooose litt :o)
[External Image]

Her ble jeg helt på snufsern, en kjempeporsjon Pellia! Den har jeg bydd på mange ganger og kommet tomhendt hjem. Hurraaa!
[External Image]

Vakkert og skjørt, er det Najas? Andematen kjenner jeg, og så var det tre Echinodorus av ukjent sort. Tok vekk de lengste bladene, da kommer den lettere over flyttesjokket...
[External Image]

Det var ikke ende på antall poser, en rødmende skjønnhet som ble så krokete av transporten at hun ikke ville fotograferes ligner veldig Rotala rotundifola. Den måtte jeg til min store sorg kassere her da det ble for lite lys for henne i 96-literen, nå skal hun få flytte inn i et hjem med bedre stell!

Absolutt helt tjokk fullt ble det. Hjertelig takk Sissimor, det var rent for meget!!!
[External Image]
Så fint at du ble fornøyd ;D

Cardamine lyrata og najas stemmer helt, og hydrocotylen er sibthorpioides "maritima". Den rødmende ble kjøpt som Bacopa australis (så helt annerledes ut i potta), men det er godt mulig du har rett. Nusseligheten er Micranthemum umbrosum...
Så bra! Plutselig samler jeg på Hydrocotyler, og hvis jeg ikke får til Cardaminaen denne gangen heller er den maritimaen sannelig ikke langt unna!

Da var det bare Echinodorusen, veldig gjennomskinnelige blader, men det er kanskje noen rakkere i karet som har sørget for at en bleheri eller parviflorus ikke helt ser ut som seg selv?
Sverdplantene kan jeg nok ikke hjelpe deg med. De har hatt litt lite lys, og gått sammen med otto og masse posthornsnegler
Da finner vi det ut når den vokser seg til litt. Spennende å se hvor stor den har tenkt å bli!

Jeg ga de nye plantene en skvett vann fra innkjøringskaret, og så testet jeg. Løp fluksens bort i remedieskapet og tilsatte litt heksebrygg, for den fargen har jeg aldri sett på NO3-testen før! Har tatt bilder, men venter med å legge dem ut til Sigmund har svart Elisabeth på forespørselen om innkjøringsforedrag på januarmøtet, jeg blir ikke ferdig med plantepraten min. Ingen enkel oppgave å illustrere vannkjemi, så han får få det lille jeg har av bilder ;o)
Så langt har jeg overlevd, Linda. Jeg var iskald på beina da jeg kom hjem, men en varm middag, etterfulgt av noen timer under dyna, med ei varm bikkje mellom beinene, ordnet saken. Det var forøvrig litt av en forundringspakke jeg fikk fra Sissimor, jeg og. Og jeg er selvsagt kjempetakknemlig! Jeg har ennå ikke helt bestemt meg for hvor jeg vil ha alt, men det mangler ikke på plass her hos meg. Planter får jeg bare aldri nok av.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap