- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Apistogrammet (side 63)
Apistogrammet (side 63)
Postet 01.03.14 kl 22:30
Postet 01.03.14 kl 23:22
Postet 02.03.14 kl 01:13
Postet 02.03.14 kl 11:12
Postet 02.03.14 kl 12:21
Har ikke hatt levende mygglarver fra pose før Leif. Men vet andre har kjøpt og benyttet dette. Thomas fra "akvaboden" vet kanskje litt mer enn meg...? Har holdt meg til artemia fra eget klekkeri og dafnier fra en og annen "vårkulp" som levendefor her i huset.
Det vil si: jeg oppdaget også en mindre predator-larve som ble med en butikk-plante. Fikk ikke tak i'n før den fikk gjemt seg - KRISE!!! Den ble sannsynligvis/heldigvis snacks for mine voksne Apistogramma da ynglene deres overlevde, og ingen voksen øyestikker er observert flygende rundt hue mitt på akvarierommet. Jeg hører fortsatt etter vingeslag før jeg går inn i rommet, da det tross alt et lite stykke vilt Amazonas! Hvem vet når moskitosen kommer for å fråtse, eller alligatorene kommer opp av sluket... Når jeg tenker etter så har det heldigvis vært malaria-fritt der inne. Et par munnfulle nyklekte artemia, ser også ut til å fungert som et godt kosttilskudd hahaha
Det vil si: jeg oppdaget også en mindre predator-larve som ble med en butikk-plante. Fikk ikke tak i'n før den fikk gjemt seg - KRISE!!! Den ble sannsynligvis/heldigvis snacks for mine voksne Apistogramma da ynglene deres overlevde, og ingen voksen øyestikker er observert flygende rundt hue mitt på akvarierommet. Jeg hører fortsatt etter vingeslag før jeg går inn i rommet, da det tross alt et lite stykke vilt Amazonas! Hvem vet når moskitosen kommer for å fråtse, eller alligatorene kommer opp av sluket... Når jeg tenker etter så har det heldigvis vært malaria-fritt der inne. Et par munnfulle nyklekte artemia, ser også ut til å fungert som et godt kosttilskudd hahaha
Postet 02.03.14 kl 12:57
Postet 02.03.14 kl 13:26
Det er nok en etterkommer F2122(?) etter en liten Salvinia natans som "tilfeldigvis" fulgte med i en pose med småfisk jeg fanget i Rio Pacaya, Peru, i 2009. Her er VF'en:
I noen kar beholder de utseende som VF'en hadde, i andre kar der de er nær mye lys og har tilgang til næring, vokser de i en slik form som hos deg.... som forøvrig for meg ligner veldig på formen hos Salvinia molesta.
I noen kar beholder de utseende som VF'en hadde, i andre kar der de er nær mye lys og har tilgang til næring, vokser de i en slik form som hos deg.... som forøvrig for meg ligner veldig på formen hos Salvinia molesta.
Postet 02.03.14 kl 14:23
Postet 02.03.14 kl 19:07
Postet 02.03.14 kl 19:30
Postet 02.03.14 kl 20:48
Mor-somt! Tok en artemia-klekkefri dag. Klart det dukker opp yngel da... ere mulig! Slikt får man ikke foreviget med Iphone. Iallefall:
Bilde nr.1: Apistogramma panduro-hue med lokasjon Rio Tahuayo på yngelvakt. Dette var den første VF arten jeg fikk inn i mine habitater
Bilde nr.2: I nabokaret er det pinadumeg ei Apistogramma bitaeniata-hue som gjeter på sine unge håpefulle. Dette er det siste paret med VF-Apisto inn i mine habitater. Hannen er godtatt fram til en cm unna yngelen... Snakk om bedagelig kar!
Bilde nr.1: Apistogramma panduro-hue med lokasjon Rio Tahuayo på yngelvakt. Dette var den første VF arten jeg fikk inn i mine habitater
Bilde nr.2: I nabokaret er det pinadumeg ei Apistogramma bitaeniata-hue som gjeter på sine unge håpefulle. Dette er det siste paret med VF-Apisto inn i mine habitater. Hannen er godtatt fram til en cm unna yngelen... Snakk om bedagelig kar!
Postet 03.03.14 kl 21:53
Postet 03.03.14 kl 22:18
Postet 04.03.14 kl 20:06
Postet 05.03.14 kl 00:55
Postet 05.03.14 kl 01:44
Endret: 05.03.14 kl 01:45
Postet 06.03.14 kl 17:39
Nydelig fisk Simen. Det artige er jo at hannen har neste lik "bunad".
Jeg kjøpte et par (Tom C oppdrett) på Larviks storauksjon i begynnelsen av februar. Nå gjeter hun en flokk på ca. 25 små, ca. 2 uker gamle. I begynnelsen jaget hun hannen en god del, men det har roet seg betraktelig. Morsomt å se småtassene beite på hjørnefilteret.
Har også yngel på A. piaora (?) som jeg kjøpte på samme auksjon. Prøvde å finne ut noe mer om disse, men ikke mye å finne. Iflg. Apistogramma.com kan det være en egen art, men også mulig at de som fanget denne første gang i 2003 har beskrevet ungfisk av en pertensis-gruppe, muligens A. velifera. Wise skriver i 2012 at artsbestemmelsen er gjort etter fotos idet arten aldri er importert.
Altså en mysteriefisk. Ikke importert pr 2012, kanskje en ny art, antagelig ikke. I alle fall, de svømmer nå rundt med yngel. Får jeg til fine bilder, kan jeg se om Apistogramma.com kan tilføye noe nytt.
PS. Hyggelig at du er tilbake fra AF-pausen
Jeg kjøpte et par (Tom C oppdrett) på Larviks storauksjon i begynnelsen av februar. Nå gjeter hun en flokk på ca. 25 små, ca. 2 uker gamle. I begynnelsen jaget hun hannen en god del, men det har roet seg betraktelig. Morsomt å se småtassene beite på hjørnefilteret.
Har også yngel på A. piaora (?) som jeg kjøpte på samme auksjon. Prøvde å finne ut noe mer om disse, men ikke mye å finne. Iflg. Apistogramma.com kan det være en egen art, men også mulig at de som fanget denne første gang i 2003 har beskrevet ungfisk av en pertensis-gruppe, muligens A. velifera. Wise skriver i 2012 at artsbestemmelsen er gjort etter fotos idet arten aldri er importert.
Altså en mysteriefisk. Ikke importert pr 2012, kanskje en ny art, antagelig ikke. I alle fall, de svømmer nå rundt med yngel. Får jeg til fine bilder, kan jeg se om Apistogramma.com kan tilføye noe nytt.
PS. Hyggelig at du er tilbake fra AF-pausen
Postet 06.03.14 kl 18:01
Sigmund - ex 530Nydelig fisk Simen. Det artige er jo at hannen har neste lik "bunad". Jeg kjøpte et par (Tom C oppdrett) på Larviks storauksjon i begynnelsen av februar. Nå gjeter hun en flokk på ca. 25 små, ca. 2 uker gamle. I begynnelsen jaget hun hannen en god del, men det har roet seg betraktelig. Morsomt å se småtassene beite på hjørnefilteret. Har også yngel på A. piaora (?) som jeg kjøpte på samme auksjon. Prøvde å finne ut noe mer om disse, men ikke mye å finne. Iflg. Apistogramma.com [B]kan[/B] det være en egen art, men også mulig at de som fanget denne første gang i 2003 har beskrevet ungfisk av en pertensis-gruppe, muligens A. velifera. Wise skriver i 2012 at artsbestemmelsen er gjort etter fotos idet arten aldri er importert. Altså en mysteriefisk. Ikke importert pr 2012, kanskje en ny art, antagelig ikke. I alle fall, de svømmer nå rundt med yngel. Får jeg til fine bilder, kan jeg se om Apistogramma.com kan tilføye noe nytt. PS. Hyggelig at du er tilbake fra AF-pausen
Postet 06.03.14 kl 18:06
LOFFA[QUOTE=Sigmund - ex 530]Nydelig fisk Simen. Det artige er jo at hannen har neste lik "bunad". Jeg kjøpte et par (Tom C oppdrett) på Larviks storauksjon i begynnelsen av februar. Nå gjeter hun en flokk på ca. 25 små, ca. 2 uker gamle. I begynnelsen jaget hun hannen en god del, men det har roet seg betraktelig. Morsomt å se småtassene beite på hjørnefilteret. Har også yngel på A. piaora (?) som jeg kjøpte på samme auksjon. Prøvde å finne ut noe mer om disse, men ikke mye å finne. Iflg. Apistogramma.com [B]kan[/B] det være en egen art, men også mulig at de som fanget denne første gang i 2003 har beskrevet ungfisk av en pertensis-gruppe, muligens A. velifera. Wise skriver i 2012 at artsbestemmelsen er gjort etter fotos idet arten aldri er importert. Altså en mysteriefisk. Ikke importert pr 2012, kanskje en ny art, antagelig ikke. I alle fall, de svømmer nå rundt med yngel. Får jeg til fine bilder, kan jeg se om Apistogramma.com kan tilføye noe nytt. PS. Hyggelig at du er tilbake fra AF-pausen
Herlig å se Simen =)
Sigmund. Det var jeg som hadde med A piaroa og de kommer opprinnelig fra Tom C, så han har nok mer info på dem. Tror og mener de er en egen art og husker ikke i farten hvilket A nummer dem har =)
Postet 06.03.14 kl 18:08