Apistogrammet (side 63)

Simen hvilken flytplante er det i det akvariet på bildet?

Er det en type Salvinia tru? Kan ta et bedre bilde imorra, så det går an å se hva det er
er du i gang igjen simen etter mye hus arbeid snekkering mener jeg altså
håper du tar en tur innom en dag mye forandring i bua siden du var der sist
fikk inn noen apisto som tom c driver etterforskning på spennende se va han kommer fram til der , sitter med lupa han til han har svaret hehe .
Godt med litt vått overskudd! Jeg kommer selvsagt&gledelig for å sjekke ståa hos deg en dag Thomas. Nå er jeg spent på både Apistogramma-art og innredning i "akvaboden"!!!
Antar levende mygglarver i de små plast posene er sesong for Simen. Vet du når evnt disse kommer for salg rundt omkring?

Har ikke hatt levende mygglarver fra pose før Leif. Men vet andre har kjøpt og benyttet dette. Thomas fra "akvaboden" vet kanskje litt mer enn meg...? Har holdt meg til artemia fra eget klekkeri og dafnier fra en og annen "vårkulp" som levendefor her i huset.

Det vil si: jeg oppdaget også en mindre predator-larve som ble med en butikk-plante. Fikk ikke tak i'n før den fikk gjemt seg - KRISE!!! Den ble sannsynligvis/heldigvis snacks for mine voksne Apistogramma da ynglene deres overlevde, og ingen voksen øyestikker er observert flygende rundt hue mitt på akvarierommet. Jeg hører fortsatt etter vingeslag før jeg går inn i rommet, da det tross alt et lite stykke vilt Amazonas! Hvem vet når moskitosen kommer for å fråtse, eller alligatorene kommer opp av sluket... Når jeg tenker etter så har det heldigvis vært malaria-fritt der inne. Et par munnfulle nyklekte artemia, ser også ut til å fungert som et godt kosttilskudd hahaha
Fart66
Simen hvilken flytplante er det i det akvariet på bildet?

Jeg tippet en type Salvinia... Noen som har navnet på denna flyteplanta her?

Det er nok en etterkommer F2122(?) etter en liten Salvinia natans som "tilfeldigvis" fulgte med i en pose med småfisk jeg fanget i Rio Pacaya, Peru, i 2009. Her er VF'en:

[External Image]

I noen kar beholder de utseende som VF'en hadde, i andre kar der de er nær mye lys og har tilgang til næring, vokser de i en slik form som hos deg.... som forøvrig for meg ligner veldig på formen hos Salvinia molesta.

Utrolig fin plante.

Simen kan du være interessert i selge meg en avlegger litt etter vært når det blir varmere i været og det går an å sende i posten? (sånn slutten av Mai kanskje)
Tusen takk for svaret Tom! VF-bilde med lokasjon også, herlig 8). Og klart at dine Apistoer skal få slike RHD. Send meg en PM når været har lyst til å samarbeide.
Supert Simen, det skal jeg gjøre
Mor-somt! Tok en artemia-klekkefri dag. Klart det dukker opp yngel da... ere mulig! Slikt får man ikke foreviget med Iphone. Iallefall:

Bilde nr.1: Apistogramma panduro-hue med lokasjon Rio Tahuayo på yngelvakt. Dette var den første VF arten jeg fikk inn i mine habitater

Bilde nr.2: I nabokaret er det pinadumeg ei Apistogramma bitaeniata-hue som gjeter på sine unge håpefulle. Dette er det siste paret med VF-Apisto inn i mine habitater. Hannen er godtatt fram til en cm unna yngelen... Snakk om bedagelig kar!
Masse masse grattis. Fortjent og veldig gøy =)
Thanx Leif! Og da kan jeg slå fast at du plukket ut riktig fisk kjønn fra dine habitat Leif. Jeg har knapt sett nykommeren i det hele tatt. Regnet med hannen dreiv med OL i revir... den gang ei

Apistogramma sp. "Cruzeiro"-hue med yngler!
LOFFA
Antar levende mygglarver i de små plast posene er sesong for Simen. Vet du når evnt disse kommer for salg rundt omkring?

dette kan skaffes , skal høre med en kammerat som tar inn jeg simen
Melder meg på listen for levendefor i små poser såfremt det ikke er røde vi snakker om, sist jeg sjekket måtte det mange Apistioter til på grunn av minstebestilling og holdbarhet...
Sakte men sikkert har den nye Apistogramma baenschi-hua funnet seg til rette i sitt nye habitat. Etter å ha blitt jaga både hit og dit, er tiden inne for andre takter! Dette området skal nå voktes. Må si hu er nydelig i bunad
Nydelig fisk Simen. Det artige er jo at hannen har neste lik "bunad".

Jeg kjøpte et par (Tom C oppdrett) på Larviks storauksjon i begynnelsen av februar. Nå gjeter hun en flokk på ca. 25 små, ca. 2 uker gamle. I begynnelsen jaget hun hannen en god del, men det har roet seg betraktelig. Morsomt å se småtassene beite på hjørnefilteret.

Har også yngel på A. piaora (?) som jeg kjøpte på samme auksjon. Prøvde å finne ut noe mer om disse, men ikke mye å finne. Iflg. Apistogramma.com kan det være en egen art, men også mulig at de som fanget denne første gang i 2003 har beskrevet ungfisk av en pertensis-gruppe, muligens A. velifera. Wise skriver i 2012 at artsbestemmelsen er gjort etter fotos idet arten aldri er importert.
Altså en mysteriefisk. Ikke importert pr 2012, kanskje en ny art, antagelig ikke. I alle fall, de svømmer nå rundt med yngel. Får jeg til fine bilder, kan jeg se om Apistogramma.com kan tilføye noe nytt.

PS. Hyggelig at du er tilbake fra AF-pausen
Sigmund - ex 530
Nydelig fisk Simen. Det artige er jo at hannen har neste lik "bunad". Jeg kjøpte et par (Tom C oppdrett) på Larviks storauksjon i begynnelsen av februar. Nå gjeter hun en flokk på ca. 25 små, ca. 2 uker gamle. I begynnelsen jaget hun hannen en god del, men det har roet seg betraktelig. Morsomt å se småtassene beite på hjørnefilteret. Har også yngel på A. piaora (?) som jeg kjøpte på samme auksjon. Prøvde å finne ut noe mer om disse, men ikke mye å finne. Iflg. Apistogramma.com [B]kan[/B] det være en egen art, men også mulig at de som fanget denne første gang i 2003 har beskrevet ungfisk av en pertensis-gruppe, muligens A. velifera. Wise skriver i 2012 at artsbestemmelsen er gjort etter fotos idet arten aldri er importert. Altså en mysteriefisk. Ikke importert pr 2012, kanskje en ny art, antagelig ikke. I alle fall, de svømmer nå rundt med yngel. Får jeg til fine bilder, kan jeg se om Apistogramma.com kan tilføye noe nytt. PS. Hyggelig at du er tilbake fra AF-pausen
LOFFA
[QUOTE=Sigmund - ex 530]Nydelig fisk Simen. Det artige er jo at hannen har neste lik "bunad". Jeg kjøpte et par (Tom C oppdrett) på Larviks storauksjon i begynnelsen av februar. Nå gjeter hun en flokk på ca. 25 små, ca. 2 uker gamle. I begynnelsen jaget hun hannen en god del, men det har roet seg betraktelig. Morsomt å se småtassene beite på hjørnefilteret. Har også yngel på A. piaora (?) som jeg kjøpte på samme auksjon. Prøvde å finne ut noe mer om disse, men ikke mye å finne. Iflg. Apistogramma.com [B]kan[/B] det være en egen art, men også mulig at de som fanget denne første gang i 2003 har beskrevet ungfisk av en pertensis-gruppe, muligens A. velifera. Wise skriver i 2012 at artsbestemmelsen er gjort etter fotos idet arten aldri er importert. Altså en mysteriefisk. Ikke importert pr 2012, kanskje en ny art, antagelig ikke. I alle fall, de svømmer nå rundt med yngel. Får jeg til fine bilder, kan jeg se om Apistogramma.com kan tilføye noe nytt. PS. Hyggelig at du er tilbake fra AF-pausen

Herlig å se Simen =)

Sigmund. Det var jeg som hadde med A piaroa og de kommer opprinnelig fra Tom C, så han har nok mer info på dem. Tror og mener de er en egen art og husker ikke i farten hvilket A nummer dem har =)
Tilfeldig bekjentskap
© RHD
Reklame for plussmedlemskap