Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 64)

Elin Pedersen
Jeg har en luftavfukter som tar 10 liter. Den har også slange men jeg har heller ikke sluk i gulvet. Jeg trenger ikke tømme den så ofte. Har hørt to ting om dette kondensvannet. Noen sier det er så rent at man bør jo bare hive det rett i ett akvarie, mens andre sier at det kan være stappfult av amoniakk... Jeg vet ikke, men om det er så rent kan man jo sette slangen i ett akvarie? Jeg syns virkelig du skal prøve å drette caudimaculatus, de er virkelig pene og jeg kunne godt tenkt meg å kjøpe avkom av dem en vakker dag :D hehe.
Det kommer sikkert an på hvordan avfukteren er konstruert. Jeg hadde en avfukter inne hos meg ved en fuktskade, og den kom det definitivt ikke reint vann fra. Kanskje det kommer an på hva den skal tørke også... Jeg hadde lekkasje på WC, så det kan jo hende det var derfor det var skittvann..
Et bilde jeg var nær ved å slette, ettersom fisken jeg egentlig var ute etter å ta bilde av ble uskarp pga høy fart. Men så fikk jeg øye på disse to på samme bilde som suste oppetter glasset, og de var jo i fokus! Så ved å klippe vekk resten av bildet ble de brått hovedmotivet

Legg merke til munnene og bartene deres

Det er Corydoras Green Laser.

[External Image]
mona o
Et bilde jeg var nær ved å slette, ettersom fisken jeg egentlig var ute etter å ta bilde av ble uskarp pga høy fart. Men så fikk jeg øye på disse to på samme bilde som suste oppetter glasset, og [I]de[/I] var jo i fokus! Så ved å klippe vekk resten av bildet ble de brått hovedmotivet:-) Legg merke til munnene og bartene deres:-) Det er Corydoras Green Laser. [img]http://akvaforum.no/images/forum/11069_071017214730_1.jpg[/img]

Kjære Mona.Enda et blinkskudd.

Jørn
Rene laser-baletten det der...
Mine mest trofaste eggleggere År etter år legger de egg jevnt og trutt.

Bildene denne gangen viser en trio av F1, altså avkom etter den viltfangede gruppen, som har vokst opp i akvariet og blitt unge voksne, og kjønnsmodne. Det var lek i full gang da jeg kom med kameraet idag, deltagerne var mange men jeg fokuserte på to unge hanner som konkurrerte om samme unge og yndige dame

Det første bildet viser hunnen som bærer på et egg mellom bukfinnene, og leter etter et sted å klebe det fast. Og hannene på slep, de tar ingen sjanser på å slippe henne ut av syne et sekund, så de henger på som borrelås
Var ikke dette et kult bilde? "Tripp-trapp-tresko"
[External Image]

Kysset
(det ble litt for mørkt egentlig dette bildet, men jeg synes det så ut som hannen kysser hunnen, og det var så artig Hannen til høyre, hunnen som holder et egg i bukfinnene til venstre)
[External Image]

Ung dame med egg i bukfinnepungen, på jakt etter et sted å legge det.
Et lite rødlig og svært tydelig sandkorn har sneket seg med og hektet seg fast i det klebrige egget
[External Image]
Dine corydoras uansett type ser alltid så sunne og friske ut.

Fikk du mailen jeg sendte deg i går?
Jeg fikk ikke emailen, Elin, så jeg sjekket i mappen som heter "Søppelpost"... og der var den havnet. Grrr, dette nye "Windows Mail" som følger med Windows Vista er altfor hissig på det der. Det programmet putter både det ene og det andre i den mappa.

Men jeg fant den iallefall, og svarte på emailen din istad

Takk for kommentaren og friskus fiskus, forresten *gliz*
Noen små Corydoras melanotaenia-yngel som har dukket opp
Tror jeg har sett 6 eller 7 stk. hittil. Et par av dem la seg så pent opptil frontglasset i går, at jeg måtte bare ta bilde av dem.

De er omtrent like store som reka på det siste bildet.
PS!
Legg merke til den pestsneglen som ligger rett ved rekas hode...
dere skjønner, mine pestsnegler er av GULL !
(åh dæsken så rik jeg hadde vært!)

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Noen bilder av C140 ungdommene mine, knipset i dag.
Det viste seg å være 6, ikke 5, av disse
Jeg fikk dessverre med et speilbilde av kameralinsen på et par av bildene, men jeg orket ikke pirkejobben med å bearbeide/fjerne det i Photoshop, så jeg presenterer bare bildene slik de er

På det første bildet ser vi fem av C140 ungfisken. Den sjette yngelen som er med på bildet, den som ligger på bunnen nede helt til venstre, er en C. metae.

De øvrige på "gruppebildet" er fem av de seks C140. Den sjette var opptatt annetsteds, og kunne ikke komme på møtet

[External Image]

Se på den imponerende ryggfinnen!
[External Image]

Disse C140 bruker mye tid på å lete etter matpartikler blant røttene på javabregnene.
[External Image]
Jeg lurer på hva den hvisker til den andre på det øverste bildet. Den som hvisker juger!! hehe

Ellers må jeg jo komentere de flotte finnene deres. Helt utrolig flotte.
Var å så på det du hadde skrevet om akvarierommet ditt, må si jeg misunner deg sterkt.
Du er virkelig heldig som kan holde på sånn.

Fine klare bilder også.

Kos deg masse med rommet ditt og lykke til videre
Jeg har i dag rappet filtergørra i et av de utvendige Eheim-filterne mine, for å bruke det til å kickstarte et annet filter.

Det ble tatt fra Eheimfilteret til 85 literen med Corydoras cf burgessi, mye fordi det filteret ikke har vært renset på trekvart år, tror jeg. Det var altså på tide uansett, og dessuten er det også minst alger i det karet (spesielt tenker jeg på penselalger).

Filtergørra fra tønnen ble tømt over en grovmasket håv som lå tvers over en tom bøtte, sånn at jeg fikk silt ut alle kirsebærrekene. Og dem var det mange av i filteret (som alltid). Så slapp jeg rekene i 180 literen, på riktig side av bakgrunnen altså og deretter tømte jeg hele bøtta med brun filtergørr bak den innvendige bakgrunnen. Der er det ordnet med filter i form av oppskjærte blåsvampterninger og en powerhead. Jeg fikk vel omtrent like mye filtergørr BAK bakgrunnen som foran... bommet litt med bøtta og vinglet litt, så det ble spredd bra kan man si... :p

*Poff* sa det og skyer av brunt grums spredde seg i karet. Ooops, ikke så pent, men dette tar filteret seg av og klarner opp etterhvert.

Sånn så det ut noen minutter etter at jeg tømte gørra oppi...
(PS! Karet er tomt for fisk foreløbig)

[External Image]

[External Image]

Det ble flott Virkelig fin bakgrunn.
Og de flotte, store Echinodorus-plantene kommer fra Frank Angell
De er så flotte og 100 % algefrie at jeg mistenker ham for å polere bladene på plantene før han sender dem fra seg

Jeg ble helt forskrekket da jeg så hvor store de var, men han hadde jo "advart" meg på forhånd pr email, jeg trodde det bare liksom ikke

"Her kan det bli trangt" tenkte jeg da jeg pakket dem ut av posene, pga bakgrunnen jeg har satt inn i 180 litern blir det jo smalere enn normalt på bunnen.

Det er planen at jeg skal flytte gruppen min med noen-og-tjue
Corydoras sp. Black hit Det kan bli et syn når de blir voksne! Men man ser ikke så mye til dem i alt løvet i starten da, inntil de har begravd en del av det ved å rote i sanda. Det skjer alltid med eikeløvet i Corydoras-kar.
Jeg ble litt overrasket da jeg fanget inn og håvet over de svarte Coryene i kveld.

Jeg kjøpte 25 stk. De ble ikke telt da jeg slapp dem løs i akvariet hjemme, så jeg tok ingen kontroll av antallet.

Så døde 2 av dem i begynnelsen av oktober, og da skulle det etter alle solemerker være 23 stk igjen. Det var det ikke, det var 21, fant jeg ut da jeg flyttet dem i kveld. Jeg måtte bla bakover i tråden her for å sjekke om jeg hadde skrevet noe om at jeg har mistet flere, men jeg kunne ikke finne noe. Jeg bruker min egen tråd her som huskelapp Kjekt for å finne tilbake til f.eks. datoer, når skjedde ditt og datt osv.

Jaja, nå svømmer det iallefall rundt 21 glade svarte Corydoras i 180 literen. Senere i kveld skal de få røde mygglarver. Foreløbig er de ivrig opptatte med å rote i filtergrumset jeg tømte i karet, siden en del av det har lagt seg på sanden mellom eikebladene. Denne moroa deler de med kirsebærrekene.

Vannet har begynt å klarne opp, ikke fullt så tåkete lenger.
Disse bildene knipset jeg nå nettopp, for bare noen få minutter siden.
Lyset i akvariet er gult pga det bakerste lysrøret (et Dennerle planterør). Det skal skiftes ut med et med en annen fargetone.

[External Image]
Ikke en gang et døgn i nye karet, og Corydoras cf. Black storkoser seg, spiser og utforsker sine nye omgivelser. Og på typisk Corydoras-vis har de allerede begynt jobben med å begrave eikeløvet som jeg har lagt nedi. Etter bare en natt er flere blader allerede helt dekket av sand, og forsvinner snart helt ut av syne Det aner meg at påfyll vil trenges om ikke så lenge.

Morsomt å se de små svarte fiskene pile ut og inn av løvhaugene Plutselig er det et blad som leer på seg, og svusj! Ut fra gjemmestedet piler en fisk

Dette liker jeg

Ikke særlig spennende å se, men sånn ser iallefall noe av løvet ut her og der.
Hvordan gikk det egentlig med gulvet på akvarierommet? Ser det fortsatt ut som om det har gått bra?
Tørker'n jeg kjøpte står og går på max døgnet rundt enda Men jeg må ikke tømme tanken på den hver dag lenger. Tydelig at avfukteren har gjort mye, og at det virkelig hjalp. Men det var forferdelig varmt der inne på akvarierommet de første dagene (for å tørke mest mulig fortest mulig), så jeg ble nesten litt bekymret for enkelte fiskearter. Så ut som Corydoras panda svettet litt der...

Jeg har ikke så veldig god greie på dette, men så langt jeg har hørt av mannen min, så ble ikke krisen så ille at vi må skifte gulvet der inne (på akvarierommet). Alt takket være Kärcher sugemaskinen, som dro opp litervis med vann i rekordfart!

Rommet bak akvarierommet, altså kottet, har rått betonggulv uten noe mere fiksfakserier. Der lå det et eldtgammelt vegg-til-vegg teppe som sugde opp en god del, og det ble rullet sammen og kastet.
I gangen kan det ha sneket seg vann under gulvet, men det gulvet skal uansett rives opp og kastes ved oppussing. Under det igjen er det betong der også.

På akvarierommet ser det også ganske bra ut, jeg behøver som sagt ikke tømme kondenstanken på avfukteren daglig lenger. I starten måtte den tømmes to-tre ganger i døgnet.
Mannen min sier at vi ikke trenger å bytte, iallefall ikke slik det ser ut nå.

Det vannet som nå kommer i kondenstanken, er bare fukt fra alle de åpne akvariene som er i rommet NOE skal det jo naturligvis samle seg i kondenstanken i et akvarierom, det var derfor jeg skulle ha en sånn til å begynne med. Planla jo en luftavfukter lenge før flommen kom, men den måtte bare kjøpes inn en god del kjappere enn først antatt
Noe av det vanskeligste jeg har forsøkt å ta bilde av blant akvariefiskene mine, er Galaxyrasbora. Den er for liten og for kjapp. Det er størrelsen som er verst, for kameraet nekter å fokusere skikkelig på en så liten "ting".

Jeg har 14 stk av dem i en 128 liter, etter å ha hatt dem i karantene først i en 85 liter i rundt to måneder.

Jeg gir meg imidlertid ikke, må eksperimentere litt med innstillinger og sånn på kameraet (jeg leser aldri bruksanvisninger.

Hittil har jeg ikke brukt noe "fotograferingsakvarie" noen gang når jeg tar bilder av akvariefisk, men jeg vet at mange gjør nettopp det. Håver opp fisken og plasserer den i et lite og trangt akvarium, så den er mest mulig i ro eller ikke kan forsvinne så langt avgårde... En klar plast-tank er ideelt til sånt tror jeg.

Disse bildene er alt jeg greide å ta, etter minst femti forsøk

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Syns bildene dine holder høy klasse,uansett fisk!
Så all honør til dæ for det.

Så i en eldre tråd at du lurte på Betta tussyae, fikk du noen gang tak i disse?

Hvordan får du lagt ut bilden store?

Og et spørsmål ang eike løv i samme slengen...fjerner du bladene etter en stund,eller lar du dem ligge til dem bare er borte liksom. Ser at coryene er veldig glad i å begrave bladene i sanda.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap