Inger Annes akvarieprosjekt (side 64)

Men Jack er ikke veldig glad i at jeg trekker fram kameraet. En typisk kulefiskposisjon, når de er usikre eller irriterte. Halen er krøllet opp mot kroppen:
[External Image]

C. lorteti-hunnen:
[External Image]

Og hennes ektemann:
[External Image]
C. irrubesco-hannen min:
[External Image]

C. lorteti-hunnen igjen:
[External Image]

Og hannen igjen. Jeg bare vise han fram. Han er så vakker.
[External Image]
Det ble fryktelig mange bilder, dette her. Men dette er det siste (for denne gang). Et nærbilde av Jack the Ripper:
[External Image]
Inger Anne
Men Jack er ikke veldig glad i at jeg trekker fram kameraet. En typisk kulefiskposisjon, når de er usikre eller irriterte. Halen er krøllet opp mot kroppen:


Hehe Det første som slo meg var at han forsøkte å få seg selv til å se uspiselig ut. "Ikke spis meg, da blir du syk for jeg er sjøldau og besk".

Hei Inger Anne!

Ser du er plaget med mye blits i glassene. Setter du kameraet med 30 graders vinkel på glasset så slipper du refleksen. Tallet er omtrentelig så litt eksperimentering må til.
Jeg har testet litt med vinkler, og har opplevd at bildene har blitt verre av det (fargene ble elendige). Derfor ga jeg opp det prosjektet. Det er forskjell fra kar til kar, av en eller annen merkelig grunn. Det er spesielt i de to største karene mine at jeg får trøbbel med blitsen. Hvorfor det er slik, aner jeg ikke. Uansett er kameraet mitt ikke akkurat laget for å ta bilder i et akvarium. Det er et 4 år gammelt billig digitalkamera, som ikke en gang har instilling for macrobilder. Sukk...

Men takk for tipset likevel. Og det er veldig hyggelig å se at du stikker innom i tråden min!
Det utvendige filteret i corysuppa (120-literen) har bråket de siste dagene, og det har nesten gjort meg sprø (den står på soverommet). Jeg visste at den ikke kunne være tett ennå, for dette er det utvendige filteret jeg satte igang like før ferien. Nå fikk jeg endelig sparket meg selv i baken til å ta det ut på badet og sjekke. For det første: det var forbausende lite filtergørr i filtersubstratet. Veldig lite. Og det beviser delvis det jeg trodde: at nitritten jeg fikk i karet da jeg tok ut Fluval-pumpa, kom av at det innvendige filteret ikke ble skikkelig kjørt inn pga. ferien (jeg har forresten ikke hatt nitritt etterpå, heldigvis). For det andre: det manglende filtergørret satt rundt rotoren! Rotoren var skikkelig gørrete. Ikke rart den bråkte. Litt rensing av den, og støyproblemet var fikset. Rotoren på Eheim pro 2224 er forresten forbausende liten. Den ser ut som om den kunne være hentet fra et innvendig filter. Jeg er vant med Fluval-filtre (403 og 404), også når det gjelder utvendige filtre, og de har monsterrotorer i sammenligning.

Nå som det er langt mindre strøm i dette karet (etter at Fluvalpumpa ble tatt ut), var det også på tide å stappe nedi en god neve med eikeløv. Jeg vet ikke helt hvorfor, men tidligere har eikeløvet bare forsvunnet, og det temmelig kjapt. Det er mulig at strømmen fra Fluvalen rett og slett har blåst sand over løvet. Også 128-literen fikk en skikkelig porsjon eikeløv, noe jeg gjetter på at C-140-ene kommer til å sette pris på. Da blir det enda mer å kunne finne gjemmesteder i.
Har funnet ut at hele hagen min er omkranset med eiketrær, så nå gleder jeg meg bare til de faller ned, så jeg kan plukke til akvariet.
Mange fine bilder du har lagt ut nå, Inger Anne! Skjønner forresten godt at du er forelsket i kulene, de ser nesten ut som hundehvalper. Min tur til å misunne deg, antar jeg
Tusen takk! Ja, det er en grunn til at man blir så forelsket i kuler. De har masse personlighet, er intelligente og som regel svært sosiale (overfor mennesker, ikke andre fisker) - langt mer enn de fleste andre fisker. Som sagt føler jeg meg direkte beglodd når jeg står foran reolen i gangen. De er våkne og følger mye med på hva som skjer utenfor akvariet. Det er litt moro at Jack the Ripper også har begynt å bli sosial. Det har å gjøre med den konstante fôringen pga. spiseproblemene hans (han har hatt innvollsorm - han fikk forøvrig en ny porsjon Flubenol i dag). Så intensiv fôring har gjort at han forbinder meg veldig med mat. I noen dager var det slik at hver gang han så ansiktet mitt utenfor akvariet, fikk han en bitteliten bit mat. Dessverre har han fått så smaken på rekemiksen min, at han forkaster en del annen mat han spiste tidligere. Jeg blir ikke helt klok på om han fortsatt er syk, eller om han bare har blitt kresen. Men det er litt uvanlig å se ei kule forkaste sjømat som blåskjell. Kuler gjør også mye rart man kan le av. Pga. at de har så mye muskler i ansiktet (for å kunne knuse skjellene som er utenpå maten de vil ha), har de svært uttrykksfulle ansikter. Dessuten har de nok intelligens til å vise følelser, som f.eks. at de kan furte når det er noe de ikke liker. Jeg vet om ei kule (han lever dessverre ikke lenger) som visste hvilken skuff i fryseren maten hans lå i. Så han ble alltid svært aktiv når eieren hadde hatt hendene i nettopp den skuffen.

Apropos kuler: dette er et syn få andre enn kulefiskeiere liker (evt. kanskje også botiaeiere):
[External Image]
Helt seriøst så ser jeg ikke hva du forsøker å ta bilde av på det siste bildet-det er rett og slett umulig å "tyde".
Men de andre bildene av kulefiskene ga igvertfall et inntrykk av fiskene og de ser utrolig fine ut.
hun mener snegle eggene
guttn
hun mener snegle eggene

Nemlig. Slike halvsirkler med hvite prikker er hatobjekt hos de fleste akvarister, ettersom det er pestsnegleegg. Men hos meg er de hjertelig velkomne. Det er forresten et morsomt syn når eggene klekkes. Halvsirkelen blir frynsete, og de hvite prikkene begynner å flytte seg ut. Som regel begynner de i den ene enden, og halvsirkelen går sakte i oppløsning. Man ser ikke at det er snegler, man ser bare at de hvite prikkene kryper avgårde bortover glasset.
Jeg begynner å mistenke at det snart blir et nytt kull palettbarn igjen.
1. De siste dagene har hunnen begynt å jage sine egne barn litt. Men hun er ikke verre enn at hun fortsatt jager alle andre inntrengere bort fra hennes del av akvariet (hvilket betyr 3/4 av 180-literen).
2. Hannen, som har vært bortvist fra familien, av en eller annen merkelig grunn, har nå begynt å bli mer aggressiv igjen (han har vært forbausende underdanig i det siste).
3. Den samme hannen har i dag også fått igjen den sterke rødfargen på buken. Dette røde området har bare vært svakt, svakt rosa i det siste.

Det blir spennende å se om fruen tar han til nåde igjen.

Etter at jeg fjernet Fluvalen fra corysuppa, har coryene der snappet luft noe så vanvittig. Først trodde jeg det var nitritten jeg målte i karet (det bruker som regel å være noe sånt når de snapper luft mye). Men oppførselen har fortsatt også etter at nitritten kom under kontroll. Jeg holder på å bli sprø av den fullstendig maniske luftsnappingen. Så i dag holdt jeg ikke ut lenger: jeg satte inn ei luftpumpe (og da kom den ene grønne matta til nytte, Mona. Dette er på soverommet, og jeg vil ikke ha luftpumpeduring på soverommet). Foreløpig ser jeg ingen endring, men jeg får se hvordan det endrer seg utover dagen. De skal også få et etterlengtet vannbytte senere i dag. Det skulle jeg ha gjort for mange dager siden, og jeg har temmelig dårlig samvittighet pga. det. Da jeg skulle sette inn luftpumpe, testet jeg hvilken pumpe jeg har som bråker minst. Da jeg satte den i gang, oppdaget jeg at det også er en av de kraftigste jeg har. Det er ei luftpumpe som kan brukes til utedam, og jeg vant den på lodd første gang jeg var på storauksjon i OAK. Ja, får de ikke nok oksygen i vannet nå, så vet ikke jeg... Det er i hvert fall godt trykk i den pumpa!

Jeg nappet forøvrig ut luftpumpa i pestkaret også. Jeg har ikke hatt behov for den etter at jeg satte inn eksternt filter. Vannet som kommer ut av utstrømsrøret gir nok oksygenopptak i vannet til at det ikke skal oppstå problemer der. I tillegg bruker luftslangen å ramle ut av pumpa, slik at pumpa ofte står og går, uten å sende luft annet enn ut i rommet - noe den gjorde igjen i dag (det var da jeg så det, at jeg endelig bestemte meg). Den pumpa stod forøvrig på bordet like ved kosekroken min, så det var godt å få en lyd mindre like ved øret mitt.

Forresten så går jeg og drømmer om å ta noen skikkelige skippertak i akvariene mine. Det viktigste for meg har vært at fiskene har fått dekket sine behov (og at jeg har kunnet betale for det), og jeg tenker sjelden på om det ser ok ut. Det har jeg lyst til å endre på. Jeg kommer aldri til å bli god i aquascaping, men jeg kan i hvert fall få ting til å se litt bedre ut. F.eks. mangler nesten alle akvariene mine bakgrunn av noe slag, og da inkluderer jeg det å male baksiden som en bakgrunn. Man ser rett igjennom akvariene og inn på veggen bak. Og da ser man også algeveksten så utrolig mye bedre, og helhetsinntrykket blir grusomt. Jeg får ikke lyst til å slippe inn folk til å se på herligheten, rett og slett fordi de skal tro at jeg driver med fiskemishandling. Hvis man ikke vet bedre, så ser et akvarium med alger i skikkelig ustelt ut. Det betyr ikke at man ikke passer godt på fiskene, med fôring, vannbytter og tilpasning av miljøet, men det ser bare sånn ut, fordi det ser skittent og overgrodd ut. Urrrk! Det verste er at hvis jeg hadde sett slike kar i en dyrebutikk, hadde jeg ikke kjøpt fisk der... Men om jeg kommer i gang med dette skippertaket, det gjenstår å se. Jeg tenker hele tiden at jeg bare må starte i det ene hjørnet av huset, og starte med det akvariet der, for så å ta dem en etter en, ettersom jeg får tid (og penger - det kommer til å gå med litt penger til flere planter). Men jeg er utrolig sidrumpet av og til, og jeg kommer liksom ikke i gang. I stedet planlegger jeg flere akvarier (jada, det blir det). Men det hadde vært moro å ha ting litt mer skikkelige, slik at det er en nytelse for øyet å se alt, og ikke bare fiskene. Jeg trenger forresten ikke bare å kjøpe alle plantene nye. Det er noen få akvarier i huset jeg har lyktes med plantene i, og pestkaret er ett av dem. Hvis jeg er forsiktig, kan jeg ta noen få avleggere av anubiasene der. De har massevis av røtter, og er trolig lette å få til å flytte over til nye steder. Og ettersom karantenen i det karet forlengst er opphevet, slipper jeg å bekymre meg for evt. ekle sykdommer som måtte bli overført i tillegg.

Vel, hvis jeg kommer igang, starter jeg som sagt i det ene hjørnet av huset, og det blir det enslige lille akvariet som står i vinduskarmen på kjøkkenet. Det er et 20-liters plastkar med Endlers guppy i. Det skal flyttes bort fra vinduskarmen, og over på benken som ikke regnes som selve kjøkkenbenken. Det er en halvveis kombinasjon av bord/hylle/benk, som det står endel utstyr på. Denne lille tanken var en gang ment som å ha i reserve som karantenetank. Endlersene puttet jeg i for å ha noen fisker som skulle holde filteret i gang. Men så ble visst hele greia permanent, gitt. Det er som regel det som skjer.
Tanken nå blir å male den ene siden sort med hobbylack. Jeg får lyst til å ta ut alle fiskene, og så sette opp hele elendigheten på nytt. Skylle sanda og få ut alt gørr. Plante noen planter, og altså flytte hele dritten. Jeg har også litt lyst å sette inn et annet filter enn det som nå går der (det er altfor lite, og nekter dessuten å henge fast på akvarieveggen. Akkurat i dette øyeblikket tror jeg faktisk jeg bestemte meg for hvilket filter også! I karet med c. irrubesco står det nå to filtre som er for små til å drive akvariet hver for seg (det er derfor det står to filtre der). Nå har jeg fått tak i et større filter, og de to små skal byttes ut med denne. Tanken blir dermed å sette dette større filteret i tanken, og ta ut det minste av de fungerende filtrene. Og dette minste filteret, kan jeg jo flytte over til endlersene. Det vil bli bra. Dette er nemlig et filter som det er en filterpatron koblet direkte på ei pumpe. Det betyr at det ikke er fare for at yngel blir sugd inn.
Og med en gang jeg begynner å planlegge sånt, får jeg lyst til å sette i gang. Jeg har svart hobbylack, og jeg har et innkjørt filter som trolig passer. Men aller først skal jeg ta igjen litt av søvnen jeg ikke fikk i natt...
Jeg våkna tidlig i dag, og skulle egentlig bare ta en sovetablett og sove videre. Sånn ble det ikke. Da blir det som regel "skal bare først". Så jeg endte opp med å mekke akvarieutstyr. Denne gangen går det på å gjøre vannbytter enklere. Pga. husveggvasken ble jeg nødt til å kjøpe en ny hageslange, og den skal tas i bruk i akvariesammenheng. Den gamle slangen jeg hadde var i dårlig forfatning, så en ny måtte til. Først delte jeg den, og byttet ut den selvmekkede forlengeren til In&Out-en. Den andre delen skulle brukes til å tappe vann tilbake i akvariene igjen. Men jeg fant ut at jeg faktisk kan bruke denne til vannbytter også. Ved å tappe litt vann i akvariet, og så legge baderomsenden ned i do, så vil den andre enden være som en hevert. Men, tenkte jeg, hva når jeg vil slamsuge skikkelig? Jeg dykket inn i det ene akvarieskapet, et skap jeg har noen slangebiter liggende (sånne som jeg lurte på om jeg skulle kaste, men som jeg beholdt likevel). Den ene slangebiten passet til å klemme utenpå slangen fra en av slamsugerne mine. Den andre enden passer i en sånn koblingsdings til hageslanger. Hvis jeg nå kjøper en dobbelt hann-propp, kan jeg nå koble slamsugingsklokka til denne vannledningen ved behov. Jeg tenker også på å klippe opp en gammel fiskehåv, slik at jeg kan feste nettingen over, når jeg skal holde på i akvarier der det er yngel som ikke skal bli med i dragsuget. I så fall blir det 100 % slutt på bæring av vanntanker her i huset.

Den eneste ulempen er: i stedet for å ha 2 slanger liggende i badekaret, slik det var fram til i dag, har jeg nå 4 slanger liggende:
1. In&Out-en (med forlenger)
2. Den nye tappe- & fylleslangen
3. En egen fylleslange for zebraene
4. En egen tappeslange m/slamsugeklokke til sebraene (disse to siste er fordi jeg holder streng karantene for sebraene mine. Ingen sykdom skal få snike seg inn pga. deling av utstyr).
5. En tilleggsenhet på ca. en meter for å kunne koble en slamsugingsklokke til tappe-/fylleslangen.

Begynner det å bli hightech nå eller? Men det blir et mareritt på badet. Badet mitt er bittelite, og rotete som jeg er, blir det lite sannsynlig at jeg kommer til å kveile slangene pent opp. Dermed ligger det an til floker og verre ting der inne, og det kommer til å bli jobb hver gang jeg trenger en dusj. Og foreldrene mine kommer på besøk i morgen...
Hva er det med coryer og husarbeid? Ettersom jeg får besøk av mine foreldre i morgen, er det tid for en større ryddesjau her i kveld. Og hva øyner mine uskyldige blå? Jo, corylek! Denne gangen er det C-121 som holder på. De fikk et vannbytte tidligere i dag, og det var visst det som skulle til. Dessverre har jeg ikke tid til å plukke noe særlig med egg, men jeg har plukket ut ca. 15 stk. Jeg har hatt lek på disse før, men har aldri greid å få yngel på de, da eggene har mugnet hver gang. Men nå skal jeg forsøke med lavere PH i vannet, så får vi se om det hjelper.
Jeg er endelig ferdig med husarbeidet for i kveld (men har mer å gjøre i morgen). Pga. vasking av kjøkken, har jeg nå skylt GRUNDIG av hender og armer med massevis av reint vann, før jeg gikk på ny eggjakt i corysuppa. C-121 foretrekker tydeligvis å legge eggene i javamose, for nesten samtlige egg lå der (noen få unntak). Heldigvis begynner jeg å få litt mer teken på å plukke egg ut av javamose (uten at jeg skal påstå at det er enkelt. Forestill dere små klebrige egg, som man ikke på holde for hardt (ellers kan man skvise dem), og som klistrer seg mer og mer fast i de tynne javamosestråene. Ikke enkelt...). C-121 legger tydeligvis eggene hovedsaklig ett og ett, kanskje to enkelte ganger. Jeg har aldri fått tak i flere enn noen få, så dagens fangst er bra. 32-33 stk. Og de leker faktisk ennå. Jeg plukke ut eggene, ellers blir de spist. Det går nemlig 6 stk. c. leopardus i tanken, og de er rå til å ete egg. De bruker omtrent å stå i kø bak halen av coryhanner, for å plukke eggene etterhvert som de blir lagt. Det er vel også noe av grunnen til at de fleste eggene er inne i javamosen, at leopardusene ikke finner dem der. Som sagt, har jeg aldri før fått fram en eneste yngel av C-121, men jeg håper på litt bedre resultat denne gangen. Jeg har flere egg å gå på, samt at jeg nå vet at denne arten trenger ganske surt vann for å lykkes med klekking og yngel. Jeg vet bare ikke helt hvilken PH jeg bør legge meg på.

Jeg skal forresten forsøke å huske å teste vannet coryene leker i før jeg legger meg. Så jeg vet hvilke forhold som har fått disse i gang. Kaldere vann (jeg har endelig fått ned temperaturen noe her inne. Det hjalp faktisk å slå av airconditionen) og vannbytte samme dag, kan noteres. I tillegg har de nettopp fått en ny dose eikeløv, noe som sikkert også har senket PH litt. Jeg satte jo også inn luftpumpe nettopp, og kanskje det økte oksygeninnholdet i vannet også er med på å simulere regntid? Sånn logisk sett, vil jeg tro at det også blir bedre oksygenmetning i vannet under regntiden. Sterkere strøm = mer mulighet for vannet til å oppta oksygen.
Hei Inger Anne!
Jeg så nettopp en reklame på tv3 for reseptfri mageregulerende medisin. Her bruker de en kulefisk som er oppblåst som eks på "oppblåst" mage, mot slutten "synker" den sammen igjen,blir normal og svømmer avgårde. Lurte på om du har sett den, og isåfall: tror du det er datamanipulert eller reelt? (synes det så litt kunstig ut)

Litt pussig spm kanskje, men jeg vet du kan mye om Kulefisk, så da tenkte jeg kanskje tråden din var et sted å spørre
Jeg har sett reklamen, og ja den er dataanimert. Forøvrig blåser kulefisker seg opp på vann, og ikke luft, så der bommer reklamen. Faktisk er det livsfarlig for ei kule å blåse seg opp på luft. Men kulefisker kvitter seg med vannet like raskt som du ser i reklamen. Det skjer utrolig raskt. Jeg har sett det med egne øyne en gang, og det var et utrolig syn!
Men de kan blåse seg opp på luft? Er det ikke derfor de aldri skal håves inn og flyttes over vann?
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Berrum
Reklame for plussmedlemskap