Tante Astrid´s undervannsverden (side 64)

Føyer meg til i rekken av akvarister mot plaging av fisk (og annet)...

Er selv veldig nybegynner, men med hjelp av forumet begynner det å hjelpe, men det er langt igjen før jeg kan kalle meg erfaren... men kjenner allerede at litersyken kommer krypende...

Har litt dårlig samvittighet siden jeg falt for fristelsen å putte oppi 2 sebrasnegler litt tidlig, og lider litt nå som jeg ser at nitritten er høy - den ene, Skippern (siden han trives best i båten), holder seg nå stort sett i vannflaten, og den andre, Kluten (som vasker seg rundt i karet), ligger nå på luftestenen og gisper etter luft...

Bytter vann hver dag så jeg håper det går bra med dem...

Støtter forslaget med en litt mer omfattende artikkel om emnet, du må søke endel for å få med deg alle feller du kan gå i... all info finnes jo i forumet, men det er ikke alle som tar seg tid til å lete før det er for sent...

Gikk litt ut av tellinga på medlemsnummer.... ble det nr. 10?
Nemo 321
Voldsom respons det spørsmålet mitt fikk=P

Ja, rene skredet

Endringen er selvfølgelig helt i orden, Mona.

Svein
Gikk litt ut av tellinga på medlemsnummer.... ble det nr. 10?

Når det gjelder antallet så tror jeg det er rundt 11-12 allerede. Rene viruset

Kunne puste lettet ut i dag da jeg så at begge tuslet rundt i karet som normalt. Ja, må nesten skrive tusle eller pusle eller noe slikt. Disse ciklidene er så rolige og forsiktige at man lett kan glemme at de er ciklider i det hele tatt. Lite av den typiske ciklide-oppførselen som jeg kjenner fra sommerfuglene og regnbuene. Ingen jaging eller bølling eller oppvisning for hverandre. Bare stille og rolige bevegelser mens de tusler rundt og beiter etter godbiter blant plantene og røttene.

Av og til blir de så opptatt av å lete etter godbiter at de glemmer seg og ender opp ned i jakten på godsakene. De ser alltid lettere forfjamset ut når det går opp for dem at verden står på hodet
Godt det gikk bra med cikliden
Noen bilder fra asia i dag

Viftereken har funnet ut at det går an å vagle seg øverst i vallisneriaene foran utløpet fra filteret. God strøm der og masse godbiter å fiske ut fra vannet.

En amanoreke er ute og spaserer. Dette er en hunn.

Og her er en liten leveriktesnegl av den litt lysere typen. Selv om de regnes som pestsnegler, og jeg har masse av de, så synes jeg likevel de er ganske søte

[External Image]

[External Image]

[External Image]
To til:

Øverst her det første skikkelige bildet jeg har greid å knipse av en stjernedanio-hann. Nydelige farger på disse fiskene, men man må komme ganske nære for å se det.

Nederst en kuhlii-ål som mirakuløst ligger stille lenge nok til at jeg får knipset den :b

[External Image]

[External Image]
Spørsmål
jeg har tre av stimfisken tenker å kjøpe 3-4 til og så har eg tengt å beholde 3 kullsvarte gippier uten større hale, og kampfisken seff. så må eg tenke på det med de bunnfiskene du tipset meg om... men kan eg ha hun kampfisk i samme akvarie tror du?
Jeg har selv både en hann og en hunn i mitt 125 liter, men jeg anbefaler det i utgangspunktet ikke. Det fungerer så tålelig bra hos meg siden det er litt størrelse på karet og ekstremt tett beplantning, men hun blir jaget så snart han ser henne. Av natur så trives kampfisk alene så det er ikke behov for å holde de parvis om du ikke absolutt skal avle på de, noe som forresten er veldig arbeidskrevende. Jeg har også alltid en reserveløsning i bakhånd i tilfelle det plutselig skal skjære seg mellom fiskene og jeg må ta ut en av dem. Kampfisk er kampfisk og selv om det hittil har gått bra så vet man aldri.
Tusentakk
har lest i ukesvis nå...det er sånn at de noen steder skriver det kan gå og det er vert ett forsøk og sånt... det er altid greit og høre fra noen som har peiling, men angående planter, hvilke vill du annbefale meg? gjerne noen som vokser seg høye, og de som er lave, ønsker sterke, pene planter? om du orker å svare da??
føler eg maser litt nå....
du har forresten en nyyydelig kampfisk, har du sett min? det er desverre litt dorlig kvalitet måtte låne mine foreldres dorlige konpaktkamera, istedet for min speilrefleks....*sukk*
Takk for det Benjamin! Din var også nydelig

Når det gjelder planter så er det best å velge enkle planter som ikke krever så mye lys. Kan komme med forslag senere for jeg ser at søkefunksjonen ligger nede på plantebasen så jeg får ikke lagt til en liste.

Ellers så bør du fjerne vatten rundt planterøttene og plassere plantene enkeltvis, men i grupper om det er flere stilker i potten. De fleste planter behøver også litt flytende gjødsel, men ikke gi full dose til å begynne med. Det holder med en fjerdedel, så kan du heller øke på etterhvert som det ser ut som de trenger det. Jeg gir ikke mer enn halv dose i mine kar. I tillegg så er det enkelte planter med stort rotsystem som vil ha gjødsel nede blandt røttene sine. Dette står det som oftest om i plantebasen.

Du kan jo se litt på karene mine, spesielt asia-karet. Alle plantene jeg har er lette å få til.
Beklager folkens, men jeg greide ikke å motstå fristelsen til å bytte avatar igjen!

Clotilde kom ikke så høyt i fotokonkurransen, men jeg ble faktisk veldig fornøyd med dette bildet. Dessuten så har vel de fleste fått med seg at jeg er ganske så begeistret for denne lille skjønnheten

[External Image]
Inaktiv bruker
for et fint bilde du har tat astrid
Tusen takk, David!

Stakk forresten innom tråden din i sted og så at du hadde planten på nytt i ene karet. Det ble bra synes jeg
Inaktiv bruker
takk men det slår jo ikke dine fine akvarium =
Inaktiv bruker
jeg synes speielt at Søramerika - Coryenes tumleplass og Asia - Leopold's kongerike å Afrika - Klovnenes arena er utroligt fine spesielt inrdingen din =
Takk for det David. Alltid hyggelig å høre at noen liker akvariene mine vet du
Inaktiv bruker
Hei og god aften til deg tante Astrid.
Karene dine er virkelig et flott skue her på forumet.
Kjempefint bilde Men... syns du skal begynne å spare til tannregulering, den damen er skrekkelig underbitt :-P
nyyyydelig bilde.

tannregulering? stakkars, syns hun var litt søt med underbittet jeg.
Kai Roger Bakken
Hei og god aften til deg tante Astrid. Karene dine er virkelig et flott skue her på forumet.

Tusen takk! Alltid hyggelig å høre at andre liker resultatet av det man har jobbet seg fram til

Liv H
Kjempefint bilde :-) Men... syns du skal begynne å spare til tannregulering, den damen er skrekkelig underbitt :-P

Hun er perfekt som hun er synes jeg. Ville ikke hatt samme sjarmen med overbitt vil jeg tro

Du kan forresten se hvor interessert hun er i kameraet på bildet. Virkelig studerte hva jeg drev på med utenfor glasset. Nysgjerrig liten dame og veldig uredd av seg. Hvem skulle tro at det var kampfiskdamen og ikke herren som skulle bli det største trekkplasteret for meg i dette karet.

fiskeren
nyyyydelig bilde. tannregulering? stakkars, syns hun var litt søt med underbittet jeg.

Takk! Godt at noen er enig med meg
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap