Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 64)

Linda W
Jeg ga de nye plantene en skvett vann fra innkjøringskaret, og så testet jeg. Løp fluksens bort i remedieskapet og tilsatte litt heksebrygg, for den fargen har jeg aldri sett på NO3-testen før! Har tatt bilder, men venter med å legge dem ut til Sigmund har svart Elisabeth på forespørselen om innkjøringsforedrag på januarmøtet, jeg blir ikke ferdig med plantepraten min. Ingen enkel oppgave å illustrere vannkjemi, så han får få det lille jeg har av bilder ;o)


Oi, oi, dette har jeg ikke hørt noe om! Som du sier, ikke lett å illustrere dette, for jeg har selvsagt ikke et eneste bilde fra innkjøringene. Ikke hadde jeg kamera og om jeg hadde hatt et, hadde jeg nok ikke tenkt på å bruke det og om jeg hadde brukt det, ville bildene trolig ikke være egnet til offentlig gjennomsyn, om du skjønner.

Heksebrygg høres mystisk ut. Hekseskudd vet jeg hva er, omtrent, men brygg kan være hva som helst. Godt inkvisisjonen ikke jobber i Norge lenger.
530
Heksebrygg høres mystisk ut. Hekseskudd vet jeg hva er, omtrent, men brygg kan være hva som helst. Godt inkvisisjonen ikke jobber i Norge lenger.


Artig blanding kosttilskudd til plantene som ble til ved en ren feiltagelse, jobber for å få til samme blanding ved hjelp av fargen! Oves mobil spiller "Eternally" fra Which Witch når jeg ringer, teksten går sånn:

"I sew your shadow with my hair, I bind your shadow unto me
By day or night you shall remain
before the Triple Goddess three
I bind your shadow unto me, Maiden, Mother, Hecate
Dawn and noon and night black sea
free you are, but bound to me
and you are mine eternally"

Ikke helt sikkert jeg hadde overlevd på 1400-tallet...

Tenkte jeg kunne gi deg sjansen til å tenke over svaret hvis/når Elisabeth spør, og tilby meg å hjelpe til med illustrasjoner i fall svaret faller ned på "ja"-siden. Det behøver jo ikke være det langdrygeste foredraget i historien...

Artig kunstnerisk utfordring, godt JBL-testene er fargerike! Og med den giftige suppa jeg har i det karet nå skal jeg klare å gjenskape normal-tester også, så får du i alle fall vist at Salmi gjør susen ;o)
Reolprosjektet tenkes om...
Stakk snuten som snarest innom Dahls i går fordi vi trengte ny kattedo. Kom hjem uten kattedo, med den eneste pygmaeusen Thor hadde for der kunne den jo ikke være helt alene, og med arbeidstegningene på reolen. Må tenke om igjen, for kjelleren er stappfull, oppe kommer ikke den reolen opp, og det er lenge til våren. Så jeg spurte pent om hjelp til å splitte Porsaen slik at den kan hvile i garasjen til telen går. Innen da er jeg i alle fall frisk og sprek!

Men så var det all fisken da, til uka kommer det inn grusomt mange fristelser og jeg kan altså bare ikke fortsette å stulle med bøtter hist og pist rundt i huset selv om jeg skal på "kurs" hos Elisabeth en gang til til uka. Ikke pynter Bauhausreolen spesielt mye opp heller, med slitent armatur stikkende alvveis ut i døråpningen til kjøkkenet. Og så nevnte jeg i ren vanvare utfordringen da. For Thor. Sukk. Løsningen finnes jo den selvfølgelig....

For hvis jeg ikke skal bruke de karene jeg har nå er det ingen grunn til å ha så smale kar. Og det går fint å gå ned på høyden så en langarmet stakkar kan jobbe fritt, det blir ikke mer enn to arter pr kar tror jeg. Og det er ingen grunn til å ha reolen stikkende så langt ut i rommet.

Så da ønsker jeg meg 4 kar med lengde 60, bredde 40 og høyde 30 cm. Det bare ramlet ut av munnen min. Boyou har noen som er nesten sånn bar'at 40 cm i høyden. Der røyk arbeidsplassen. Og på toppen ett som er 120X40X30 en gang i en fjern fremtid selv om prisen på ingen måte var så fæl som jeg trodde, med 54-litrene som allerede er oppe og går vaglende inntil det lar seg betale. Og lysarmaturer som vippes opp og står på ben og slett ikke var ille i pris, men det blir mange penger. Porsa slo bena helt unna hele drømmen, men man kan jo alltids slå sammen noe pent fra Bauhaus. Og å drømme er lov!

Aner meg at det finnes snasnere tegneprogram enn Excel der ute, men det er det jeg kan uten å lære en hel masse nytt. Ser også at jeg ikke har korrigert avstanden mellom karene tilbake til dit jeg ville, men det er da noe så forferdelig vanskelig å få til printscreen og finne det igjen på Mac at jeg får være glad det står noe her idet hele tatt! Dessuten, pent i plank bygger nok en god del mer enn Porsa ;o)
[External Image]
Og så kostet ikke spesialbygde akvarier i helglass det hvite ut av øyet, med dekkglass og ferdigmonterte glasslister til filter. Hmmm. Tror det blir å ringe Elisabeth i morgen jeg, så får jeg støtte for galskapen og sjekket at prisen er så bra som jeg tror. Og så må jeg vente helt til mandag med å handle inn snekkerier. Vi skulle jo ikke bygge noe mer enn kjøkkenet ferdig med lister i år, så det får jeg gjøre i smug...

Og så får jeg lese meg opp på reolbyggertrådene... LOFFA har skrevet mye, den tråden er laaang, skulle ikke han skrive artikkel da? Her litt om dimensjoner, antar 2X2 er tommer, ikke cm ;o)

530's tråd er ikke like lang, men tar like lang tid å lese selv om jeg har lest alt før...

Nei, nå er det kvelden og vel så det! Ingenting blir ødelagt om det venter til i morgen. Må bare en tur ut på kjøkkenet og sjekke de vakre nye plantene :o)

Åh, reol med spesialbygde corykar... *drømmende blikk og fårete smil*
Åh, lange kar er flotte !

Men om karene under er 60 cm lange + det reolen bygger ut, så får du vel plass til litt lengre kar enn 120 cm på toppen?

Helt riktig cara79, nå skal de små karene være 60 cm hadde jeg tenkt, så hvis vi bygger reolen selv blir det en god del centimeter ekstra på topphylla. Hvis jeg bestiller blir det de fire små, og det store når jeg ser hva vi ender opp med helt nøyaktig. For sånn cirka går jo ikke!

Må tenke litt til, og tegne og regne...
Jeg forsøkte å lage en prinsipptegning av reolen min, samt legge ved et foto, alt i et Power Point ark, men det gikk ikke å legge inn i tråden. Prøver å sende det pr e-post. Går ikke det, skal jeg skrive inn litt tekst her om materialvalg etc.

Det går ikke å legge ved vedlegg i e-postløsningen her på AF og ettersom det ikke lenger er mulig å finne e-postadressen din, kan du bare få dette om du sender en-e-post til sihans2@online.no
Har sent mail Sigmund, all hjelp mottas med takk! For nå har Akvariekjeller'n fått bestilling på de fire små karene, Elisabeth bekreftet at prisen var bra. Gisp. Må vente en liten måned, det kan jeg nok trenge, for den hylla Ove skulle få i mai har jeg kjøpt materialer til mange ganger. Men nå rydder vi for harde livet i kjelleren, kanskje det blir mulig å gjøre noe nedi der snart....

85-litrene flyttes ut i garasjen igjen, plassen trengs til å pusse opp åtte krakker og tilskjæring/maling av fire musketter som skal være med i De Tre Musketerer. Det skulle farfar visst! Skopussekrakken hans på vertshus!

Gleder meg til å stikke innom akvarierommet på Kambo forresten, husker at jeg så en snerten vannskifteløsningskrok, men glemte å ta bilde. Hvilket minner meg om at jeg kanskje skal ta med kamera og stativ, så det blir bilder av Elisabeths egen fisk på den hjemmesiden?
Kan glede meg til flere akvarierombesøk! For ikke bare fikk jeg flott reolbeskrivelse i innboksen, jeg får lov til å ta en titt - med kamera! Det blir moro. Sigmunds reol er for 6X54 liter, de karene er like høye som de jeg har bestilt. Forstår at det bare er å regne, men det er nå rart å få sett det "live" da, når man først er så rart konstruert...

Kraftige saker som går seg til i innkjøringskaret, Sissimors sverdplanter ble mørkegrønne over natten! De står nå i giv akt i boksen og forsøker å stikke av. Tror de må mellomlande i et dypere kar...

Uansett må jeg få rigget til noe i kjelleren så plantene får lys mens de venter. For nå når jeg skal ha så lave kar er det virkelig håp om å få til noen av de nyankomne! Trenger ikke sirkulasjon egentlig, i alle fall ikke kontinuerlig, kanskje jeg kan snike et kar inn på klinikken? God plantevekst kan jo ikke skade noen...
Vakre vannplanter på klinikken må da bare være koselig for de som venter? God idé ;D

Sverdplantene er nok bare veldig glade for å ha kommet til et sted med plass og lys. De levde en kummelig tilværelse her stakkars...
Plussmedlem
Hva var mål på karene? Var det 60 x 40 x 30 slik det ser ut på tegningen?

Litt avhengig av hvordan du skal bygge reolen, men 36x48mm er en fin dimensjon. Obs Bygg fører disse og er billige. Jeg bruker også en del 36x68mm når jeg bygger, da kan man ha spenn på ca 120cm.
Har bygd en reol til 12x54liter med disse materialene.
Har også bygd en reol til 6x105liter + 2x325liter.
Begynner å se ut som om de egentlig er "black sword" Sissimor, litt avhengig av hvor høye de har lyst til å bli. Vakre i alle fall!

Ser av Sigmunds tegning at hvis jeg går for omtrent det går det bra uten midtstag milo, du leste riktig, er egentlig litt overforsiktig og sier "da går vi en opp" når snekker'n foreslår dimensjon men det tror jeg dere gjør også, og totomfire er nok å ta hardt i. Blir veldig spennende dette her! Det blir reol! Hurraaaa!
Hva med onsdag denne uka? Etter 1100 en eller annen gang?
Står plutselig på døren onsdag lastet til plimsollermerket med fotoutstyr! Så får vi se hva vi får lurt inn i linsen. Og hodet mitt ;o)
Si fra om du trenger veibeskrivelse, ellers finnes det jo også på Gule sider. Kirkegrenda er et boligfelt som ligger skjermet fra veien slik at det ikke synes før man plutselig er der.

Velkommen skal du være. Blir også et dytt i ryggen til å rydde litt.....
Og pusse glass! Kommer med macro ;o)

Kjørerute skrevet ut, der sto det et nummer man alltids kan bruke hvis man plutselig befinner seg ved sjøen. Gamle tomter, eide en gammel husmannsplass i Kurefjordveien en gang...
Kamerabatteri ladet, minnebrikke formatert, fotoutstyr pakket, mose avynglifisert, kart printet - Rygge here I come! Forsover meg helt sikkert ;o)

Presterte det kunststykke å skifte over 100 liter vann i Juwelen i kveld da. Sukk. Hadde omsider fått nitratnivået opp i levelig nivå for plantene. Og så slenger jeg ut en slange og glemmer hele greia fordi det var en million reker i Am-Topen. Hvordan i all verden har de klart å snike seg inn der? Har jo svamp på innsuget! 20 ppm! Det må jeg sjekke en gang til, har jeg skiftet til grovsvamp? Sånn i ren vanvare? For det går jo ikke. Forstår ikke hvordan de klarer å snike seg gjennom, men det gjør de jo...

Legger ut bilder av vakkert utblås så fort pc'n er ledig, har en sånn halv istykkerklemt trompet-diffusor i hysterisk grønn plast, det er det ikke mulig å gjette seg til nå, og selv om det var en del grums i filteret er det nok Javamosen som har bremset farten. Har også svevd i den villfarelse at det var få salvatorisyngel om dagen, det er fullstendig helt feil. Rev av en mosedott til Sigmund og ut skvatt det en grå tåke av småtterister! Synd folk ikke vet hvor flott den fisken er, blir ikke kvitt dem så jeg tror jeg må koke litt her mens det ennå er plass til vann i karet...

Hodet går helt varmt av reoltanker, var innom de gamle fordi faderen fylte 75 i dag, og rev omtrent fra hverandre LP-hyllene for å se hvordan de var konstruert. La også merke til at TV-bordet og stereohylla der var laget av Porsa og plastbelagte stålplater, blikkenslagerfedre burde med andre ord ikke ha lov til å gå av med pensjon. Opphengt? Hvem - jeg?
Klart du har reol på hjernen! Det ville jeg også hatt, om jeg hadde hatt muligheten til å realisere en slik drøm...

Så det er dårlig avsetning på salvatorisene? De ser jo veldig vakre ut, så det er jo rart. Kanskje det hadde hjulpet om det var litt mer info om dem? Det står jo ingenting i basen her, og da jeg googlet, så fant jeg ikke så mye opplysninger da heller. Hvor store blir de?

Regner med du får en strålende tur til Rygge ;D
Skal oppdatere basen Sissimor, takk for tipset! Koste meg glugg ihjel i kjelleren, alle akvaristers drøm det der. Klatret rundt på møbler mens Sigmund var lyseslukker og teppeholder, vi var vel et syn tenker jeg! Hodet er helt tomt av billedredigering, og fullt av ny informasjon. Fikk bekreftet at 30 cm høyde på karene blir akkurat passe, fikk se reolen i praksis, at det går å ta bilder uten uhorvelig mye lys, og ikke minst tatt bilder av fisk jeg ikke har sett en million ganger før. Forstår jo dem som blir hekta på Apistogramma, den mamma'n - kunne brukt noen timer for å få det bildet jeg ikke fikk i dag ;o)

Har gått gjennom 150 bilder, så nå er det kvelden. Ble en del akseptable, noen bra nok til å forsøke seg på innsending til basen hvis jeg bare hadde husket hva fisket het, og en haug for Tom C's eyes only. Håper han kan hjelpe Sigmund selv om kvaliteten bare er sånn passe. Har sendt Picasalinker...

Og så har jeg fått bekreftelse på at beslutningen om å plassere klubbens kar i garasjen er helt riktig. Skriiik! Legger ut søplekassebilder her som dokumentasjon. Forferdelig! Grusomt! Uutholdelig!

Enda en bekreftelse, det er ikke bare Cory som har det best på sandbunn...
[External Image]

Nesten like smertefullt! Vakker fisk...
[External Image]

Og så den godt kamuflerte diffusoren i 160-literen her. Ikke mye hysterisk grønn plast å spore :o)
[External Image]

Forfra med kort lukkertid
[External Image]

Og med lang...
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap