Leifs verden, del 2 (side 64)

Fart66
Loffa holder du på å gå over til større ciklider ? Fine de Tilapiane dine. RHD

Nei er vel ikke det, egentlig. Men fikk disse i fra en i klubben i Drammen, gratis. Så det ble til at jeg tok dem i mot og satte dem i 250L. Det blir IKKE flere ciklidekar av denne typen kan jeg trygt si. Det graves som om det er kommune arbeidere i Oslo sentrum som holder på. Har lekt siden jeg fikk dem i hus, og dem holder på enda, det ene paret (har fire stk)

Den andre sikre hua er også begynt å innvolvere seg og det er ikke alltid like bra. Litt jaging blir det ut av det. Disse er ikke enkle å skille på kjønn. Finner etc er stort sett det samme og er derfor usikker på fisk nr 4.

Egentlig kunne jeg tenkt meg en trio med Oreochromis mossambicus. Denne het tidligere også Tilapia et eller annet. Der er hannen utrolig flott i leiksfarger, utrolig flott. Di blir omtrent like store på max str, nær 40 cm.

Dem har jeg hatt oppdrett på så det er ikke like gjevt da, selv om jeg savner dem litt. Behovet da i så fall er et mye større kar, 500L min.

Leiksparet til venstre på bilde 2

Har nå tatt noen bilder av "kommunearbeiderne" i 250L. Bildene er fryklig dårlige, desverre, men her ser en sandspruten ut av kjeften på hua som graver.

Rota funker som tunnell nå og er nesten fri for sand i bunn. Det graves og spyttes i vilden sky
Det var et utrolig kult bilde med sandskyen ut av kjeften
Tror nok disse to hadde fått god time betaling som kommune arbeidere. Dem har flyttet kilovis med biltemasand siden dem kom i hus nå i helgen. Ikke mindre enn seks plasser kan jeg telle hvor de graver. Går fra plass til plass. Mon tro om di har dårlig hukommelse, Sjura....

Med min tolmodighet går dette veeeeeldig bra.... Snakk om å gå rundt grøten. Begge huene har "eggleggern" ute, men den andre hua er litt tilbakeholden, selv om hun prøver seg hun også.

Vannet begynner å bli noe grått etter all denne gravingen, men roer seg vel ned når lyset går av og di faller til ro.

Akkurat nå graver di rundt discuskjegla som står i karet. Graver i et høyere tempo enn tidligere i kveld. Begynner det å haste for dem mon tro? Det er nå gøy å følle dem da, selv om jeg ville satt opp tempo og fått dama "til sengs".

Men det er vel dama som bestemmer når tidspunktet for legging av eggene er..... Han bare rister og dulter etter.

Har sett når den "kjønns-ukjente" og utstøtte blir jaget på, skifter den mønster fra store sorte ringer/felt til streker loddrett fra ryggen og ned. Samme mønsteret som ynglene nede har. Ganske fasinerende å se
Dette syntes jeg var sabla stilig !! Gi oss fler bilder når det utvikler seg
Malawifan
Dette syntes jeg var sabla stilig !! Gi oss fler bilder når det utvikler seg :)

Skal gjøre det. Har fulgt med dem i hele kveld, og di gjør ikke annet enn å grave og grave og atter grave rundt i hele boligen. Jeg for min del blir sliten bare av det å se på dem. Mon tro hvor slitne dem er? Får vel komme meg i seng jeg også. Kl 05.00 plinger klokkene her og jobben kaller. Ble sent i kveld, men synes det er artig å se utviklingen på redebyggingen deres.

Kanskje det hadde vært en ide å hatt en skiferplate i karet? Kanskje di ville lagt eggene på denne? Go natt alle trofaste lesere............
Flat stein gjør susen skal du se
Hei igjen, lenge siden jeg har lagt igjen tegn i tråden din. Synes de nye fiskene dine er utrolig fascinerendes, skulle gjerne prøvd meg på disse en gang.

Tror absolutt du skulle satt inn litt flere røtter og ikke minst litt skiferplater og den slags. Da gir du dem områder å ligge egg samt gjemmeplasser for yngel. Har selv sett at fisk som ligger egg på denne måten liker å ha flere steder å velge mellom, akkurat som maller som liker å kunne velge sin hule.

Vente i spenning på egg hos disse og føler meg som en liten kikker her, men jeg trøster meg med at det er jo du også i dette tilfelle, he he...
Du kan jo evt bruke sugekopp metoden på å feste ting i dette karet?

Tror også de har dårlig hukommelse. pleier ikke alle som jobber i kommunen å ha det?

Tilapia Mariae EGG
Sjura og Lars, jeg skal svare på innleggene deres litt senere i kveld. Må bare komme med det jeg har på hjerte EE GG GG

Endelig kom eggene folkens, endelig. Men hva var vitsen meg å grave som besatte kommunearbeidere, når eggene ble lagt på discuskjegla til slutt? Kommune arbeidere skal vel ikke gjøre mer enn di trenger vel??? Artig er det lell.

Har tatt noen bilder og håper noen ble bra. Skal straks legge dem inn på laptoppen så jeg får dem med her. Håper noe kan brukes.

Etter at leiken er fredig og eggene lagt er di faktisk ikke så skye. Var helt greit å ta bilde av dem nå. Dæven døtte...... dette var virkelig gøy
[External Image]
Lars Jamne
Hei igjen, lenge siden jeg har lagt igjen tegn i tråden din. Synes de nye fiskene dine er utrolig fascinerendes, skulle gjerne prøvd meg på disse en gang. Tror absolutt du skulle satt inn litt flere røtter og ikke minst litt skiferplater og den slags. Da gir du dem områder å ligge egg samt gjemmeplasser for yngel. Har selv sett at fisk som ligger egg på denne måten liker å ha flere steder å velge mellom, akkurat som maller som liker å kunne velge sin hule. Vente i spenning på egg hos disse og føler meg som en liten kikker her, men jeg trøster meg med at det er jo du også i dette tilfelle, he he...

Hei igjen Lars. Like hygglig hver gang du er innom her. Har liggende 3 røtter i dette karet, så slik sett er det plasser for yngelen å gjemme seg. Snakket med han jeg fikk disse av og han anbefalte meg å flytte di to som ikke er foreldre, og la yngelene gå lengst mulig med foreldrene. Blir vel til det

Skiferstein skulle jeg hatt mer av ja. har kun ei plate og den bruker acara paret mitt som forøvrig går med 2 forskjellige kull yngel.

Fikk som nevnt med noen yngler også av disse Tilapiaene, så om det er noen som ønsker noen, får dere bare si i fra. Kan altids avse noen av disse. Di er vel på str mellom en 50 øre og ei krone, på øyemål.

I kjellerkarene var det ikke noe nytt annet enn at jeg er bråsikker på at jeg har 2 huer av barlowi apistoene i tillegg til det paret jeg allerede har tatt ut i et annet kar. Dvs at jeg faktisk har 3 par Apistogramma Barlowi som jeg har for salg. Har solgt et par til en i Lier og et par til en på Notodden så langt. Begge har kommet med tilbakemelding at di er kjempe fornøyde. Det er gledelig å kunne spre ut slik flott fisk som ikke akkurat er dagligdagse apistogramma.

Så noen nye bilder av egg og den nybakte tilapia mammaen

Det siste bildet er av pappa tilapia som prøvde å skremme vannet av meg.....
Sjura
Du kan jo evt bruke sugekopp metoden på å feste ting i dette karet? Tror også de har dårlig hukommelse. pleier ikke alle som jobber i kommunen å ha det?

Vet Mona bruker sugekopp metoden og er et smart triks om en vil ha ting på plass. Karet her har veldig mye sand, så tror ikke det blir aktuelt her. Dessuten er røttene i karet ikke veldig store.

Hukommelsestap gjelder også statsansatte, eller.......
Ja jeg vil tørre å påstå det.

Gratulerer så mye med egg. Håpe det vokser opp noen av disse vakre fiskene da. Får du leie de ut på timespris til folk som trenger litt "naturemade" landskap i kara sine.
Så fine fiskene var! Gøy og se at det legges egg hos deg også om dagen.

Følger fortsatt med her selv om jeg ikke skriver hver gang jeg er innom.
Takk takk begge to. Ja kanskje en skulle prøve seg på utleie Sjura......
Når jeg kom hjem i dag skulle jeg tappe noe vann og synes det var veldig dårlig trykk på vannet. Måtte være noe galt med pumpa i kjellern tenkte jeg. Men neida, sikringen til hele kjellern var gått.

Mye for gjennom hodet og lurte på hvor lenge det hadde vært slik. Temp i et par kar var nede i 20-22 c så det har nok vært slik noen timer, og uten pumper. Vannbytter ble tatt og fylte en del av 162L som sto tom med noe av dette vannet.

Var nødt til å flytte di to tilapiaene vekk fra leiksparet i 250L. Det var full krig nedi der og kunne vel trengt et kurs i forhandlingsteknikk disse der. Di pustet som hvalrosser og fløt etter hverandre som di hadde en viss mann i hælene.

Etter at jeg flyttet ut di to, jevnet jeg ut sanden noe i karet, men hva hjelper vel det....

dem har begynt å flytte sanden til slik det var igjen... Er nok fremtidige plasser hun vil ha ly til ynglene sine.

Ser ikke ut til at sterbaiene er villig til å legge egg om dagen. Hadde håpet det kom en del etter flyttingen, men nei da.

Strømbruddet i kjellern har gått utover yngler hos acaraene. Ikke veldig mange igjen der nå, om di da ikke ligger gjemt under ei rot eller noe. Får se nøyere i morgen

sterbai yngel
gamla (barlowi) i hula, men er ikke gul og gravd noe (testing av hula?)
endelig et greit bilde av cf borellii hannen min ( en herlig skjønnhet )
Strømstans er noe skikkelig herk når man driver med fisk, håper det går greit i karene dine. Den cf borellii-hannen var skikkelig fin
Rita Revestrek
Strømstans er noe skikkelig herk når man driver med fisk, håper det går greit i karene dine. Den cf borellii-hannen var skikkelig fin :)

Ja, Rita det er et skrekksenario med strømstans som akvarist. Spesielt om en skulle være borte noen dager og det skjer da. Ja denne cf borellii hannen er etter min mening et prakt eksempel av en skjønn apistogramma. Han er en stor sjarmør og har ikke mindre enn fem-5 damer alene. Ikke rart han glinser....
Da fikk jeg akkurat en gledens mail fra AF. Mitt bilde nr 32-33 og 34 er godkjent i basen og ligger for øyeblikket på startsiden her på AF. 2 yngelbilder og et av paret med Tilapia Mariae. Skal også sende inn et par bilder med eggene paret har fått.

Et lite mål for meg selv er å nå 50 bilder i basen i løpet av 2012. Liker litt utfordringer ovenfor meg selv
Jippy!!! Da kommer det et nytt leikspar med Apistogramma i hus nå i romjulen. Har desverre ikke tid til å hente det før. Bytter bort et av mine barlowi par med et leikspar med Apistogramma baenschi.

Har lenge gått å ønsket meg denne typen apisto, men ikke kommet over noen som er til salgs nære nok. Begrenser seg litt hvor langt en vil kjøre for et par fisk. 10 mil tur/retur er godt innenfor mine normer så dann. Dette skal bli gøy folkens
Desverre er det stor sannsynlighet at Tilapia Mariae eggene klekker julaften. Desverre, for da er jeg på sørlandet hos svigers. Kunne vært gøy om en kunne følle eggenes utvikling fra egg til yngel. Kanskje neste gang.

Etter at jeg flyttet di to andre ut av karet har det blitt ren harmoni. Mor og far bytter på å passe egg, ha sine sightseeinger og turer for å spise.

Har ikke rukket å være i kjellern enda, så er spent på om alle fiskene har klart seg etter strømbruddet i går. Sliter litt med tanker på tidligere uhell jeg har hatt og fisk for tusenvis av kroner har gått fløyten. En Danmarkstur er godt i minne fra en tidligere vinter (fjor) hvor jeg var borte en helg, med gjenglemt vindu og minus 20 grader hele helgen. Det var i rommet jeg sitter nå. Det er et mareritt jeg har tanker tilbake til relativt ofte, særlig nå når strømmen har vært borte i kjellern.

Men nå går turen til kjellern for foring.....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap