Apistogrammet (side 64)

Da var forklaringen mye nærmere! Fint med info Leif.

Skriver Tom A. piaroa så er det A. piaroa. Videre søk er derfor avsluttet

Hei Sigmund!

Hyggelig å høre fra deg! Jeg rakk å bli med den første timen av auksjonen, og så du fikk tilslag på det flotte A. baenschi-paret. Alltid moro når en med-Apistoianer drar i land en slik godbit. Hannen er også svæææært flott ja

Virkelig spennende med din mysterie-Apisto. Det tror jeg jaggu jeg ikke fikk med meg!! Gleder meg til å høre mer om dette. Håper noen kan bidra til å oppklare litt mer.

Og angående mysterier... Jeg oppdaget en reklame/presentasjon av A viejita med lokasjon her om dagen. Hadde vært godt å få avklart arten en gang for alle! Den har jo virkelig vært omdiskutert. Har alltid et litet håp om at de finner den hellige pytten, uten at jeg har noen tro på det.

Skulle det være at du sliter med overbefolkning i Apistogramma rositae-karet ditt, får du si ifra. Da føler jeg meg forpliktet til å hjelpe deg hahaha 8)

Der rakk Leif å svare før jeg la det ut... Da ser det ut ditt mysterie får en avklaring!!!

Det er mange i A. rositae karet, men også mange som er for unge til at jeg er sikker på kjønn. Har en tendens til å få mange hanner og få huer, og jeg frykter det er tilfelle også her. Jeg har lovet Linda et par samt noe ungfisk, men når det er i orden og jeg ser forskjell på dem, er det klart du kan få hjelpe meg .
Da håper jeg på flaks Sigmund 8). Apistogramma rositae er virkelig en diamant blant diamanter!
Sigmund - ex 530
....Har også yngel på A. piaora (?) som jeg kjøpte på samme auksjon. Prøvde å finne ut noe mer om disse, men ikke mye å finne...

Bare for å oppklare: Staeck (2013) har fastslått at Apistogramma piaroa er samme fisken som tidligere var kjent som Apistogramma sp. "Breitbinden" (og også som Apistogramma sp. "Cano Morrocoy"). Dette er nå "alle" enige om, også Mike Wise. Den har derfor A-nummer 164.

Jeg har hatt arten flere ganger, men aldri fått somla meg til å ta skikkelige bilder av dem, men i denne tråden er det noen fine bilder av arten.

Det ser forøvrig ut til at jeg har noen nye, unge, viltfangede av denne arten nå, som kom inn til Thomas som bifangst sammen med Apistogramma iniridae, fra Colombia. Det indikerer en litt uvanlig fangstplass for arten, så kanskje dette er en litt spesiell variant... så da er det bare å glede seg til de vokser til.

Takk for oppklaringa Tom! Som jeg skulle sagt det selv 8). Blir artig å se hva gjestene til Thomas' A. Iniridae kommer å utvikle seg til. Eller hva mer som finnes i Colombias ukjente pytter...

Det minnet meg på at jeg stadig kommer på framtidens importreglement rundt akvariefisk. Noen som vet hvor langt denne prosessen har kommer?
Når det gjelder Apistogramma piaroa, så visste jeg hadde hørt om denne før. Jeg klarte riktignok ikke holde meg unna, og måtte sjekke litt ut. Bilde er "screenshotta" fra tomc.no under apisto news...
Hele tiden nye ting å lære i apistogramma verdenen. Noe som gjør det så utrolig spennende.

For 20 år siden eller der omkring hadde jeg antagelig husket å ha lest dette, dersom jeg hadde lest det på den tiden
Tom C
Bare for å oppklare: Staeck (2013) har fastslått at [I][B]Apistogramma piaroa[/B] [/I]er samme fisken som tidligere var kjent som [I]Apistogramma[/I] sp. "Breitbinden" (og også som [I]Apistogramma[/I] sp. "Cano Morrocoy"). Dette er nå "alle" enige om, også Mike Wise. Den har derfor A-nummer 164. Det ser forøvrig ut til at jeg har noen nye, unge, viltfangede av denne arten nå, som kom inn til Thomas som bifangst sammen med [I]Apistogramma iniridae[/I], fra Colombia. Det indikerer en litt uvanlig fangstplass for arten, så kanskje dette er en litt spesiell variant... så da er det bare å glede seg til de vokser til.

Takk for flott info fra meg også Tom. Det må være spennende å se hva bifangsten viser seg å bli.

Kan jeg tolke deg dithen at Thomas (Askakvaboden) kjøper inn interessant viltfanget fisk fra SA?
Apistogramma baenschi-hua er svært lite interessert i noe aktivitet foran habitatet sitt. Hu blåste seg opp, og viste seg fram i truende positur. Når det ikke var nok, var det kun glasset som forhindret at fotografen ble angrepet. 2 ganger gikk a på akvarie-glasset! Jeg lo så at jeg ikke klarte å holde kamera still. Vel... det var bare å ta hintet å fjerne seg. Kan trygt si at her er det egg som skal voktes
Apistogramma sp. "Cruzeiro"-hue på tur med yngelen...
Herlig å se =)

En av få.... apistoer som har vært på heisa tur tur/retur Larvik/Hof =)
LOFFA
Herlig å se =) En av få.... apistoer som har vært på heisa tur tur/retur Larvik/Hof =)

Herlig
I Apistogramma baenschi karet er det bare en sjef. Hu er gul og hu er hissig. Hula er gravd ut, men det er ikke der hun oppholder seg. Men kommer noen i nærheten, skal de vekk. Hannen er den eneste som kommer unna med fjøra i behold. På bilde Nr.2 ser man hula nederst til venstre og en gul flekk litt høyt på rota til høyre. Her ligger hua å våker etter farer og forbipasserende. Rett og slett et utkikkstårn! Siste bilde er tatt litt nærmere hua i utkikkstårnet...
Lekker drakt på damene dine Simen, må få se noen bilder av hele rommet snart igjen. Mener da alle reolene :P
Som en perfekt rosa-blogger må jeg bare få fjerna de frittstående karene og rødde først. DET er noe jeg ikke ser fram til. Morsommere å bygge opp, enn å rive ned gitt. Og hvertfall når alt fungerer godt der de står...
En liten usminka sannhet går jo an. La oss si at all pr er god pr. Alltid artig med før/etter bilder... Noen på halv tolv også ja, sorry
Simen er det kombi akvarie rom og kokerom, ser ut som satsen på bilde en blir klar snart (bilde 1 venstre kant)
Artemiakokeriet er det eneste som bobler her gitt. Og det smaker IKKE spesielt godt... Kanskje kjørt køllfilter på artemia'n? Jaja, ere bra nok for mine Apistoer, er det godt nok for meg hahaha

lukter mye bedre av artemia kokeren også

Fine bilder og obesrvasjoner av Apistogramma baenschi.

Har hatt Apistogramma baenschi tidligere. Utrolig fine både hunnen og hannen.
Og hunnene er noe av de hissigsre jeg har hatt når de har yngel. Kanskje noe med forholdet i størrelse mellom kjønnene. Ikke like stort som hos mange andre apistogramma.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans Rune Bø
Reklame for plussmedlemskap