- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Tropheus Bilder (side 65)
Tropheus Bilder (side 65)
Postet 30.06.08 kl 01:46
Postet 30.06.08 kl 01:55
Postet 30.06.08 kl 02:05
Postet 30.06.08 kl 15:26
Postet 30.06.08 kl 16:13
Postet 30.06.08 kl 16:23
saffen[QUOTE=Kristian Hennig][QUOTE=saffen] tenker oss at leptosomene får gå sammen med frontosaene. ....
Du vet hva Frontosaenes naturlige føde er?
joda vet godt det. men frontosaene er yngel enda da 3-4 cm. tror du ikke at det går bra da kristian eller? du har jo litt peil på frontosa og du da så. hakke du?
Jeg har lang ifra peil på frontosa!! Eneste jeg vet er at de spiser leptosomaer til middag
Når de er så små kan det umulig være noe problem! Men en gang i framtiden blir det en annen sak..
L. occelatus og N.caudopunctatus skal ikke være noe problem.. Spesielt dyre er de heller ikke..
Postet 30.06.08 kl 16:40
Postet 30.06.08 kl 18:15
Postet 30.06.08 kl 19:13
EvolutionVi har vært og kjøpt materiale til og lage bord i dag! så vi håper karet er oppe og går søndag kveld. jobber natt denne uke så vi begyner og bygge fredag. det skal jo og settes opp en lett vegg så karet blir innebygget, så snekker vibs og Erik må jobbe i helgen;-)
Dette blir garantert rått Erik! Hvor skal dere ha dette akvariet da?
Postet 30.06.08 kl 23:19
Har vært litt lite aktiv her inne i det siste, men slitter med en influensa som henger veldig godt! men godt en kan være inne å studere fiskene sine da!
Her er det 2 hunner av Kiriza som går med egg, skal se om jeg får tatt noen egg.
Nå kommer snart den andre Kiriza gruppen også og da skal begge gruppene over i et større akvarie. (530 eller 720, litt usikker pga plassen, men minimum 530liter med 1 stk Eheim 2080 og 1 stk Eheim 2026).
Fikk en Eheim 2080 pumpe hos mine foreldre som gave fordi jeg har hjelp de en del i det siste! (Fy, denne pumpen er STOR!)
Jeg har vurdert å lage noe rekemix og gi Tropheusene, men er usikker om det går bra og hvilken oppskrift som skal følges? Er så veldig mange forskjellige varianter her inne.
Her er det 2 hunner av Kiriza som går med egg, skal se om jeg får tatt noen egg.
Nå kommer snart den andre Kiriza gruppen også og da skal begge gruppene over i et større akvarie. (530 eller 720, litt usikker pga plassen, men minimum 530liter med 1 stk Eheim 2080 og 1 stk Eheim 2026).
Fikk en Eheim 2080 pumpe hos mine foreldre som gave fordi jeg har hjelp de en del i det siste! (Fy, denne pumpen er STOR!)
Jeg har vurdert å lage noe rekemix og gi Tropheusene, men er usikker om det går bra og hvilken oppskrift som skal følges? Er så veldig mange forskjellige varianter her inne.
Postet 30.06.08 kl 23:26
de troffene er aldri blitt foret med rekmiks tror det beste er og la være faktisk.
Det skal inn på kontoret veit ikke om du så det noen gang men der skal det gå fra vegg til vegg. ja det karet blir supert vi har jo også fått oss hqi belysning i det karet. 2 150watt så det blir bra. har fått tak i 20 vilde livuaer fra sverige som vi skal få henta eller flyd oppover. canari gruppen går 4 med egg. ser ut som om det blir flere der.
Hvofor skal du ta eggene fra de? like greit å bare la de spytte i karet vi hadde lite og ingen fra fall på våre yngler. lest at de som blir tatt tidlig fra foreldrene blir dårlige mødre og kan krev opp til 6 leker før de lykkes. Så mitt råd la de bli med mor og føde i karet, du har masse fin stein de kan gjemme seg i
Det skal inn på kontoret veit ikke om du så det noen gang men der skal det gå fra vegg til vegg. ja det karet blir supert vi har jo også fått oss hqi belysning i det karet. 2 150watt så det blir bra. har fått tak i 20 vilde livuaer fra sverige som vi skal få henta eller flyd oppover. canari gruppen går 4 med egg. ser ut som om det blir flere der.
Hvofor skal du ta eggene fra de? like greit å bare la de spytte i karet vi hadde lite og ingen fra fall på våre yngler. lest at de som blir tatt tidlig fra foreldrene blir dårlige mødre og kan krev opp til 6 leker før de lykkes. Så mitt råd la de bli med mor og føde i karet, du har masse fin stein de kan gjemme seg i
Postet 01.07.08 kl 01:06
de troffene er aldri blitt foret med rekmiks tror det beste er og la være faktisk.
Postet 01.07.08 kl 01:07
Evolutionde troffene er aldri blitt foret med rekmiks tror det beste er og la være faktisk. Det skal inn på kontoret veit ikke om du så det noen gang men der skal det gå fra vegg til vegg. ja det karet blir supert vi har jo også fått oss hqi belysning i det karet. 2 150watt så det blir bra. har fått tak i 20 vilde livuaer fra sverige som vi skal få henta eller flyd oppover. canari gruppen går 4 med egg. ser ut som om det blir flere der. Hvofor skal du ta eggene fra de? like greit å bare la de spytte i karet vi hadde lite og ingen fra fall på våre yngler. lest at de som blir tatt tidlig fra foreldrene blir dårlige mødre og kan krev opp til 6 leker før de lykkes. Så mitt råd la de bli med mor og føde i karet, du har masse fin stein de kan gjemme seg i;-)
Det enkleste er å la de spytte i karet, men det er ingen tvil om at det blir fler yngel med å tømme dem.. Jeg har også hørt det at de blir dårlige mødre selv, men av en merkelig grunn har jeg bare hørt den historien av folk som ikke liker og tømme.. Lufubuene deres V&E er garantert tømt, så dere kan jo følge litt med på dem..
Jeg personlig tror ikke det har så mye og si, da mer eller mindre all oppdrettstropheus kommer fra tømte mødre, og hører veldig sjeldent at de bruker opptil 6 ganger for å lykkes! Det jeg tror, er at yngelen som vokser opp er mer robuste, og utvikler en bedre overlevelse evene enn de som bare har gått med jevngamle artsfrender..
Derfor prøver jeg å få til det beste av begge verdener; Tømmer hunnene når yngelen er ferdigutviklet, lar de vokse i flytenett til de er rett under en cm, og så slipper de ned i hovedkaret.. Som da selvfølgelig har masse småstein og gjømmesteder!
Hvis jeg skal se det ut ifra et etisk og estetisk syn, er det penest og mest naturlig og la naturen gå sin gang.. Men så kommer spørsmålet opp; Er det naturlig at den tyggende hunnen ikke får kommet seg vekk fra resten av tropheusene? Det er ikke tvil om at det å være en tyggende hun i et trangt akvarie er en påkjenning.. I naturen trekker hunnene seg bort, men alikevel holder seg i nærheten av "kolonien" Det kommer vi aldri til å klare og gi de, så da kan det kansje være til hunnens beste og "hjelpe" henne litt med å gjøre prosessen mye kortere så hun kommer seg raskt på finnene igjen..
Dette er mitt syn på problemstilligen, håper noen er uenige
Postet 01.07.08 kl 01:33
Evolutionde troffene er aldri blitt foret med rekmiks tror det beste er og la være faktisk. Det skal inn på kontoret veit ikke om du så det noen gang men der skal det gå fra vegg til vegg. ja det karet blir supert vi har jo også fått oss hqi belysning i det karet. 2 150watt så det blir bra. har fått tak i 20 vilde livuaer fra sverige som vi skal få henta eller flyd oppover. canari gruppen går 4 med egg. ser ut som om det blir flere der. Hvofor skal du ta eggene fra de? like greit å bare la de spytte i karet vi hadde lite og ingen fra fall på våre yngler. lest at de som blir tatt tidlig fra foreldrene blir dårlige mødre og kan krev opp til 6 leker før de lykkes. Så mitt råd la de bli med mor og føde i karet, du har masse fin stein de kan gjemme seg i;-)
Skrev feil, det skal stå "tatt noen bilder" og ikke "tatt noen egg".
Jeg er ikke noe tilhenger av å "stripe" hunnene for egg.
Det blir sikkert bra når dere får på plass akvariet. Du får legge ut bilder når dere begynner... spennende å følge med på!
Da tror jeg at jeg dropper foring med rekemix, og holder meg til Osi, har kjøpt inn 1 kg, så jeg har en stund!
Postet 01.07.08 kl 01:40
Endret: 01.07.08 kl 01:43
Rekemiksen jeg bruker;
500 g reker uten følehorn, tint og utvannet..
500 g erter
100 g spinat
agar agar (gelatinen ble jeg aldri helt fornøyd med)
En dæsj multivitamin
astaxantin
en neve bløte osi spirulina pellets
Bruker du tid på tilvenning er ikke rekemiks noe problem sånn jeg ser det.. Det viktigste er å male miksen opp så den blir meget fin.. Jeg strever etter å få den så fin som mel og vann.. Blir den for grov, så skjer det samme som meg første gangen jeg lagde det.. Bukvannsot.. Kostet meg en fin gruppe med ilangi.. Det, og for mye mat samt for rask tilvenning..
Etter min erfaring, som ikke er verden lengste, men alikevel, rekemiks får troffene i best form, og mest lek & yngel..
Men det er et slit hvis man føler at tiden ikke strekker til som man sier.. Min kjære for heller ikke lov til å være på kjøkkenet når jeg holder på, for det blir veldig grisete!
500 g reker uten følehorn, tint og utvannet..
500 g erter
100 g spinat
agar agar (gelatinen ble jeg aldri helt fornøyd med)
En dæsj multivitamin
astaxantin
en neve bløte osi spirulina pellets
Bruker du tid på tilvenning er ikke rekemiks noe problem sånn jeg ser det.. Det viktigste er å male miksen opp så den blir meget fin.. Jeg strever etter å få den så fin som mel og vann.. Blir den for grov, så skjer det samme som meg første gangen jeg lagde det.. Bukvannsot.. Kostet meg en fin gruppe med ilangi.. Det, og for mye mat samt for rask tilvenning..
Etter min erfaring, som ikke er verden lengste, men alikevel, rekemiks får troffene i best form, og mest lek & yngel..
Men det er et slit hvis man føler at tiden ikke strekker til som man sier.. Min kjære for heller ikke lov til å være på kjøkkenet når jeg holder på, for det blir veldig grisete!
Postet 01.07.08 kl 01:42
Endret: 01.07.08 kl 01:43
Kristian HennigRekemiksen jeg bruker; 500 g reker uten følehorn, tint og utvannet.. 500 g erter 100 g spinat agar agar (gelatinen ble jeg aldri helt fornøyd med) En dæsj multivitamin astaxantin en neve bløte osi spirulina pellets Bruker du tid på tilvenning er ikke rekemiks noe problem sånn jeg ser det.. Det viktigste er å male miksen opp så den blir meget fin.. Jeg strever etter å få den så fin som mel og vann.. Blir den for grov, så skjer det samme som meg første gangen jeg lagde det.. Bukvannsot.. Kostet meg en fin gruppe med ilangi.. Det, og for mye mat samt for rask tilvenning.. Etter min erfaring, som ikke er verden lengste, men alikevel, rekemiks får troffene i best form, og mest lek & yngel.. Men det er et slit hvis man føler at tiden ikke strekker til som man sier.. Min kjære for heller ikke lov til å være på kjøkkenet når jeg holder på, for det blir veldig grisete!
Tror jeg holder meg til Osi foret jeg, er ikke villig til å risikere noen av mine Tropheus på det.
De elsker Osi foret og de leker og er i topp form.
Kjører nå 200gram med salt hver gang jeg skifter vann i en periode hvertfall for å unngå sykdom!
Har bestilt medisin som du anbefalte Kristian, men er ikke kommet enda. Blir godt å få noe medisin i huset slik at en har hvis det dukker opp en uforutsett krise!
Skal du hente deg mye fisk nå da Kristian?
Blir det noe for salg senere hos deg da?
Postet 01.07.08 kl 01:47
hehe eg tenkte det var bilder du mente hehe
Ja gleder oss dødsmye til det nye karet skal inn.
Det skal inn på kontoret. Det er det 2,05 m bredt så akvariet passer perfekt. Så skal vi bygge lettvegg over og under slik at det ser ut som om det er innebygget Det skal livuaen gå.
Så skal vi bruke resten av argonittsanden i karet. Og litt oslo stein sikkert
Bra service på krizoo! Ringte de onsdag for å bestille moduler. Overførte penger samme dag. Og lørdag morgen tutet land postbudet utenfor hos oss med en stor kasse med 2 moduler
Ikke verst det!
Alt klart til moshiene dine da Kristian?
Ja gleder oss dødsmye til det nye karet skal inn.
Det skal inn på kontoret. Det er det 2,05 m bredt så akvariet passer perfekt. Så skal vi bygge lettvegg over og under slik at det ser ut som om det er innebygget Det skal livuaen gå.
Så skal vi bruke resten av argonittsanden i karet. Og litt oslo stein sikkert
Bra service på krizoo! Ringte de onsdag for å bestille moduler. Overførte penger samme dag. Og lørdag morgen tutet land postbudet utenfor hos oss med en stor kasse med 2 moduler
Ikke verst det!
Alt klart til moshiene dine da Kristian?
Postet 01.07.08 kl 01:48
Denne gangen blir det "bare" 20 stk petrochromis moshi yellow.. De skal jeg ha i mange år framover! Hvis de ikke tar livet av hverandre.. Noe som ofte skjer med petroer Men jeg mener at jeg har gjort alle forbredelser, så håper det går bra..
Eneste som mangler nå er et stort vannskifte, rense det mekaniske filteret, hive oppi noen store stein og skrape litt alger på glasset! Høres ut som en enkel liten jobb, men for meg som har knukket ankelen går det seint!
Håper moshiene er så gule som det de sier nede i tyskland!
Et bilde fra Arthur Tagø's moshier som leker, tatt av Arthur selv..
Eneste som mangler nå er et stort vannskifte, rense det mekaniske filteret, hive oppi noen store stein og skrape litt alger på glasset! Høres ut som en enkel liten jobb, men for meg som har knukket ankelen går det seint!
Håper moshiene er så gule som det de sier nede i tyskland!
Et bilde fra Arthur Tagø's moshier som leker, tatt av Arthur selv..
Postet 01.07.08 kl 01:58
Postet 01.07.08 kl 01:59