Mine akvarier og sånt (side 65)

Jeg flyttet fra min første kjæreste da han kastet katten i veggen fra 1 meters hold.
Mennesker som behandler dyr stygt er ikke gale, de er onde, psykopater.
Jeg vurderte å hive henne på dør, men pratet med typen og mannen hennes isteden, og sistnevnte hadde en alvorlig prat med henne på urdu og da jeg stod opp i dag kom hun og ba om unnskyldning.

Det skal være nevnt at det var ikke noen voldelig smekk, bare en litt forsiktig en som ikke ville ha gjort vondt, men likevel, det viser en mangel på respekt for katten.

Men siden hun har bedt om unnskylding og siden alle nå ser ut til å ta det alvorlig og har gjort det krystallklart at slikt ikke er akseptabelt, så får det holde og hun får bli boende. Men jeg har innført restriksjoner på hvor mye hun får leke med dem og hvis hun noensinne gjør noe slikt igjen, da altså....

Forøvrig synes jeg ikke det er greit at folk gjør slikt med sine egne dyr heller, og hadde nok blandet meg inn.
Jeg tror ikke Svart er helt sunn og frisk lenger... Han bodde i en 15 liter uten filter, men jeg hadde ikke tid til å ta hyppige vannbytter, og han virket litt pjusk, så jeg puttet han i 90 literen med hunnene i steden.

Men han virker fremdeles litt slapp og pjusk, og buken hans er litt for rund. Han er ikke kulerund slik man ser med enkelte kampfisker med svulster, han ser ut som han har spist et godt måltid, men han ser slik ut når det er to dager siden han spiste også.

Siden han spiser normalt og ikke ser ut til å lide vurderer jeg ikke avliving ennå, men noe sier meg at det er slik det kommer til å ende...

Men det som er positivt er at samtlige hunner oppi der nå er fulle av egg I dag er det fullmåne også, men den blå hunnen er som oppi med HMPK-hannen i oppdrettskaret virker ikke interessert i noe egglegging, og hannen har gitt opp skumredet også...

Kanskje det er oppdrettskaret det er noe galt med.. Tror jeg skal vente til jeg har et skikkelig, tett beplantet oppdrettskar før jeg prøver dem igjen. Karet som knuste er fremdeles ikke reparert, men har funnet en akvariebutikk som også bygger akvarier på forespørsel, så jeg skal ta det med dit og be dem reparere det, og også lage en kopi. Da har jeg to kar som passer perfekt i den nye benken min, og som rommer rikelig med vann til alt jeg måtte ønske å bruke dem til
Noen nye bilder av en smaragdinayngel. Dette er den største av dem alle, som kommer frem og forsyner seg av maten sammen med de voksne. Den er i overkant av 1 cm, og har vanligvis de karakteristiske svarte stripene, men den var litt blek akkurat da bildene ble tatt (sannsynligvis fordi den ikke likte kameraet).

Sjekket kalenderen, og de er faktisk 7 uker gamle i dag
Nå har turen til akvariebutikken som skal reparere karet mitt blitt utsatt igjen og igjen, men nå har jeg satt foten ned og sagt at i morgen skal vi. Da kan han ikke bruke jobben som unnskyldning for å ikke kjøre meg heller.

Vi skal også til Pet Barn, for vi spiste middag med typens foreldre for et par kvelder siden, og faren hans sa at han hadde vært innom Pet Barn den dagen og sett det samme karet til samme pris som de kjøpte det for i 2001. Jeg trodde det var et hjemmelaget kar pga de litt spesielle dimensjonene og rotete silikonjobb, men det er det altså ikke. Da er det ikke mye vits i å be om en spesiallaget kopi av karet når de reparerer det.

Men skal spørre dem hvor mye det koster, for å sjekke hva som er billigere - å få det spesiallaget eller kjøpe det hos Pet Barn.

Typen har blitt syk også, men jeg sa at jeg bryr meg ikke om hvor syk han er, vi skal få karet reparert i morgen. Og det er ikke så stygt som det høres ut, for jeg hadde samme sykdom i forrige uke, og man blir slett ikke invalid av den, til tross for at typen prøver å innbille meg det *himle*. Men han er jo søt da, der han sitter og snufser og kikker på meg med valpeblikk for å få sympati

Jeg har også bestemt meg for at jeg skal legge mer krefter i å skaffe meg en jobb. Jeg jobber jo for typens firma, men det er kun deltid, og det føles som at så snart pengene er inne på konto så forsvinner de igjen, og sjelden på ting jeg faktisk har lyst på. Nesten alt går til mat og andre delte utgifter, og jeg er drittlei av å være blakk.

Da jeg bodde i Norge satt jeg igjen med 13000 kr etter skatt hver måned, og siden jeg knapt hadde utgifter i det hele tatt levde jeg for ca 7000 i mnd, og hadde dermed flere tusen igjen hver måned som jeg kunne bruke litt av og sette det som var igjen inn på sparekonto.

Jeg liker ikke å forsørges, og jeg liker ikke å være blakk, så nå er det slutt. Jeg skal ut i heltidsjobb og tjene masse penger!

Typen har nevnt flere ganger at jeg burde skaffe meg en jobb, men med en gang jeg seriøst har begynt å lete etter en jobb har han ombestemt seg og sagt at han heller vil ha meg hjemme, og det er jo deilig og bedagelig å gå hjemme hele dagen, så jeg har ikke hatt noe imot det. Men nå har jeg fått nok, og jeg kommer heller aldri til å oppnå noe ved å gå hjemme og daffe hele dagen. Har seff rikelig tid til hobbyer og katter og alt annet jeg vil drive med, men jeg har jo ikke råd til å kjøpe noe utstyr til hobbyer eller klær eller noe som helst. Og det er kjipt. Så typen får tåle å ikke ha meg hjemme hele dagen, er jo sikkert sunt at han savner meg litt også
Inaktiv bruker
er det ikke noen dyrebutikker i nerheten av der du bor vor du kan søke om jobb i ??
Jeg har søkt i flere dyrebutikker, supermarkeder, jernvareforretning osv. Dyrebutikken rett nedi gata her sa de sannsynligvis kunne gi meg en jobb etter hvert, men hun visste ikke når og det er kun deltid. Det er ca 6 uker siden jeg pratet med henne om det, og har ikke hørt noe mer fra henne...

Men får bare fortsette å sjekke jobbannonsene hver dag og søke på alt. Er ikke kresen, vil bare ut og tjene penger, så kan jeg heller skaffe meg en jobb jeg faktisk liker etter hvert.

Jeg bestemte meg for et par måneder siden at målet i livet mitt er å jobbe i dyrehage, men jeg har ingen kvalifikasjoner så jeg må jobbe meg oppover. Men hvis jeg ikke begynner et sted kommer jeg heller aldri ingen vei.
Jeg har fått et 12 måneders jobboppdrag der klienten bestemte seg for å betale hele summen på forhånd o_O

Jeg jobber teknisk sett frilans for typen (han ansetter aldri folk siden han ikke vil betale for sykdommer og graviditet osv) så jeg sender han en faktura etter endt jobb og han betaler det inn på kontoen min. Så jeg tenkte at selv om typens firma får betalt hele beløpet, kan jeg bare sende han en faktura en gang i måneden på det vanlige beløpet. Vil heller ha betalt en gang i måneden i ett år enn ett stort beløp som kommer til å være oppbrukt om en måned lissom..

Men så sa typen 'nei, send faktura for hele beløpet, så kan du sette alt inn på offset account'en (?) og så bare gir jeg deg litt av beløpet når du trenger det. Bedre at de reduserer renten vår enn at de sitter på firmaets konto og ikke gjør nytte for seg'. (En offset account er en konto som hører til et huslån hvor man kan sette inn penger og redusere renten på huslånet, jo mer som er på konto jo mindre blir renten, og man har fremdeles tilgang til pengene, som om det er en vanlig sparekonto; man kan sette inne penger og ta dem ut etter behov. Det er fremdeles dine egne penger. Aner ikke hva en slik konto heter på norsk).

Men uansett, det betyr da at jeg får utbetalt i overkant av $1500 i dag, og dermed kan jeg gjøre ferdig den nye akvariebenken min Jeg trenger nemlig ett kar til før jeg kan kvitte meg med disse stygge plastbeholderene jeg har stående på kontoret mitt, og to av karene mine trenger nye lysrør, mens tre kar trenger lys, de har nemlig ikke noen lyskilde for øyebklikket, annet enn dagslys fra vinduet, og det er litt for mørkt for alle plantene.

Yay

(Etter at jeg er ferdig med akvariebenken skal resten inn på sparekonto/offset, slik at ikke bruker alt på en gang...)
Gratulerer med jobben, Marianne!
Takk Er fremdeles på utkikk etter heltidsjobb, men denne lille, uventede bonusen hjalp på humøret

Har vært hos akvariebutikken nå, og de ville ikke reparere karet, for da må de gi meg ny garanti på hele karet. Til tross for at jeg ikke ville trodd det var deres feil om motsatt hjørne begynte å lekke om noen måneder, og de kunne bedt meg skrive under på at det ikke ville vært deres feil, ville de absolutt ikke gjøre det. De mente det ville bli dyrere å reparere det enn å kjøpe nytt uansett.

Så da endte det med at de fikk målene og jeg bestilte to nye kar i samme størrelse, i tillegg til at jeg kjøpte en 48 liter med samme mål som smaragdinakaret. De to spesiallagede karene kostet $58 per stk, dvs ca 300 kr, og 48 literen med standardmål kostet $48.

Og de vet hva de driver med, for karet er så pent slipt og satt sammen at jeg knapt har sett maken De to spesiallagede karene må jeg vente et par uker på før de er ferdige.

Mens jeg ventet på at de skrev ned målene og regnet ut pris osv, kikket jeg litt på fiskene deres, og fant peppermint plecos (som jeg ikke vet hva heter på norsk) på ca 5-6 cm til $43 per stk.. Må si jeg er fristet til å kjøpe et par slike...

Planen for karene vises på tegningen jeg laget i photoshop. Ikke noen avansert tegning, jeg laget den kun for å klare å tenke ut hvor alle skulle plasseres.. De to øverste karene er ikke midtstilt, fordi Tabby liker å hoppe opp på høyre side av benken for å komme seg inn i skapet ved sien av benken, og dermed jeg gitt henne litt plass der. Hvis jeg ikke hadde gitt henne benkplass hadde hun hoppet opp på karet isteden, og det vil jeg helst ikke.
Coccinaene har levd i mørke et par uker, siden lysrøret deres døde. Lysrøret skal byttes ut med en skikkelig reflektor beregnet på akvarier, men siden jeg ikke får de $1500 på en uke eller to (typen vile vente til klienten har betalt før han betaler meg), bestemte jeg meg for å stjele smaragdinaenes leselampe og sette den over coccinakaret, for plantenes skyld. Av en eller annen grunn stortrives planter i lyset fra denne leselampen.

Siden coccinakaret ikke har hatt lys har jeg heller ikke kunnet studert dem. Så da jeg skrudde på leselampen gjenoppdaget jeg hvor utrolig nydelige disse fiskene er. Forrige gang jeg så dem var de fremdeles litt bleke etter flyttingen, men nå har de farget ut og er ikke sky i det hele tatt. Faktisk er smaragdinaene mer sky enn det coccinaene er, noe som har overrasket meg...

I mørket ser man bare små, blå, lysende øyne som beveger seg rundt i karet

Videoen viser foringstid med frossen artemia. Er de ikke søte

<embed src="http://www.youtube.com/v/RFA-PExj-Wc&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Den nyeste undulaten min er syk Så det først for et par dager siden at den hadde blåst seg opp, men den virket helt frisk så jeg tenkte kanskje den frøs, siden det er vinter og litt kjølig.

Men i går var den fremdeles oppblåst og sov hele dagen, laget ikke noe lyd, og ville ikke røre grønnsakene. Alt den spiste var frø. Utpå kvelden gikk den fra å sitte på greinen til å sitte i et hjørne på bunnen av buret, og da sa jeg til typen at jeg ville ringe dyrlegen i dag.

Det var han helt imot, for dyrlegen tar seg betalt 500 kr bare for en konsultasjon, og typen mente at å undersøke en fugl har ikke noe for seg og at alle fugleveterinærer er kvakksalvere. Han mente at på samme måte som katter og mennesker blir syke og bra igjen av seg selv, vil fugler også kunne bli bedre helt av seg selv.

I dag er hun ikke noe bedre, men hun sitter hvertfall på greinen igjen, og ikke på bunnen. Hun har spist litt, men har sovet hele dagen og knapt rørt seg. Oppdaget at hun er dekket i avføring på undersiden, noe den andre undulaten hadde før han døde...

Så jeg googlet det og fant ut at det sannsynligvis dreier seg om en luftveisinfeksjon. Etter å ha lyttet til henne er jeg ganske sikker på at jeg diagnosert henne riktig, for hun puster veldig tungt og lager små raspelyder. Hvordan hun har klart å påra seg dette mens den andre fugler er helt frisk er et mysterium. Men nå kan jeg hvertfall slå i bordet og si at dette har de behandling for og da kan ikke typen påstå at de ikke kan behandle fugler

Er for sent å ringe dyrlegen nå, med mindre de har kveldsåpent for nødstilfeller... Det må jeg sjekke.

<embed src="http://www.youtube.com/v/aDZnslLNups&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
å stakkars liten, så nydelig den er. Ser at den strever med noe stakkar. Fikk lyst til å gråte da jeg så videoen, er så lettrørt jeg vettu....håper han blir bra igjen..lykke til lille fugl....)
Inaktiv bruker
dra til dyrleggen med en gang for ellers er håper ute for undulaten din !!!!!

Klokka er nesten 11, og jeg tviler på vi finner en fugleveterinær på denne tiden av døgnet.

Hun er ikke så dårlig som man skulle trodd. Hun virker veldig pjusk, men hun sitter på en grein, ikke på bunnen, og hun spiser ganske bra. Tror det går bra å reise til dyrlegen i morgen.
Inaktiv bruker
ops jeg glemtee at det er natt nå i australia

ps.husk å skriv vordan det gik med undulaten din når du har vert hos dyrlegen
Det gikk ikke bra i det hele tatt det, hun døde sent i går kveld. Hun satt og spiste da jeg kom inn på kontoret mitt rundt kl 01, 10 minutter senere var hun døende, og innen 10 minutter var hun død.

Jeg prøver nå å få solgt den andre, undulater er altfor skjøre for min smak. Ved det minste lille tegn på sykdom må man til dyrlegen umiddelbart for at fuglen ikke plutselig skal falle død om, helt uten god grunn.

Slike dyr er ikke helt min stil.

Mvjnz
Ved det minste lille tegn på sykdom må man til dyrlegen umiddelbart for at fuglen ikke plutselig skal falle død om, helt uten god grunn.


Ja, man bør i det minste ha en j.... god grunn hvis man først skal falle død om! :p Hehe
Ja, det synes jeg da, man kan da ikke bare gå og dø sånn helt uten videre...

:p
Nå har hun jo vært pjusk noen dager og en så liten kropp tåler nok ikke det like godt som oss. Dessuten kan det jo være hun satte maten i halsen og blokkerte luftveiene, siden hun var forkjølet skulle det nok ikke så mye til før det var tett.

Trist likevel da, alltid trist når dyr dør.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap