Mange bøtter vann.. (side 65)

humlegoby er brakkvannsfisk, disse er en ren ferskvannsvariant av humlegoby på en måte :p åsså er de søtere xD
Den er råsøt Kunne godt tenkt meg noen. Har du sett denne også? Utrolig søt med "brillene" sine. Har siklet etter den på Tam Alna tidligere. Men vanlig humlegoby går jo også både i ferskvann og brakkvann vel?
husker ikke helt, om de skal ha brakkvann som voksne eller hva det var. står som brakkvannsfisk i basen her hvertfall. og den gobyen var snodig! i tillegg kan den ha noe høyere ph og. den jeg får imorra er vant til 6 hos elin, aner ikke hva den får hos kjetil, men det blir laaaang tilvenning imorra ja. her tas det ikke sjangser, i og med at de skal flytte to ganger på så kort tid
Spennende Gleder meg til å se masse fine bilder av dem
vær du sikker :p såfremt den ikke bare gjemmer seg, så blir det bilder!
Hos meg har de ikke gjemt seg, tvert i mot har de svømt rundt og sett seg om
hah. tatt en runde og sjekket vannverdier.. var en del snacks ja.

kranvann: pH 7.5 kH 1-2 GH 0-1
22 liter yngelkar: pH 6
28 liter rekekar: pH 7 KH 1-2 GH 0-1
64 liter Asia: pH 6 KH 0-1 GH 0-1
96 liter SA: pH 5 KH 0-1 GH 0-1

96 litern ligger noe lavt. men det har jo vært lekstendenser og allt oppi der o_O

men åssen blir ph'n egentlig når jeg heller oppi 7.5 vann oppi 5... men har jo sykt lav kh
ai. 30 liter vannbytte = ph hopp fra ca 5-5.5 til rundt 6.5.. ikke bra. men jeg har ikke lagringsmuligheter =/
hm, fisken har tålt det bra før, så får bare krysse fingrene til jeg får skaffet eikebark ekstrakt...
da var eikebarkekstrakt bestilt, samt en del annet dill. men det var jo 0 i lagerstatus, så gudene vet når jeg får det o.o

og i kveld....


GOBY!

weeeeee
Sanne
ai. 30 liter vannbytte = ph hopp fra ca 5-5.5 til rundt 6.5.. ikke bra. men jeg har ikke lagringsmuligheter =/ hm, fisken har tålt det bra før, så får bare krysse fingrene til jeg får skaffet eikebark ekstrakt...


Hvis vannet synker til ph 5 i akvariet, så må du ikke finne på å tilsette eikebarkekstrakt i tillegg i kranvannet du bruker til vannbytter. Da vil ph rase enda lavere i karet!
Det du trenger, er en buffer, dvs enten natron eller KH+ pulver, som kan holde ph litt lenger oppe enn 5 (om du ønsker det, da).

Når jeg skal tilsette buffer i et kar der ph ser ut til å synke litt for mye (spesielt vanlig i godt etablerte kar), gjøres det langsomt og over noen timer. Fisk tåler heving av ph ganske godt, men det er greit å være forsiktig fordet Jeg blander ut noe KH+ pulver i et litersmål med vann, og så tilsetter jeg en liten skvett av denne blandingen i akvariet. Deretter setter jeg litersmålet foran eller oppå akvariet, og venter en stund før neste skvett tilsettes. Etter noen slike skvetter måler jeg ph i akvariet for å se hvor langt jeg har kommet. Er den fremdeles for lav, fortsetter jeg å tilsette en skvett hver halvtime eller så til ønsket ph er oppnådd.

Akvarier med høy "bio load", dvs høy biologisk belastning i form av mye biologisk nedbrytbart materiale (dette kan være alt fra trerøtter, visne plantedeler som brun javamose, eikeløv, fiskeavføring osv osv) så har ph en tendens til å synke ganske mye i forhold til kranvannets verdi. Derfor tilsetter jeg aldri ph-senkende middel i vannet jeg bruker i de karene. F.eks. er det slik i karet mitt med Corydoras panda. Der er ph veldig lav, sikkert pga den store mengden javamose som er vissen underst (ute av syne) og annet, og jeg ville aldri tilsatt eikebarkekstrakt der. Da vil jo ph rase enda mer! Det hender jeg buffer vannet litt der i stedet, med metoden beskrevet ovenfor.

Noen ganger kan ph synke mye pga stort antall fisk eller overbelastning i akvariet, men det er det sjelden jeg opplever som årsak i vanlige kar. De fleste karene mine er relativt tynt befisket, men i yngelkar/oppvekstkar med stort antall fisk (og derfor mange fisk som bæsjer og tisser, noe som virker forsurende på vannet) kan også ph være ganske lav.

hm, men denna hoppinga i ph er jo ikke bra det heller.. så jeg skal heve kh'n først, og vannbytte etterpå? tenkte litt på senke ph først i bøtta, så heve kh/ph til det jeg har i karet... hørtes fint ut i hodet mitt hvertfall ^^; satser på en ph på rundt 6. er øvre grense for pennene mine, og alle coryene er ok med det.
og det er ei gedigen rot oppi der (er corykaret mitt), sammen med eikeløvet er det vel synderen. selv om jeg har lav ph i alle andre kar enn rekekaret.

snart kommer kjetil med gobiene mine... *sukk* *spinner rundt for å speedrydde*
Enig med Mona. Tror ikke det er lurt å tilsette eikebarkekstrakt i det nye vannet du tilsetter. Når det kommer oppi hovedkaret så vil ph trolig droppe ennå lavere enn den har gjort til i dag siden denne jo senker ph.

Har selv en tråd inne på forumet pga jeg sliter med samme problem. PH går for lavt (5 tallet) og jeg vil gjerne ha den på 6 og stabil, men natronbikarbonat klarer ikke å øke kh nok hos meg til at ph holder seg stabil på sikt. Tilsetter natron ene dagen og neste dag er ph nede igjen. Gjør bare vondt verre med å skape ustabile forhold. Skal si fra til deg om jeg finner noen god løsning.
da er gobiene her! åååå så SMÅ de er! og helt nydelige det er tydelig størrelsesforskjell på de, og ser den minste har fått en jafs i halen. så da ser jeg i det minste forskjell :p

her er de til akklimatisering

[External Image]

[External Image]
Gratulerer så mye med verdens fineste gobyart!

Håper dere blir riktig gode venner!
de svømmer litt i rykk og napp, så har veldig mange bilder hvor halen er helt skarp, mens hodet bare er grøt... :p

den største gobien. den røde tråden er en mygglarve, så da har du størrelsen :p
[External Image]
Å så fin den er!!

Jeg er sikker på at de vil ha det som plommen i egget hos deg
De er nydelige Grønn av misunnelse her!
og jeg fikk bytta til meg masse venusfisk
dama i GPS'en min skulle hatt bank, hun klarer ikke lese kart :P
ikke så greit når de grave i hytt og pine i byen heller da :p

litt mer bilder :p

ikke så bra, men morro lell. er jo nesten som kulefisk jo, som glor på deg! =D
[External Image]

bolla har gått ned i vekt i det nye karet. mer konkuranse om maten, og hun gidder jo ikke komme når jeg forer heller. her sutter hun på en snegle o.o
[External Image]
full fart fremover!
[External Image]

en av mine nye kuhlier som wrestler med en snegle. fikk faktisk inntrykk av at den bet i snegla oO
[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap