Leifs verden (side 65)

Inaktiv bruker
ja enig med Black_flys der, syns jeg hører sildrende vann i hagen!
kan komme å grave jeg, så lenge du betaler for presenningen og filter og alt!
Hagen er ikke VELDIG stor, litt over ett mål. Så det er ikke rare greiene egentlig, men gleder meg over det. Her i Hvittingfoss er tomta er på ca 2,5 mål og det er MYE plen å klippe og stor hage å slite med. Glad jeg slipper det etterhvert. I vinkelen bak det nye huset er det en ypperlig plass hvor en kunne hatt dam, men ville tatt mye plass og hagen omtrent borte. Har heller ingen intresse av hagedag.

Har fått flyttet på yngelen av C125 i det ene karet og det står til tømming akkurat nå. Ett kar mindre i kjelleren og kun to kar igjen nå til flyttinga. Fant også noen få Corydoras Metae yngel fra siste kullet jeg hadde. Trodde jeg hadde solgt alle, men fant noen få yngel av de også. Gøy. Regner med at det blir noen nye corygrupper når flyttinga er ferdig. Skal bli gøy å kunne titte etter nye fisk til nye akvarier. Kunne tenke meg å begynne innkjøpene med 6 stk 54Litere fra Dahls i Moss. De har gunstige priser der
Inaktiv bruker

likte denne tråden jeg. tok litt tid å lese igjennom alle sidene hehe, men godt lesestoff, og trådstarter virker som en av dem litt sjeldne snille
Solosuper
likte denne tråden jeg. tok litt tid å lese igjennom alle sidene hehe, men godt lesestoff, og trådstarter virker som en av dem litt sjeldne snille :)

Takk for hyggelige kommentarer Solosuper. Ja om du har lest fra innlegg nr 1, er det en del å gå igjennom. Her står det mye om oppturer og om noen nedturer. Oppdrett av diverse fisk, for og ellers det meste innen akvariehobbyen. Også en del om mine reol prosjekter med bilder. Noe for en hver smak. Når jeg har kommet inn i det nye huset blir det å sette i gang med et nytt reol prosjekt, om jeg ikke tar meg råd til å kjøpe en ferdig porsa reol da. Porsareol er jo drømmen da, men hva som er av råd (penger) og hva som er til salgs når jeg er klar for dette, ja det gjenstår å se. Takk for at du følger tråden min Solosuper. Fortsett med det ;- =)

Bildene er av fisk jeg skal kjøpe som jeg har hatt tidligere. Metae cory, ancistrus og ancistrus albino

LOFFA
I går morges så jeg egg hos mine C125 i 160L her i stua. 29 stk i antallet. Jeg har latt de bare bli sittende på front glasset. Ser ikke ut til at de spiser eggene sine. Og det er jo greit da ;- =) De får bare bli der så får jeg se om de lever opp i karet. Tviler egentlig på det da det ikke akkurat er yngelsikre pumper i det karet. Har fri fra jobben i dag (flyttedag) slik at vi får skrevet under papirene på eiendommen i Hof. Vi gleder oss til det. Venter også på tlf fra banken. En del papirer å skrive under på der også.
Lek på c125
Grunnet smerter i en fot, fikk jeg ikke sove å sto likesågodt opp. Kom inn i stua og så veldig stor aktivitet i 160L. Her var det leik på gang og fikk se for første gang med egne øyne den ene hua legge eggene på frontruta sammen de de eggene som ble lagt forrige dagen. Kjempe artig ;- =) Tok noen dårlige bilder før jeg slukket lyset atter en gang. Som bilde viser har de ikke spist de forrige eggene de la så dette kan gå bra. En ser tydelig forskjell på eggenes farge. Det er nettopp slike hendelser som gjør det gøy å være akvarist. Eneste gruppen voksne fisk jeg har for øyeblikket og få en slik opplevelse. Julaften, påskeaften og 17. mai på en gang for meg dette

bilde 1. leik
bilde 2. egglegging pågår
bilde 3. nye egg

Det var virkelig verdt å stå opp denne natten og smertene kan bare herje der nede for dette var virkelig en opptur jeg virkelig trengte akkurat nå. Driver å titter etter nye kar for det nye huset. Har sendt et par mail for priser på oppdrettskar av mindre str, 54L. Kunne tenke meg enten 6 stykker eller 8. Avhenger litt av om jeg kan bygge reolen med 3 eller 4 i høyden. Kunne også tenke meg 3 kar på rundt 85L slik de jeg hadde, samt en liten reol med 2-3 stk 160L. Får bygge meg opp igjen og se hva plassen tillater og hva penger stekker til.
Inaktiv bruker
ja ossen gåre med nye huset a loffa?
Da prøver jeg for tredje gang å få inn et innlegg her. Problemer med at nettet detter ut.

Om en halv time får vi nøkklene til det nye huset og vi blir huseiere ;- =)
En perfekt dag, med sol, varme og klare for å flytte til vårt eget hjem. Gleden står i taket her. Legger ut noen bilder av mine C125 ungfisk som vokser enormt fort. Har lagt ut noen av dem for salg også
Inaktiv bruker

GRATTIS MED HUS jeg er gla på deres vegne fine bilder de siste der også. Selv har jeg lyst på Pygmépansermalle
Hei alle sammen
Ja da har vi hatt vår første natt i det nye huset og vi har sovet godt. Er vel for det at kroppen er utmattet, hehe. Vi har alle stått på og har hatt veeeldig god hjelp av min yngste bror til flytting og maling. Det gjenstår en del, selvfølgelig, men er godt i gang. Tom, min bror har virkelig stått på et par dager her og har malt vegger og tak i antreen, toalettet, hallen, badet og i stuen. I tillegg har jeg lagt laminat i hallen og i inngangspartiet. Listene her er byttet ut og beiset og skal festes i dag. Svigermor og svigerfar kommer i kveld og blir her til tirsdag og hjelper oss med å få resten ut av huset i Hvittingfoss. Det jeg savner aller mest nå er akvarierommet jeg hadde, men har satt av et rom her til det. Har tatt et av våre 4 soverom til det. Har liksom vært mitt fristed som jeg kunne utfolde meg og slappe av, vekk fra hverdagsmaset. Så fort alt, eller det meste iallefall er på plass, skal jeg i gang med å bygge reol. Blir nok ikke så mange akvarier her som i Hvittingfoss, men håper å få er reol med kanskje 12 akvarier. Det blir hovedsakelig oppdrettsakvarier og håper å fortsette den flotte trenden jeg har hatt med oppdrett tidligere i år. Blant fiskene jeg tenker å drette er Aspidoras C125, et par Corydoras typer, Ancistrus maller, Apistogramma også får en se hva en finner av fisk på markedet og hva pengene strekker til i første omgang. Skal ordne bilder etterhver, så det kommer. Det er eget vann her (egen brønn), så vet ikke hvordan vannets ph og alt det greiene der er i forhold til i Hvittingfoss. Men det finner jeg ut. Fikk også lurt til oss en liten fisketur igår, eldste guttungen og jeg. Ble en liten tur til Helgeroa ved Larvik. Er kort vei dit for oss, dvs 1t til selve fiskeplassen. Jeg hadde fått 2-3 små torsk i det jeg hørte.... pappa jeg må ha hjelp. Jaggu hadde han fått en diger torsk. Borti 2 kilo er ikke småtteri fra et berg for hverken guttungen eller meg. Etterhvert som vi fikk en del småtteri og mellom stor torsk begynte det å regne. Vi pakket sammen og ilte til bilen...... Gjennom våte og kalde kjørte vi hjem. Men gledet meg veldig over gleden han hadde opplevd. Han mente hans fisk kunne spise alle mine små, så stor var hans og derfor trengte han egentlig bare den ene. En trivelig fyr dere........ Hevnen er søt og neste gang er det kanskje min tur...
Hei

Ja det er gøy og være på fisketur. Har vært masse i lofoten siden mine besteforeldre har hytte det oppe. Hadde jeg fått det til kunne jeg fått vist noen bilder av at jeg får det jeg kaller småsei. dem er som regel 20-25cm lange.
Dette er for når en er vant til og få torsk på nærmerer 1 meter hver dag ute på havet så er alt under 30cm enten det er i havet eller i akvariene små i grunnen. Men jeg kaller jo Plecoen vår for gubben eller gubbelille da. den er rundt 25cm.
Har satt opp igjen 64 literen inne på gjesterommet. det går det bare en enslig guppy for øyeblikket siden resten av dem døde for meg for noen dager siden. det er trolig skjørtetetrane, colombiatetrane eller flaggtetrane som knertet det ene parret guppy jeg hadde. for dem siste jenta døde under fødselen men det ble ingen levende yngler av henne. det var egentlig litt synd for hun var den første jeg har klart og fostre opp fra fødselen av.
Hei Leif.
Gratulerer med huset.
Spennende å følge med på hva som skjer til deg fremover.
Ha en fortsatt flott sommer.

Espen
Gratulerer så mye med hus Leif
Håper alt står bra til med dere alle sammen
Og lykke til med resten av flyttingen og oppsetting av akvarierom osv
Da er alt flyttet ut av huset i Hvittingfoss. Kun 160L står igjen der og den blir hentet i morgen. Det blir et kombinert akvarierom med røykerom (er forvist av kona) jeg nå får. I tillegg til 160L har jeg nå stablet inn i rommet midlertidig en 43L med C125 ungfisk, med noen Corydoras yngel og noen reker. En sekskant på 50-60L som ikke er tatt i bruk, en 54L med ymse yngel som har vokst enormt. Ser det først nå som jeg får sett inn i karet. Der er det ancistrus, apistogramma, Corydoras Aeneus, kongo dvergmunnrugere og noen yngel av C125 også. I tillegg har jeg en 100L som C125 ene som er i 160L skal inn i. 160L skal stå i stua om vi finner plass til det, med "fargerik fisk" som hun sier. Eneste voksne fiskene jeg for tiden har er min gruppe på 14 stk C125. Glad jeg ikke også solgte dem når jeg var i gang. Garasjen står full av stæsj, så når jeg får det fremkommelig der, ja da begynner jeg på reolen til rommet her. Til uka tar vi en liten tur for å kople av på sørlandet. Er kjempesliten og kunne trenge litt fri. I morgen begynner nedvaskingen av huset i Hvittingfoss. Har tatt nesten hele 2.etg og kjelleren, så hovedsaklig står 1.etg igjen. Skal bli godt å komme seg ut derifra selv om jeg vil savne min flotte akvariekjeller. De som kjenner meg best, vet hva akvariehobbyen betyr for meg. Avslappende og gøy, oppdrett og nye fisk, ja visst er det mye gøy. Har hatt god hjelp av svigers i dag, både til flytting og utpakking. Er kjempe heldig som har slike svigerforeldre, en så tolmodig og snill kone som har gitt oss verdens skjønneste guttunge. Hun mener han ligner på sin far.... ja altså en ordentlig "rønner". Hm, skjønner ikke det.... Får ikke lagt til noen bilder før jeg finner kabelen til kamera, men det kommer etterhvert folkens
Inaktiv bruker

liker stemningen i det siste innlegget ditt der
Ja er stemning her skal jeg si. I dag har jeg hatt 3 forskjellige akvarierom!!!!
Fant ut at alt "bråket" fra pumper og luftpumper gikk gjennom veggen og inni soverommet vårt ved siden av. Så ble det til at jeg skulle bytte gjesterommet og dette akvarierommet. Og til slutt sa svigers at hvorfor ikke bruke kjelleren? Jeg trodde det ville bli for lav temp der, men lecaen ville holde bra sa han, og stoler på det. Så nå er jeg i full vigør nede med bygging av reol til fremtidige 54Litere. Har bygget en benk som utgangspunkt og som en første etasje. Har kledd veggen med laminat og beiset topplata et strøk. Har også listet langs gulvet og på begge sider langs veggen. Så jeg har kommet et stykke på vei. Hadde en del materialer fra før, men trenger nok en del til. Bygger så langt jeg kan med det jeg har så får en se når en må handle inn mer. Beisen tørker sent (24t) så det blir ikke gjort noe mer der i dag. Fikk hentet 160L og mine skjønne C125 også i dag også og vasket det meste som var igjen. Et par timer i morgen så er det gjort. Fikk også levert hengeren jeg har lånt på jobben. Jøss sa han ene, trodde du hadde leaset hengeren fra oss, hehe. Har jo lånt den en uke nå, så det var vel på tide å levere den. Brenner etter å legge ut bilder, men har ikke lett etter kabelen til kamera i dag, men skal nok finne den en dag i alt rotet. Akvariereolens 1.etasje er lang, dvs 3,91m så mulig det blir 10x54L fordelt på 2 etg. Er i tenke boksen til jeg gyver på i kjelleren igjen ;- =)
Inaktiv bruker
dette er good stemning Leif!
er veldig glad på dine vegne, og ønsker deg og kona og ungene lykke till med nye huset
hils kona forresten, og om du trenger noe byggehjelp eller hva søren, så er jeg der vettu gamle ørn
bare å slå på tråden.
Er så glad på dine vegne Leif ,vel fortjent med hus og kommende akvarierom
Tenker du er glad for at du ikke kvittet deg med alt .

Lykke til videre ,ser frem til bilder når du kommer så langt
Sølvi Gullaksen
Er så glad på dine vegne Leif ,vel fortjent med hus og kommende akvarierom :) Tenker du er glad for at du ikke kvittet deg med alt . Lykke til videre ,ser frem til bilder når du kommer så langt :)

Bilde 1. Midlertidig akvarierom
Bilde 2. Her er iallefall seksjonen på plass
Bilde 3. Broders som maler

Har ikke funnet kabelen så det ble kun noen tlf bilder. Jeg takker deg Sølvi for at jeg ikke solgte leiksgruppa mi med C125. Har hatt 3 egglegginger siden det og har nå MASSE yngel. Ja en drøss som er salgsklare også ;- =)
Men har hatt ute og har ute en annonse, men liten respons. Er det ingen som ser hvor skjønne disse er? For de som elsker Corydoras ville dette være midt i blinken. Blir noe mindre enn vanlig Cory, men er enda mer aktive og flotte å se. Får vel etterhvert få levert dem inn på butikken(e) hvor jeg pleier å levere fisk. Har ikke fått gjort noe i akvariekjellern i dag, da resten av vaskinga og en del annet småtteri har tatt tid. I morgen skal huset vi flyttet fra sjekkes av eier og vi får tilbake depositumet vårt. Da blir det vel å handle noen kar. Blir vel fortrinnsvis 54Litere. Er ikke mange som står til salgs av dem, så må vel kjøpe dem nye. Ellers begynner det å se ut som det bor folk her og ting kommer å plass, mer og mer for hver dag som går.
Inaktiv bruker
må få spørre deg som kan dette. hva tror du om de billige 54 literene til dahls dyrerike? dem er jo billige og komplette. noen skriver at før var det et merke, og nå er de blitt byttet ut med et merke fra polen.

ønsker meg tre kar til, og tenkte på tre slike, og ser du er på jakt etter nye kar også. Men frakten til bergen ble veldig dyr, så om jeg bestemmer meg for å tørre å kjøpe disse vil jeg lete etter noen som kanskje skal kjøre derfra til bergen som kan ta dem med

det jeg tenker på er siden dem er så billige er, holder de i lengden? må jeg bytte ut pumpen eller varmekolben? da blir det jo ikke så billig likevel.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Jon Vidar Aas
Reklame for plussmedlemskap