- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tropheus tråd (side 65)
Tropheus tråd (side 65)
Postet 24.08.09 kl 11:04
Postet 24.08.09 kl 11:11
Postet 24.08.09 kl 11:38
Postet 24.08.09 kl 11:41
Postet 24.08.09 kl 11:47
Postet 24.08.09 kl 12:01
Postet 24.08.09 kl 12:37
Postet 24.08.09 kl 15:00
KristianHForrsten så kommer sendingen fra sverige på fredag den 4.sept hvis det er noen som vil ha noe.. Moliro, kasakalawe, duboisi maswa, kiriza, pemba, chilanga red, ilangi, ikola, kiriza gold og bulu pt kirsebær f1 yngel. Av viltfangede er det en gruppe med 17 ikola av badats kvalitet, et par hanner og resten hunner;) En gruppe med 16 duboisi maswa, cilanga red (en slags knallrød ilangi variant) og bulu pt kirsebær..
har man noe priser og gå etter? på feks ikola?og evt de andre og da seff? om man ikke kan legge dem ut her så kan du sende dem til meg da kristian?
Postet 24.08.09 kl 17:11
Postet 24.08.09 kl 17:26
Postet 24.08.09 kl 17:35
Venter meg mye pepper nå... men her kommer spørsmålet...
Tropheus i samme kar som malawi....?
Ser det er flere som gjør dette, vil det gå bra? Hvem dør i så fall malawien eller troffene?
Har også sett rundtom at 1-4 troffer går i blandet kar uten problemer... (også hos Nols...)
Hva er grunnene til at de må gå alene? uten rent arts kar selvsagt..
Ser på profilen til tropheus sp.red står det om ett par hunner til en hanne.. som en gruppe rundt 4-6 stk.. Detter litt ut her jeg... Trodde de måtte gå alene, ellers ville det gå galt???
Tropheus i samme kar som malawi....?
Ser det er flere som gjør dette, vil det gå bra? Hvem dør i så fall malawien eller troffene?
Har også sett rundtom at 1-4 troffer går i blandet kar uten problemer... (også hos Nols...)
Hva er grunnene til at de må gå alene? uten rent arts kar selvsagt..
Ser på profilen til tropheus sp.red står det om ett par hunner til en hanne.. som en gruppe rundt 4-6 stk.. Detter litt ut her jeg... Trodde de måtte gå alene, ellers ville det gå galt???
Postet 25.08.09 kl 11:17
MariflyflyVenter meg mye pepper nå... men her kommer spørsmålet... Tropheus i samme kar som malawi....? Ser det er flere som gjør dette, vil det gå bra? Hvem dør i så fall malawien eller troffene? Har også sett rundtom at 1-4 troffer går i blandet kar uten problemer... (også hos Nols...) Hva er grunnene til at de må gå alene? uten rent arts kar selvsagt.. Ser på profilen til tropheus sp.red står det om ett par hunner til en hanne.. som en gruppe rundt 4-6 stk.. Detter litt ut her jeg... Trodde de måtte gå alene, ellers ville det gå galt???
Tropheus og mbunaer går sikkert helt fint sammen.. Jeg personlig syns det ser feil ut, men det er jo bare min smak. Tropheus er jo tanganyikas svar på mbunas, så disse vil krangle om plassen, og mest sannsynlig vil tropheusen vinne, men det er ikke sikkert.. En tropheus får litt å tenke på når en demasoni kommer svømmende
Tropheus må aldeles ikke gå alene, men jeg mener etter min erfaring at du vil få mye penere fisker hvis du lar de gå alene. Tropheuser slokker fort fargen hvis de mistrives, og det vil de fort gjøre hvis de ikke er "kongen av karet"
Profilene på tropheus på dette forumet er ikke helt til å stole på, har tatt endret på sp.black, men det er kun en beskrivelse av de forskjellige variantene. Har lenge tenkt på å få skrevet en beskrivelse av genuset, men det har jeg ikke fått gjort enda.
4-6 tropheus alene kommer til å gå galt. 4-6 tropheus sammen med masse mbunaer går sikkert fint etter mitt syn! Men du må ikke forvente deg all verdens farger og lek. Vil du på død og liv kombinere de med malawi, ville jeg gått for en variant som ikke er så fargesensitiv(De nordlige varianten, sp.black, sp.ikola og duboisi)
Mvh,
Kristian
Postet 25.08.09 kl 12:02
Postet 25.08.09 kl 12:40
En del av oss kan sies å være kresne i fiskehold. Så vil du ha det beste ut av Tropheus så holder dem i artskar. Å blande fisk medfører også en fare for smittsom sykdom. Når Kent hos Nols ciklide gjør det så for det første, for en kort periode før fisken blir solgt, og for det andre, han stoler på seg selv som en erfare akvarist.
Postet 25.08.09 kl 12:41
badatEn del av oss kan sies å være kresne i fiskehold. Så vil du ha det beste ut av Tropheus så holder dem i artskar. Å blande fisk medfører også en fare for smittsom sykdom. Når Kent hos Nols ciklide gjør det så for det første, for en kort periode før fisken blir solgt, og for det andre, han stoler på seg selv som en erfare akvarist.
Også er det ikke han som ender opp med fisken Neida, men det er klart at det kan gå litt fort i svingen både her og der..
Hvis du vil sette sammen en av de "gruppene" ville jeg definitivt gått for ubwariene og mbunanene.. sp.red slokker fort, mens de ubwari(muzimu green osv..) er så tøffe at de klarer å bite fra seg vil jeg tro..
Postet 25.08.09 kl 12:46
Frontsa vs. black pemba ???
Hei.
Har et kar på ca.350l. med en gruppe på 25 stk. black pemba, de er iferd med å få en flott rødfarge de fleste, men er det på grunn av disse at Frontosaene gjemmer seg i hulene og ikke kommer frem????
Er det feil kombinasjon?? Har 7 Frontosa (10-15cm.)
Eller så er det mye luft, og bra kvalitet på vannet i karet, kalksand..
NB!! De har kun gått i karet i en uke....
Forresten, takk for gode råd og tips, får svar på det meste her, selv om en ikke spør
Har et kar på ca.350l. med en gruppe på 25 stk. black pemba, de er iferd med å få en flott rødfarge de fleste, men er det på grunn av disse at Frontosaene gjemmer seg i hulene og ikke kommer frem????
Er det feil kombinasjon?? Har 7 Frontosa (10-15cm.)
Eller så er det mye luft, og bra kvalitet på vannet i karet, kalksand..
NB!! De har kun gått i karet i en uke....
Forresten, takk for gode råd og tips, får svar på det meste her, selv om en ikke spør
Postet 25.08.09 kl 18:34
Frontosa er en mye roligere fisk enn Tropheus, så det er nok det at Tropheus blir mer dominerende enn det Frontosaene er.
Jeg vil anbefale å ha Tropheus i artskar.
Frontosa er en flott fisk, men når det har fisk som går på "speed", så har de tendenser til å gjemme seg, samt miste noe av fargen.
Dette er hvertfall min erfaring!
Jeg vil anbefale å ha Tropheus i artskar.
Frontosa er en flott fisk, men når det har fisk som går på "speed", så har de tendenser til å gjemme seg, samt miste noe av fargen.
Dette er hvertfall min erfaring!
Postet 25.08.09 kl 18:37
frontosa skal også ha en helt annen type mat enn tropheus, og det er din frontosa som lider i dette forholdet. om ikke så lenge er din 350 liter alt frolite til en gruppe med 7 frotosa som blir opp mot 30 cm. gir du tropheus mat som er berregnet for frontosa så vill de om ikke lenge begyne og plages med tarmene og kan utvikle sott og dø. frotosa kan sikkert leve på grønt for men de lever i naturen av fisk som leptosoma osv
Postet 25.08.09 kl 18:43
Jan BergHei. Har et kar på ca.350l. med en gruppe på 25 stk. black pemba, de er iferd med å få en flott rødfarge de fleste, men er det på grunn av disse at Frontosaene gjemmer seg i hulene og ikke kommer frem???? Er det feil kombinasjon?? Har 7 Frontosa (10-15cm.) Eller så er det mye luft, og bra kvalitet på vannet i karet, kalksand.. NB!! De har kun gått i karet i en uke.... Forresten, takk for gode råd og tips, får svar på det meste her, selv om en ikke spør :-)
Det er så enkelt at om du tilbyr frontosaene dine huler vil de stå der.
Helt normalt.
Ellers er jeg enig at de ikke har noe i et tropheusakvarie å gjøre
Postet 25.08.09 kl 18:55