- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Inger Annes akvarieprosjekt (side 65)
Inger Annes akvarieprosjekt (side 65)
Har uruguayensis, den kan jeg ikke dra opp før Juwelen skal ominnredes, for den har en meter lange blader og tre meter lange røtter og nekter å formere seg.
Har angustifolius også, den kan du få når den ene lille stilken har formert seg så jeg får se at det virkelig er den. Vesuvius er nemlig en kultivar av angustifolius, og en avlegger fikk et helt rett barn. Sånn utseendemessig kan du like gjerne sette inn Vallisneria nana eller spiralis egentlig, de er klin like...
Er det parviflorus du har fått er den et godt substitutt mens du venter på martii bar'at ikke så groteskt diger. Og det kan kanskje være bra når alle på lista bortsett fra angustifolius og osiris blir helt katastrofalt store
Har angustifolius også, den kan du få når den ene lille stilken har formert seg så jeg får se at det virkelig er den. Vesuvius er nemlig en kultivar av angustifolius, og en avlegger fikk et helt rett barn. Sånn utseendemessig kan du like gjerne sette inn Vallisneria nana eller spiralis egentlig, de er klin like...
Er det parviflorus du har fått er den et godt substitutt mens du venter på martii bar'at ikke så groteskt diger. Og det kan kanskje være bra når alle på lista bortsett fra angustifolius og osiris blir helt katastrofalt store
Postet 15.05.12 kl 01:41
Endret: 15.05.12 kl 01:42
Svaret på gårsdagens spørrekonkurranse er 2 planter. Det ligger to planter og flyter i overflaten. Mallene har tydeligvis vært på ferde, ja.
I natt hadde jeg akvaristiske drømmer igjen. Eller rettere sagt: i morges. Jeg forsov meg faktisk pga. drømmene. Jeg drømte at jeg ryddet i et av akvarieskapene, og oppdaget at jeg hadde et akvarium på 1,5 liter. Jeg ble temmelig sint da jeg så det lille akvariet, at noen lager noe så smått. Og det lille akvariet var virkelig komplisert. Det hadde egen sump, og det var en million småbiter for å sette det sammen. Og da jeg hadde vann i det, dukket det opp en haug med fisker: . Jeg ble igjen irritert pga. fiskene de hadde hatt i en 1,5-liter: 4 ancistruser, en grønn kulefisk (som jo heller ikke er en ferskvannsfisk), og mange fisker jeg ikke hadde sett før. Det var temmelig fullt på den lille plassen. Jeg lurte fælt på hvordan de hadde fikset det med fisker som dukket opp når vann ble tilsatt: var de tørket? Var det en form for frø eller egg? Det var ikke særlig sannsynlig med egg, da fiskene jo var ganske store da de dukket opp. Drømmenes verden kan være ganske spennende.
I natt hadde jeg akvaristiske drømmer igjen. Eller rettere sagt: i morges. Jeg forsov meg faktisk pga. drømmene. Jeg drømte at jeg ryddet i et av akvarieskapene, og oppdaget at jeg hadde et akvarium på 1,5 liter. Jeg ble temmelig sint da jeg så det lille akvariet, at noen lager noe så smått. Og det lille akvariet var virkelig komplisert. Det hadde egen sump, og det var en million småbiter for å sette det sammen. Og da jeg hadde vann i det, dukket det opp en haug med fisker: . Jeg ble igjen irritert pga. fiskene de hadde hatt i en 1,5-liter: 4 ancistruser, en grønn kulefisk (som jo heller ikke er en ferskvannsfisk), og mange fisker jeg ikke hadde sett før. Det var temmelig fullt på den lille plassen. Jeg lurte fælt på hvordan de hadde fikset det med fisker som dukket opp når vann ble tilsatt: var de tørket? Var det en form for frø eller egg? Det var ikke særlig sannsynlig med egg, da fiskene jo var ganske store da de dukket opp. Drømmenes verden kan være ganske spennende.
Postet 15.05.12 kl 12:32
I dag hadde jeg både tid og ork til å vente på lekende mandariner. Men, jeg hadde glemt å renske dritt av overflaten, og da blir det umulig å se egg, så jeg ventet forgjeves. I dag var mandarinene veldig tidlig ute. De satte igang med lek over en halvtime tidligere enn de bruker. Jeg vet ikke helt hvorfor.
Alle planter i Rio Iriri er plantet ned for natten. Nå gjenstår det å se hvor mye mallene røsker løs denne natta. Dette blir nok en lang kamp mellom meg og dem før plantene forhåpentligvis greier å feste seg skikkelig i sanda. Jeg fant igjen en av de gamle planteklipsene (en dings jeg kan sette plantene inni, og så sette ned i sanda). De fungerer bare så halvveis, så jeg har fortsatt sjansen for å finne den flytende, men jeg håper det hjelper litt. Men det gjelder altså bare en av plantene - hvor resten av disse klipsene mine er, vites ikke. Trolig spredd i flere av akvariene mine.
Alle planter i Rio Iriri er plantet ned for natten. Nå gjenstår det å se hvor mye mallene røsker løs denne natta. Dette blir nok en lang kamp mellom meg og dem før plantene forhåpentligvis greier å feste seg skikkelig i sanda. Jeg fant igjen en av de gamle planteklipsene (en dings jeg kan sette plantene inni, og så sette ned i sanda). De fungerer bare så halvveis, så jeg har fortsatt sjansen for å finne den flytende, men jeg håper det hjelper litt. Men det gjelder altså bare en av plantene - hvor resten av disse klipsene mine er, vites ikke. Trolig spredd i flere av akvariene mine.
Postet 16.05.12 kl 01:58
Super-arcuatusene min er noen snedige fisker. Når kvelden kommer, får de alltid en periode som de glemmer at de liksom skal være bunnfisk. Da farter de rundt i hele akvariet. Trolig vet de at det er foringstid snart. Superbe mine er en av coryartene som står mitt hjerte nærmest. Det er vel bare sterbaiene som slår dem der. Jeg får nesten lyst til å ta dem ut av vannet og kysse dem midt i bartene.
Postet 16.05.12 kl 23:40
Superne mine må være de eneste coryene jeg har som jeg er redd skal hoppe ut av karet. Nå de blir redde, hender det ikke så sjelden at de hopper. Det plasker ordentlig. Og typisk nok har ikke karet deres noen form for dekkglass. Jeg mistet en det første året jeg eide dem på den måten, men det tok tid før jeg skjønte hvor den hadde tatt veien. Den hadde nemlig landet mellom akvariene i reolen i gangen, og der lå den meget godt skjult på porsaen. Det er noen år siden det nå, så de har ikke for vane å lande utenfor akvariet.
Jeg er så glad jeg kjøpte begge kampfiskene den gangen. De er så flotte personligheter, og de virker så glade og fornøyde - dvs. på kampfiskvis: de jager på damene, flasher seg og står på. Nydelige farger har de og. Men skumredebygging blir det ikke noe av. Jeg skulle ønske de kunne høre på fornuft på det punktet, for jeg vil veldig gjerne avle på dem. De forsøker seg ikke engang på litt bobler. Av en eller annen grunn vil ikke kampfisker lage skumrede her i huset mitt. Jeg tror forresten at kampfiskene mine er veldig fornøyde med hvordan livene deres har utviklet seg: fra et lite syltetøyglass hver i butikken, til hvert sitt akvarium og betydelig bedre plass her i huset. Kong Sverre bor i 120 liter, sammen med superne, en L-144 og en kampfiskdame. Kong Magnus bor i 85 liter, kun sammen med to kampfiskdamer og tre SAE-er som er i karantene. Jeg tror begge kampfiskherrene er fornøyde med å ha damer å tøffe seg for.
Det siste døgnet har det kun vært en plante som har flytt opp i Rio Iriri. Kanskje jeg nærmer meg slutten på den evige kampen med mallene om å la plantene få stå i fred?
Jeg er så glad jeg kjøpte begge kampfiskene den gangen. De er så flotte personligheter, og de virker så glade og fornøyde - dvs. på kampfiskvis: de jager på damene, flasher seg og står på. Nydelige farger har de og. Men skumredebygging blir det ikke noe av. Jeg skulle ønske de kunne høre på fornuft på det punktet, for jeg vil veldig gjerne avle på dem. De forsøker seg ikke engang på litt bobler. Av en eller annen grunn vil ikke kampfisker lage skumrede her i huset mitt. Jeg tror forresten at kampfiskene mine er veldig fornøyde med hvordan livene deres har utviklet seg: fra et lite syltetøyglass hver i butikken, til hvert sitt akvarium og betydelig bedre plass her i huset. Kong Sverre bor i 120 liter, sammen med superne, en L-144 og en kampfiskdame. Kong Magnus bor i 85 liter, kun sammen med to kampfiskdamer og tre SAE-er som er i karantene. Jeg tror begge kampfiskherrene er fornøyde med å ha damer å tøffe seg for.
Det siste døgnet har det kun vært en plante som har flytt opp i Rio Iriri. Kanskje jeg nærmer meg slutten på den evige kampen med mallene om å la plantene få stå i fred?
Postet 21.05.12 kl 02:40
Postet 21.05.12 kl 03:40
Tror disse kampfiskhannene dine får ta en samtale med min Odd. Han har boblet nesten konstant siden han kom hit, og han får en god dose egg fra Märtha ca hver tredje dag. Ser ut til at lakriser og rubintetraer spiser de så fort de blir frittsvømmende, men det er egentlig like greit. Har jo 3 ganske store yngel fra de gående
Postet 21.05.12 kl 13:08
Postet 25.05.12 kl 22:54
Postet 26.05.12 kl 02:04
Jeg greide å legge igjen lommeboka mi hos broren min i Oslo i helga, og dermed måtte jeg kjøre inn dit og hente den i dag. Da benyttet jeg samtidig sjansen til å stikke innom Tam på Alna. Jeg hadde en lang liste med fisk jeg var på jakt etter, i prioritert rekkefølge, men det var begrenset hva jeg hadde råd til å anskaffe. Øverst på lista stod peppermyntereker og sandvendende sjøstjerne. Peppermyntereker hadde de ikke, men de hadde noen andre reker som visstnok også skal spise glassroser. Siden de ikke var spesielt dyre, slo jeg til, og kjøpte to stykker. Men, tradisjon tro, glemte jeg å notere navnet. Alt jeg husker er at de er av genuset lysmata. Ut fra utseendet, er det en av disse to: , . Hahaha! På den første der har de glemt å sette inn kommaer, noe som gjør at de påstår at rekene blir på over 4 meter! Jeg tror det kan bli litt stort i min lille 120-liter. ;-D
En sandvendende sjøstjerne ble det også med hjem. Den er ganske grå og kjedelig, men hovedsaken er at den gjør jobben sin. Det ble altså kun med arbeidskarer hjem. Da jeg skulle betale, ble jeg også spurt om jeg er medlem av Saltvannsforum, og det er jeg. Jeg hadde helt glemt at man får rabatt som medlem. Men man sier jo ikke nei takk til litt rabatt.
Jeg kunne ikke la være å sikle etter individene de hadde av arten Coral Beauty. Det er en fisk jeg har hatt lyst på lenge, men som jeg ikke tør gå til innkjøp av. For det første er den ikke 100 % reef safe. For det andre tror jeg det kommer til å bli bråk med klovnene og salariasen min. Ikke bare bråk - jeg regner med krig. Og det tar jeg altså ikke sjansen på. Men det er en utrolig vakker fisk. Jeg får bare fortsette å sikle. Kanskje en dag når jeg får råd til større kar. En gang i fremtiden...
Jeg tittet også på ferskvannfisker, men de ble altså nedprioritert. Scalarene var betydelig dyrere enn her i Askim, selv de individene som var mindre. Brochisene var enten små eller så ikke helt friske ut. De største så ut til å ha noen parasitter - mulig at det faktisk var en begynnende prikksyke. Alle de større var angrepet. Jeg siklet også særlig over noen corydoras sp. gold stripe. De var griselekre! Stripen var omtrent selvlysende. Jeg skulle ønske jeg hadde langt mer penger enn jeg har.
En sandvendende sjøstjerne ble det også med hjem. Den er ganske grå og kjedelig, men hovedsaken er at den gjør jobben sin. Det ble altså kun med arbeidskarer hjem. Da jeg skulle betale, ble jeg også spurt om jeg er medlem av Saltvannsforum, og det er jeg. Jeg hadde helt glemt at man får rabatt som medlem. Men man sier jo ikke nei takk til litt rabatt.
Jeg kunne ikke la være å sikle etter individene de hadde av arten Coral Beauty. Det er en fisk jeg har hatt lyst på lenge, men som jeg ikke tør gå til innkjøp av. For det første er den ikke 100 % reef safe. For det andre tror jeg det kommer til å bli bråk med klovnene og salariasen min. Ikke bare bråk - jeg regner med krig. Og det tar jeg altså ikke sjansen på. Men det er en utrolig vakker fisk. Jeg får bare fortsette å sikle. Kanskje en dag når jeg får råd til større kar. En gang i fremtiden...
Jeg tittet også på ferskvannfisker, men de ble altså nedprioritert. Scalarene var betydelig dyrere enn her i Askim, selv de individene som var mindre. Brochisene var enten små eller så ikke helt friske ut. De største så ut til å ha noen parasitter - mulig at det faktisk var en begynnende prikksyke. Alle de større var angrepet. Jeg siklet også særlig over noen corydoras sp. gold stripe. De var griselekre! Stripen var omtrent selvlysende. Jeg skulle ønske jeg hadde langt mer penger enn jeg har.
Postet 29.05.12 kl 16:25
Postet 29.05.12 kl 16:38
Postet 29.05.12 kl 21:55
Den sandvendende sjøstjerna er i hvert fall ivrig i tjenesten. Det tok ikke mange sekundene fra den hadde landet på bunnen av akvariet, til den var i ferd med å grave seg ned. Den andre sjøstjerna satte derimot igang med å spurte opp glasset. Vel, spurte er vel kanskje en overdrivelse - sjøstjerner beveger seg ikke akkurat superraskt. Rekene trenger nok litt mer tid til å finne seg tilrette.
Postet 30.05.12 kl 01:45
Postet 31.05.12 kl 12:38
Jeg skal se om jeg får tatt bilde av sjøstjernene etterhvert. Rekene kan jeg bare glemme å få tatt bilde av. De er like sjenerte som peppermynterekene var.
Ingen tvil om at det er sommer nå; det dukker opp trådalger både her og der. Grrr!
Og så må jeg fortelle at den søte, lille tassen i avataren min har bursdag i dag. Min kjære hund, Kaisa, har blitt hele 6 år gammel! Trøste og bære så fort den tiden har gått!
Ingen tvil om at det er sommer nå; det dukker opp trådalger både her og der. Grrr!
Og så må jeg fortelle at den søte, lille tassen i avataren min har bursdag i dag. Min kjære hund, Kaisa, har blitt hele 6 år gammel! Trøste og bære så fort den tiden har gått!
Postet 03.06.12 kl 20:03
Jeg er ikke noe cichlidemenneske, men det er noen Sør-Amerikanske cichlider som tiltaler meg. Jeg har jo hatt discus tidligere, og de var herlige! Scalarene mine har litt det samme temperamentet, men er tøffere både fysisk og psykisk. Jeg elsker småhissige fisker! Scalarene har godt matvett, og de kommer i full fart når de ser at det er mat på gang (og scalarer er ikke sjenerte fisker!). Og da går de løs på alt som kan ligne på mat. De forsøker seg først på malletablettene som kommer synkende. Etter noen forsøk, oppdager de at malletabletter ikke er scalarekost, og de fyker opp til overflata for å sjekke ut flakfôret. De skulle nok ønske det var noe mer appetittelig, men flakene går ned på høykant likevel, ispedd litt kjekling innimellom. For en skikkelig cichlide må jo kjekle litt med naboen også. De er virkelig personligheter!
De to kampfiskhannene mine er også virkelig personligheter. Jeg blir bare mer og mer glad i Kong Sverre. Han farter rundt i sitt kongerike, og patruljerer det, for å sørge for at ingen skulle tenke på å overta der. Innimellom jager han litt på kona si, men det har heldigvis roet seg mye siden begynnelsen. Jeg er ikke lenger redd for at han på nytt skal greie å jage henne ut av karet. Hun har lært seg til å leve med dette, og vet når hun må holde seg unna. Hun ser ut til å trives godt, for fargene er flotte akkurat nå. Men, Kongen, han er virkelig kongelig! Han er Sjef (med stor S). Han er en av de flotteste kampfiskene jeg noen sinne har hatt. Og han ser virkelig ut til å stortrives, og det gleder selvsagt meg også.
De grønne juvelene mine må ha lekt flere ganger enn jeg har fått med meg. Det er faktisk endel småtasser der. Det er så overgrodd i det karet nå, at det er vanskelig å få oversikt, men jeg ser småtasser hver gang jeg går forbi, og det tyder på at det er ganske mange der. Akkurat det er jeg ikke særlig lei meg for... Det er herlig med skjønne grønne! Og enda herligere at flokken øker!
De to kampfiskhannene mine er også virkelig personligheter. Jeg blir bare mer og mer glad i Kong Sverre. Han farter rundt i sitt kongerike, og patruljerer det, for å sørge for at ingen skulle tenke på å overta der. Innimellom jager han litt på kona si, men det har heldigvis roet seg mye siden begynnelsen. Jeg er ikke lenger redd for at han på nytt skal greie å jage henne ut av karet. Hun har lært seg til å leve med dette, og vet når hun må holde seg unna. Hun ser ut til å trives godt, for fargene er flotte akkurat nå. Men, Kongen, han er virkelig kongelig! Han er Sjef (med stor S). Han er en av de flotteste kampfiskene jeg noen sinne har hatt. Og han ser virkelig ut til å stortrives, og det gleder selvsagt meg også.
De grønne juvelene mine må ha lekt flere ganger enn jeg har fått med meg. Det er faktisk endel småtasser der. Det er så overgrodd i det karet nå, at det er vanskelig å få oversikt, men jeg ser småtasser hver gang jeg går forbi, og det tyder på at det er ganske mange der. Akkurat det er jeg ikke særlig lei meg for... Det er herlig med skjønne grønne! Og enda herligere at flokken øker!
Postet 06.06.12 kl 00:46
En ting man kan lære seg som akvarist, like gjerne først som sist, er at fisker har et annet forhold til hva som er leggetid enn det vi har. Jeg var på vei til sengs for litt siden, og skulle bare gå runden med fôrboksen først. Da alle som skulle ha mat hadde fått mat, fikk jeg et plutselig innfall: jeg ville se om jeg kunne se de nye saltvannsrekene mine ute på tur. Jeg tok lommelykta, og lyste etter dem. I mitt stille sinn tenkte jeg: "Det er da i hvert fall mer enn nok småliv her i karet, selv om mandarinene beiter ganske godt." To sekunder seinere slo det meg at dette har jeg sett før. Joda, det var klovnefiskyngel! Og for å svare på spørsmålet som da kommer opp: helt riktig! Det er ikke lenge til jeg reiser på sommerferie. Nå har ikke de små noen sjanse til å greie seg i karet. Enten havner de i skummeren eller UV-filteret, eller aller mest sannsynlig:i en sulten mage. Dermed måtte jeg jo forsøke å berge noen. Klovneyngel har ikke verdens høyeste IQ. De har bare en tanke i sitt bittelille hode: gå mot lyset! Dermed er det bare å dytte nedi en blank plastikktank (i dette tilfellet en oppsamlingsboks eller poseholder), og så lyse inn i den med lommelykta. Da kommer de søte små etterhvert snublende inn der, og så kan man bare øse opp når de er mange nok. Denne gangen var jeg ikke så heldig som sist, at overrenning var avslått ved klekking, så de var helt klart færre. Men noen fikk jeg i det minste fisket opp. Jeg har ingen illusjoner om at de kommer til å overleve. Sist gang varte de bare noen dager, men jeg skal forsøke likevel. Og skulle jeg mot formodning klare å få dem til å overleve en stund, må jeg finne en saltvannsakvarist som kan ta vare på dem mens jeg er på ferie. Da har de forhåpentligvis vokst litt i hvert fall. Men sist gikk det altså skikkelig dritt i løpet av veldig kort tid. I løpet av den første natta døde ca. halvparten. Og resten forsvant i løpet av de neste dagene. Nå er i hvert fall de jeg fikk fanget inn puttet i en av plasttankene mine, sammen med en varmekolbe og en luftestein. Mer i morgen, for nå må jeg da sannelig få komme i seng!
Hvis dette innlegget skulle være merkelig sammensatt, kan det komme av at PC-en min gitt fullstendig amok. Jeg tror jeg har fått ryddet opp i elendigheten igjen, men er for trøtt til å stole helt på resultatet.
Hvis dette innlegget skulle være merkelig sammensatt, kan det komme av at PC-en min gitt fullstendig amok. Jeg tror jeg har fått ryddet opp i elendigheten igjen, men er for trøtt til å stole helt på resultatet.
Postet 09.06.12 kl 03:18
Postet 09.06.12 kl 12:32
Godt over halvparten døde i løpet av natta, så det er ikke så veldig mange igjen. Men, som sist: det er kanskje like greit, med tanke på ferien som snart kommer. Leit er det likevel. Jeg vil så gjerne.
Leker, ja! Det må være noe rart i saltvannet her. Jeg har bare 5 fisker, og de to parene som er, leker jevnlig. Mandarinene er jo bare helt gale. Det er bare den single salariasen som ikke har noe valg når det gjelder muligheter for lek. Det er forresten en stund siden sist at jeg så noe kyssemerke på siden av Fruen, så kanskje Sjarmøren har roet seg ned.
Det har vært lite bilder i det siste, og det kommer av at jeg ikke har fått installert programvaren for kameraet mitt på den nye PC-en. Jeg har ganske enkelt ikke funnet CD-en. Nå har den imidlertid dukket opp, så jeg håper jeg får fikset det snart. Om den fungerer på Windows 7 er derimot et spørsmål. Vel, det finner jeg ikke ut før jeg har prøvd. Jeg har forsøkt å finne en versjon på nettet som jeg kan bruke, men av en eller annen merkelig grunn ligger det ingen hos Canon. Jeg hadde en liten fotoseanse på rekene mine i går. De var framme og danset ved fôringstid. De var på et område der det er lett å komme til med kameraet. Men å få tatt bilder av reker når det er mat på gang, er ikke det letteste. De holdt seg noenlunde i ro til jeg hadde fått fokusert, og så spratt de vekk akkurat når jeg trykket ned utløseren. Jeg fikk mange bilder med noen streker i bevegelse. :-P
Jeg er forresten litt furten på klovnene. De har vært og forsynt seg litt av den sandvendende sjøstjerna. Den har mistet tuppen av tre av beina.
Nei, nå begynner PC-en å tulle igjen. Jeg må bare poste dette, før jeg mister alt.
Leker, ja! Det må være noe rart i saltvannet her. Jeg har bare 5 fisker, og de to parene som er, leker jevnlig. Mandarinene er jo bare helt gale. Det er bare den single salariasen som ikke har noe valg når det gjelder muligheter for lek. Det er forresten en stund siden sist at jeg så noe kyssemerke på siden av Fruen, så kanskje Sjarmøren har roet seg ned.
Det har vært lite bilder i det siste, og det kommer av at jeg ikke har fått installert programvaren for kameraet mitt på den nye PC-en. Jeg har ganske enkelt ikke funnet CD-en. Nå har den imidlertid dukket opp, så jeg håper jeg får fikset det snart. Om den fungerer på Windows 7 er derimot et spørsmål. Vel, det finner jeg ikke ut før jeg har prøvd. Jeg har forsøkt å finne en versjon på nettet som jeg kan bruke, men av en eller annen merkelig grunn ligger det ingen hos Canon. Jeg hadde en liten fotoseanse på rekene mine i går. De var framme og danset ved fôringstid. De var på et område der det er lett å komme til med kameraet. Men å få tatt bilder av reker når det er mat på gang, er ikke det letteste. De holdt seg noenlunde i ro til jeg hadde fått fokusert, og så spratt de vekk akkurat når jeg trykket ned utløseren. Jeg fikk mange bilder med noen streker i bevegelse. :-P
Jeg er forresten litt furten på klovnene. De har vært og forsynt seg litt av den sandvendende sjøstjerna. Den har mistet tuppen av tre av beina.
Nei, nå begynner PC-en å tulle igjen. Jeg må bare poste dette, før jeg mister alt.
Postet 09.06.12 kl 13:00
Inger AnneGodt over halvparten døde i løpet av natta, så det er ikke så veldig mange igjen. Men, som sist: det er kanskje like greit, med tanke på ferien som snart kommer. Leit er det likevel. Jeg vil så gjerne.
Kanskje like greitt å la dem gå i saltvannstanken ? Hvis du skal bort likevel så vil det være lettere for den som skal mate fiskene for deg å bare mate der. Dersom de klarer seg så klarer de seg og dersom ikke - så kommer de ikke så mye verre utav det enn om du flytter dem over og de dør :7
Inger AnneDet har vært lite bilder i det siste, og det kommer av at jeg ikke har fått installert programvaren for kameraet mitt på den nye PC-en. Jeg har ganske enkelt ikke funnet CD-en. Nå har den imidlertid dukket opp, så jeg håper jeg får fikset det snart. Om den fungerer på Windows 7 er derimot et spørsmål. Vel, det finner jeg ikke ut før jeg har prøvd. Jeg har forsøkt å finne en versjon på nettet som jeg kan bruke, men av en eller annen merkelig grunn ligger det ingen hos Canon. :-(
Dersom du bruker vanlig SDHC-kort i kameraet trenger du sannsynligvis ikke noe ekstra programvare. Det er bare å røske ut kortet og plugge det i PCen og flytte over bildene. Evt. koble kameraet til med kabel og flytte over der. Win7 har importfunksjon som funker greitt på det viset
Alternativt så kan du få link til/få et program jeg bruker som er ganske nyttig. Det flytter/kopierer bildene automatisk til foldere basert på dato (avhengig av hvordan du setter det opp). PhotoMove heter det...og er Freeware. Bare gi en lyd dersom du vil ha det tilsendt - evt. link til hjemmesiden
Lykke til med nye bilder
Postet 09.06.12 kl 18:18