Inger Annes akvarieprosjekt (side 66)

Tine Zachariassen
(*grøss* tenker ennå på jenta i butikken som jaga den stakkars fisken rundt i det bittelille akvarie for så å bare hive den over i posen, selvfølgelig "gjennom" lufta.)

Det går som regel bra, men det er best å unngå risikoen for at det kan gå galt. Ferskvannskuler blåser seg ikke så lett opp som saltvannskuler, og foreløpig vil jeg sette brakkvannskuler i samme kategori som ferskvannskuler i så måte. Jeg har kun sett en eneste kulefisk blåse seg skikkelig opp én gang. Og jeg har sett Bolla blåse seg litt opp én gang. Det var da jeg skulle flytte henne fra 63-literen til 85-literen. Da jeg skulle helle henne ut av posen jeg brukte for tilvenning til det nye vannet, så ble hun sittende fast igjen i posen. Hun blåste seg bittelitt opp, men det gikk heldigvis bra. Puh!
La deg forresten ikke lure av at jeg kaller henne for henne. Jeg aner ikke kjønnet. Det finnes ingen ytre kjennetegn for å kjønnsbestemme grønn kulefisk. Faktisk gjelder det samme for de fleste kulefisker. De eneste jeg vet om som går an å kjønnsbestemme, er fisker av genus Carinotetraodon.
Henne, hun, han, hanne, den... Kula her "ser" ut som en hanne har jeg funnet ut, aner ikke hvorfor, så det blir sikkert til at det blir "han" kulefisken...

Han er nå sluppet ut av posen, og svømmer nå litt omkring.. Hmm, litt for mye opp og ned langs glasset. Hadde vel egentlig gjort regning med at han kom til å gjemme seg litt nå i førstninga.. Inn under steine og røtterne jeg har satt inn til den. Har det noen betydning dette?

Forresten, liker kuler strøm i akvariet? Altså, ikke strøm i form av Strøm.. hehe Men som følge av to pumper som surrer og går, en beregna til 50-100l og en opptil 200l(altså, da i følge produsent)??

Tenkte nå å se om han ville ha litt reke, så drive å tine litt nå. Er litt spent på om han tar det, vet ikke hva de i dyrebutikken har fora med.. Sansynligvis kun flakfor/tabletter av noe form.

Du, forresten... Hva trenger jeg ved overgang til brakkvann? Salt, ja, vet, ikke den vanlige salten vi har i maten vår Antar Webzoo har noe slikt?
For å måle salinitet? En sånn penn, ikke sant? Koster alt fra 50-1000 om jeg husker rett?
Noe mer?
Tine Zachariassen
Han er nå sluppet ut av posen, og svømmer nå litt omkring.. Hmm, litt for mye opp og ned langs glasset.

Svømming opp og ned langs glasset er tegn på stress. Det er normalt i begynnelsen. Hvis det ikke endrer seg etter noen dager, er det noe han ikke er fornøyd med. Det kan være størrelsen på karet, vannverdiene, oppbygningen av karet (kjeder seg), osv. Men altså, kula di er stressa i dag, og det er vel ikke noe rart...

Forresten, liker kuler strøm i akvariet?

Min gjør i hvert fall det. Men det er forskjell fra individ til individ.

Tenkte nå å se om han ville ha litt reke, så drive å tine litt nå. Er litt spent på om han tar det, vet ikke hva de i dyrebutikken har fora med.. Sansynligvis kun flakfor/tabletter av noe form.

Det skulle ikke forbause meg om butikken hadde gjort det, nei. Hvis den ikke viser interesse for reka, ta en liten bit av den (gjerne med skallet på) og bind den i en tråd. Heng den foran utblåsningen fra ei pumpe, og la den henge i fred en stund (slik at kula slipper et digert mennesketryne som glor inn på den). Hvis kula ikke rører den, tar du den bort og forsøker igjen neste dag. Ikke fôr den med noe annet før den tar reka. Det kan være at fisken ikke vil spise de første dagene. Det er normalt når kuler flytter til et nytt hjem. I tillegg kan den jo ha problemer med å få i seg mat pga. innvollsorm.

Du, forresten... Hva trenger jeg ved overgang til brakkvann? Salt, ja, vet, ikke den vanlige salten vi har i maten vår Antar Webzoo har noe slikt?

Du må bruke en saltvannsmiks. Saltvann inneholder så mye mer enn salt og vann, så hvis man bruker vanlig salt eller akvariesalt, så får man bare saltet vann, ikke saltvann. Den rimeligste og mest brukte saltvannsmiksen heter Instant Ocean.

For å måle salinitet? En sånn penn, ikke sant? Koster alt fra 50-1000 om jeg husker rett?
Noe mer?

For å måle salinitet, bruker man enten et hydrometer (sørg for å få hydrometer, og ikke hygrometer. Sistnevnte måler luftfuktighet) eller et refraktometer.Her er et eksempel på hydrometer. Refraktometer lønner det seg helt klart å bestille på Ebay. I Norge koster de tett oppunder 1000 kr. Gjennom å handle på Ebay, betalte jeg ca. 200,-. Og refraktometeret er definitivt godt nok for den prisen. Jeg synes helt klart at det er lettest å bruke refraktometer. Jeg har hatt det i huset i få uker, og begriper ikke hvorfor jeg ikke har skaffet et før...
I dag var det endelig på tide å sette på varmekolbene igjen. Jeg har nå fått normal innetemperatur i stua (23 grader), og da jeg sjekka temperaturen på soverommet, var den 18 grader. :-p Jammen på tide å skaffe fiskene litt varme igjen, ja!

Paletthannen er nå tatt til nåde igjen av fruen også. I går kveld var det fullt parringsspill fra henne mot han. Så da blir det vel småttiser igjen. Det er noen ytterst få igjen fra det forrige kullet. 1-3 stk. - jeg er ikke helt sikker.

Ellers har det ikke blitt lek av noe slag, på noen av coryene, og såvidt jeg kan se, er samtlige av C-121-eggene mugnet. Jeg skal gi dem noen dager til, for sikkerhets skyld, men jeg tviler på at det blir småttiser denne gangen heller. Grrrr!
Huff så synd, kjenner følelsen. Håpe det er noen som klarer seg da. Du har ikke tenkt på å ha dem i fødenett oppi akvariet da?? Det gjorde nemlig jeg, men yngelen klekket mens jeg sjekket og datt oppi akvariet. (satt på planteblad) så den regner jeg ikke med at jeg får se igjen.
Fiskene kommer helt sikkert til å leke igjen, så jeg får nok flere sjanser til å få dette til.

Jeg har i dag hatt en ufyselig start på dagen. Jeg våknet til lyden av corydoras som snappet luft slik at de nesten (håper jeg) kom ut av akvariet. Det er aldri noe godt tegn. Jeg tittet over sengekanten, og fant et akvarium med tåkete vann. Det er et enda mindre godt tegn. Da var det bare å våkne skikkelig og stå opp. Jeg satte kjapt igang et vannbytte, og oppdaget da til min forferdelse at det ikke kom vann ut av utblåsrøret. Pumpa gikk ikke! Dette er en utvendig pumpe, så det betyr at det er stor sannsynlighet for at alt som heter filterbakterier da er stein dødt. Urrrk! Men først måtte jeg finne ut hva som var galt. Jeg ristet litt på filteret, og kunne høre at motoren var igang i hvert fall. Jeg hadde hørt litt lyd fra filteret i går, som fikk meg til å tenke at det trolig var dritt på rotoren. Dermed tok jeg med meg filteret ut til badet, renset filteret (særlig ettersom jeg regner med at filterbakteriene er døde), renset rotoren og satte hele greia sammen igjen. Så tilbake igjen til soverommet, for å sette igang pumpa på nytt. Fortsatt ingen vannstrøm. Jeg forsøkte å suge igang filteret, i tilfelle det skulle ha kommet luft inn i utsugsslangen, og da begynte jeg å skjønne hva som var problemet. Jeg greide nemlig ikke å suge noe særlig. Altså var det noe som var tett. Etter bittelitt testing, kom jeg fram til at det måtte være slangen som suger vannet ut av akvariet. Jeg åpnet bryteren som stenger for vannet når man tar slangene ut av pumpa, og begynte å suge, og da kom det gjørme ut av slangen. Urrrk! Akvarievann er langt mindre guffent å få i munnen enn gjørme. Jeg til med q-tips, for å rense ut gjørma fra den delen man stapper inn i pumpa. Jeg forsøkte på nytt å sette igang pumpa, men fortsatt uten hell. Da så jeg to store gjørmeklumper inni slangen, like vet den delen jeg sugde på. Altså måtte jeg forsøke å suge ut den dritten. Jeg kan fortelle dere at det ikke er noe jeg anbefaler til andre - å suge ut gjørme fra en slage. Ufyselig guffent, og det var like før jeg begynte å brekke meg. Men det fungerte, og gjørma kom ut (blæh!). Og da fikk jeg også startet pumpa etterpå også. Jeg lurer på hvor lenge den hadde vært tett.

Akkurat nå sitter jeg med et Cola-glass ved siden av meg og forsøker å skylle ut den ufyselige gjørmesmaken av munnen. Så langt har jeg ikke lyktes. Hva jeg skal gjøre med akvariet, har jeg ikke 100 % på det rene ennå. Trolig setter jeg inn et bittelite innvendig filter i tillegg - ett som har filterbakteriene i behold. Jeg satte nemlig inn to nye filtre i to andre akvarier i går, og fikk da frigjort et lite internt filter, som er satt over i et annet kar. Jeg får sette dette inn til coryene, som en bitteliten hjelp, selv om det ikke er stort nok til et kar som er halvparten så stort en gang. I tillegg skal jeg bytte vann på andre akvarier i dag også, og da får jeg skylle en filtersvamp like ved inntaket til den eksterne pumpa, slik at det blir med litt nye filterbakterier inn. Det er i hvert fall en liten start til å få igang denne pumpa. Jeg skal la den gå en times tid nå, og så skal jeg teste vannet, for å forsikre meg om at alt er så stein dødt som jeg tror.
Dette var i hvert fall en usedvanlig dårlig måte å starte dagen på. Jeg tør ikke en gang å sjekke om alle fiskene er på plass (noe jeg neppe finner ut likevel, for dette er sky fisker).
Inger Anne
Argh! Foreldre! Eller kanskje jeg burde si: Ikke-akvarister! Foreldrene mine har nappet ut kontakten til filteret til akvariet som står på kjøkkenet. Dette skjedde tidligere i dag, da de skulle lage seg kaffe, og kontakten har stått ute siden. :-( Til deres forsvar trodde de det var kontakten til CD-spilleren min. Jeg får la det stå over natta, og så måle ammoniakk og nitritt, så får vi se om det kan ha overlevd noen filterbakterier likevel. Det er heldigvis ikke verdens største krise, da dette er karet med Endlers guppy. De har jo en tendens til å formere seg like ille som vanlig guppy, så det er ikke verdens største katastrofe for lommeboka om jeg skulle miste noen. Av dyrevernshensyn, er det riktignok verre. Det blir fort at man tenker mer på å miste de dyreste, sjeldneste og de vakreste fiskene som verst, og ikke "billige" fisker som "yngler som kaniner". Men når man tenker over det, er det vår egen egoistiske tankegang som gjør at vi tenker slik. Er det bedre for en guppy å lide, enn for en f.eks. sebrapleco? Vi burde egentlig bare skamme oss! "Det er bare en guppy". Og, nei, jeg er ikke bedre selv. Jeg merker at jeg har et annet forhold til dyrere, spesielle, vakrere, sjeldnere og fisker som man bare [I]må[/I] elske, enn til de "standardfiskene": guppy, platy, sverddrager, gullfisk, molly, osv. Og diverse stimfisk som også er vanlige: neontetra, sort neon, kardinaltetra, kobbertetra osv. Også disse havner i en B-gruppe hos meg, når jeg tenker etter. Huff, jeg skammer meg over meg selv! Jeg vil ikke tenke slik! Dyr er dyr, uansett hvordan de ser ut, hvor vanlige de er og hvor mye de koster. De har [B]alle[/B] rett på god behandling! Så det var dagens midnattstale fra Inger Anne!


Merker jeg blir "forbanna"over holdninger som dette.
Uansett prisklasse så PLIKTER vi som eier disse dyrene/fiskene og gi de de forholdene som de krever.
Har man en slik holdning så bør man kanskje begynne å samle på frimerker istedenfor.
Det er faktisk et absolutt minste krav for å holde levend "vesen" og det er å gi de dem forholdene de krever.
Sorry vis du tar dette ille opp-men merker at jeg fikk/har vondt i hjerteroten av slike ting, og måtte derfor si ifra hva jeg mener.
Deler du inn andre dyr i A og B klasse også, eller kanskje mennesker..?
Var slik tyskerne tenkte det, under krigen-A og B mennesker. Huff for en tanke....

På slutten av innlegget ditt sier du dyr er dyr uansett hva de koster, hvordan i "gran"skogen kan du si det når du selv deler inn fiskene i A og B grupper??

Som sagt håper du "tåler"dette innlegget fra meg.
Ingen ting som får meg til å "tenne"på alle plugge som det at dyr ikke har det bra.

Og over til svar på siste innlegget fra deg.
Hvorfor sugde du ut "gjørmen" fra slangen?? 1000 ganger bedre å blåse den ut, da slipper man ihvertfall åfå dritten i munnen.
Ken, hvis du leser innlegget mitt skikkelig, så ser du at jeg tar et oppgjør med denne holdningen hos meg. Jeg vil ikke se på det slik som jeg beskriver over. Det er jo nettopp derfor jeg skriver det! Fordi jeg ikke liker å se at jeg tenker slik jeg gjør! For med fornuften min mener jeg at man ikke skal skille mellom fisker pga. pris. Dyr er dyr, og de fortjener å bli behandlet godt uansett. Men så oppdager jeg at jeg har holdninger som sier det motsatte, og det liker jeg ikke å finne ut om meg selv. Av og til har man holdninger som bare er der, og som ikke er gode. Og når man oppdager det, må man forsøke å endre på det. Og det er det jeg nå har oppdaget i meg selv. Jeg skrev ikke det jeg skrev, fordi jeg mener man skal skille mellom "A- og B-fisker", tvert imot! Jeg skrev det jeg skrev for å være åpen og ærlig på at jeg heller ikke er perfekt, men har holdninger som ikke er gode, og som må jobbes med! For kanskje det da er andre som leser dette, som oppdager at de også har disse holdningene uten å vite om det! Og da har man sjansen til å endre på dem.
Jeg siterer hva jeg selv skrev til sist: "Jeg vil ikke tenke slik! Dyr er dyr, uansett hvordan de ser ut, hvor vanlige de er og hvor mye de koster. De har alle rett på god behandling!"

Og som svar på hvorfor jeg sugde ut dritten: fordi det var den enden som var tilgjengelig akkurat da (og dritten satt like ved enden). Ellers måtte jeg koble fra litt mer utstyr for å komme til der jeg måtte blåse. Og i tillegg måtte jeg også da ha sugd igang igjen filteret når jeg startet det etterpå (det ville blitt luft i slangen). Latskap, altså.
Tenkte på det selv, hvorfor blåste du ikke? Var kanskje plent umulig, men jeg grøsser bare ved tanken på å suge på en slange med gørr like ved munnen min som kan løsne når som helst. *grøss*
Huff husker jeg sto opp og så at det manglet 3cm med vann i 200litern, ikke kunne jeg gjøre særlig med det heller siden jeg skulle på jobb og stengekrana på innsugsslangen var knekt. (Noen gang slått av et eheim utvendig filter uten å stenge for tilbakeslag i slangen)
Oi nå så jeg akkurat at de to voksne eplesneglene mine avsluttet en kosestund på agurken og den minste driver erter klorereka (den burde passe seg så den ikke blir rekemat) Måtte bare fortelle, for det virker som det er en fin dag for lek i akvariet.
(økt aktivitet hos c.habrosus, kardinalfiskene og ja sneglene)
Jeg tror Ken misforstod innlegget der du tar et oppgjør med holdninger overfor fisk i ulike prisklasser, Inger Anne. Hvis han leser det en gang til, så forstår han sikkert

Om det er noen "trøst", så forstod jeg akkurat hva du mente og tolket hele innlegget akkurat slik det var ment Og jeg må innrømme at jeg griper meg selv i det noen ganger å tenke likedan. Men jeg tar meg sammen og "arresterer meg selv" om jeg griper meg selv i det.

Jeg spanderte nylig to runder med den ekstremt dyrebare medisinen Flubenol på guppy-kolonien min, så ingen skal påstå at de ikke får akkurat samme, dyre behandling som andre fisker!
Takk, Mona. Det trengte jeg å høre. Jeg ble litt lei meg da jeg fikk kjeft for å være åpen og ærlig. Meningen med i hele tatt å skrive det, var at jeg tror de aller, aller fleste har disse holdningene innerst inne. Jeg tror ingen med hånden på hjertet kan si 100 % ærlig at de er like lei seg når en guppy dør, i forhold når en discus dør. Og jeg håper det kan få flere til å se at de faktisk tenker slik. Også mine guppyer har fått dyrebar Flubenol, så der stiller vi likt.

Jeg har nå testet vannet i karet der filteret hadde gått tett, og det var en trist affære. Både nitritt og ammoniakk. Jeg er litt i stuss hvordan jeg skal tolke svaret. Hvis det er nitritt i karet, betyr det da at det er igjen noen bakterier som omdanner ammoniakk til nitritt i karet? I så fall er det jo håp om en snarlig reinnkjøring. Jeg byttet forøvrig 40-50 % vann (da jeg oppdaget at filteret ikke gikk), så verdiene måtte ha vært temmelig høye i utgangspunktet. Nitritt var nå på 0,6, og ammoniakk på et sted mellom 0,4 og 0,8. Jeg skal gi det en time til, og så teste på nytt, for å se om hva som er oppadgående eller nedadgående. Det er ikke bare å bytte vann, fordi jeg har ikke så mye mellomlagret vann klart. Og dersom jeg tapper fra springen, vil PH-en øke, og dermed vil det bli mer ammoniakk enn ammonium, og ammoniakk er mer giftig enn ammonium. Ikke lett, det der...
Nok en gang: takk og pris at coryer har denne evnen til å hente luft fra overflaten. Jeg er bare redd for at de skal finne på å hoppe ut av vannet, for dette er karet uten dekkglass, og de har en vanvittig fart når de kommer til overflaten.
Hvilke Corydoras er det i det akvariet?
Gjett 3 ganger... C-140 og CW-06.
Den gledelige nyheten er at nitritten er nedadgående! Jeg målte nettopp, og nå lå den på 0,2. Kanskje filterbakteriene likevel er i live! Jeg venter svar fra ammoniakktesten. Den tar litt lengre tid.
Ammoniakken er på 0,4, altså ser den også ut til å være svakt nedadgående. Går det an å ha flaks eller? Pumpa må ha gått tett maks en time før jeg våknet! Jeg skal følge med videre utover dagen, og se at utviklingen fortsetter i riktig retning.
Det er definitivt ikke min dag i dag. I dag skulle vi endelig fullføre vasken av husveggen (etter at høytrykksvaskeren var inne til reparasjon på onsdag). Vi hadde igjen en halv husvegg etter siste runde. I dag fikk vi tatt halvparten av det igjen, og så streiket høytrykksvaskeren på nytt. Så nå skal jeg teste akvarievannet på nytt, og så gå og legge meg og sove (jeg sov bare 6 timer i natt). Og når jeg våkner igjen, så håper jeg at lørdag 06.09.08, versjon 2, blir bedre enn den første... Humøret mitt trenger i hvert fall å få roet seg nå.
Inger Anne
Ken, hvis du leser innlegget mitt skikkelig, så ser du at jeg tar et [I]oppgjør[/I] med denne holdningen hos meg. Jeg [I]vil ikke[/I] se på det slik som jeg beskriver over. Det er jo nettopp derfor jeg skriver det! Fordi jeg ikke liker å se at jeg tenker slik jeg gjør! For med fornuften min mener jeg at man ikke skal skille mellom fisker pga. pris. Dyr er dyr, og de fortjener å bli behandlet godt uansett. Men så oppdager jeg at jeg har holdninger som sier det motsatte, og det liker jeg ikke å finne ut om meg selv. Av og til har man holdninger som bare er der, og som ikke er gode. Og når man oppdager det, må man forsøke å endre på det. Og det er det jeg nå har oppdaget i meg selv. Jeg skrev ikke det jeg skrev, fordi jeg [I]mener[/I] man skal skille mellom "A- og B-fisker", tvert imot! Jeg skrev det jeg skrev for å være åpen og ærlig på at jeg heller ikke er perfekt, men har holdninger som ikke er gode, og som må jobbes med! For kanskje det da er andre som leser dette, som oppdager at de også har disse holdningene uten å vite om det! Og da har man sjansen til å endre på dem. Jeg siterer hva jeg selv skrev til sist: [I]"Jeg vil ikke tenke slik! Dyr er dyr, uansett hvordan de ser ut, hvor vanlige de er og hvor mye de koster. De har [B]alle[/B] rett på god behandling!"[/I] Og som svar på hvorfor jeg sugde ut dritten: fordi det var den enden som var tilgjengelig akkurat da (og dritten satt like ved enden). Ellers måtte jeg koble fra litt mer utstyr for å komme til der jeg måtte blåse. Og i tillegg måtte jeg også da ha sugd igang igjen filteret når jeg startet det etterpå (det ville blitt luft i slangen). Latskap, altså.


Hallo. Var ikke for å være "jævelig"jeg skrev det jeg skrev, står fortsatt inne for det.
Er noe som har "bygd"seg opp over tid.
Titt og ofte så leser jeg innlegg fra deg hvor filtrene "plutselig"går tette og andre mer eller mindre "merkelige"ting.
Har selv endel karr i drift og har faktisk aldri hatt filter som "plutselig"har godt tette og lign problemer.
Slike saker og ting bør man se mange dager før det blir kritisk, det er faktisk ikke noe som skjer på en times tid.
Det kreves faktisk endel timer jobb om dagen for å holde 10-30 karr i drift og ha full oversikt over driften på disse.
Og har man ikke tid/resursene til det, ja da mener jeg man har for mange karr i drift.
Så på meg virker det som du har altfor mange karr og ikke greier å gi de det stellet det faktisk krever å ha akvariumer, spesielt mange.
Det er tross alt levende vesen vi driver med, og de skal faktisk ha det like godt som f.eks en hund. For meg så er det ingen forskjell på det.
Dette er min mening, jeg påstår ikke at den er rett.
Ønsker deg lykke til vidre med akvarium driften din.
Hvis du tror at jeg trekker på skuldrene overfor fiskene mine, så kjenner du meg svært så dårlig. Jeg bruker flere timer om dagen til å stelle akvariene mine. Hadde jeg vært så "tilfeldig" som du tydeligvis har fått inntrykk av, ville jeg ikke ha greid å holde kulefisker i live i 2 år uten dødsfall (med unntak av en som hoppet ut gjennom fôringshullet i akvariet - men det var faktisk et uhell).

Ja, jeg har gjort noen feil underveis, det skal jeg ikke legge skjul på, men jeg lærer av mine feil. Og det er også derfor jeg er ærlig om dem, sånn at andre skal kunne lære av de feilene jeg gjør.

At filtre går tett, er et litt annet kapittel, og det kommer trolig av at jeg har en litt annen filtersituasjon her i huset enn du har. Dessverre har jeg kun innvendige filtre i flere av karene jeg har coryer i, og coryer og innvendige filtre er en heller dårlig blanding (og, nei, filtrene er ikke underdimensjonerte). Det er derfor jeg nå sakte men sikkert går over til utvendige filtre til mallene mine, i de karene det er mulig i hvert fall. Det er nemlig ikke alle kar det er mulig å få det til, pga. plasseringen på karet i reolen (mangler bl.a. tilstrekkelig høydeforskjell for et utvendig filter). Innvendige filtre går hysterisk fort tett når man har coryer. Når innetemperaturen i huset i tillegg kryper opp mot 30 grader på sommertid, går slike filtre enda fortere tett. I perioder må filtrene renses nesten ukentlig, noe som igjen er på grensen mot å rense for ofte i forhold til å beholde filterbakteriene (så det er ikke noe som bygger seg opp over tid - det går FORT!).
Dessverre har jeg ikke herredømme over innetemperaturen, og da kan det skje slike overraskelser.

Det som skjedde i dag, var faktisk ikke noe som hadde bygget seg opp over tid. Filteret har på en eller annen måte greid å suge inn noe dritt, som så hadde blitt sittende fast i slangen. Hadde det vært bygd seg opp over tid, ville jeg funnet tilsvarende dritt i utslangen eller andre steder i slangen, men det var bare denne proppen som var på ett eneste sted i slangen. Dette filteret ble satt opp i år, så det har ikke vært tid til å samle masse dritt i slangene. Jeg mistenker at eikeløvet har deler av skylden, da jeg fant biter av det i den møkkaproppen jeg sugde ut.
Filterproblemet som fikk deg til å svare meg i første omgang, var et filter som foreldrene mine hadde prestert å trekke ut kontakten til!
Resten av uhellene mine har stort sett handlet om å søle vann, og det skal jeg innrømme at jeg er slurvete når det gjelder. Men det går utover huset mitt, og ikke fiskene.

Hadde jeg gitt f*** i fiskene mine, hadde jeg ikke brukt så mye penger og så mye tid på det. Da hadde jeg ikke giddet å sette meg inn i tingene slik jeg har gjort, og jeg hadde ikke giddet å holde verken kulefisk eller discus, som begge er fisk som er krevende å holde. Det eneste jeg skal innrømme at jeg er skyldig i, er at noen av karene er lettere overbefolkede. Men det igjen kompenserer jeg med hyppige vannbytter.

Så hvis du, ut i fra det du leser, tydeligvis blir provosert over at jeg er 100 % ærlig om hva som skjer i huset mitt, så kan du alltids slutte å lese her. Jeg gidder i hvert fall ikke å få slike kommentarer av en som ikke kjenner til situasjonen her i huset. Jeg trodde for å være ærlig at du kjente meg bedre! Ting er ikke bare svart og hvitt. Det kan godt hende at ting ser annerledes ut i hos en annen person enn det gjør hos deg.
Gidder ikke kaste bort tiden min på å krangle med deg, enkelt og greit.
Hvordan du drifter karrene dine er din sak, jeg bare sier meningen min.
Og for meg så virker det ikke som du har kontroll over alle karrene dine.
Og fordi om du bruker masse penger på fisker som du sier, så er det faktisk ingen kvalitets kontroll på at driften av karrene er god...
Tåler man ikke litt kritikk så bør man heller ikke legge saker og ting ut på nettet....
Siste innlegg av meg om dette temaet.
Har sagt hva jeg mener og står for det.

PS. har faktisk endel innvendige filtre jeg og, og de går ikke tette på en times tid fordet om det er 30 grader inne-ikke mine ihvertfall.
Det er noe man bør og skal se ihvertfall 1-2 dager før filtrene stopper helt.
Hmmm, skal jeg tørre å si noe her mon tro

Jeg lurer faktisk på om den forskjellige erfaringen dere to har når det gjelder filter som går tett kan ha noe med artene dere har i karene deres. Jeg har nemlig ett kar med pansermaller og ett kar uten slike. Karet med pansermaller er utstyrt med både innvendig og utvendig filtrering og er ikke overbefisket. Likevel så går det innvendige filteret her tett veldig fort, og må renses ukentlig. Det er riktignok utstyrt med fin blåsvamp, men likevel. Det ytre filteret må rengjøres skikkelig minst hvert kvartal og slanger og svamper tas hver halvannen måned.

Til sammenligning så renses et annet innvendig filter i et lite kar, ca en gang i måneden, selv da det var en del fisk i det. I asia-karet hvor jeg kunne ønske litt redusert fart på vannstrømmen så er det heller ingen redusert gjennomstrømming etter godt over to måneders drift. Har skiftet filtervatt bare. I cory-karet kan jeg bare glemme å ha filtervatt. Det går tett med en gang.

Legger meg altså ikke opp i diskusjonen, men kommer med en mulig forklaring på de forskjellige erfaringene dere har.
Takk, Astrid. Ja, jeg vet hvorfor filtrene mine går tett. Det er stor forskjell på filtrene i kar med og uten coryer og maller, og det er stor forskjell i forhold til hva man fôrer med. Mens jeg på det meste må rense filtrene én gang i uka i cory-kar, har det faktisk holdt med én gang hvert halvår i kulekar med samme størrelse og samme filter. Forskjellen er ekstrem. Jeg er overbevist om at det er fôret som er problemet, samtidig med at coryer også roter rundt i sanda med nesa si. Når jeg fôrer med mallepiller, ser jeg massevis av partikler i vannet, og disse partiklene må jo ende et sted - i filteret. Jeg fôrer svært mye med mallepiller, og overfôrer trolig noe i cory-karene. Jeg forsøker jo å få coryene i god nok kondisjon til lek. Og det er faktisk ikke alltid like lett å se om et innvendig filter er gått tett eller ikke. Dersom man har utblåset godt under vann, og ikke noe foran som viser hvor stor strøm det kommer ut, må man nedi med hånda for å kjenne etter, og det er ikke det enkleste når man har dekkglass og lysarmatur oppå akvariet, og et tykt lag med andemat (æsj!) på overflaten.

Men én ting har jeg lagt merke til: at kombinasjonen fisker/filter ikke er den samme i de mange karene jeg har. Noen kar ligner på hverandre, men man må på en måte bli kjent med fisker og filter for hvert kar man har. Man lærer seg reaksjonen på fiskene når ting er som de skal, og når de ikke er som de skal. Man lærer seg hvilke problemer som kan oppstå helt spesifikt for det spesielle karet, så man vet hva man skal se etter hvis noe er galt.

Og man må lære de enkelte filtermerkene godt å kjenne også. Innvendige Fluval-filtre kjenner jeg som min egen bukselomme, og jeg vet at de er 100 % å stole på. Jeg kjenner deres svakheter og styrker. Når det gjelder utvendige filtre, har jeg ikke så stor erfaring. Filteret som gikk tett i natt, er et utvendig Eheim-filter. Dette er det første av to jeg har kjøpt i år, og jeg har derfor ikke så god kjennskap til deres særegenheter og styrker/svakheter. Jeg har nå lært meg at en bestemt lyd betyr at det er dritt på rotoren. Ellers har de oppført seg stort sett bra. Men jeg har bare et halvt års erfaring med disse, og vet ikke hva jeg må se etter når det gjelder disse filtrene. Dermed kan det oppstå "overraskelser". Om det som skjedde i natt var en engangshendelse eller et problem som kan skje igjen, vet jeg ikke. Men jeg liker ikke at det skjedde. Jeg vurderer å sette på en filtersvamp utenpå innsuget, for å unngå at det evt. blir sugd opp biter av eikeløv. Jeg mistenker også at det kan være litt problematisk at akvariet står langt lavere enn det gjorde før. Tidligere stod det på et lealøst skrivebord. Nå har jeg fått en reol til det, og akvariet står i nederste hylle i reolen. Det er mulig at høydeforskjellen mellom akvarium og filter blir for liten, når akvariet står i nedeste hylle. Sånt lærer man også av å erfare og se hva som skjer. Jeg har lite lyst til å korte inn slangene fra akvariet til filteret, ettersom dette akvariet står i nederste hylle bare midlertidig. En innkorting av filterslangene vil gi problemer når jeg da flytter det over til et nytt akvarium (nettopp dette akvariet har sin skjebne staket ut. Siden rammen rundt det ikke er av metall, er det dette akvariet som må bli til saltvannsakvarium når jeg skal begynne med det, noe som igjen betyr at jeg ganske snart skal flytte fisk og filter over til et annet akvarium, for å la den grønne kulefisken få flytte inn i dette).

Jeg håper ikke alle oppfatter meg slik som Ken gjør, for det er langt fra sannheten. Jeg elsker fiskene mine, og steller godt med dem. Så godt som jeg kan i hvert fall. Jeg er langt fra perfekt, men gjør så godt som jeg kan, og mer enn det kan man ikke gjøre. Man kan ikke kunne og vite alt, og jeg har fortsatt mye igjen å lære. For hver nye ting som kommer i huset, det være seg en ny fisk, et nytt filter eller noe annet utstyr, så gir det sin egen runde med erfaringer som må gjøres. Man kan lese seg til mye, men ikke til alt. Mye må erfares for å få full oversikt over, og i noen tilfeller kan man faktisk ikke få full oversikt heller.
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap