Tropheus Bilder (side 66)

Kristian Hennig
OSI er SAFE;)

...Og...Rekemix er grisete, både på kjøkkenbenken og i akvarie.
Men du verden bedre mat fins ikke. Rekemiks er i hvert fall billig å lage. Om den er god og sun avhenger av oppskrift og tilberedelse.
OSI er flotte greier, Når vi skal fremprovosere lek er det kaldt vannbytte og kjøre på med KH+, da blir det fart på sakene. når fikk du tangisbuffer kristian?
ja det med stripping er vanskelig det, men vi lar de spytte i karet men vi sørger for tilstrekkeilig med steiner som dere ser har vi mye av det. Jo de stresser litt men de finner seg utrolig fint til rett. men like før de skal slippe stresser de mye. ingen av lufubuene har klart og gå enda har hatt 4 til 5med egg. de har de i noen dager. men canariene der ser det ut til at 4 lyktes denne gangen.
grunnen til og strippe fisken er jo om de går veldig lenge med yngelen i munnen da. må jo tenke litt på at det blir jo trangt for dem inni munnen der etter vært som de vokser til da. den ene luangwa yngeln som kom ut var faktisk større enn de andre. og kan jo tenke seg til når det var 11 av dem inne munnen der så blir det jo trangt da.

og skal ikke si at det er en standard men har sett på goldene som vi har at når de har gått forlenge har yngelen begynnt og bli krokete i ryggen.
Da må vi vente spent på bilder fra Kristian.
Han kom hjem i dag med noen av de råeste petrisene jeg noen sinne har sett live..

Mvh R
Ja, de er helt sinnsyyyyyke! Jeg er vannvittig imponert,.. Den ene hannen målte jeg med linjal til 28 cm, noe som er regnet som MAKS størrelse på moshier..

Skal bare laste inn bildene på pcen, så kommer dem!
Det er uten tvil 5+11.. Eggplettene er klare som eggeplommer.. Det som er baksiden med denne fantastisk gruppen er at de 3 største er hanner.. Hvor den ene er 28, så kommer nestemann på 26 og så 24-25 cm.. Det er duket for noen hektiske uker her på østerås.. Jeg tror ikke det skal gå så alt for mange dagene før du skal få komme og hente ett par backup hanner som skal gå hos deg roger!

Det positive, foruten en størrelsen, er kvaliteten de kom i.. Disse kom fra sjøen til tyskland før helgen, og ble pakket 03.00 i dag tidlig(?).. Da, etter 21 timers reise har sørenmeg halvparten etter 30 min i akvariet begynt og beite alger!!

Fantistisk..
[External Image]

[External Image]

Det kommer fler, men plutselig ble datan så treig!
Som du ser på disse bildene kom jeg nær en instillingsknapp på kameraet som blåser bort endel farger, ikke det at det er så mye farger enda
[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Til sammenligning er den orthognathus hannen som en xxl tropheus., tipper nesten 15 cm.. Begynner å bli litt redd for hva jeg har begitt meg ut på her!
Da tar eg sjansen på å bli permanent parkert under vann

Hva i all verden finner dere fascinerende med disse fiskene? Alle har da samme kroppsform, og tilnærmet lik oppførsel? Det samme kan jo egentlig sies om mine maller

Men for å komme til poenget: hva er det tiltalende med slike "stimfisker"?

Eg må jo innrømme at eg en periode hadde en sterk forkjærlighet for hesteneser, og da vurderte eg også andre arter i samspill. Heldigvis får man fullgode (finere?) hesteneseutseende arter i andre miljøer.
Eg har selv hatt et nært forhold til malawi, men dette er også ufattelig kjedelig for meg nå. Alt er likt, selv om enkelte arter er ufattelig pene. Stimfisk kan eg nok aldri få et "personlig" forhold til, dessverre.

Donald
Da tar eg sjansen på å bli permanent parkert under vann :-) Hva i all verden finner dere fascinerende med disse fiskene? Alle har da samme kroppsform, og tilnærmet lik oppførsel? Det samme kan jo egentlig sies om mine maller :-) Men for å komme til poenget: hva er det tiltalende med slike "stimfisker"? Eg må jo innrømme at eg en periode hadde en sterk forkjærlighet for hesteneser, og da vurderte eg også andre arter i samspill. Heldigvis får man fullgode (finere?) hesteneseutseende arter i andre miljøer. Eg har selv hatt et nært forhold til malawi, men dette er også ufattelig kjedelig for meg nå. Alt er likt, selv om enkelte arter er ufattelig pene. Stimfisk kan eg nok aldri få et "personlig" forhold til, dessverre.

Du stiller mange gode spørsmål som jeg selv stilte meg før jeg begynte med tropheus, men jeg kan prøve å forklare hva jeg faller for hos tropheus.

1. Det er en dynamikk i gruppen jeg ikke har sett hos noen andre akvariefisk.. Har du hatt gruppen en stund, så vet du hvor de forskjellige individene står i hierarkiet.. Tar man de forholdsreglene som må til, så ser man at det hersker en slags lov, og ofte kan man se at alfa hannen går imellom to betahanner som slåss.. Hendelser som det syns jeg er meget fascinerende. I forrige gruppen jeg hadde utfordret beta hannen alfa hannen og vant.. Da ser du at ila en dag mistet den fineste tropheusen jeg har sett nesten all farge og mistet all rett til å forplante seg..

2. "Utvalget" - Det er så utrolig mange (ca 120) forskjellige varianter og "velge" mellom.. Noen er fargesterke, mens andre har spesielle tegninger eller annerledes kroppsformer. Noen er lette å få tak i, mens andre må man bruke tid og smøre kontakter får å få tak i..

3. Ingen gruppe er lik den andre.. Noen er meget aktive og hissige, mens andre er som en gjeng med bestemødre(tilhører sjeldenheten)

4. Utfordringene med å holde fiskene friske og sykdomsfrie.

5. Aktivitetsnivået. Jeg tør påstå at det er få fisker som beveger seg så mye.

6. Forplantingsmetoden. Risting og kurtisering i flere døgn.. Så blir eggene befruktet, hunnen tygger på eggene en måneds tid før hun gradevis viser yngelene verden..

7. Fiskenes attitude.

8. At så tøffe fisk spiser seg store og mette på kun alger..

Det er sikkert mye jeg har glemt nå..Begynner å bli trøtt nå.. Har brukt hele dagen på å hente tropheus og petrochromiser ser du

Så vil jeg gjerne si at den mest kjedelige fiskene jeg kjenner til er gullfisk og maller.. Hvor lenge kan man sitte å se på en fisk som ikke beveger seg, som ikke gir deg noe nytt og se på?

Sist, men ikke minst; Tropheus er ikke en stimfisk, men pga fiskenes aggressjonsnivå må vi holde de i store grupper. I naturen er de en koloni, men holder seg på god avstand fra hverandre.

Mange sammenligner tropheus med malawi mbunas. De har mange likhetstrekk som forplantnignsmetodene og måten de skaffer føde.. Mbunas er sånn jeg ser det dumme utgaver av en fisk som har samme oppgave i de to innsjøene. Jeg skjønner godt at du ble lei av malawi. Jeg har prøvd malawi i stua ved to annledninger, og ble drittlei etter veldig kort tid.

Det var mine sene tanker om min største hobby hittil i livet!

For og hive algeballen over til deg Donald; Hvor mange tropheusgrupper har du sett over en lengere periode? Tror du kan ha gått glipp av noe her

Mvh,
Kristian
Endelig tropheus
Jeg har lenge drømt om et rent Tropheus akvarie, og nå er det endelig på plass. :o)

Synes dette er noen utrolig fasinerende fisker med spennende oppførsel.

Etter å ha vært inne i en periode med dalende interesse har jeg endelig funnet noe som har gitt meg ny giv. Jeg var oppe i 25 akvarier på det verste, malawi, diskus, saltvann og maller. Har trappet ned til kun 7 akvarier i dag.

Litt om akvarie:

AKVARIE: Sort Juvel Rio 400 L møbelakvarie.

BELYSNING: Heldekkende lystopp med 2 x T8

PUMPER / FILTER: 1 stk Aquaclear powerhead og 1 stk Eheim Pro II 2028 utvendig filter. Begge pumpene/filerne står bak en "Kent spesial" filterkasse i hvert si hjørne med blåfiltermatte.

(Nå i førsten kjører jeg også et ekstra utvendig filter, Atman 3336 som har gått i flere år, i tillegg.)

INNREDNING: Fin grå/hvit sand. Hvit BTN slimline bakgrunn. Kalk-hullstein, røtter, anubias og kjempevalisineria planter.

FISKER: 10 stk voksne, 15 stk ungfisk og 7-8 yngel/ungfisk Tropheus duboisi "Maswa."

Noen bilder:

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Kristian Hennig
Til sammenligning er den orthognathus hannen som en xxl tropheus., tipper nesten 15 cm.. Begynner å bli litt redd for hva jeg har begitt meg ut på her!

oi oi oi...se her ja! Dette var det litt size på. De så flotte ut! Håper alt går bra med de
Morro med valp! Det ble ikke mange timene med søvn i natt gitt..

Gleder meg sånn til lyset går på.. Lar de sove litt til.. Min kjære synes fiskene var så store at det ble skummelt!
Knallfint akvarie Thomas! Velkommen til klubben!
Nydelig oppsett og fine fisk Thomas!
Stillig med de to filterkasser i hjørnene.
ja de var svære, blir liten 720 literen nå? vi er ferdig med borde som ny karet skal stå på, det holder nok 5 tonn hehe ble solide greier. gleder meg til noen saftige bilder i kveld når lyset er på!!!!!

Fine dubber og akvarie! bare se opp for tropheuser de kan fort senke deg i evig jakt etter flere grupper.... hehehe. vi har 2 720 og en 530liter.. vi har nå 4 grupper pluss 5 kasakalawe!

Lufubu
Bulu point
Livua
canary cheeks
kasakalawe
14 timer etter ankomst;
[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]