Hvorfor ikke ha en bildetråd med sneglebilder? (side 66)

Babbs
Fargen ser jo litt ut som de der blågrønne alge bakteriegreiene en av og til får på sand. Men en annen mulighet er jo at forrige eier har behandlet karret med medisin ?

Da skal vel dette spre seg fort antar jeg? Her har det ikke spredd seg en mm engang. Ingenting annet enn de sneglene har det og der det har vokst ut nytt skall, mens de har vært her, er helt uten den fargen. Syns til og med det holder på og forsvinner på noen av sneglene. Så vi får se hvor det ender hen...
Noen av sullene kan miste døra si. Det kan skje mens de er små og store. Årsaken vet jeg ikke. Men de lever helt greit uten døra sålenge de ikke har noen som truer de. Jeg har store suller som mistet døra da de var bittesmå og de lever godt som voksne. Så det er ingen krise hvis de mister døra. Hvis det sitter igjen en liten bit av døra så vil den vokse ut igjen. Har selv en slik sulle. Har også en sulle med veldig stor dør. Den vokser sidelengs og begynner og bli lang. Skal se om jeg får tatt bilder av den. Så ikke alt i snegleverden er perfekt heller....
Inaktiv bruker
Her kommer man rett inn, for det er ingen dør å banke på... ;P heheh

Tro om jeg skulle skaffet meg en sånn Sulle? Snegler er koselige, fascinerende og spennende skapninger.
Jeg lurer på hvilken saltvanns snegle jeg skal ha i 420Litern ;P
Spock
Her kommer man rett inn, for det er ingen dør å banke på... ;P heheh Tro om jeg skulle skaffet meg en sånn Sulle? :) Snegler er koselige, fascinerende og spennende skapninger. :D Jeg lurer på hvilken saltvanns snegle jeg skal ha i 420Litern ;P

Har du saltvannskar også..? så spennende da.
Inaktiv bruker
Har ikke fått det enda, ;D Det er bestilt
Gleder meg. Pusse reker og saltvanns snegler, kråkeboller osv. ;D
Spock
Har ikke fått det enda, ;D Det er bestilt :D Gleder meg. :) Pusse reker og saltvanns snegler, kråkeboller osv. ;D

Å din heldiggris....
Den siste uken har det vært en kjemperar oppførsel i sneglekaret. Bildet ble tatt i hui og hast da de satt en hel rad med snegler oppå hverandre.
I tillegg til den rare oppførselen, har Lille blå vært helt oppe med dekkglasset 2 kvelder på rad nå. Samme stedet hver kveld.

Jeg har lurt på om Lille Blå skulle legge egg, men jeg var så sikker på at det var en hann! Snurren er så lys, så da tenkte jeg at det måtte da være en mann.

I dag tidlig da jeg kom i stuen derimot så jeg min aller første epleklase! Det er utrolig stas kjenner jeg, selv om jeg ikke helt hva jeg skal med alle sneglebabyene enda....

Men...

Det er bare 4 cm fra dekkglasset og ned til vannet, gjør det noe? Jeg får jo ikke av dekkglasset nå siden eggklasen henger litt fast i det også.

Kan en se om den er befruktet allerede nå?

Klasen henger på det fuktigste stedet i akvariet, har Lille Blå valgt den beste plassen? Ser ut som noen egg har falt ned i vannet.

Hva gjør jeg med fôring og ellers stell av karet fremover?
Hei gratulerer med eggklase. Dette med snurren er ikke 100 % pålitelig noe du har fått erfare nå. Jeg ville prøvd å løsne dekksglasset forsiktig for tror ikke hele klasen vil løsne av det. Jeg har også en blå med helt lys snurr og jeg har sjekket den flere ganger og det er en hunn. Det gjør ingeting om den henger der den gjør, men prøv å løsne den for den sitter ikke godt fast enda. Man kan ikke se om den er befruktet enda men om ca 7-10 dager vil man kunne se det.
Er det ikke rart å se hvordan sneglene oppfører seg før egglegging. De går helt av skaftet noen av de. De er i alle fall underholdenede.
1. Her ser dere pusteorganet til snegla som mange tar for å være kjønnsorganet. Det sitter som en liten utvekst på høyre side som vi ser det nå og på sneglas da venstre side.
2. En oansje sulle som har trekt skallet godt nedover ørene...
3. Her er en Marisa i måneskinn..
Heidi Ingdal
Hei gratulerer med eggklase. Dette med snurren er ikke 100 % pålitelig noe du har fått erfare nå. Jeg ville prøvd å løsne dekksglasset forsiktig for tror ikke hele klasen vil løsne av det. Jeg har også en blå med helt lys snurr og jeg har sjekket den flere ganger og det er en hunn. Det gjør ingeting om den henger der den gjør, men prøv å løsne den for den sitter ikke godt fast enda. Man kan ikke se om den er befruktet enda men om ca 7-10 dager vil man kunne se det. Er det ikke rart å se hvordan sneglene oppfører seg før egglegging. De går helt av skaftet noen av de. De er i alle fall underholdenede. :-)

Om jeg får løsnet dekkglasset, tenker du da at jeg kan fôre og ta vannbytter som vanlig?

Burde jeg senket vannstanden da?

Sneglene har virkelig holdt på å ta av den siste uken, ja! Jeg tenkte at nå må det være noe på gang her, for alle klatret opp på hverandre, og de klynget seg mye sammen. Har ikke sett noen parring av Lille Blå da, så jeg aner ikke hvem den heldige far er. hehe...
Plaza
[QUOTE=Heidi Ingdal]Hei gratulerer med eggklase. Dette med snurren er ikke 100 % pålitelig noe du har fått erfare nå. Jeg ville prøvd å løsne dekksglasset forsiktig for tror ikke hele klasen vil løsne av det. Jeg har også en blå med helt lys snurr og jeg har sjekket den flere ganger og det er en hunn. Det gjør ingeting om den henger der den gjør, men prøv å løsne den for den sitter ikke godt fast enda. Man kan ikke se om den er befruktet enda men om ca 7-10 dager vil man kunne se det. Er det ikke rart å se hvordan sneglene oppfører seg før egglegging. De går helt av skaftet noen av de. De er i alle fall underholdenede. :-)

Om jeg får løsnet dekkglasset, tenker du da at jeg kan fôre og ta vannbytter som vanlig?

Burde jeg senket vannstanden da?

Sneglene har virkelig holdt på å ta av den siste uken, ja! Jeg tenkte at nå må det være noe på gang her, for alle klatret opp på hverandre, og de klynget seg mye sammen. Har ikke sett noen parring av Lille Blå da, så jeg aner ikke hvem den heldige far er. hehe...
Ja du kan senke vannstanden til 6 cm og da kan du bare gjøre som vanlig. Bare pass på så du ikke røsker ned klasen. Du må også sjekke at den sitter godt fast i glasset så den ikke faller ned i karet. Er den løs så legg den på en isoporplate ol i karet. Det lønner seg å slamsuge hvis du har behov for det før det kommer masse små snegler.
Vel...
Da vi tittet i akvariet i dag tidlig var det kommet en eggklase til. Hehe...

Og om det faktisk er Lille Blå som har lagt egg vet jeg ikke. Lille Blå var på nytt over vannflaten i går kveld og sjekket ut tilværelsen, og samme snegl kan vel ikke legge 2 klaser?

I går ettermiddag så jeg 2 av sneglene parret seg også, så nå er det tydeligvis aktivitet!
Plaza
Vel... Da vi tittet i akvariet i dag tidlig var det kommet en eggklase til. Hehe... Og om det faktisk er Lille Blå som har lagt egg vet jeg ikke. Lille Blå var på nytt over vannflaten i går kveld og sjekket ut tilværelsen, og samme snegl kan vel ikke legge 2 klaser? I går ettermiddag så jeg 2 av sneglene parret seg også, så nå er det tydeligvis aktivitet!

Jeg tror ikke samme snegle har lagt to klaser på to dager, det vil nok gå en uke mellom vil jeg tro...men man vet jo aldri...Det er full parringstid i mine kar også nå , heldigvis for jeg har ingen eplesnegler til overs av noen farger og det tror jeg er første gangen. Så nå venter og venter jeg på egg jeg også....
Hvor stor er lille blå?
Lille Blå er vel rundt 5cm over skallet vil jeg tro. Og Lille Blå + den ene rosa er de største jeg har. De andre er 1-2 cm mindre.

Prøver å se kjønnsforskjell, men jeg klarer bare ikke se annet enn at noen av de har mørk snurr og noen lys.
Plaza
Lille Blå er vel rundt 5cm over skallet vil jeg tro. Og Lille Blå + den ene rosa er de største jeg har. De andre er 1-2 cm mindre. Prøver å se kjønnsforskjell, men jeg klarer bare ikke se annet enn at noen av de har mørk snurr og noen lys. :)

Har de to største mørk snurr så er de damer. Har du sett det jeg har skrevet om "hvordan se kjønnsforskjell på eplesnegler" som ligger i klistret under snegler og skalldyrforumet? Hvis ikke ta en titt på den. Vil helt sikkert tro at begge de to største har lagt egg. Eller en har lagt begge, tror faktisk det er mulig..men er ikke sikkert, så ta det med en klype salt.
Her er det bare sneglebarn for tiden. Har størrelsen på husene deres noe å si for når de er kjønnsmodne? Altså , kan man se det på dem via størrelsen? Disse kom til verden i desember tror jeg. Nå er noen rett i underkant av en cm store, og noen er mye mindre enda.
Heidi Ingdal
[QUOTE=Plaza]Lille Blå er vel rundt 5cm over skallet vil jeg tro. Og Lille Blå + den ene rosa er de største jeg har. De andre er 1-2 cm mindre. Prøver å se kjønnsforskjell, men jeg klarer bare ikke se annet enn at noen av de har mørk snurr og noen lys. :)

Har de to største mørk snurr så er de damer. Har du sett det jeg har skrevet om "hvordan se kjønnsforskjell på eplesnegler" som ligger i klistret under snegler og skalldyrforumet? Hvis ikke ta en titt på den. Vil helt sikkert tro at begge de to største har lagt egg. Eller en har lagt begge, tror faktisk det er mulig..men er ikke sikkert, så ta det med en klype salt.

Har lest, og tro meg, jeg har prøvd å se etter om jeg ser en tiss eller ei. Hehe... Ikke oppdaget noe enda. I går så jeg jo derimot en parring, så nå har jeg en snegl jeg er sikker på er en hanne. Han er bare rundt 3 cm. Skal studere han nøye for å prøve å oppdage forskjellen.

Lille Blå har helt lys snurr, og er den eneste sneglen som har vært over vannflaten den siste tiden, og derfor tror jeg det er en av de som har lagt egg. Den rosa har en dårlig snurr etter å ha gått i et kar med dårlige verdier, så ikke så lett å se der. Jeg tror derimot det er en jente.

Skal ta bilder av de i morgen. Har akkurat tatt vannbytte, så det er litt grumsete nedi der nå.

Etter 2 klaser er det nesten så jeg håper den ene ikke er befruktet....
Plaza
[QUOTE=Heidi Ingdal][QUOTE=Plaza]Lille Blå er vel rundt 5cm over skallet vil jeg tro. Og Lille Blå + den ene rosa er de største jeg har. De andre er 1-2 cm mindre. Prøver å se kjønnsforskjell, men jeg klarer bare ikke se annet enn at noen av de har mørk snurr og noen lys. :)

Har lest, og tro meg, jeg har prøvd å se etter om jeg ser en tiss eller ei. Hehe... Ikke oppdaget noe enda. I går så jeg jo derimot en parring, så nå har jeg en snegl jeg er sikker på er en hanne. Han er bare rundt 3 cm. Skal studere han nøye for å prøve å oppdage forskjellen.

Lille Blå har helt lys snurr, og er den eneste sneglen som har vært over vannflaten den siste tiden, og derfor tror jeg det er en av de som har lagt egg. Den rosa har en dårlig snurr etter å ha gått i et kar med dårlige verdier, så ikke så lett å se der. Jeg tror derimot det er en jente.

Skal ta bilder av de i morgen. Har akkurat tatt vannbytte, så det er litt grumsete nedi der nå.

Etter 2 klaser er det nesten så jeg håper den ene ikke er befruktet....
Hvis du ikke har oppdaget en tiss enda så er det en dame, for de har ingeting under skallet. Dette med snurren som jeg har nevnt tidligere så er ikke det helt pålitelig, har selv en blå med helt hvit snurr. Har sjekket den opp maaaange ganger og det er ingen tiss i den...he he
En fin måte å regulere bestanden på hvis man ikke vil ha så mange, er jo og bare ta de bort. Har man ikke plass så er det bedre å ta de bort en å få helt krasj i karet. Man bør følge ekstra nøye med vannverdiene når masse snegler klekkes. PH kan falle fort og gæli..Så må man passe på at de får nok mat ellers kan de fort dø og det kan bli nitritt når hundrevis av snegler dør. Et tips til mat for nyklekte snegler er å ikke vaske innsiden av glasset når man ser man vil få eggklaser. Da dannes det en gjennomsiktig algehinne eller hva det er, og det spiser de. Mange snegler går opp på glasset når de er nyklekt og spiser alger av glasset. Så dette er verdifull føde for babysneglene.
Man kan også selge eggklaser. Jeg har selv kjøpt klaser og noen av de klekket. Men det anbefales å gjøre om sommeren.
sessan
Her er det bare sneglebarn for tiden. Har størrelsen på husene deres noe å si for når de er kjønnsmodne? Altså , kan man se det på dem via størrelsen? Disse kom til verden i desember tror jeg. Nå er noen rett i underkant av en cm store, og noen er mye mindre enda.

Hannene er kjønnsmodne og paringsklare fra de er 3 cm store, mens hoene er det fra 4 cm og oppover. Hos meg vokser de ca 1 cm i månden og noen ganger mindre for de har jo pause fra voksingen noen ganger. Det kan man se ved at det er skille der nytt skall har begynt å vokse ut igjen eller det blir fargeforandring. De vokser ikke hele tiden , det går i sykluser. Det er derfor de ikke lever maks 1-2 år i akvarium for at alt går for fort. De får mat konstant og jevn varme. Hadde vært kult å prøvd å legge det til rette for å lage et kar hvor de får ha sin naturlige syklus. At man senker vanntemperaturen, får lite mat, tørker ut karet så det ikke er så mye fuktighet igjen..da vil de gå i dvale og så la de få vår og sommer etterhvert. Hadde vært morsomt å sett om de ville levd lenger. Nå fikk jeg noe å tenke på...Man kan ha en plastbalje med fuktig sand som man kan ha de oppi for å simulerer tørke...må prøve dette engeng.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap