Leifs verden (side 66)

Solosuper
må få spørre deg som kan dette. hva tror du om de billige 54 literene til dahls dyrerike? dem er jo billige og komplette. noen skriver at før var det et merke, og nå er de blitt byttet ut med et merke fra polen. ønsker meg tre kar til, og tenkte på tre slike, og ser du er på jakt etter nye kar også. Men frakten til bergen ble veldig dyr, så om jeg bestemmer meg for å tørre å kjøpe disse vil jeg lete etter noen som kanskje skal kjøre derfra til bergen som kan ta dem med:) det jeg tenker på er siden dem er så billige er, holder de i lengden? må jeg bytte ut pumpen eller varmekolben? da blir det jo ikke så billig likevel.



Har ikke hørt noe negativt om disse karene, og tenkte selv på disse karene. Sist jeg var inne for å bestille, var de midlertidig utsolgt. Hadde tenkt meg iallefall 5 til å begynne med. Men om de har byttet til en Polsk produsent har jeg ingen aning om, eller hørt om desverre. Så kan ikke gi deg noen svar på dette desverre Solosuper
Inaktiv bruker
LOFFA
[QUOTE=Solosuper]må få spørre deg som kan dette. hva tror du om de billige 54 literene til dahls dyrerike? dem er jo billige og komplette. noen skriver at før var det et merke, og nå er de blitt byttet ut med et merke fra polen. ønsker meg tre kar til, og tenkte på tre slike, og ser du er på jakt etter nye kar også. Men frakten til bergen ble veldig dyr, så om jeg bestemmer meg for å tørre å kjøpe disse vil jeg lete etter noen som kanskje skal kjøre derfra til bergen som kan ta dem med:) det jeg tenker på er siden dem er så billige er, holder de i lengden? må jeg bytte ut pumpen eller varmekolben? da blir det jo ikke så billig likevel.



Har ikke hørt noe negativt om disse karene, og tenkte selv på disse karene. Sist jeg var inne for å bestille, var de midlertidig utsolgt. Hadde tenkt meg iallefall 5 til å begynne med. Men om de har byttet til en Polsk produsent har jeg ingen aning om, eller hørt om desverre. Så kan ikke gi deg noen svar på dette desverre Solosuper

kjekt at du svarte uansett. liker å se at du har fått opp noen kar nå. virker som det blir bra dette med både hus og akvarier ser fram til å lære masse fra oppdateringene dine videre
Hygglig å høre at du fortsatt vil følge tråden her. Vet det er en del faste lesere, og det gjør det verd å skrive her. Vet ikke om jeg har sååå mye å lære bort, men om du er forholdsvis fersk Solosuper, er det kanskje litt å hente. Er nå veldig usikker på om jeg skal bruke kjelleren som akvarierom, men heller ta i bruk gjesterommet, som jeg var inne på. I kjelleren her er det ingen vask og kun kaldt vann. Må evnt legge opp en vask og rør. Trenger jo en plass å vaske ting samt pumpevask i ny og ne. Jeg er rådvill akkurat nå. Benken jeg har laget nede kan i så fall brukes til å stable bort ting på. Får gå i tenkeboksen i helgen og til uken når jeg er en tur på sørlandet.
siste par dagene har gått til å slappe av. Dvs utpakking av esker og søppel sekker. I går tok eldste guttungen og jeg atter en tur til Helgeroa for å fiske. Det blåste og var kaldt ved sjøen, men vi ble likevel noen timer og fikk da en del torsk samt et par andre som jeg legger ved bilde av. Den ene tror jeg heter blåstål eller noe og den andre vet jeg nå bare heter styggen. Det er noe av det styggeste jeg har sett av fisk og vet ikke hva det er. Mener å tror at jeg har fått en slik tidligere i sjøen et sted..... Tar noen dagers avkobling på sørlandet nå. Har en uke igjen av ferien og trenger komme litt vekk. Er litt lei flytting, oppussing og utpakking. Har sendt forespørsel på noen kar, men ennå ikke fått noe svar. Men får se på det når jeg kommer hjem igjen
heisann lenge siden sist jeg har vært her inne nå hehe
er ikke lenge til vi flytter å så da starter jeg opp igjen med et lite selskapskar
må bare finne et jeg liker først
kos deg på ferie leif vi reiser om ei uke nedover sørlandet i nye vogna vi har kjøpt i dag:=)
bichir
heisann lenge siden sist jeg har vært her inne nå hehe er ikke lenge til vi flytter å så da starter jeg opp igjen med et lite selskapskar:) må bare finne et jeg liker først kos deg på ferie leif:) vi reiser om ei uke nedover sørlandet i nye vogna vi har kjøpt i dag:=)



Ja en stund siden sist Ronny. Var herlig med noen dager på sørlandet selv om makrellfiske blåste vekk (blåste motsatt retning). Wenche blir enda en uke så jeg er alene neste uke også. Litt godt selv om savnet av dem er der hele tiden. Byttet litt vann her i dag, da C125 ene virket litt slappe. Aner ikke om det er vannet, men får ta noen prøver i morgen. Har iallefall fått flyttet 2 av karene inn på naborommet, det nye akvarommet..... Gjør ikke så mye mer med byggingen enda da jeg skal bruke helgen til å tenke på om jeg skal kjøpe en reol. Mandag er det jobb igjen og tilbake til det "normale". Skal bli godt det også
En trist dag
Ja det er en trist dag her i Hof. Vannbyttet i går kveld var med en nyinnkjøpt bøtte som skulle brukes kun til akvarierommet. Kona hadde satt den på badet og når eldste guttungen vasket bilen sist brukte han denne med såpe. Dette visste jeg ikke noe om før nå. Alle, iallefall nesten alle mine yngler av C125 og Corydoras Meta tok kvelden i dag og i natt. Et trist syn som har virkelig gått innpå meg. 25 av C125 var bestillt, men desverre må jeg skuffe de som skulle ha grunnet disse frafallene. Fant noen nye egg i de voksnes kar i dag også, men det veier ikke opp tapene mine desverre.

Bilder fra yngelkaret
Planta har faktisk begynt å blomstre i karet. Kuult
Huff da. Dette var trist.

Det kunne ha skjedd meg og om jeg ikke hadde vært hjemme og fikk stanset besta før hun rakk og finne grønnsåpe og helle i bøtta.
Så etter den dagen har jeg merket alt av akvarie utstyr klart og tydelig med merker det det står
(IKKE RØR! Skal brukes KUN til akvarie)

Sitter i rullestol derfor er besta innom av og til dersom det trengs en mer grundig vask i huset.
B. Andresen
Huff da. Dette var trist. Det kunne ha skjedd meg og om jeg ikke hadde vært hjemme og fikk stanset besta før hun rakk og finne grønnsåpe og helle i bøtta. Så etter den dagen har jeg merket alt av akvarie utstyr klart og tydelig med merker det det står (IKKE RØR! Skal brukes KUN til akvarie) Sitter i rullestol derfor er besta innom av og til dersom det trengs en mer grundig vask i huset.



4372 (egen notis)
Ja B.A det er kjedelig når slikt skjer. Men fant nylagte egg i tanken med C125 i dag også, så da bestemte jeg meg for å fyre opp 43L for alvor igjen. Byttet ca 70% av vannet og var veldig forsiktig da det lå egg der fra før. Tidligere når jeg bodde på den forrige plassen hadde jeg ikke behov for bøtter så det ble en midlertidig løsning med flying med bøtter. Har forhørt meg om en reol med 6 kar i dag og får svar i morgen på den. Er et stykke å kjøre, men prisen var ikke avskrekkende så da går det op i opp.... Det har vært drømmen å få en porsareol i hus. Karene har en flott str til oppdrett av mindre typer fisk, 120 eller var det 128L? Samme det. Blir C125, Apistoen, et par corytyper og litt annet småtteri. Tiden med større fisk er foreløbig forbi. Har 160L stående i stua, men har ikke kommet lengre med det. Det står tomt og skal vaskes. Kona skulle ha "fargerik" fisk var det eneste hun sa. Vet hun vil ha gullfisk/slørhale. Men jeg... nei.
Det er både oppturer og nedturer om dagen.... Reolen jeg håpet på ble solgt rett forran nesa på meg så det ble ingen reol denne gangen. I dag har formen vært elendig og måtte stoppe på vei til jobb for å bli kvitt litt fra magen, så det ble bare en time på jobb før jeg reiste hjem. Kom hjem og sjekket karene her og matet. Hva fikk jeg se..... jo enda flere C125 egg på front ruta... og jaggu holder de på nå igjen i dette sekund med å legge egg. Denne gangen legger de eggene i flyteplantene mine og det er første gangen har skjedd. Jeg venter med å ta ut disse eggene til jeg ser de har roet seg ned. Har vel ca 100 egg nå tenker jeg med det som legges nå. Legger ved noen bilder tatt i kveld
Om en ser på det første bildet i forrige innlegg og det første bildet i dette ser en at det er klekket egg på bare disse få timene. Småttisene piler allerede rundt i karet. Fant også 3 stk i pumpa i hovedkaret til de voksne C125 når jeg renset den i samme slengen. Tok ut ca 20 egg nå sist og hadde den jobben med å få de ut fra de stengel- plantene. Var greit det for da fikk jeg ryddet opp litt i det plante rotet. Er nå egg der i klekkekaret fra 4 egglegginger. Ingen fisker noen gang i mine år som akvarist har fasinert meg mer enn mine C125. Prøvde å ta noen bilder av disse bittesmå ynglene, noe en vet ikke er lett. De er dårlige, men legger de ut likevel. 43L blir fremover kun brukt til til klekking og oppdrett av disse flotte C125. Begynner å lure på om jeg snakker om annet enn C125? Men disse fasinerer meg så mye at jeg bare henger meg opp i disse. Skjønner ikke at flere akvarister får opp aua for ASPIDORAS. Finnes tusenvis av corydoras fanatister, men de er da ikke så ulik Aspidorasen. Omtrent samme utseende og oppførsel. Den er noe slankere og mindre og enda mer aktiv. Så jeg skjønner det ikke. De jeg har solgt yngel til har ikke angret ett sekund og er kjempe fornøyde. Om en ser på siste bildet er ikke yngelen veldig mye større enn egget som ligger til høyre. Dette er sjov!!!! En kan vel si jeg er hekta og har hengt meg opp, må bare innrømme det
Disse C125 slutter aldri å overraske meg. I kveld fant jeg egg igjen for 3-4 dagen på rad. De har funnet tonen og funnet seg til rette tydeligvis i det midlertidige 100L karet. Tror det er ca 43 egg. Bildet lyver litt, men eggene er lagt på frontglasset akkurat der hvor begge pumpene blåser ut vann. Denne typen er kjent for akkurat dette. Disse liker litt god strøm og det er grunnen til at jeg har 2 forholdsvis sterke pumper i et så lite kar.

Ser ut som det likevel blir reol på meg i morgen. Tar ingenting forgitt før jeg har reolen hjemme i akvarommet mitt. Så slipper ikke jubelen helt ut enda
Plussmedlem
LOFFA
Den ene tror jeg heter blåstål eller noe og den andre vet jeg nå bare heter styggen. Det er noe av det styggeste jeg har sett av fisk og vet ikke hva det er.


Hei, Leif.
Styggen ser ut som en [URL=http://www.google.no/images?um=1&hl=no&tbs=isch%3A1&sa=1&q=vanlig+ulke&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=]vanlig ulke[/URL].

Blåstålen er en fin fisk, men nå har du blitt ansvarlig for at en hunn (rødnebb) i haremet hans må bli en hann (De kan skifte kjønn.)
Loomis
[QUOTE=LOFFA]Den ene tror jeg heter blåstål eller noe og den andre vet jeg nå bare heter styggen. Det er noe av det styggeste jeg har sett av fisk og vet ikke hva det er.


Hei, Leif.
Styggen ser ut som en [URL=http://www.google.no/images?um=1&hl=no&tbs=isch%3A1&sa=1&q=vanlig+ulke&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=]vanlig ulke[/URL].

Blåstålen er en fin fisk, men nå har du blitt ansvarlig for at en hunn (rødnebb) i haremet hans må bli en hann (De kan skifte kjønn.)


Heei Loomis. Og takk for opplysningene. Ja da er jeg skyldig mer enn en gang. Har dratt mang en Blåstål både på sørlandet og i helgeroa ved Larvik. Ja den ulka var meeega stygg og er ikke akkurat det jeg vil ha på kroken, men dette var andre gangen.

En stor dag for meg i dag. Endelig fikk jeg kjøpt meg porsareol med 6 kar. Tror det var 128L, men skal måle dem senere. De har stor grunnflate ettersom karene nesten er kvadratiske. Større enn jeg faktisk trodde. Måtte ordne litt med det elektriske før ting var på stell, men har fått det i orden nå. Tok noen bilder før lyset på alle nivåene var i orden, men legger det ut likevel for å vise hvordan den ser ut. Jeg fikk ikke med noe sand, men pumper og kolber var komplett. Så må ordne meg noe sand i morgen, eller i løpet av helgen. JIPPY, nå er jeg jaggu meg glad som en unge på julaften!!!
Noen som kan fortelle meg hva som har skjedd med min browser eller hva det er? Forsiden til Akvaforum har hengt seg opp hos meg og siste innlegget er dette: Hvordan kan man bli så knytta til en fisk?
Siste melding av LOFFA 21.07.10 kl. 03:49 i forumet Fisk. Jeg fikk heller ikke varsling om innlegget til Loomis. Virker som siden har hengt seg opp? Noen som har det på samme måten eller som kan fortelle meg hva som har skjedd?
svein71@gmail.com
Er sånn her å



Ok, takk for den Svein. Noen som aner hva som gjør det slik?
Så fin den reolen var. Hva måtte du gi for den med alt du fikk med?
LOFFA
[QUOTE=svein71@gmail.com]Er sånn her å



Ok, takk for den Svein. Noen som aner hva som gjør det slik?

samme her også.

Grattis med både nytt hus og ny reol
B. Andresen
Så fin den reolen var. Hva måtte du gi for den med alt du fikk med?



Hei B.A ;- = )

Prisen var 3000 kroner og verd turen det var. Med bensin og bommer kom den totalt på 3300-3400kr. Billig etter min menig og det er grunnen til at jeg var så hissig på grøten som dem sier, hehe. Det som var med:
Reolen med skyvedørr
6 kar
6 pumper
og 5 varmekolber

Jeg har tømt 100L jeg hadde leiksgruppa mi med C125 i og de fikk velge kar først, hehe. Så da brukte jeg det meste av vannet der, samt planter og ei rot. Skal legge ut bilder senere. De fikk det venstre karet i midten for det er det som jeg synes er best for å følle med dem. Har begynt med karet ved siden av. Det blir det grus i inntil videre. Tok sanden fra den tomme 160L til C125 ene. Tenkte jeg iallefall inntil videre skulle ha yngelen jeg har av Apistogramma i det karet jeg holder på med nå. Ellers blir det et mallekar, et for Corydoras Aeneus og mulig et for Kongo dvergmunnrugere. Har en del yngel av sistnevte her.

Siljee. Takk for det. Føles godt endelig å kunne få kjøpt sitt eget. Slipper å tenke på oppsigelser i tide og utide. Det ble til at jeg brukte det første av fire soverom som akvarierom. Hva som kommer i de andre karene er litt uvisst enda, men det kommer vel etterhvert. Har da totalt 11 kar nå, så det er foreløbig en liten nedgang i forhold til det jeg hadde i Hvittingfoss. Men inntil videre får dette holde. Bilder kommer etterhvert
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap