Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 66)

Jeg har vært uten nett en stund nå og da jeg endelig fikk det tilbake var det jo inn her og sjekke..
Hmm innlegg i tråden til mona o.....

Jammen har det vært aktivt i tråden din mens jeg har vært nettløs og det er morro og se..
En av gledene mine var faktisk og lese tråden din, alltid lærte jeg noe og det er nydelige bilder..

Din tråd er en av favorittene mine og jeg er så glad for at det endelig er liv her inne igjen..

Lykke til videre som røykfri og med valpen, bare og fortelle om den også her inne, dotrening osv vettu

Ellers er denne dama utrolig flink når det gjelder klikker trening, eller generelt trening av hund.. Må si at hun minner litt om deg ang dette med å dele sine kunnskaper
Gratulerer med røykeslutt. Sluttet 27 september og jeg er enda sugen på røyk. Litt kjekt og tenke på at et "røyk-sug" bare varer i 3 minutter, så slutter man og ha lyst på røyk! Hehe. Ha et godt nyttår! Ser frem til og lese mer på tråden din (til neste år). Hehe
Takk for gratulasjoner om røykeslutt Jeg er ganske overrasket selv, og mannen min skjønner ikke noe. Han sier nå at han aldri hadde trodd jeg skulle klare det, da jeg snakket om å slutte, siden jeg var en sånn storrøyker før.
Her er noen bilder av Corydoras cf. burgessi (C-121), et par av de voksne som er viltfanget og foreldre til banden med unge jyplinger i samme karet De er så fine! Enkelte arter bare mister man aldri interessen for, de blir klassiske yndlinger man ikke greier seg uten. Disse er en av dem.

Det er ennå uvisst nøyaktig hvilket antall jeg sitter igjen med av C-121 oppdrettet, for jeg har ikke fått telt dem nøyaktig siden jeg solgte siste pulje. Men jeg vet at det er iallefall 14, det har jeg greid å telle på èn gang. Jeg hadde jo planer om å ha en stor flokk av disse, så disse siste blir her hos meg Selger ikke flere nå. De har vokst godt i det siste også, nå som de har vært alene en stund uten konkurranse ved fôringstider. All maten alene

Bildene: Hann øverst, så en hunn, og så en trio i hjørnet

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Ang. det med lysrør: Det røk et hjemme hos meg, og jeg ble nødt til å gå til den lokale dyrebutikken og kjøpe det de hadde (det var i en størrelse man ikke får Biltema-rør i - det har jeg nemlig alltid liggende). Det var et Sylvania-rør - jeg husker ikke akkurat hva det het. Men det kjøper jeg ikke en gang til! Det er et så kunstig rødlig skjær i det, at jeg griner på nesa hver gang jeg ser på akvariet. Det var på 10 000 kelvin.
Plussmedlem
Inger Anne
Ang. det med lysrør: Det røk et hjemme hos meg, og jeg ble nødt til å gå til den lokale dyrebutikken og kjøpe det de hadde (det var i en størrelse man ikke får Biltema-rør i - det har jeg nemlig alltid liggende). Det var et Sylvania-rør - jeg husker ikke akkurat hva det het. Men [I]det[/I] kjøper jeg ikke en gang til! Det er et så kunstig rødlig skjær i det, at jeg griner på nesa hver gang jeg ser på akvariet. Det var på 10 000 kelvin.

Kan det ha vært noe liknende jeg kjøpte meg, tro? Kjøpte et lysrør i våres til 54 literen min, og det var ikke mye pent.. så rett og slett veldig kunstig ut! Blå-lilla var det, nå legger jeg ikke særlig merke til det lenger. Har nok blitt vant til det Men det er slik at jeg ser det nok litt fortsatt, og jeg kjøper ikke et slikt igjen.. helt grusomt!
godt nytt år til deg Mona.
Håper dette blir coryene sitt år.

Espen
Hei !

Jeg har fulgt tråden din ganske så lenge uten å ha sagt noe særlig.
Jeg er en stor beundrer av Corydoras og har det i alle karene mine her
Det kan jeg nok kansje skylde på tråden din for.
Den var nemlig en av de første trådene jeg så når jeg først begynte å besøke Akvaforum. Da visste jeg ikke enda hvilke fisker jeg ville prøve meg på.
Etter å ha sett denne tråden, både del 1 og 2, ble det klart derimot
Det var ikke vanskelig å bli inspirert heller slik du skriver om disse pansermallene dine
Etter å ha fått tak i mine første coryer, ble jeg hekta og har vært det siden da.
Så det var nok på grunn av deg at jeg nå har 7 forskjellige arter med Corydoras

Jeg syntes egentlig at det var veldig trist når du ikke var aktiv på forumet lenger så det er veldig flott å se at du har hatt et lite "comeback" nå
Det håper jeg for så vidt at du fortsetter med også

Jeg må vel nesten også gratulere deg med valp og røykeslutt!
Ellers så må du ha et godt nyttår!

Mvh Tobias
Godt nyttår! :-)
Takk for nyttårshilsener.
Ønsker alle Af'ere et riktig
GODT NYTTÅR!

(nøye timet innlegg)
Godt nytt år Mona og takk for det gamle
Godt nyttår Mona. Må si det er veldig hyggelig å se deg tilbake på AF ;D
mona o
Her er noen bilder av Corydoras cf. burgessi (C-121), et par av de voksne som er viltfanget og foreldre til banden med unge jyplinger i samme karet :-) De er så [I]fine![/I] Enkelte arter bare mister man aldri interessen for, de blir klassiske yndlinger man ikke greier seg uten. Disse er en av dem. Det er ennå uvisst nøyaktig hvilket antall jeg sitter igjen med av C-121 oppdrettet, for jeg har ikke fått telt dem nøyaktig siden jeg solgte siste pulje. Men jeg vet at det er iallefall 14, det har jeg greid å telle på èn gang. Jeg hadde jo planer om å ha en stor flokk av disse, så disse siste blir her hos meg :-) Selger ikke flere nå. De har vokst godt i det siste også, nå som de har vært alene en stund uten konkurranse ved fôringstider. All maten alene :) Bildene: Hann øverst, så en hunn, og så en trio i hjørnet:-) [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11069_101231155626_1.jpg[/IMG] [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11069_101231155626_2.jpg[/IMG] [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11069_101231155626_3.jpg[/IMG]

Hei Mona!
Jeg har lest omtrent hele Del 1 av din personlige tråd, og rotet meg innpå Del 2 ganske kjapt også Jeg forelsket meg helt i Corydorasene dine nå, og lurer på: Hvordan ser du forskjell på hann og hunn? Og hvor store blir egentlig disse i cm?

Godt nytt år!
SiljeO
Hvordan ser du forskjell på hann og hunn? Og hvor store blir egentlig disse i cm?

Du finner litt mer info og svar på det her i profilen til C121 i Fiskebasen på AF. Det er svar fra meg, siden det stort sett er jeg som har skrevet hele den profilen

For å vise forskjellen på en hunn og en hann syns jeg dette bildet på PlanetCatfish er bra Hunnens mage og kroppsform, rund og fin, kommer godt frem på bildet, mot hannens mye slankere og noe mindre fremtoning.
Hvor lenge har du drevet med akvariehobbyen ?
Det er jo ikke noe annet enn imponerende med alle disse akvariene. Det må være en stor jobb med vannbyttene ? :o)

Jeg vil også ha ... *drømme* ;oP
6 år bare For fersking å regne, sammenlignet med en del andre jeg vet om

Jeg har trappet ned på antall akvarier, mye! Gikk ned fra 15 til 5 Det er deilig, nå er vannbyttene som en lek og stell er unnagjort i en fei.
mona o
[QUOTE=SiljeO]Hvordan ser du forskjell på hann og hunn? Og hvor store blir egentlig disse i cm?

Du finner litt mer info og svar på det her i profilen til C121 i Fiskebasen på AF. Det er svar fra meg, siden det stort sett er jeg som har skrevet hele den profilen

For å vise forskjellen på en hunn og en hann syns jeg dette bildet på PlanetCatfish er bra Hunnens mage og kroppsform, rund og fin, kommer godt frem på bildet, mot hannens mye slankere og noe mindre fremtoning.

Takk takk Mona!
Utrolig fasinerende fisker Trodde det kanskje var noe med finnene dems som avgjorde kjønnet, men jeg kunne ikke se forskjellen på finnene på bildene du la ut
Jeg klarte ikke se størrelsen på de i fiskebasen isted, derfor jeg måtte spørre, spørs om det er min gamle halv-døde data som lurte meg
Til michael
Michael Niesar
Eg har meir tro på at det er ett skallskifteproblem du sliter med hos rekene dine. Dette kan være begrunnet i fleire faktorer: Mineralmangel Vannskift For mye foring / for høg protein i foret Du merker kanskje kor eg vil til med spekulasjonen min. Mineralmangel kan være fleirsidig. Eg har god erfaring med å ha litt høgare GH med minst 5 og her er det viktig med å tilsette både Ca-forbindelser og Mg-forbindelser. KH er relativ uviktig. En nøkkelfaktor er også Iod. Alle viktige mineraler kommer vanlig med det rette foret. Hvis man forer for eksempel brennesle (Ca), spinat og sjøalger (I) kan man forvente at man tilføre nok sånn at man trenger det ikke i vannsøyla. Men kan man være sikker? Norsk vann har vanlig nesten ingen GH som betyr Ca er ofte 0, Iod er ikke til stedet heller. Så her bør man handle. Litt oppsalting i lagringstønne kunne gjære susen. Anbefaler Tetra Vital for å tilberedde vannet i akvariet, fordi denne inneholder Iod.

Hei Michael

Du har gitt meg noe å tenke på, etter det du skrev om reker her om dagen. En ny utfordring for meg, noe å granske og komme til bunns i Jeg syns jo sånt er spennende, dersom det dreier seg om et emne jeg finner veldig interessant. F.eks. Corydoras, eller dvergreker.
Tror nesten jeg må sette opp et reke-kar eller to, og forberede meg med innkjøring av dem til jeg kan kjøpe reker av deg når været og utetemperaturen tillater det...! *knegg*

Så, ang. rekedødeligheten her for tiden:
Jeg har begynt å tilsett vannforbedringsmiddel, for å starte et sted. Det jeg tilsetter heter "AquaMedic aqualife + Vitamine". Dessverre står det ikke hva produktet inneholder, hverken på flaske eller på produsentens hjemmesider, men navnet på produktet hinter jo om at det i det minste er tilsatt noe vitaminer eller tillegg.

I tillegg har jeg nå begynt å tilsette et produkt som tilfører både mineraler og vitaminer til vannet: Esha Minaroll. Dessverre har jeg ikke funnet noen innholdsfortegnelse på det heller, så jeg vet ikke eksakt hva det inneholder. Det er bare å håpe at det som er tilsatt av sporelementer, mineraler og vitaminer er nyttige for reker også, i tillegg til fisk. NB! Jeg har sendt mail til produsenten og spurt om en innholdsfortegnelse på Esha tilsetningene. Håper jeg får svar der. Da skal jeg legge det ut her i tråden, i så fall.

Jeg har en boks med GH+ pulver et sted, men jeg har ikke tatt den frem enda. Det venter jeg med til jeg setter i gang med reker igjen for alvor utover våren.

Ang. fôret så er jeg av den typen som sannsynligvis heller gir for lite enn for mye :p Har alltid vært sånn, og jeg er nesten sykelig redd for å overfôre i akvariene. Får nesten fysisk vondt i magen av å se fôr utover , hehe
Rekene får ingenting spesielt, de lever av det de finner. Men jeg har planer om å kjøpe et spesielt algefôr til dem fra Dennerle, som er i sånne tørre, firkantede flak (som små "ark"). I tillegg så jeg at Dennerle har kommet med et annet fôr til reker også som består av tørket brennesle i pelletsform - og du nevnte jo nettopp brennesle til reker som fôr Det skal jeg undersøke litt nærmere, og evt tørke den planten selv til sommeren.Er ikke akkurat vanskelig å få tak i den :p (skal velge et sted som ligger et stykke fra bilveien mtp forurensning)

Jeg tror menyen jeg gir fiskene mine er mer proteinfattig enn proteinrik. Dette fordi jeg gir så utrolig mye av røde mygglarver, som kun har et proteinnivå på 6%. Det er veldig lavt når man sammenligner med mye tørrfôr til fisk, det ligger på ca 40% og oppover som oftest.

Til sist var det vannbyttene. Jeg skifter generelt ca en gang pr uke, men det kan gå 10 dager eller to uker også nå, ettersom jeg har begynt å dabbe litt av på det. Men prøver å få til en gang pr uke, og da skifter jeg en tredjedel omtrent, eller 30% av vannet. Dette har reker tidligere taklet bra, det har ikke vært problemer med dødelighet før i året 2010 (eller det begynte med HMF perioden).

Nå skal jeg iallefall bli pinlig nøye med hensyn til å bruke vannforbedringsmiddel (til tross for at jeg mellomlagrer og lufter vannet før bruk og for å temperere det) og tilsette mineral-tilskudd i vannet jevnlig.
Jeg driver og sysler med planer om å skifte ut avatarbildet mitt igjen, og finne på noe nytt! Det jeg har nå ble jo lagt ut nærmest på fleip, det er jo et 13 år gammelt bilde! I dag er jeg jo ikke engang blond lenger Har hatt mørkebrunt og rødbrunt hår i minst 10 år nå.

Men jeg vet også at det er litt kjipt med folk som bytter avatarbilde, for plutselig så kjenner man ikke igjen brukere! :p Syns iallefall det selv, når folk jeg kjenner godt til her fra AF, brått bytter bilde... da kjenner jeg dem ikke igjen med det samme, og tenker "Hvem er det da?" Ofte kjenner man folk mer på bildet enn på navnet, sånn er det bare med oss mennesker. Vi gjenkjenner et ansikt eller et bilde lettere enn vi kjenner igjen et navn! Så, det kan være litt kjipt når folk bytter avatarbilde, ja, man fjerner jo hele kjennetegnet!

Men jeg tror det er på tide jeg bytter nå. Og der kommer spørsmålet; jeg aner ikke hva jeg skal ha som bilde, hva er egentlig best å ha som avatar? Folk har så mye forskjellig, alt fra hund, en bil, en fisk eller fjeset sitt. Det passer kanskje best med et utdrag av et fiskebilde, siden dette tross alt er et fiskeforum? For meg kunne det jo passe perfekt med f.eks. et nærbilde av bartene på en Corydoras? Skal gjennomsøke Corydoras-bildene jeg har lagret på pc'en nå og se om jeg finner noe jeg kan bruke. Det kan imidlertid ta en stund, for tja... de som kjenner meg vet jo at Corydorasbilder har jeg noen av! :p
En Corydoras adolfoi eller en C121 kanskje kan brukes som avatar?

Tok en pause i skrivingen og fant frem et bilde, lagde avatarstørrelse av det.
Hmmmm.... kan det brukes?
[External Image]
Ja det kan fint brukes Mona.

Fint er det også.
Fant enda et par bilder som ble beskjært (det heter vel egentlig "beskåret"?) og krympet.

Jeg likte dette øverste bildet best, men det var kanskje litt for mørkt...eller? Øverste er C121, nederste er C. adolfoi.

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap