Inger Annes akvarieprosjekt (side 66)

Programvaren jeg hadde fungerer utmerket på Windows 7, så det problemet er løst. Problemet som ikke er løst, er at PC-en oppfører seg som en liten drittunge nå. Det er ikke den siste installasjonen som er problemet, for problemene startet før dette. Jeg har faktisk ikke sett noe lignende før. Det betyr at jeg står i fare for å miste hva jeg skriver, både støtt og stadig. Jeg mistet et innlegg seint i går, så jeg får forsøke på nytt igjen nå.

Jeg fikk omsider overført bildene mine til PC-en, og det var mye dritt der! Men noen pene bilder av kampfiskene mine ble det. Jeg skal forsøke å få lagt dem ut senere i dag. Men nå vil jeg dele et bilde fra 17. mai, som ikke har noe som helst med fisk å gjøre. Jeg bruker å feire 17. mai med å gå tur i skogen, og denne gangen var det så fint der ute:
[External Image]

Kong Magnus ser ut til å ha begynt å trene på skumrede! Helt sikker er jeg ikke, men det ser ut som om det er en samling bobler under et hydrocothyleblad, og jeg tror ikke de har oppstått tilfeldig. Noe voldsomt skumrede er det i hvert fall ikke. Bare en samling bobler. Men det gir i det miste litt håp.

Det er noen klovneyngel igjen ennå, men mange er de ikke. Men hadde de forblitt i karet, hadde de nok vært borte allerede. Jeg har aldri sett yngel i karet, annet enn natta etter klekking, så de forsvinner meget fort i karet også. Det er snadder for fisker og for enkelte koraller, i tillegg til at de går i overrenninga, og da havner i skummer og UV-filter. Nei, det er ikke mulig å få noe til å vokse opp i karet.
Da skal jeg forsøke på litt bildespamming, dvs. hvis PC-en samarbeider. Det blir litt hulter til bulter, men det får dere bare tåle.

Den sandvendende sjøstjerna sett fra undersiden:
[External Image]

Et nærbilde fra undersiden. Jeg finner dem ganske fascinerende igrunnen:
[External Image]

Sett fra oversiden noen dager senere. Og, noen oppspiste bein senere. Det ser dere tydelig på dette bildet.
[External Image]
Og så var det rekene da. Som nevnt, var de ikke villige til å stå stille og posere, så bildene er dessverre elendige:

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Så over til kampfiskene:
Kong Sverre:

[External Image]

[External Image]

Kong Magnus:

[External Image]
Er det mandarin som er under sjøstjerna på det siste bildet? Den var utrolig flott!
MVH Pål
Jepp, det er en mandarin. Jeg tror det er hannen. Ja, er de ikke flotte? Jeg er så utrolig glad i dem. De har endt opp som min absolutte favorittfisk. Nydelig personlighet har de også. Det er nesten så jeg tar dem opp av karet for å kysse på dem.
Hehe Det var utrolig flotte kontraster på den, og flotte farger. Slatvannsfisk er absolutt iøenfallende mange av de! Må nok prøve meg på saltvannskar også etterhvert!
Artig tråd som jeg følger, selv om jeg til nå har vært ganske anonym
Pål
Nå er det ingen tvil lenger: Kong Magnus lager skumrede. Det var jammen på tide! Jeg håper jo på at det blir mer enn bare skum etterhvert, men jeg kan vel ikke forlange alt på en gang. Men jeg lurer spent på hvilken av damene som blir den utvalgte når tiden (kanskje) kommer. Hvordan unngår man forresten å ødelegge skumreder når man bytter vann? Det må da gå i fillebiter når vannstanden synker?
Gratulerer til kongen! Skumreiret overlever om du er forsiktig, og det ikke ligger inntil glasset. Bytte vann i kar med skumrede er en øvelse jeg har blitt ganske så vandt til etterhvert
ER DET MULIG??? Den nye PC-en min må visst til reparasjon. Iiik! Hvordan skal jeg greie meg uten? Jeg rekker jo ikke å få den tilbake igjen før ferien. Det betyr kanskje en hel måned uten PC! Det betyr også at jeg ikke blir å se til noe særlig her inne. Jeg har jo iPhonen, og har faktisk greid å sparke igang den gamle PC-en. Men ulempen med den gamle PC-en er at jeg ikke kan slå den av, for da er det svært sannsynlig at den ikke starter igjen. Og batteriet står ikke i, slik at strømmen går hvis jeg trekker ut kontakten, og det må jeg jo hvis jeg skal flytte den. Typisk nok står den også på soverommet. Jeg kjenner panikken bre seg her...

Så tilbake til fisker: Jeg trodde jeg mistet en super-arcuatus i dag, men jeg tror det ordnet seg igjen. Jeg fant nemlig en av dem på ryggen. Det ante meg at den kanskje var skyld i det selv, da superne er blitt så livredde meg i det siste, at de fyker ut av vannet når jeg er ved karet. Denne hadde trolig greid å slå seg selv i svime. Jeg rettet den opp, og den var i live, men slapp i fisken, for å si det sånn. Jeg har ikke siden sett noen super liggende på ryggen, så jeg tror det ordnet seg. Det trengte trolig bare å komme til hektene igjen. Jeg fatter bare ikke hvorfor de har blitt så redde meg.

Da Kong Magnus først kom i siget, fikk han virkelig opp farten. Nå har han begynt å lage skumrede på et sted til. Han forsøker visst å ta igjen for den tapte tiden.
Huffa...

Du må si ifra om det blir en kjøretur opp til foreldrene dine da
Kjøretur til foreldrene mine blir det, men denne gangen kan jeg ikke ta med noe levende. Jeg skal overnatte i telt på veien. Ikke-levende ting kan jeg derimot frakte.

Jeg tok en lommelykt og lyste inn på skumredet til Kong Magnus nettopp. Og der var det nå MASSEVIS AV EGG! Virkelig massevis! Herremannen var aggressiv også, og jaget på alt som var i nærheten. Jeg har holdt kampfisk i mange, mange år, men dette er faktisk første gang jeg har lek. Flinke kongen min! Men, selvfølgelig; like før ferie, slik at jeg ikke kan ta meg av yngel når han ikke vil passe på dem lenger. Vel, har han lekt en gang, gjør han det nok igjen. Hvilke av damene som er partneren vet jeg ikke, men jeg mistenker at det er den damen jeg faktisk vil at han skal leke med. Ingen av damene han går med er halfmoon, så evt. barn blir en slags bastarder. Men, det kan jo bli spennende resultat for det.
Oj, hvem er det som har spist på "fingrene"til den sandvendende sjøstjerna di? Stakkar liten, den så litt amputert ut på det siste bildet der

Hvordan går det med flytteplanene mot Trøndelag, Inger Anne?
Det er klovnene som har spist på sjøstjerna, Mona. Jeg har faktisk ikke sett den siden. Jeg håper det betyr at den har gravd seg ned i sanda slik den skal gjøre, og ikke er blitt spist helt opp. Den andre sjøstjerna mi er ikke blitt rørt, så den smaker tydeligvis ikke godt.

Flytteplanene til Trøndelag er der de. Men som jeg har sagt tidligere, det kan ta alt fra 2 måneder til 3 år. Det er veldig begrenset hva jeg kan kjøpe, og jeg kjøper jo ikke noe som holder på å ramle sammen. Jeg har det ikke travelt, så jeg følger med, og slår til hvis noe bra skulle dukke opp.

Den fliiinke kongen er nok litt uerfaren. Det har minket betydelig i eggbeholdningen i løpet av dagen. Skumredet var jo heller ikke så stort. Men han gjør i hvert fall så godt han kan, og han vil jo få erfaring av dette. Han jager rundt på de andre fiskene, og det er faktisk artig å se på. Jeg er stolt av hannfisker som tar ungestell. Det er merkelig at det er så vanlig i fiskeverdenen.
Her blir det å flytte oppover i løpet av denne måneden.
Gleder meg til å flytte hjem til Trondheim

Sjøstjerna vokser vel ut igjen så blir det mere snacks til fiskene dine

Espen
Kampfiskene dine var utrolig flotte. Har spesielt sansen for Kong Magnus Hadde en i samme farge selv for en stund tilbake, men i HMPK-versjon... Så mange varianter og så lite plass...
Det er ikke noe å si på innsatsen til Kong Magnus, men ferdighetene er tydeligvis ikke de helt store ennå. Det er nesten ikke egg igjen. Hovedgrunnen er for meg litt overraskende: de store slørene hans. Han brysker seg jo hele tiden, og tar oppi skumredet (som i utgangspunktet heller ikke har vært topp kvalitet) med ryggfinnen, og river ned eggene. Det er bare en håndfull egg igjen - antar jeg i hvert fall. Jeg kan ikke se dem, men har ikke fullt innsyn til skumredet. Kongen passer i det minste på ennå.
nå greide jeg faktisk å se at det var egg igjen, så herremannen har fortsatt litt å passe på. Jeg forsøkte å få tatt noen bilder av far som passer på egg, men det er ikke lett innimellom bladene.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
De nye rekene mine bestemte seg for å bli med på fotoseanse i dag. Jeg blir nesten litt bekymret over at de var så lite redde for meg. Bildene ble likevel så som så, pga. salt på utsiden av glasset, og kalkalger på innsiden. Men bildene er langt bedre enn de forrige. Og jeg lurer jammen på om den største av dem bærer rogn! Typisk nok også dette før ferien...

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap