Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 66)

Masse flotte planter Linda ;D

Må vente litt med ny "transport til Trøndelag"-aksjon tror jeg, men når alt er på plass igjen, så kanskje...
Åh, nå må jeg lære meg surt vann, jeg skal bli Apistogramma barlowi-mamma! Har fått den lille damen på hjernen, og jeg kjenner en som har ganske mange ;o)

Blir spennende utfordring det, helt annerledes enn de karene jeg har tuslende nå. Jordspiser, bløtt vann, tussmørkt av flyteplanter, mudrete bunn med masse løv til småttinger - gleder meg! For jeg jo få noe til å gro også ;o)

Som om jeg trenger flere akvaristiske utfordringer akkurat nå! Planter i bokser og glass over alt, reolbygging, arbeidsplass i kjelleren, glasslister som skal kuttes. Men det er jo for å få plass til noe annet enn praktiske gåter da. Kanskje jeg til og med får høstet Cory-egg! Og får artskar til L213-paret. Hvis de vil bli det...

Vi har snakket reol i heimen, og jeg er visst ganske vågal med dimensjoner iflg gemalen som på ingen som helst måte vil ha krisesituasjoner med levende ting jeg har pleiet møysommelig utover gulvet. Vi (les jeg, han fekter og har seg) setter igang med en "prøvelapp" i form av sjenk. Kan vi hoppe på den får jeg bygge reol. Gulp. Da er det vel bare å sette igang da!
Nye, spennende prosjekter ;D
Linda W
Åh, nå må jeg lære meg surt vann, jeg skal bli Apistogramma barlowi-mamma! Har fått den lille damen på hjernen, og jeg kjenner en som har ganske mange ;o)


Åååh...så heldig du er! Barlowi'en er jo så fin, har fått skikkelig sansen for den etter å ha fulgt med i LOFFA sin tråd
Marita Ekdahl
Åååh...så heldig du er! Barlowi'en er jo så fin, har fått skikkelig sansen for den etter å ha fulgt med i LOFFA sin tråd :)


Vår venn 530 bor nærmere, og hvis han klarer å få hunner nok kan det kanskje hende han lar seg overtale?
*drømme* Hadde jeg hatt Barlowi innen rekkevidde så skulle jeg nok absolutt klart å rydde et kar
Den er veldig flott, selv om den ikke har fargene mange av de andre har så er det noe med den, merket jeg første gang jeg så den.
Umiddelbar tiltrekning
Vi får se hva jeg har av par, hannene er stort flertall. Om du vil ha noen hanner, de er søsken og slåss ikke her, kan du få det. Ellers må du vente litt. Jeg har senket temperaturen i det karet hvor siste kull, fra nyttår, går og håper at noen overlever og da skal det bli flere hunner enn hanner.
530
Vi får se hva jeg har av par, hannene er stort flertall. Om du vil ha noen hanner, de er søsken og slåss ikke her, kan du få det. Ellers må du vente litt. Jeg har senket temperaturen i det karet hvor siste kull, fra nyttår, går og håper at noen overlever og da skal det bli flere hunner enn hanner.


*Hopper og spretter rundt på gulvet* Vil veldig gjerne kjøpe noen hanner av deg hvis du kan avse noen

Lister meg stille ut av tråden til Linda og sender en PM jeg...
Var nå meg som nevnte det da Marita ;o)

Har nå lekt Prøysen i kjelleren, det er ingen glassmester tapt i meg. Men etter mye bannskap har jeg kuttet istykker nok glass til å montere et bittelite HMF-filter i en 12-liter, og to skapelige lister til en av 85-literne. Er ikke nok igjen av den digre ruta til dekkglass, men jeg må få ett av karene igang i kjelleren med lys så jeg ikke mister mer planter her nå når jeg har så mye spennende!

Har et ørlite kinafilter stående på skrå i karet med pygmaeus, det skal i søpla, for stakkarne blir blåst rundt i en sky av sand sammen med perlene fra Sissimor hver gang sugekoppene slipper. Hvilket nå betyr daglig. Sugekoppene lar seg ikke enkelt bytte ut, og de doble fester ikke. Så da er det bare å silikonere hvis jeg finner igjen silikonen. Tror den lille Hydorpowerheaden lar seg stille lavt nok, men den er det ikke sugekopp på så jeg får finne på noe lurt. Blåsvamp i bunnen med hull i for eksempel...

Har besøkt Bauhaus i dag, og dratt med meg de to eneste stolpene som var igjen. Sommevare selvfølgelig. Ikke de flotteste eksemplarene jeg har sett, men med litt pussing og olje skal det gå. De har nok tremetere som så bedre ut hvis prøvelappen holder mål, men det øker selvfølgelig prisen endel. Og det blir mye kapp. Så da blir det plutselig spisestebord også kanskje...

Valgte hobbyplater i gran til dette prosjektet, det skal i teorien ikke noe akvarium oppå der. Det hører jeg jo at er dumt tenkt ;o)
Må jo si at pågangsmot og vilje står det ikke tilbake for når det gjelder prosjektet ditt.
Derfor er jeg sikker på at det vil bli knallfint når det står ferdig!
Sist jeg jobbet på egenhånd med å kle inn ett akvarie til bar kuttet jeg meg ned til beinet på venstre håndledd så her hos oss får ikke jeg lenger lov till å snekkre...
Plussmedlem
Du får jo lov til å snekre da....

......du får bare ikke lov til å være i nærheten av el-verktøy..... :-p
milo
Du får jo lov til å snekre da.... ......du får bare ikke lov til å være i nærheten av el-verktøy..... :-p


Kun hammer, spiker og trelim på Kaja altså

Tusen takk for hjelpen Linda, nå blir det A. Barlowi på meg neste mandag
Da har jeg en uke på meg til å innrede karet riktig, lummert lys og riktige vannverdier er det jo i karet fra før, men jeg må nok ha i litt mer blader.
Også lurer jeg litt på den mudder-bunnen, hvordan gjør man det egentlig?
Menes det mudder som blir over tid etter bladrester og sånn...?
Linda W
Har nå lekt Prøysen i kjelleren, det er ingen glassmester tapt i meg. [I]Det var da enda godt, ellers ville salige Leonardo Da V. fått konkurranse om å beherske det meste... ;)[/I] Har besøkt Bauhaus i dag, og dratt med meg de to eneste stolpene som var igjen. Sommevare selvfølgelig. Ikke de flotteste eksemplarene jeg har sett, men med litt pussing og olje skal det gå. De har nok tremetere som så bedre ut hvis prøvelappen holder mål, men det øker selvfølgelig prisen endel. Og det blir mye kapp. Så da blir det plutselig spisestebord også kanskje... [I]Dette må da være å ta en omvendt Prøysen?[/I] Valgte hobbyplater i gran til dette prosjektet, det skal i teorien ikke noe akvarium oppå der. Det hører jeg jo at er dumt tenkt ;o)


Ja, eller rettere, ikke ett akvarium, men flere, i høyden. Hadde jeg visst hva jeg vet nå, hadde jeg ikke anskaffet en 530 liter, men seks 98 litere i en reol med samme krav til gulvplass.
milo
Du får jo lov til å snekre da.... ......du får bare ikke lov til å være i nærheten av el-verktøy..... :-p


Oves livlige fantasi har slått til, så multisaga må jeg bruke i smug. Den gjør jo vei i vellinga for a si det sånn. Så kanskje jeg tegner og måler og lar ham kutte ut biter ;o)


Marita Ekdahl
Også lurer jeg litt på den mudder-bunnen, hvordan gjør man det egentlig? Menes det mudder som blir over tid etter bladrester og sånn...?


Sånn ser det ut, og sånn i detaj. Tror nok det blir sånn helt av seg selv i et kar med mye eikeblader, godt med for og ingen slamuging, og tar jeg feil spør vi Sigmund :o)
Du tar ikke feil Linda

Denne multisaga høres ineressant ut, kan den felle inn slik som jeg så på prøven du laget litt tidligere i tråden? Hvordan ser den egentlig ut?
Det er en Fein Multimaster, og den glir veldig lett inn i enhver frøkens utstyrskiste der det er loddebolt og vinkelsliper og popnagletang og høvler og andre ting husfar grøsser ved tanken på at jeg tuller med, men som min far ikke lot meg forlate huset uten.

Ove mente det tok veldig lang tid å bruke den. Han har aldri stått med stikksag, hammer og meisel og forsøkt å lage bord. Det tar IKKE lang tid!

Obs bygg hadde denne på tilbud for ikke lenge siden, tror det var omtrent samme prisen som den jeg linket til. Den kan bruke delene til Bosch hvis man snubler over det på tilbud...
Dro innom Thor og fikk navn på fisken jeg ikke hadde gjettet riktig på. Veldig vakker barbe, Puntius oligolepis, Nettbarbe.

Det er noe med det blikket...
[External Image]

[External Image]

Thorichthys aureus[External Image]

Symphysodon aequifasciatus
[External Image]

Er noe med blikket på den også...
[External Image]

Corydoras loxozonus[External Image]

Gymnogeophagus sp. Blue Neon lokasjon Valentines, Uruguay[External Image][External Image]
Skulle være en akvariedag dette her. Avsluttet gårsdagen med få på plass et bittelite HMF-filter i en 12-liter, det gikk med et skrik. Hydor Mini-pumpa bråker en del mer enn Eheim Compact, men den kan stilles så det så vidt sildrer vann gjennom, og den får plass bak en bitteliten svamp. Har klippet hull i slangen på innsiden av matten, litt sirkulasjon der tar både luven fra strålen og er forhåpentlig bra...

[External Image]


Redder kanskje stumpene av planter handlet inn før jul, tok en svamp fra innkjøringskaret. Skulle jo vært ferdig nå, men det ble utslag på nitritt langt utenfor arket her også. Nå har jeg en mistanke om at det er et vannskift som mangler, det ser ut som filterslam! Nitrat 40 i 12-literen, så planterestene får i alle fall mat nå.

Klarer ikke å holde dette bildet for meg selv, for jeg ble litt sjokkert over at det ble så - kunst liksom. Testen til venstre er fra innkjøringskaret og bare surr selvfølgelig. Fra venstre NO3, NO2, NH4, pH, et strålende eksempel på hvordan det ikke skal se ut, høyre sett erfra et helt normalt og velfungerende kar. Skal forsøke å gjenskape det med litt mer matnyttige tester Sigmund ;o)


[External Image]


Thor holdt lynkurs i blitz da jeg vaset rundt i butikken med kamera, jeg liker det fortsatt ikke, men jeg skjønner jo hva han mener. Og dette bildet har de stakkars plagede billedmoderatorene fått inn i dag. 16 bilder akseptert siden nyttår! Nadelstreifen-yngelen var en råsjans, ikke spesielt fengende med grå yngel mot grå svamp for andre enn blodfansen tenker jeg. Og de kan jo kose seg med dem i Sigmunds tråd etterhvert. Men enda er jeg visst ikke helt ferdig med bombarderingen, for når de endelig har kommet gjennom lidelseslisten fra meg dukker denne lille frøkna opp, er nokså ganske bombesikker på at de er et par, denne er aldri i hula bartefar prøvekjører stadig vekk. De to andre bildene i basen er foreldrene Elisabeth mistet...

[External Image]

- Og mens jeg korrekturleste datt "Takk for bidraget" inn i postkassen - så gøy! Da er jeg ikke helt blind fordi hun er så ufattelig søt da ;o)
For et bedårende lite HMF-filter

Marita Ekdahl
For et bedårende lite HMF-filter :)


Ikke sant? Nå må jeg ile til og fortelle at jeg har fylt opp med en matte til toppen da, så svampen blir imponerende 14x18x2,5 cm totalt. Fortsatt rørende smått, men en 12-liter er en 12-liter ;o)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap