Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 67)

Corydoras melanotaenia var coryforasen med gule barter jeg spurte om for en måned eller to siden, Mona. Den dukket opp for meg i bildetråden nå nettop.
Som nevnt nylig tidligere i tråden, malte jeg utsiden av bakglasset svart med akrylmaling på noen akvarier. Blant annet den nye 128 literen.

Den har stått tom hittil, så i helgen bestemte jeg meg for å bruke den som mellomlagringsbasseng for vannet jeg skulle ta noe av ukens vannbytte med. Jeg dro frem slangen fra badet, og hektet den over kanten på 128 literen og fyllte det opp med ISKALDT vann.

Neste dag kom jeg og skulle bruke det, og fikk meg en real overraskelse!
Hele bakgrunnen var skrukkete som en rosin! Akrylmalingen hadde rett og slett krøllet seg, den ser helt krakkelert over det hele.
Det kalde vannet og temperaturforandringen har antagelig satt i gang et eller annet, og fått den til å krølle seg som en rosin. Det er ikke gått "hull" i malingflaket som dekker bakglasset, kun krøller med luft under. Og dermed er den jo ubrukelig som bakgrunn lenger, for dette var mindre pent får en si! Ser nesten ut som et "hjerne-mønster"

Og, bare for å få dette merkelige stuntet bekreftet, tok jeg like godt og tappet iskaldt vann i den ene nymalte 85 literen også (tom). Det samme gjentok seg. Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg måtte ødelegge to nymalte bakgrunner, men sånn er det i blant. Man bare... bare for å se hva som skjer

Hm. Ser ut til at det blir innvendig Papillonbakgrunn på 128 literen likevel...

85 literen vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med enda, den må vel skrapes av eller evt sette inn en Juwel Rock bakgrunnsplate.

[External Image]
Så jo egentlig ganske så flott og effektfult ut på bilde da, men det er vel noe anderledes å se inn i karet live.

I kveld tok jeg noen veldig bra bilder av leken hos Corydoras caudimaculatus De leker og legger egg jevnlig, og holder på med sitt i 128 literen, men jeg får aldri tak i eggene i et såpass beplantet kar (masser av Echinodorus q. 'Magdalensis' på hele bunnen). De blir vel spist av ciklidene også.
Men de bildene har jeg ikke bearbeidet i kveld, men jeg skal gjøre det i morgen og legge dem ut. Fikk tatt et par ordentlig bra bilder av T-posisjonen, for "elskovsparet" lå klint inntil sideglasset Bare å fotografere av hjertens lyst.

Foreløbig har jeg bare rukket å bearbeide noen få av de andre bildene jeg tok i kveld, som disse av Corydoras sp. Black
De ser ut til å ha det som plommen i egget med så stor plass, de er alene i 180 literen.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
I dag var det igjen på tide å tømme kondensvanntanken til luftavfukteren min i akvarierommet, men nå tok jeg og tømte kondensvannet i en av vannlagrings-tønnene mine. Deretter tok jeg frem JBL PH-dråpetesten for verdier mellom 6.0 og 7.6 for å måle vannet.

Ojsann! Det var surt, ja! Det gikk lavere enn pH-testen min kunne vise, som har fargekoden lys lime/gulgrønn som ph 6.0. Testresultatet ble lys neon-gul, og jeg tipper den ph'en må ha vært langt nede på fem-tallet, hvis ikke lavere. (jeg har en test for å måle pH-verdier mellom 3 og 10 også, men den gadd jeg ikke ta frem nå).

Godt jeg testet før jeg brukte det i et akvarie, da

Siden luftavfukteren er så ny og kondenstanken er så ren og pen innvendig, så tenkte jeg å bruke vannet for fisk som er litt "vriene" mht lek og egglegging, og kanskje krever senkede verdier av ledningsevne og ph (i en smekk).

Det var C140-akvariet som fikk de to literne med kondensvannet, spedd opp med ca 28 liter vanlig, kaldt kranvann.

* NOTE-TO-SELF: fordampet vann er suuuuurt*
8 stk viltfangede Corydoras narcissus fra Brasil, hvorav 6 stk av dem var hele 7 cm store, og de to andre...
med sine svimeslående 8 cm var de så enorme Corydoras at jeg ble nesten stum....!
Jeg puster ikke helt normalt enda, jeg!

Som bildene viser, så er de allerede på matjakt og ser ut til å ha det riktig bra.

PS!
Jeg synes nesegrevet er litt ulikt innen gruppen, men jeg har ikke fått sjansen til å studere dem så nøye enda... men det er en risiko for at det kan være to ulike arter her. Er ikke sikker enda.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Jeg må bare ha med et bilde til av Corydoras narcissus

[External Image]
Jeg er enig i at nesegrevet ser ulikt ut på dem. Jeg likte særlig bilde nr. 3. Den ser ut til å ha et herlig langt nesegrev. Ooooh! Jeg gleder meg til å hente mine! Og jeg som elsker store coryer. Herlig! Grattis med enda flere flotte coryer!
Jeg tok dette bildet da de fremdeles var i bøtta under akklimatiseringen.

Det ser for meg ut som om den ene helt til venstre, den største altså, er en litt annen art enn de øvrige. Ikke bare størrelsen skiller seg ut, men det viktigste er formen på nesegrevet. Dette spesielle trekket kalles "saddle back nose" tror jeg. Og den er nok muligens en C. narcissus. Men den er oppgitt som maks 7.5 cm på Planetcatfish, denne målte jeg til 8 cm.

Men resten av dem, det kan meget godt være Super-arcuatus i så fall.

Jeg må studere alle nærmere i morgen, men foreløbig ser nesene litt for annerledes ut enn ekte C. narcissus har.
Som bildene over viser, så buer neseryggen utover, ikke nedover mot skallen slik de skal gjøre på C. narcissus (salrygget nese, altså). Altså på alle unntatt en...

Men jeg er slett ikke lei meg for å ha fått Super-arcuatus isteden!

(Har faktisk ønsket meg den lenge, men regnet den som umulig å få tak i..)

Etter redigert:
Det er for sent på natten til å drive research nå, men iflg. noe info på en side om
C. arcuatus på Scotcat blir ikke C. narcissus mer enn 7 cm.... Så da er vel egentlig Narcissus utelukket for den enorme dama til venstre på 8 cm!??

[External Image]
Flotte fisker du har fått deg der Mona! Acruatus er yndlingscoryene mine og Corydoras narcissus er jo nesten penere på bildene.

Slo opp på CW om Corydoras narcissus og der stod det om størrelse: The largest specimen found measures 64.7 mm SL. Aquarium specimens reach 75.0 mm SL males, 80.0 mm SL females. Utrolig morro om de har funnet større da hehe.

Ellers står det under Notes:
One of the larger-sized species with a much wider distribution than expected. There are different forms from several localities, which exhibit differences in size and head shape. This begs the question; is this all one species or several, very similar ones? Corydoras narcissus (sensu stricto) has been exported from Humaita for a number of years, where they swim together with a huge form of Corydoras arcuatus

Men dette har du sikkert lest. Stemte bare godt med dine observasjoner. Ikke dumt å få tak i superarcutus om det er dem som er *huge form of Corydoras arcuatus* hehe
Her kommer bildene av leken til Corydoras caudimaculatus. Det er mange bilder, så jeg må poste 3 og 3 i flere innlegg.

Det var en del vannsøl og rusk på glasset *kremt* oppdaget jeg...
Selve T-posisjonen var jeg heldig med, for paret lå klint inntil glasset så det var bare å fyre løs med kameraet på nært hold

Første bilde:
Her er det mølje, og hannene kjemper om sjefsplassen med hunnen. Det er flere hanner og bare en hunn på bildet.
[External Image]

Bilde to:
Her har en hann vunnet, og T-posisjonen inntas. Hannen til venstre, hunnen til høyre.
Legg merke til hvordan hannen har "tak" med sine gjellefinner, og klemmer hunnens barter fast inntil analåpningen sin (der spermiene kommer ut).
[External Image]

Bilde tre:
Se nøye etter, her er egget på vei ut av hunnen! Det er halvveis ute, og man skimter det mellom de sammenklemte bukfinnene hun har "foldet sammen" til en pung for å ta i mot egget.
[External Image]

De neste bildene i samme serie.

Bilde 4
Plopp, der kom egget helt ut! Hun holder det godt fast i bukfinne-pungen!
[External Image]

Bilde 5
Noen sekunders hvile, paret retter seg litt opp og ligger helt stille noen sekunder og "henter seg inn" igjen.
[External Image]

Bilde 6
Off we go!
Nå skal egget plasseres et sted, og hunnen suser avgårde med hannen i tett følge. Han vil ikke risikere at en annen hann snapper henne opp i mellomtiden, så han følger etter!
[External Image]
De tre siste bildene i lek- og eggleggingsserien med C. caudimaculatus.

Hunnen setter avgårde, og har bestemt at egget skal klistres på termometeret denne gangen. Og plutselig kommer en hann til, han prøver å bryte inn i leken og ta over hunnen.
[External Image]

Hunnen til venstre, to hanner til høyre.
[External Image]

Her ser man veldig tydelig hvordan hunnen folder bukfinnene tett sammen til en pung som hun holder egget godt fast i.
[External Image]
De viltfangede Super-arcuatus'ene ser ut til å ha slått seg til ro
Merkelig lite sky, ser ikke ut til å ense meg... enda. Har lagt merke til det før på viltfangede, at de i starten ikke ser ut til å merke noe rundt seg, bare snuser rundt i omgivelsene i akvariet istedet. Skyhet og skvettenhet kommer senere

Jeg måtte frem med kameraet i dag også, og jeg er nå helt sikker på at det kun er EN Corydoras narcissus her, og de øvrige sju er Corydoras super-Arcuatus.

Vanlige Corydoras arcuatus blir ca 5.5 cm, og disse er jo 7 cm eller mer alle sammen. Derfor kalles de bare Super Arcuatus i handelen Og supre er de, det skal være sikkert og visst! Jeg er fremdeles helt betatt av størrelsen, og slått av hvor flotte de er.

Jeg er slett ikke skuffet på noe vis over å ha fått Super-arcuatus Jeg er kjempeglad, for jeg har jo gått rundt og ønsket meg disse, men ikke ant hvordan jeg skulle få tak i dem Innbildte meg at hvis jeg forsøkte å bestille "Corydoras super-arcuatus", så ville jeg vel bare få vanlige, små Arcuatus istedet
Løsningen var altså å bestille C. narcissus... DA får man Super'n!

De tre bildene i dette innlegget viser Super Arcuatus, alle sammen. Jeg tok ikke med noe bilde av den ene C. narcissus'en her.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Alle bildene er tatt med speilreflekskamera, Canon EOS 350D
Postet noen bilder på Corydorasworld, der noen av verdens fremste Corydoras-eksperter ferdes, og egentlig uten å spørre om noen id av akkurat disse nye fiskene mine. Men Ian Fuller så bildene, og bestemte seg tydeligvis for "å døpe" disse

Det er flere veldig like varianter av Corydoras arcuatus, og det var jo litt morsomt at han så mine bilder og så satte hjulene i gang

Han har kontaktet diverse eksperter og de har sammen kommet frem til at denne Super-Arcuatusen nå får et eget og nytt CW-nummer:
CW-036

Litt forvirrende egentlig dette, for jeg så nylig at Datz magazine har tatt opp igjen ordningen sin også, og det var de som begynte med L-nummer og C-nummer... så nettopp et par nye Corydoras med et Schwartzi-lignende utseende som hadde fått tildelt et C-nummer av Datz.

Det skal ikke være enkelt, dette !
Jeg har bestilt meg en Corydoras-art til
Nydelig og søt som bare det, og åpenbart en slektning av C: panda :
Corydoras oiapoquensis.

Legg merke til den flotte halen med striper
Nå skal vi se...
Har jeg lært noe den tiden jeg har brukt Adobe Photo Shop?
NOE har jeg funnet ut, men enda gjenstår det lille ekstra, og mye av det jeg gjør med bildene kan nok fint bli avslørt av "kjennere" som vet hva de skal se etter (og andre som bare er skarpøyde.
Men jeg har iallefall funnet ut av de funksjonene jeg trenger og bruker mest.

Jeg er veldig glad for at jeg har lært å fjerne støv på glasset, og nå har jeg testet ut å fjerne en hel snegle

Dette bildet av Corydoras narcissus ble egentlig ødelagt av den ene pestsneglen som satt rett på innsiden av glasset. Det ser ut som den ligger på nesa til fisken.

Bilde en viser originalen, uten noe som helst fiksing. Kun forminskning, slik at jeg kunne få en størrelse som lar seg laste opp her.

Hvordan ble resultatet på bilde to, etter litt retusjering og fjerning av både sneglen og annet smårusk og partikler i bildet?

Bilde en
[External Image]

Bilde to
[External Image]
Det ble jo mye bedre.
Hadde sikkert ikke tenkt over det om du ikke sa det.

Har du hentet farge fra neseryggen der du fjernet sneglen? Synes "den nye flekken" er mørkere enn den ville vært naturlig.
Forsøk å hente farge rett over eller under sneglen, der coryen har "rett" farge.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap