Inger Annes akvarieprosjekt (side 67)

Når det gjelder de utvendige Eheim-tønnefilterne, så må det være minimum 10 cm mellom vannoverflaten i akvariet, og filterets topplokk. Det står i bruksanvisningen, så sjekk det der så du er sikker på at jeg husker rett.
I så fall er det ingen fare. Det er nok høydeforskjell, i dette karet i hvert fall. Men jeg vil tro at den endrede høydeforskjellen (i forhold til tidligere) likevel spiller noe inn. Og det er verdt å ta med i betraktningen videre. Forøvrig vil det trolig endre seg i løpet av kort tid. Jeg har fått tilslag på en brukt 128-liter, og coryene skal få flytte til den når jeg får den i hus (jeg må bare pirke meg til Bergen først). I 85-literne, derimot, vil det nok bli problematisk å sette inn et eksternt filter, som jeg allerede trodde (det er en grunn til at de går med interne filtre, disse karene, selv om jeg gjerne skulle ha endret på akkurat det). Ikke har jeg noe sted å sette dem ved den reolen heller. Det er ulempen med å ikke ha akvarierom, men bruke hele huset: det er ikke alle steder det er plass til å sette utstyr. Og dette er noe av grunnen til at jeg nå også går igjennom alle Fluval-filtrene og modifiserer dem ett og ett. Hvis jeg bare fikk den siste bestillingen til Webzoo i hus. I den er det bl.a. en filtermatte som er 10 cm tykk. Den 5 cm tykke filtermatta jeg hadde, er ikke tykk nok til å bruke når jeg skal modifisere Fluval-filtre. Dessverre bestilte jeg noe som Webzoo ikke hadde på lager, så jeg har ikke sett snurten av bestillingen min ennå. Det er første gang jeg opplever å ikke få varene fra Webzoo i løpet av noen dager.

Den lille egenoppdrettede lille ancistrusen som svømmer rundt i pestkaret, vokser stadig. Den har nå nådd 4 cm lengde, og er en søt liten kropp. Man får gjerne et eget forhold til egenoppdrettede fisk. Jeg vet jeg burde kvitte meg med den, men har ikke helt hjerte til det. Så den kommer nok til å forbli der likevel. Jeg er glad i den lille kroppen.
Personlig tror jeg det er svært få medlemmer her på AF som betviler din omsorg for fiskene dine, så du kan nok ta det helt med ro ang den saken

Jeg lurer på èn ting: i og med at du driver å "omorganiserer" filtrene dine, og du har begrenset plass med tanke på utvendig filter. Hvorfor går du ikke over til innvendig blåmatte drevet med powerhead? Det er jo suveren filtrering og du tilpasser filterets størrelse selv. (Jeg vet at du kjenner til denne metoden, men lurer litt på hvorfor du ikke vil bruke den?
Hei Inger Anne.
Leser som alltid tråden din med stor glede Særlig alt om coryer, har en gjeng med triller jeg håper stort på etterhvert.

Jeg har en 720L med to fluval Fx5 og to boyu mellomstore powerheader, og det er overraskene hvor fort disse store filtrene faktisk går tett. Vi rengjør et filter hver sjette uke ca, og powerheadene hver uke. Med mange store maller, to oscar og to panaquer som spiser treverk, blir det skikkelig gørrete.
Har og et par kar med coryer også der går det fort tett, måtte rengjøre pumpa i yngelkaret to ganger denne uka. Det var helt seigt inni der rotoren sitter. Blir mye gørr når man har et par hundre aeneus og 90 heros yngel i samme 85L, og forer med tabletter og artemia.. Skal bli godt å få bedre plass etter auksjonen i posgrunn.

Ikke tenk så mye på de negative kommentarene, men kos deg med fiska dine istedet. Jeg har i hvertfall lært mye av å lese her blant annet å søle vann, det er jeg også blitt ganske så flink til..

Høstlig hilsen fra oss akvaholikere i grimstad

Tusen takk tender. Jeg trengte å få høre det! Det er merkelig hvordan en persons kritikk kan få så stor betydning i forhold til andre menneskers ros. Og man begynner å bli redd for at det skal påvirke andres oppfatning av en.

Det er to grunner til at jeg ikke bruker denne typen filtrering:
1. Jeg har ingen erfaring med det (annet enn i et yngelkar der jeg har satt opp en vegg av blåfilter foran filteret, delvis fordi jeg ville ha større filtervolum, og delvis for å beskytte yngelen fra å havne i filteret). Og, jada, jeg vet jeg ikke får erfaring med det dersom jeg ikke forsøker.
2. Plasshensyn. I en 85-liter er det temmelig liten plass i utgangspunktet, og da gjelder det å bruke noe som tar minst mulig plass i forhold til behovet for filtrering.

Et alternativ er selvsagt å bruke hang-on-filter. Da får jeg utnyttet plassen enda bedre. Det blir nok et alternativ som må vurderes når det kommer flere akvarier i huset. Det blir stort sett kuler som får flytte inn i de større akvariene, rett og slett fordi flere av dem har behov for større plass. Og da blir det flere av akvariene i gangen som blir cory-kar, noe som igjen fører til at jeg får enda flere cory-innerfilter-problemer. *Sukk* Corydoras og innvendig filter passer dårlig sammen, så jeg finne en annen løsning. Det holder lenge med de to akvariene i gangen (samt det lille jeg har på soverommet - men der er det en annen utforming av filteret, og et langt mindre problem). Det ene akvariet som har vært utsatt for "uhell" flere ganger, som Ken kalte det, har nå fått eksternt filter, så problemene burde være løst der.

Mona, hva slags filtermedium blir Eheim liberty-filtrene levert med? Hvor mye plass bak akvariet trenger de? Og hvor lett går det tett i forhold til innvendige filtre?
Tusen takk, tangloppa. Det gleder meg alltid når jeg får vite at noen leser her i tråden min. Ja, det å søle vann er det eneste jeg skulle ønske jeg ikke lærte bort til andre. Men det er vel vanskelig å unngå når man er akvaholiker.

At coryer greier å søle til en FX5, det er imponerende! Det hadde jeg for å være ærlig ikke trodd. De greiene der er DIGRE! Men det understreker bare det jeg har trodd en stund: at det er fôret som er problemet. Mallemat lager søl!

Men nå er det på tide med litt akvariestell her. Det bruker å være fast jobb før jeg hopper til sengs. Ikke rart jeg er et nattmenneske...
Hvis du velger en "buet" løsning som går mellom kort og langvegg tar det jo ikke særlig mere plass enn 1 innvendig filter? I tillegg kan du fylle "tomrommet" med biologisk filtermateriale. Min påstand er at det overgår etthvert Fluval eller Eheim innvendig filter (uten å dra opp diskusjonen om hvilket merke som er best..he-he). Uansett; synes det er interresant å lese tråden din, og har lært mye av den.... spesiellt hvordan man skal unngå å søle vann
tender
spesiellt hvordan man skal [I]unngå[/I] å søle vann :)

Ja, hvis bare jeg kunne lære av det også, så...

Nitritten er nå nede i 0,1 (takk og pris), mens ammoniakken står standby på 0,4. Jeg skjønner ikke helt dette resultatet. Jeg hadde ventet at begge deler ville synke, men nå har altså ammoniakken stått standby halve dagen (etter å ha sunket litt i begynnelsen). I følge boka som kom med dråpetesten, er dette en ufarlig mengde ved denne PH-en, men jeg er av den bestemte mening at ammoniakk/ammonium skal ligge på 0, og ikke noe annet. Det blir i hvert fall ingen fôring av disse fiskene før jeg legger meg. De må pent vente til i morgen, så jeg kan følge med på utviklingen i vannet, samt at jeg da har rede vann til vannbytte igjen (fyller i stampen i dette øyeblikk). Det positive er at vannet i karet har fått tilbake sin naturlige farge (det er ekkelt å finne akvarievann som ser forurenset ut), samt at fiskene har sluttet å snappe luft (i hvert fall utover normal cory-oppførsel). Det virker som om situasjonen er under kontroll, men jeg skal ikke friskmelde filteret helt før jeg ser hva som skjer når jeg begynner å fôre i morgen. Det har uansett gått utrolig bra dette, langt bedre enn hva omstendighetene skulle tilsi.
Inger Anne
Mona, hva slags filtermedium blir Eheim liberty-filtrene levert med? Hvor mye plass bak akvariet trenger de? Og hvor lett går det tett i forhold til innvendige filtre?


Jeg dropper det originale filtermediet som følger med Liberty-filterne, og skjærer ut to store kuber i blåsvamp istedet. De fyller de to filterkammerne helt. Jeg klemmer ned en liten firkant filtervatt foran hvert av dem også, det holder svampene renere og vannet blir klarere.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si med hensyn til "hvor lett de går tett". De problemene du har med stadig tette filtere kjenner jeg meg ikke helt igjen i, selv om jeg har mange Corydoras, jeg også. Jeg vet ikke hvorfor.
Men jeg bytter vel filtervatten i libery-filterne annenhver uke eller noe sånt. Har enda ikke opplevd at et av dem har gått helt tett, eller så tett at det har nærmest har stanset. Jeg skifter filtervatten når jeg ser at vannstrømmen som faller ut av filteret som en minifoss begynner å bli spinklere. Selve svampene går det ukesvis mellom hver gang jeg tar ut og renser. De akvariene jeg har mye eller store trerøtter i, skaper mere brun gørr i filterne. Jeg har et kar uten røtter, og der tusler og går Liberty-filteret i ukesvis uten at jeg trenger å røre det.

Hvor mye plass bak akvariet de trenger vet jeg ikke akkurat her og nå. Men jeg kan måle i morgen når lysene kommer på igjen, så legger jeg ut melding om det her OK?
Jeg antar at noe av grunnen til at filtrene dine ikke går tett så fort, er at du bruker mindre malletabletter enn jeg gjør. Du nevnte noe sånt da jeg var hos deg sist. Det er de hersens malletablettene som lager mye av gørret, det er jeg temmelig sikker på. Jeg ser alltid massevis av partikler i vannet etter fôring med disse.

Mål filtrene dine når du får tid, Mona. Jeg har ingen planer om å bestille dem i natt. Derimot skal jeg tilbrine resten av natta i senga mi. ;-D
Vil bare si at det virker for meg som du er utrolig flink med fiskene, det går jo nesten ikke en dag uten at det står at du har tatt vannbytte, og jeg skulle gjerne sett andre være så flinke til det.
Har du prøvd: Droppys fra aquatic nature? De synes jeg iallefal støver mindre enn feks tetra tabimin, den virker oxo mye mer fast i konsistensen og er sikkert flott til L mallene dine
Ellers burde du kanskje tenkt på å ha noen viftereker eller små stimfisk som vil ta svevestøvet.
Det er fast lesing det her, dessuten skjer det bestandig noe hos deg, om det er filtre som går tett eller fisker som furter, nye fisker, nye akvarier osv, noe som gjør det utrolig interresant å lese.
Hei Inger Anne
Jeg har bare innvendige filtre i mine kar. I det ene har jeg et standard Juwelfilter samt en Fluval 4, mens i det andre er det en powerhead med blåsvamp. (Maller i det første og coryer i det andre).
Tidligere kunne det gå mange uker mellom filterrens, men etter at jeg har skaffet meg flyteplanter (Pistia og andemat) i begge karene, så synes jeg at gjennomstrømmingen blir merkbart dårligere på ganske kort tid. I tillegg har jeg også begynt å fore med mere grønt (agurk/squash osv.) Jeg innbiller meg i allefall at dette kan/må være forklaringen hos meg. (Mallepiller har jeg alltid brukt).

Må ellers bare legge til at jeg aldri har hatt inntrykk av annet enn at du steller veldig godt med fiskene dine. Leser tråden din med stor iver
Hei Inger Anne

Du bruker det Aqua IN&OUT fra JBL til vannbytter, gjør du ikke?
Jeg hadde det settet før, og så vidt jeg husker er det plast alt sammen og det ble rimelig fort slitt i gjengene o.l.
Jeg fant denne i Aquaristikshop.de, tenkte jeg skulle tipse deg om den i tilfelle din blir utslitt og du trenger ny

Denne er svart, men det er samme opplegget som den blå i IN&OUT settet.

[External Image]
Jeg har testet den, Mona, og den varte i en hel uke før den gikk ad skogen. Fordelen med den der, er at plastikken er hardere enn på den blå (den jeg har er for øvrig også JBL), og derfor ikke blir så lett slitt i skrujengene. Ulempen er at løsningen i forhold til hvordan man skrur av og på sug/fylling er en bryter, i stedet for den greia man trekker/dytter inn/ut. At det er en bryter (som på toppen av det hele er av plastikk), gjør at hele greia kan låse seg, og det var det som skjedde med min. Bryteren ble tregere og tregere, inntil det ikke lenger var mulig å skru på den. Og det tok altså bare én uke! Så jeg vil definitivt ikke anbefale den tingen der.
Det er merkelig å se hvordan høsten får aktivitetsnivået til å øke hos coryene. Jeg antar at det bl.a. har med temperaturen i vannet å gjøre. Det økte aktivitetsnivået vises f.eks. ved fôringstid. I det øyeblikket at mygglarvene treffer overflaten, begynner coryene å suse rundt for å finne godisen. Og det er ikke bare sånn småtøfling som coryer ofte gjør, men skikkelig during rundt i full fart i akvariet. I corysuppa var det et liv uten like nå. Da mygglarvene endelig sank, stablet coryene seg opp oppå hverandre for å komme til (svært likt hvordan C-140-yngelen din er ved fôringstid, Mona). De var helt ville! Det er forresten noen digre dundrer i det akvariet, særlig C-121- og schultzeihunnene. De er sprengfulle av egg, og burde jammen kvitte seg med litt last snart, ellers sprekker de! Jeg mistenker at et vannbytte er alt som skal til akkurat nå. Jeg tror forresten jeg har glemt å fortelle navnet jeg har gitt til den enslige egenoppdrettede black-en. En slik må selvsagt hete Black & Decker.

Det ble også stor jubel i C-140-karet, da de endelig fikk mat i dag (de fikk ikke i går kveld, pga. den usikre situasjonen med vannet). Jeg testet nettopp vannet, og ammoniakken har nå sunket til 0,2. Endelig framgang også på det feltet også. Jeg er spent hva som skjer nå etter fôring.
3 timer etter fôring, og nitritten er på 0 (hipp, hurra!), og ammoniakken fortsatt på 0,2. Dette går riktig vei. Jeg skal være forsiktig med fôringen de nærmeste dagene, og stort sett holde meg til mygglarver i dette karet (så slipper jeg all "løsmassen").

Jeg takker for støtten fra dere alle. Det teller mye! Galemor: hvis jeg ikke gjorde noen vannbytter om dagen, ville det fort bli svært mange timers arbeid når jeg da først satte igang. Så jeg forsøker å få tatt 5-7 kar om dagen, som et gjennomsnitt.
Inger Anne
Det er merkelig å se hvordan høsten får aktivitetsnivået til å øke hos coryene.


Akkurat det samme her! Enkelte er helt hyper om dagen Jeg har jo ikke varmekolbe i de fleste karene mine, og når vinduet står på luftegløtt døgnet rundt blir det ganske kjølig i rommet om natten. Dette ser man meget godt på de fleste Coryene nå

Corydoras eques er for eksempel helt på tuppa om dagen, opp og ned, frem og tilbake langs glasset i turbo-tempo!
Inger Anne
Mona, hva slags filtermedium blir Eheim liberty-filtrene levert med? Hvor mye plass bak akvariet trenger de?


Nå har jeg målt på to modeller. 2041 og 2042 er de to du har å velge mellom, men jeg ville satset på 2042 var jeg deg. Det er jo som kjent bedre å overdimensjonere litt på filteret
Eheim Liberty 2042 stikker ut ca 7½ cm fra bakglasset på akvariet. Det er totalt rundt 12 cm, men de siste centimeterne henger altså på innsiden av akvariet.
Liberty 2041 stikker 6½ cm ut fra bakglasset.

Har du 8-10 cm å gå på mellom reol og vegg, så burde det altså være nok. Mine har iblant bare 1 cm klaring mellom vegg og filter, man man trenger egentlig ikke mer enn et par mm

Når det gjelder filtermaterialet, kommer det tre ulike TYNNE svamper som er montert inn i en slags plastholder med et håndtak. Sikkert for sånne som er redd for å bli våt på henda, eller som er litt jålete og ikke orker filtergørr
En svart (karbon), en grønn og en blå. Den blå kjenner vi jo, den svarte også, og den grønne skal visstnok hjelpe mot nitrat (det gjør nok et vannbytte bedre). De er skikkelig pinglete, så en real blåsvampkloss er bedre. Du kan se eksempler her på hvordan det ser ut. KLikk på "spare part" listen.
Tusen takk, Mona. Blåsvamp har jeg bra med, og når jeg får ei 10 cm tykk matte i huset i tillegg (har bestilt), så har jeg litt å gå på. Men dessverre står reolen min for tett inn mot veggen. Og det er ikke bare-bare å flytte på en reol som er 3 X 3 akvarier (85-litere), som alle er i bruk.

Grunnen til at jeg tenker på disse filtrene, er at de kanskje kan være med på å løse noe av problemet med filtre som går fort tett i de karene jeg ikke kan ha utvendig filter i. Etterhvert som flere kuler kommer til å flytte til større akvarier, vil 85-literne bli mer brukt til coryer, og da har jeg det gående med det håpløse innerfilterproblemet igjen. Vel, det er ikke noe som kommer til å skje i morgen, så jeg har god tid til å tenke igjennom problemet.
Jeg må bare si det igjen: L-128 er en utrolig vakker fisk. Jeg nyter å sitte her og titte på dem. Blåskjæret de har, særlig i finnene, er ubeskrivelig, og det er bare umulig å få det helt fram på bilder. Jeg er forelsket...i en malle!

Discusene mine viser lekstegn igjen! Det begynner å bli en stund siden sist.
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap