Mine akvarier og sånt (side 67)

Hun som ville ha undulaten sluttet plutselig å svare på meldinger, og jeg ventet flere dager. Siden det hadde vært litt styr å få til å levere henne, og mye frem og tilbake, tenkte jeg at hun hadde ombestemt seg. Siden ingen andre hadde meldt seg, tenkte jeg at da bare beholder jeg henne selv. Jeg synes nemlig synd på henne, siden det er veldig tydelig at hun ikke har hatt det noe særlig bra tidligere i livet.

Hun kom fra en utendørs voiler som var full av hekkekasser, og de som driver seriøs oppdrett på undulater lar dem aldri hekke fritt på den måten, pga det fører til mye aggressjon, unger som faller ut og dør, og hunnene legger flere egg enn de burde, noe som fører til helseproblemer for dem.

Da hun og maken hennes kom hit til meg, ville de ikke røre leker, og spiste kun frø. Det betyr at de aldri har hatt leker, og aldri har blitt tilbudt noe sunt å spise.

Selv nå viser hun svært liten interesse for god mat og leker. Så derfor synes jeg synd på henne. Undulater skal være nysgjerrige og lekne, og siden hun ikke er det kan hun ikke ha hatt det noe særlig bra.

Derfor ville jeg helst ikke kvitte meg med henne. Jeg ville gjøre et forsøk på å få henne mer tam enn det hun var, men hadde ikke noe håp om at hun skulle bli kjælen eller leken eller noe slikt. Ville bare ikke at hun skulle være redd meg. Men det viste seg å være håpløst, for etter hun ble alene mistet hun helt gnisten og ville ikke engang røre hirsekolben jeg puttet i buret til henne, og dette er jo absolutt godis for undulater.

Og når hun ikke er interessert i godbiter blir det litt håpløst å prøve å temme henne. Så i går kveld stakk vi ut og kjøpte en ung hannundulat som selskap til henne Vi fant en utrolig søt og sjenert en, han er stort sett hvit, men med litt gult og blått, og noen svarte prikker. Skal prøve å få tatt bilde i nær fremtid, han er litt for sky for øyeblikket. Jeg vil prøve å legge litt mer krefter i å temme denne, siden han er ung og dermed mer mottagelig for slikt...

Og tror du ikke hun som ville ha undulaten sendte melding i dag da, med beskjed om at hun bare har vært opptatt og vil gjerne ha undulaten fremdeles. Så typisk! Men nå er det for sent, og jeg sa til henne at siden vi ikke trodde hun var interessert lenger har vi nå funnet en annen løsning.

Men jeg vil ikke ha dem i bur inne for alltid, når jeg finner arbeid skal jeg få tak i en utendørs voiler til dem.

Sånn ellers ser det ut som jeg har en liten plantenedsmelting i smaragdinakaret, noe som er snodig for dette karet har alltid hatt bra plantevekst. Lurer på hva som skjer der....
Hei Marianne, jeg er verdens stolteste eier av en knall rød kampfisk som heter Lois. Jeg må bare spørre hva mater du dine med. Hva er best for dem å få ? Min er hyperaktiv og jeg ser han spiser flakfor, malletabletter ja stort sett det jeg har oppi. Kan man ha en hanne og en hoe i et 60 liters kar eller blir det for lite?
Her er tre bilder av min skjønne Hvilken tail er dette?
Næmmen så pen Skikkelig fin farge Han er en veiltail, den vanligste varianten

Hvis 60 literen er tett beplantet går det nok fint, men må holde øye med dem og sjekke dem hver dag og være klar til å skille dem. Noen går veldig bra sammen mens andre ikke tåler synet av hverandre :/

Jeg gir mine mest frossentfor, artemia, bloodworms og noe som heter 'community feast' som er små kuber av kjøtt iblandet litt annet godis.

Han ser ut til å stortrives på bildene, han nyter nok den store plassen og har masse å undersøke

Mvjnz
Næmmen så pen:) Skikkelig fin farge:) Han er en veiltail, den vanligste varianten:) Hvis 60 literen er tett beplantet går det nok fint, men må holde øye med dem og sjekke dem hver dag og være klar til å skille dem. Noen går veldig bra sammen mens andre ikke tåler synet av hverandre :/ Jeg gir mine mest frossentfor, artemia, bloodworms og noe som heter 'community feast' som er små kuber av kjøtt iblandet litt annet godis. Han ser ut til å stortrives på bildene, han nyter nok den store plassen og har masse å undersøke:)

Ja det ante meg at det var en vail tail. Ja han er som en proppel. Det er suller og pagoduler sammen med han så jeg tror han har utforsket hver eneste en oppi der. Ser det på han at han spekulerer og er nysgjerrig. Jeg må bare ha flere........
Stilig nærbilde

De er ganske avhengighetsdannende ja
Ja jeg har sittet mer innpå bettaforumer og sett på forskjellige sorter enn jeg har sett på sneglene mine siste døgn og det er ikke bra....Men jeg har lyst på en crowntail med dame som kan gå i 60 litern min. Der er det masse planter og lite strøm men skal vurdere det mer før jeg gjør noe jeg ikke bør gjøre. Må passe på så de får de rette vannverdier i forhold til det jeg har også så det er litt å tenke på. Det er ikke bare å løp og kjøp....Lois er bare så herlig å se på for finnene står i alle retninger på han. Mye som er spennende . til og med maten jeg slipper oppi må han nøye vurdere før han smaker på den....)
De er ikke spesielt pirkete mht vannverdier tror jeg. De er veldig hardføre. Jeg har hatt mine fra pH under 6 til 7.8, og de har ikke vist noe tegn på at det plager dem..

Jeg har nå bestemt meg for å forandre etternavn. Typen har nemlig bekreftet mistanken jeg hadde om at det sannsynligvis blir vanskelig å finne arbeid når jeg har et utenlandsk etternavn som de aller fleste ikke klarer å verken skrive eller uttale.

Så jeg tar typens navn. Mitt nåværende navn er Marianne Helset Hovde (føler meg ganske trygg på at ingen klarer å spore meg opp siden jeg bokstavelig talt bor en jordklode fra Norge). Og det nye navnet mitt blir Marianne Hovde Chappell. Hovde blir mellomnavn bare slik at jeg skal føle meg litt bedre. Jeg liker nemlig navnet mitt og ville aldri forandret det bare fordi jeg giftet meg eller noe slikt, men hvis det alltid skal være et problem å finne arbeid tror jeg det er verdt det.

Og noe jeg syntes var interessant var at jeg kan søke til staten Queensland for å få det forandret. Jeg trodde jeg ville måtte gå via folkeregisteret i Norge eller noe, siden jeg er norsk statsborger og har norsk pass osv.

Men hvis jeg kun forandrer navnet her, da vil vel det offisielle navnet mitt i Norge ikke forandre seg, og hvordan blir det da med passet mitt? For navnet på det australske visumet mitt vil bli forandret, og visumet er knyttet opp til passet...

Må undersøke det tror jeg, men navneforandringen er hvertfall bestemt
Det må da være mulig å finne en jobb med Hovde som etternavn? Det minner jo ikke akkurat om Ukulelelalalu.
Personlig hadde eg i hvert fall prøvd litt til, miss Chappell
Nei, det er nok ikke det verste navnet jeg kunne hatt, men det er jo fulstendig fremmed for alle likevel. Det er nesten ingen som klarer å stave det riktig på første forsøk, til tross for at jeg faktisk staver det for dem. De skriver gjerne Houde eller Hovete eller noe slikt. Og det er kun en persom som så langt har klart å uttale det riktig, alle andre sier som regel 'hovdi' eller 'hoovde' eller noe jeg ikke engang gjenkjenner som navnet mitt.

Jeg har søkt på averterte jobber med jevne mellomrom siden jeg flyttet hit for over to år siden, og har ikke fått ett eneste jobbintervju. Så et eller annet er det som gjør at jeg virker totalt uinteressant...

Men søknaden blir ikke sendt før om en måneds tid likevel, for jeg må inn i byen og skaffe et visumklistremerke til passet mitt før søknaden kan sendes, og vi har en avtale i byen midt i August, bare noen kvartaler fra immigrasjonskontoret, så da stikker vi like gjerne innom da, istedenfor å kjøre helt til byen og betale en formue for en parkeringsplass det kommer til å ta evigheter å finne, bare for et klistremerke...

Så jeg har en måned til å finne meg en jobb
Marianne nå har det skjedd , jeg har gått fullstendig av skaftet. Igår kjøpte jeg en nydelig gul kampfisk, 2 hunner, den ene lys blå og den andre rød med blått i finnene. Så kunne jeg ikke motstå en plakat hanne som også er rød på finnene med blålilla striper i finnene, kroppen er lys med mørke striper. Jeg syns den ser ut som en hoe men skal legge ut bilder så du får se han. Det var en liten hanne sa han på butikken. Alle er bare helt nydelige.....hva skjer med meg da ...syns jeg kjenner igjen det samme suget da jeg begynte med snegler. Den gule har helt gjennomsiktige slør med litt blått og rosa i ....bare helt skjønn.....huff og huff.....bilder kommer senere i dag....)
Hehehe du er bitt av basillen

Bare være obs på at det er ikke alle hunner som burde bo sammen, og man burde som regel ha minst 6 stykker sammen, for å spre aggresjonen. Men kommer seff an på fiskene da, og søstre pleier å være greie med hverandre

Nå har du en unnskyldning for å kjøpe 4 hunner til

Heldigvis kan kampfisker og snegler bo sammen da, så du kan ha begge deler
Å kan jeg ha enda flere hunner sammen? Hannen går oppi samme karet han også og det går veldig fint. De to hunnene Lilja og Tulle er veldig rolige og snille med hverandre. Blir det plass til det i en 60 liter da? Lois takler de to damene veldig fint og ingen heftig jaging enda....Jeg har en 60 liter til som jeg skal ha Raptus oppi den plakat hannen jeg kjøpte men må først bli kvitt palettene oppi der. Da kan jo han også få like mange hunner??? yes yes...)
Er faktisk ikke sikker på hva som går i en 60 liter... Du må nesten bare prøve deg litt frem tror jeg..

Jeg har en hann i 90 literen sammen med 7 hunner, og det går helt fint. Null aggresjon i det hele tatt, utenom det første døgnet da han tok en jafs av en halefinne, men de har roet seg siden det..
Da skal jeg ihvertfall prøve med 4 hunner og en hanne i 60 litern. Så da blir det en tur på dyrebutikken igjen på mandagen. Finnes hunnene i crowntail og vailtail osv de også eller er fasongen på hunnene det samme...?
Tulle har en hvit liten tapp hengende ut fra rompa...betyr det at hun er eggleggingsklar eller .....er det innvollsorm?
Fullt mulig det er egglederen som stikker litt ut. Er den på størrelse med et saltkorn? Hunner finnes også i de ulike finnevariantene.
Er nok bare eggetappen ja, men det betyr ikke nødvendigvis at de er parringsklare. Nesten alle hunnene mine har den uten at de er fulle av egg..
Smaragdinakaret er et lite mysterium for tiden. Det er bare 2-3 dager siden jeg nevnte at plantene så litt pjuske ut. Nå er alle borte, totalt nedsmeltet og oppløst, unntatt en bunt wisteria som til gjengjeld ser ut til å vokse opp av vannet med en annen type blader enn den delen som er under vann.

For et par dager siden da jeg foret gikk det et par minutter fra jeg puttet oppi maten til hannen dukket opp, noe som er ekstremt uvanlig. I går foret jeg ikke, og da jeg foret i dag dukket ikke hannen opp i det hele tatt. Siden det kun er begrenset mengde planter igjen oppi der burde han vært lett å finne, men jeg fant han ikke noe sted og fryktet det verste.

Den eldste hunnen var i tillegg mye mer modig enn vanlig. Vanligvis fyker hun frem, tar en munnfull, og fyker i skjul igjen. Hun mobbes av både hannen og den yngste hunnen til vanlig, men i dag var hun veldig modig og forble fremme og forsynte seg av maten. Det tydet på at hannen ikke har plaget henne i det siste.

Noen minutter etter at alle hadde spist, dukket hannen opp, men ålte seg langs bunnen og viste ikke noe interesse i verken meg eller området der maten pleier å være. Da tenkte jeg at muligens begynner han å bli gammel. Han var fullvoksen da jeg kjøpte han, og det var 7 mnd siden.

Men så så jeg at den yngste hunnen oppførte seg på samme måte og da slo det meg at kanskje alle de råtnende plantene gjorde noe med vannverdiene? Så jeg fjernet en bøtte vann og testet for ammoniakk og nitritt, og mens testene godgjorde seg fylte jeg opp med vann fra springen. Det er litt fy fy siden det er små yngel oppi der, men hvis det var vannverdiene måtte det jo gjøres uansett. Jeg sjekket testene og begge var helt fine.

Så det er snodige greier, men jeg holder en knapp på at hannen er gammel. Plantene har jeg ingen god teori for...

I morgen skal jeg hente de to spesiallagede karene mine, og det blir bra Håper det er noen hanner blant smaragdinayngelen da, slik at jeg kan fortsette med oppdrett...
Matet i karantenekaret i går kveld, og la merke til at en av de største eplesneglene satt på filteret. Den så mistenkelig ut som den satt fast i sprekken på filteret, noe jeg har opplevd med mange små snegler, men jeg tenkte at 'nei, den er da vel så stor at det er umulig at den kan bli sugd in der??'

Så jeg puttet hånden i karet og dultet borti den, og den prøvde å trekke seg inn i skallet, men joda, den satt fast den. Hersens drittfilter. Jeg har nevnt dette problemet med med Aqua One filtrene før, og har til og med kontaktet produsenten og klaget, men de svarte noe sånt som at det står på pakken at filtrene skal brukes i 'fish tanks' og dermed var det visstnok antydet at man ikke skal bruke dem i sneglekar. Jeg spurte derfor hvor jeg kunne finne filtrene de lager spesielt for sneglekar, men den overså de.

Jeg tenkte jo at alle sneglene mine nå er for store til at filteret kan være et problem, men filteret er altså en dødsfelle for alle eplesnegler, uansett størrelse.

Så sneglen satt fast, men var fremdeles i live, så jeg skrudde av filteret og tok det ut av karet. Sneglen så ut som den prøvde å dra kroppen sin ut igjen, og det var kun en del av ansiktet som satt fast, så jeg tenkte at kanskje det går bra. Men etter noen minutter hadde den fremdeles ikke gjort noe fremskritt, og jeg var redd for at hvis jeg prøvde å ta fra hverandre filteret ville jeg bare gjøre mer skade, så jeg hentet typen og forklarte situasjonen og spurte om han kunne åpne filteret uten å skade den. Det så det ut til at han klarte, og sneglen ploppet tilbake i karet. Den var i live fremdeles, men trakk seg inn i skallet og ville ikke røre seg, og jeg kunne dermed ikke se hvor hardt skadet den var.

Jeg lot den være og håpet på det beste. I dag da jeg stod opp hadde den såvidt flyttet seg noen cm, men den ser nå ut til å ha dødd i løpet av natten. Jeg dultet borti karet og fikk en reaksjon fra resten av sneglene, men den skadede rørte seg ikke. Så jeg stakk håven nedi og dultet borti den, og fremdeles ingen reaksjon.. Men den ser faktisk ikke så innmari hardt skadet ut, det ser ut som det bare er det ene øyet og antennen som har fått juling, så jeg gir den noen timer til før jeg fjerner den...

Og jeg tok bilder av sneglen som satt fast og de skal sendes til produsenten. Hvis man ikke kan ha noen som helst form for snegler i kar der filtrene deres brukes, da burde det jammen stå en advarsel på pakken.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap