Elins lille hjørne (side 67)

Hastverk er lastverk. Forbereder å gå tilbake på jobb imorra.

Først en dusj, fylle balja med vann til mellomlagring mens jeg tørker meg, deretter skylle artemiaklekkeren og fylle på med nytt vann, tilsette salt on natron... og på dette tidspunktet pleier balja og være full.

Det ble den nå også, bare at nå stod jeg i gangen og porsjonerte ut ynglenes frokost i morgen siden jeg sikkert er halvt død.

Sildrelyd? Hva er det? Ååååh. Balja.

Så nå har jeg 5 dyvåte håndklær og er på overtid. Jippi

Men, ynglene får både vannbytte og frokost i morgen, artemiaklekkeren er klar, og de yngste weitzmaniene har fått ren tank og artemia. Det har forresten de andre fått også, men i dag var siste dagen for de eldste. Nå er det definitivt slutt. De får klare seg på den andre maten de får :p
Kjenner til det ja Når jeg lager osmosevann til saltvannskarene så glemmer jeg det hele tiden. Resultat er vann over hele gulvet.Heldigvis er det i vaskekjelleren så det gjør ikke så mye bortsett fra ekstraarbeid. Har fått et tidsur til dette bruk men husker jeg å sette dette på ? Er bare håpløs og ganske så distre
den killihanen din ville jeg sagt er nigeria killi. minte mest, men gulfargen på halen er fortsatt litt svak.
heidisen
[QUOTE=liv_65]Jeg har et kar som er totalt overgrodd av penselalger

Jeg hadde en rot full av penselalger. Tok den opp av akvariet, gned den inn med AquaSafe, og lot den stå noen minutter før jeg satte den tilbake. Algene ble først røde - og forsvant etter noen dager. Kjekt lite tips jeg leste om ettellerannet sted.

Kanskje jeg skal prøve det i det andre karet som ikke er så overgrodd. I det verste har ancistrus hula si i selve rota så jeg får ikke tatt den ut. Han ligger og vifter på et nytt kull.
Oi, hjemme igjen etter første dag på jobb etter ferien. Det var jammen tungt å stå opp i dag! Våknet en time før klokka, antageligvis redd for å forsove meg, så jeg dro ekstra tidlig i dag og kunne komme hjem litt tidligere også (hurra for fleksitid!). Men jeg tror ikke at jeg kommer til å stå opp kl. 5 hver dag..!

Har ikke sjekket atro-eggene enda etter at jeg kom hjem, har bare deiset ned på sofaen. Men, foruroligende nok kunne både jeg og Inger Anne se antydninger til hår på eggene i går. Alle ser befruktet og bra ut sånn sett, men de har altså litt pels. Jeg håper inderlig de klekker likevel, ellers er det så alt for tydelig at jeg skulle ha latt de være i karet med de voksne et par dager til.

Kjøpte meg mer artemia i dag også. Så en annonse her på AF, en som skulle selge en halvfull slik stor boks med artemia som de selger på Tropefisk (men som er utsolgt nå, var hvertfall det sist jeg sjekket). Han var så snill å komme ned på jobben min i dag så jeg kunne få boksen. jeg ante ikke at den var så stor! Men - nå skulle jeg ha artemia veldig lenge :p og godt er det.

Bør nok egentlig fryse den, men vet ikke helt hvordan det går. Vil alle eggene bli en hard klump slik at hele må tines for at jeg skal få ut egg? I såfall burde jeg vel lage små porsjonsposer så jeg kan ta opp en og en liten pose etter behov.
hehe, utrolig nok var det lett å komme seg opp idag. enda jeg har jo snudd døgnet fullstendig på hodet i ferien :p for ikke snakke om at jeg var lys våken igårkveld etter å ha renovert rekekaret fullstendig.. :p
Lett?! Jeg blir misunnelig. Jeg har vært som en zombie i hele dag! Venter bare på å kunne legge meg.

Alt som står mellom meg og senga er å bytte 50 liter vann (2 x 25 i oppvekstkarene til weitzmani og atroene), bytte vann på, og vaske 11 literen til de yngste weitzmani, bytte 10 liter vann på schultzeiene, fóre alle ynglene og alle de voksne, sette i gang ny artemiaklekking og fylle balja med nye 50 liter til bruk i morra. Og kanskje en dusj.

Har fått sjekket atroeggene. SUKK! Ser et med veldig mye hår på, og de andre er litt angrepet også. Men alle ser befruktet ut, så jeg håpe det skal klekke yngel likevel. Jeg får ikke gjort mer enn jeg har gjort allerede. Jeg får bare sjekke mosen hver dag etter egg (dersom de leker igjen vil jeg vite når), og vente i 3 dager før jeg plukker dem. Kim på CW har visst hatt suksess med den metoden (det er ikke bare jeg som sliter med at eggene mugner). Merkelig hvordan noen egg er så ømfintlige, mens andre overlever postgang og gudene vet hva.

blir nok værre imorra tenker jeg, og jeg kjenner det begynner å svi i øya allerede.
men, må følge litt med i 96 litern idag da jeg har skaffet nye fisk, så det blir nok ikke no soving på en stund ennå nei. ser ut til at alle fisk liker å gjemme seg i det karet. til og med stimfisken som skal holde til i vannskorpa :p får bare håpe skyheten forsvinner etterhvert :p
Enig med deg Elin, det var regelrett grusomt å stå opp idag. Jeg kom grinende på jobb i tillegg, var så kaldt at tårene trilla gitt. Blir nok tidlig legging i dag ja.

Noen av cory eggene har klekket hos meg, men gud bedre hvor liten den yngelen er. Får jo kurvciklide yngelen til å se fyldig ut. Ligger 3-4 på bunnen av yngelnettet og surrer. Er usikker på om jeg klarer å få noen til å overleve, men får nå bare gjøre så godt jeg kan. Hvor lenge varer plommesekken deres?
Hurra, Liv! Klekking

Ja, de er uhyggelig små, men litt større har de blitt innen plommesekken forsvinner. De minste ynglene jeg har sett er schultzei yngelen, og de var likevel store nok til å ta både mikroorm, artemia og avskallede artemiaegg når plommesekken var borte

Hvor lang tid det tar kommer an på temperatur (samme som med klekketid). Du kan faktisk se at plommesekken er borte, men jeg vet ikke om det er så enkelt i et fødenett. Det er enklere i en isboks eller lignende. Men hvert fall 2 dager, slik at de ikke trenger mat før den 3. dagen etter klekking. Mesteparten av kullene mine bruker enda en dag, men så er det jo litt på den kjølige siden her. DU kan nok prøve med litt mat den 3. dagen. Klekket de i dag, skulle vel det bli onsdag kveld eller torsdag morgen.

Har forresten lest litt blandet om fødenett, så jeg vet ikke om du burde vurdere å la en isboks flyte i karet (eller stå ved siden av) istedet. Er noe med at nettet blir dekket av bakteriebelegg som kan ta livet av yngelen. Litt av samme problemet som en får i yngeltanker med bar bunn om den ikke skrubbes daglig. Det er også enklere å holde oversikt i en liten plastboks (nå fikk du brått en unnskyldning for å fråtse i is... hehe)

Og ja, svinkaldt i dag! Gradestokken viste -15 grader når jeg satte meg i bilen. Grøss.
Hmm da må jeg revurdere, men tror ikke jeg vil klare å flytte dem. Dette er nett, så blir helt umulig å få dem ut til jeg tro. Hva gjør du når du flytter ørsmå yngel?
Før jeg skjønte at det finnes en panduro hobby butikk her i Hamar brukte jeg en slik JBL sprøyte som brukes ved vanntester (ikke helt patent, men på nyklekte yngel funket det). Etter at jeg fant panduro butikken kjøpte jeg dråpetellere som jeg flytter dem med når de er så små

Dråpetellerne kan kjøpes på nettbutikken til panduro også, men jeg rotet meg aldri så langt før jeg snublet over butikken i Hamar
Hmm da må jeg revurdere, men tror ikke jeg vil klare å flytte dem. Dette er nett, så blir helt umulig å få dem ut til jeg tro. Hva gjør du når du flytter ørsmå yngel?
Hehe, tror trøtte Liv hoppet over litt av posten min

Før jeg fikk dråpetellere brukte jeg bare en sprøyte til å suge opp yngel og sprøyte dem ut (forsiktig!). Jeg brukte en slik sprøyte som er med i JBL testsett, men i sommer brukte jheg en sprøyte (5 ml) som jeg kjøpte på apoteket
ElinH
Bør nok egentlig fryse den, men vet ikke helt hvordan det går. Vil alle eggene bli en hard klump slik at hele må tines for at jeg skal få ut egg? I såfall burde jeg vel lage små porsjonsposer så jeg kan ta opp en og en liten pose etter behov.

Artemiaegg er tørre som knusk, så de klumper seg ikke sammen i frossen tilstand i fryseren. Jeg legger hele sulamitten i fryseren, men det er nok lurt som du sier; å pakke det om i porsjonspakker. F.eks. en ukes forbruk ca pr pakke?
Jeg har bare tatt ut hele storpakningen fra frysern og flyttet den til kjøleskapet når jeg har fått et kull med yngel som skal fôres opp.

PS!
Dette høres sikkert rart ut, men...hehe!
Man kan kjøpe små gjennomsiktige og sterile plastglass med hvitt skrulokk på apoteket. Egentlig tenkt brukt til urinprøver, men nyttige til så mangt! Kanskje fine å fryse småporsjoner av artemiaegg i?
Åh, trøtt som ei strømpe men var nok Af som lurte meg, siden timet ut så jeg sendte på nytt Da må jeg prøve meg på panduro i morgen hvis jeg får tid. Største problemet med de yngelnettene er at de forsvinner under rammen som holder den oppe - da er de helt umulige å få tak i uten å risikere å skvise dem.
Bukker og takker, Mona! Jeg trodde kanskje de var så tørre at de ikke kleber seg sammen, men... litt dumt å finne ut at det var feil når hele digre boksen er en stor, frossen klump

Takk for idé om de prøveglassene, det var ikke dumt! Til og med lokk på de der

Liv:
Du vil nok trenge en masse tålmodighet, fange de mens de stikker nesa ut i "friluft" Men det er jeg sikker på at du klarer. De stryker ikke med umiddelbart, det er bare en risiko for frafall pga bakterier som setter seg på nettet, så det tryggeste er å flytte de til noe som er enklere å holde rent

~~~~
Da er det tatt 25 liter vannbytte hos weitzmani og atroene. Godt med litt god samvittighet også De fikk 20 liter vannbytte på lørdag også. Prøver å holde meg på 40 - 50% vannbytte annenhver dag.
Tusen takk for at jeg fikk titte inn til deg i går. Det var utrolig hyggelig. Og du har INGENTING å skamme deg over, verken når det gjelder akvarier eller hus. Jeg beklager hvis jeg var litt fjern. Jeg var en smule sliten etter kjøreturen. Forresten så går det an å ta en telefon om du får abstinenser på akvarieprat. Nå har du telefonnummeret mitt.

Jeg sliter med å oppdatere meg i tråden din. Hjelp! Jeg har ikke kommet bakover til desember engang! Det er mulig det kommer en og annen sein slenger av kommentar til ting du har skrevet mens jeg var borte.

Atroer er definitivt småspiste, ja. Jeg er ikke 100 % sikker på hva mine gafler i seg i skjul, men atrobarna liker i hvert fall godt malletabletter (TabiMin, NovoTab, rekepellets og WaferMix - de får servert dette som en blanding, så jeg vet ikke hva de faktisk liker av dette). Det kryr godt med atrobarn der tablettene lander. I dag så jeg faktisk 2-3 av de voksne snuse på maten også, og det er sjelden kost.

Sanne, en annen måte å servere tubifexterninger på, er å stikke dem innpå en gaffel som synker. Jeg må forresten teste tubifexterninger på atroene mine, og se om de liker godisen. Siden de leker jevnlig, har de ikke fått tubifex hos meg (det er reservert de jeg forsøker å få igang med lek - det er så hinsides vanskelig å få tak i tubifexen at jeg er temmelig gjerrig på den).

Min erfaring med myggiser fra Akvarieteknik er at fiskene ikke liker dem. Discusene mine nekter plent å røre dem. De liker bare Fina Fisken.
den skal jeg prøve inger anne! får sniklåne en av mine gamle barnegafler da :p så forresten dvergkulefisk på butikken idag. nusselige små vesner som skulte på meg mens den krøllet seg som en U :p

de spiste faktisk tubifexen i løpet av natta, men har vurdert å selge boksen mer enn en gang. har kanskje brukt 5-6 terninger til sammen på 5 måneder... :p
mona o
Var forresten dine voksne i eget artskar da de lekte eller delte de kar med noen?

Det er mulig det har skjedd noe hos deg siden dette (jeg har ikke fått oppdatert meg i tråden din etter ferien), men: Mine var både alene og sammen med noen under lek. De startet leken mens de bodde sammen med trionalisene mine. Leken har fortsatt etter at de flyttet for seg selv. Men så sky disse coryene er, vil jeg ikke anbefale å holde dem sammen med andre. Jeg tror nok at de holder igjen atskillig mer når de er sammen med andre (noe de jo ikke er alene om i coryverdenen), selv om mine begynte å leke mens de ennå hadde samboere.

Jeg må si meg enig med Elin, om å la eggene være, men jeg ville ikke ha plukket dem ut i det hele tatt. Hvor jeg ellers kun finner enkeltyngel i tankene sammen med de voksne, ser det ut til at yngelen hos atroene stortrives sammen med foreldrene. Dagens opptelling ga 19 små atrobarn. Jeg har hatt svært lite hell med yngelen som ikke har levd sammen med foreldrene.
Tilfeldig bekjentskap
© Maren Saxe
Reklame for plussmedlemskap