Leifs verden (side 67)

Da kommer det bilder av de to karene som er klare. Her, først karet med C125. Er de ikke skjønne? Faller du ikke for disse, faller du ikke for noe annet heller......
Så ble det til at jeg puttet de 4 største ynglene av apistoene og alle coryene jeg hadde fra siste kullet. Var bare 11 igjen av dem, men de er flotte. Apistoene får eget kar senere. Coryer vil jeg ha i artskar. Trenger som nevnt tidligere sand!!!
Har vel gjort nok for i dag. Reol inn og to kar stort sett ferdig. Får være fornøyd med det. Det er iallefall hyggelig å se på profilsiden min at 50 nye unike brukere har lest tråden min de siste fire dagene. Så nå har 4422 brukere vært innom tråden min her. Kjempe hyggelig at folk følger med litt her. Men nå får jeg finne senga
Vannet i begge karene jeg ordnet i går i den nye reolen var klart og fint til i dag. Flyttingen av C125 ene til nytt kar og noe kjølingere vann samt røde myggisser i går resulterte i enda flere egg i dag. Er nok bare den ene hua som har lagt fra seg egg for det var ikke flere enn ca 10. Prøvde å få tak i sand på Biltema i Mjøndalen i dag, men for femte gangen på rad tusslet jeg ut derifra skuffet uten sand. Men svigers skulle handle med seg i fra Kr Sand i morgen når jeg skal hente kona i Gjerstad. Greit å hente henne på halv veien. Skal bli godt å få henne og guttungen hjem igjen. Så uten sand får jeg ikke ordnet flere kar i dag desverre
wtf.
Ikke fått epost om nye innlegg i tråden din Leif. Får lese meg litt opp. hehe
Skål.
MUSE konsert nå straks.
Samme problem har jeg.

Får huke av at jeg ikke vil ha mail om at det er kommet inn et nytt innlegg i di trådene jeg følger med på. det er 12-15 stk.

Det kommer jo på plass igjen så snart jeg skriver et nytt innlegg.
Det kan jo hende det hjelper.

Jeg huske hvem tråder det er likevel. jeg gjør det sånn at jeg trykker meg igjennom ale innlegg uansett.

Har og lagt merke til at det er problemer med filteret også. får opp alt selv om jeg har huket av bare noen få.

F.eks. Har ikke merket av i ruta til Off topic i filteret mitt.
Så det skal jo da ikke komme frem, men det gjør det likevel.

Tilleggs melding

Sånn da var det gjort.

så da får jeg se i morra en av di nærmeste dagene.
Ser ut til at alle har problemer. AFs forside har hengt seg opp og selv jeg får ikke melding om innlegg i min egen tråd. Har vært slik siden onsdag.
Ja det virker sånn.

La ikke merke til at det var ferdige bilder i reolen du har fått tak i. Dem var ganske fine dem og.
Og så liker jeg bildene av cory`ene dine og at du har fått til og ta såpass bra bilder av eggene.
jeg får det ikke til så bra. Har jo egentlig bare mobilkamera som er bra nok til og ta bilder av fisken og sånn da. sukk!
Jeg la inn noe flere bilder inne dr det er bilder ab selve akvariet
Det er av noen av fiskene som er i 270 liter`en min i sted.

Håper du forstår hvor jeg mener.
B. Andresen
Ja det virker sånn. La ikke merke til at det var ferdige bilder i reolen du har fått tak i. Dem var ganske fine dem og. Og så liker jeg bildene av cory`ene dine og at du har fått til og ta såpass bra bilder av eggene. jeg får det ikke til så bra. Har jo egentlig bare mobilkamera som er bra nok til og ta bilder av fisken og sånn da. sukk! Jeg la inn noe flere bilder inne dr det er bilder ab selve akvariet Det er av noen av fiskene som er i 270 liter`en min i sted. Håper du forstår hvor jeg mener. :-)



Ja de Coryene er fine. Eget oppdrett. Bildene jeg tok i begynnelsen i karene med det siste kamera jeg kjøpte, ble svært dårlige. Men har lært meg litt tolmodighet..... så det går noe bedre nå. Blir mye bilder av C125 ene ettersom de er den eneste leiksgruppen jeg har akkurat nå. Er også veldig stolt av disse sjeldne flotte Aspidorasene, og jeg holder veldig av dem. Er sååå glad for at jeg ikke solgte dem før jeg flyttet hit, det ville jeg angret stort. Nå blir det å jakte på noen leiksgrupper med andre typer samt et leikspar/leikstrio med ancistrus. Markedet er labert på denne tiden av året og prisene er til å prutes på,,,)
Jeg vet hvor du mener med bildene, på siden hvor du har din profil med kar etc. Jeg kommer ikke til å reg reolkarene før jeg har fylt alle sammen tror jeg. Heller ikke de andre jeg skal ha yngel i.
Jeg må le... Svigers er på vei oppover med kona og minste guttungen min og vi skal møtes i Gjerstad. Spurte svigerfar om han kunne stikke innom Biltema i Kr sand når han kjørte gjennom der. Han ringte nettopp derifra og spurte om 0,2-1 mm var rette sanden og at det sto akvariemerket. Ja sa jeg det er rette sanden. Hvor mange slike poser/sekker skal du ha spurte han. Trenger nok iallefall 4 sa jeg om du får med deg det. Oy sa han, jeg har bare en liten handlekurv. Hehe. Han måtte nok hente ei handlevogn ja. Jaja svigers var ikke heeeeelt i 100 når jeg sa jeg skulle bruke det ene soverommet til akvarierom. Spesielt svigermor mente at kjelleren var et mer egnet sted å ha det, og mente det ville bli en del fukt med så mange akvarier. Har også tenkt på kjelleren som akvarierom, men det må gjøres en hel del der først evnt. Det har jeg ikke råd til i år. Mulig jeg setter inn ekstra en elektrisk vifte på akvarierommet. Kan vel også bruke en luft avfukter om jeg skulle se at det blir for ille. Får vel "sæla" på å komme meg nedover å møte dem og få kona hjem. Skal bli godt å få de hjem og litt russlasjon i huset igjen. Savner ropene etter pappa, pappa og atter pappa. Han blir to år neste lørdag og da blir det kake og styr her.
Og jeg ler litt når jeg leser om en svigermor som har meninger om mangt.

Må si jeg begynner å forelske meg litt i C125 etter denne reklamekampanjen. Kunne de gått sammen med noen reker i en 54 l. tro?
esileo
Må si jeg begynner å forelske meg litt i C125 etter denne reklamekampanjen. Kunne de gått sammen med noen reker i en 54 l. tro?


Jeg er ikke Loffa, men svarer det samme som han ville sagt: ja, Corydoras og Aspidoras er superfine tank-samboere til reker Jeg har nesten bare Corydoras i mine 16 akvarier, og flere forskjellige dvergreke-sorter i sammen med dem. Har hatt reker i flere år sammen med Coryer og det fungerer kjempefint, ettersom Coryene ikke jakter og er utpreget fredelige.
Inaktiv bruker
solosuper løfter forsiktig på skuldrene, og ser litt tomt utover rommet.
esileo
Og jeg ler litt når jeg leser om en svigermor som har meninger om mangt. ;) Må si jeg begynner å forelske meg litt i C125 etter denne reklamekampanjen. Kunne de gått sammen med noen reker i en 54 l. tro?



Det er riktig som Mona sier. Både Corydoras og Aspidoraser er fredelige beboere og går med det meste også reker. Hadde mine yngler av C125 sammen med metae og reker i en 43L. En herlig blanding med skjønnheter. Har blitt lagt en del egg seneste tiden så håper at disse vokser opp og at jeg ikke gjør samme brøleren igjen (tidligere innlegg). Ja svigermor har meninger om det meste og ikke alt går i hennes svigersønns retning og fordel, for å si det sånn, hehe. Ja noen vil kanskje kalle alle mine utbrudd om C125 for kampanje, men de er jo bare så steike skjønne, artige, fredelige, aktive og ikke minst mine favoritter. Liker du Corydoras, liker du også Aspidoras C125. Det er som bror og søster i utseende, dog blir ikke C125 ene så store. De blir nærmest som dverg cory med sine max 4 cm ca.
Fikk bare med seg 2 poser sand han svigerfar i dag, så jeg fordelte det i tre kar i reolen. Mao mangler jeg da sand i det siste karet. Trenger også sand til 160L, 43L og til 100L samt det 6 kantede karet på 50-60L. Men det blir nok å hente natursand fra Laagen i Kongsberg når jeg skal oppover, muligens i morgen. Er en del vaske/skylle arbeid med denne sanden.... men gratis, hehe.
Kom også 12 nye Corydoras Aeneus i hus i kveld. Så med de 11 jeg hadde så er det 23 Aeneuser i det ene karet. Forhåpentligvis blir dette en flott leiksgruppe etterhvert. Stort sett var de jeg kjøpte i dag voksne, deriblandt 4 feite flotte huer. De har allerede funnet seg til rette og fått røde myggisser... deres favoritt i matveien. Guttungen kom inn på stua til meg i sta med en forboks med tabletter (tidligere var det det iallefall) hm... pappa tom.. tom sa han. Ja den er vel det tenkte jeg og fikk være med inn på akvarommet. Ikke rart den boksen med forpiller var tom..... Oppi det 6 kantede karet lå det jo å fløyt.... Er bare 2 reker oppi der, men det er jo dyr det også stakkars. Ja som det hørest ut til er husefreden over for denne gang.
EDIT. Nå er nøkler tatt i bruk på akvarierommet. En lærer etter en brøler...
Solosuper
solosuper løfter forsiktig på skuldrene, og ser litt tomt utover rommet.



Godt du fortsatt er med Solosuper... hehe. Men her var jeg ikke helt med. Du virker litt... oppgitt? Hva var det du mente...................................................
Ja det og ta i bruk nøkkel på akvarierommet er sikkert lurt. Unger er jo i grunnen ganske så søte da, så en kan jo ikke bli sint på dem for noe sånt.

Nå tror jeg at dette med mailvarsling er i orden igjen, iallefall her hos meg for selv filter på hva jeg vil følge med på er på plass igjen. Hurra.

Ble forresten sur på scalarene mine i sted. For når jeg skulle sjekke akvariene for kvelden fant tre stykker med buken i været. ARG!
Scalarene ser ut til og være veldig glad i og knerte ancistrusungene mine som ble født i 23 april. Dem er ca 2.5cm

Så nå blir det dårlig med arbeidere i det akvariet fremover til ancistrusene er blitt enda mer voksne. Selv di jeg fikk kjøpt uka før jeg fant eggene selv på mine ancistruser blir jaget av scalarene, dem er nå rundt 4 cm.
Vil ikke prøve enda en gang og se om det går.
Har mistet mange nok nå.
Di eneste som ikke har blitt plaget (drept) av scalarene er di to voksne. Men disse to får jeg ikke tak i siden dem går i 270l. For og få tak i noe oppi der må jeg tømme karret for alt av planter, røtter og pynt.
Følte litt nostalgi da jeg begynte å lese litt i tråden min i fra begynnelsen. Faktisk litt artig å se hva en har vært igjennom, hva en har hatt og hvordan ting har utviklet seg fra ett kar til 24 på det meste. Mitt første cory oppdrett, mitt første ciklide oppdrett, mitt første malle oppdrett etc. Bartesam ja.... han glemmer jeg aldri, heller ikke måten jeg mistet han på, desverre. Den største ancistrusen jeg har sett med de største bartene. Ikke rart jeg ga han navnet bartesam. Så også innlegget mitt når jeg ble far til minstemann for 2 år siden (31.07.08) Han blir faktisk 2 år neste lørdag. Tiden flyr folkens. At han blir akvarist med årene er jeg helt sikker på.... Iallefall elsker han å mate fiskene..... vel mye men dog. Han roper bebbisser og griner om han ikke får være med inn på akvarierommet. Ja det er nok å lese igjennom om en vil ha med seg alt i tråden, men får ta litt og litt. Ser også utviklingen min fra "lette fisk" til litt vanskligere fisk, oppdrett og eggklekking i mange varianter. Har mange ting å tenke tilbake til med store smil om munn. Mange artige historier, oppturer og nedturer, medlidenhet og kunnskapsdeling i tråden. Ja, det er en livlig tråd med mange kunnskapsrike innlegg fra med- akvarister som har gjort meg til den akvaristen jeg er i dag. Uten AF hadde jeg nok sittet med et kar med levendefødere og ikke visst annet fantes..... Jeg har mye å takke mange av dere her inne og håper at jeg også har bidratt med litt av min kunnskap til andre og yngre akvarister, eldre også for den saks skyld. I morgen håper jeg å få hentet ca 160L akvarievann, iallefall så mye som mulig hos en tidligere nabo som er akvarist. Håper også å få hentet noen esker med sand i Kongsberg og har gjort i stand 3 store isoporesker til det. Reolen må jo fylles opp, sammen med de andre karene
Flott å lese at driven din er tilbake.
Gleder meg til å se mange bilder av fisk, kar, egg mm.
Skal bli flinkere jeg også, men så utrolig mye jobbing etter ferien. hehe
2 års jubilem i tråden min!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Black_Flys
Flott å lese at driven din er tilbake. :) Gleder meg til å se mange bilder av fisk, kar, egg mm. :) Skal bli flinkere jeg også, men så utrolig mye jobbing etter ferien. hehe



Hei Espen.

Tråden har i dag 2 års jubileum faktisk.

2 år har tråden min fått vært i fred denne gangen.....(Hadde ca 600 innlegg i det tråden som ble stengt) Jeg har hatt noen nedturer og fortalt om dem her helt åpent for dere. 4436 unike brukere har lest tråden, eller vært innom iallefall og det er skrevet over 1300!!!! innlegg her og jeg har tilsammen over 1700 innlegg i forumet. Mange av innleggene jeg har fått i tråden min har vært oppløftende og støttende, noe som har gitt med driven til ikke å gi helt opp, selv når det har vært på det mørkeste. Nå har jeg fått eget hus og ingen andre enn meg selv kan nå stoppe meg for den utviklingen jeg selv vil ha med videre oppdrett av eksotiske fisker. Gleder meg enormt til å få karene fulle av fisk og starte med ordentlig oppdretts pågangsmot igjen. Om det tar en uke eller fler for å fylle karene så gleder jeg meg over fremgangen. Jeg kommer nok til å savne akvariekjelleren jeg hadde i Hvittingfoss for der lå forholdene så godt til rette med eget rom for alle karene, rom vedsiden av med benkeplass og vask, samt vaskekjeller ved siden av som jeg kunne vaske kar etc og et arbeidsrom innenfor der igjen som jeg bygget blant annet mine reoler. Det gnaget litt i hjerterota når jeg solgte dem for der la jeg ned en del arbeide. Men Espen, vi får legge bak oss det som har vært, ta vare på det vi har og tenke fremover på det vi kan gjøre noe med. Jøss så positiv jeg er, hehe. Jo da fremtiden ligger i våre hender.....
Hever glasset og gratulerer.

Nei nå må jeg ha meg ut. Kan ikke sitte dagen lang inne når endelig sommeren har kommet til Bergen.

Alltid positivt å være positiv. det sprer glede.
Vi snx Leif.
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap