Revestrekenes akvarieverden (side 67)

[External Image]
Utstillingsguppy, blond undersverd

[External Image]
En av hannene har feil hale (dobbeltsverd), dobbeltdekkeren må derfor ut av undersverdavlen

[External Image]
Dobbeltdekkeren igjen.

[External Image]
En sprekkeferdig hunn.

[External Image]
Man skimter neste generasjon gjennom mageskinnet

[External Image]
Riktig undersverd.
Rita Revestrek
Man skimter neste generasjon gjennom mageskinnet :)


Ah, enklere å se på en lysegul fisk også!
Veldig fine guppyer, forresten. Det var en fin farge. Nydelig
Dine er ikke like kamerasky ser jeg, her blekner det grønne bort i det øyeblikk kameraet nærmer seg. Flotte bilder Rita! Og en ganske så fargesprakende gjeng ;o)
Halvnebb'ene spiser nok det de får plass til i munnen Mona og Milo, heldigvis er de ikke så digre i gapet

Linda, guppyhannene er så opptatt med kurtisen så de legger ikke merke til meg og kameraet
[External Image]
Og så noen bilder av de nye dvergcoryene, de må foreløpig dele CW032'enes (de er midlertidig flyttet til tukanoene) kar på kjøkkenbenken. habrosus til venstre og en liten mølje med pygmaeus til høyre.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
[External Image]
Det blir mange bilder i dag men, men... pygmaeus'ene har tydeligvis funnet noe interessant på steinen
Nusselige små coryene...

Skulle vært der og bydd over deg på de habrosusene skjønner jeg ;D
Nei da, unner dere selvfølgelig enda en super art i samlingen! Har dere alle dvergartene nå?
Får du ikke bestilt flere habrosus via en eller annen dyrebutikk i Trondheim? Jeg trodde egentlig det var en ganske vanlig art i handelen. De fem jeg har her var de siste som gikk i ett kar på Dahls, tror kanskje det er to hunner og tre hanner.

Det er vel seks arter som går under betegnelsen dvergcory; cochui, gracilis, habrosus, hastatus, pygmaeus og xinguensis, så vi har bare de tre vanligste av dem og søte det er de
[External Image]
Ettersom jeg er så godt i gang med bildespamming så får jeg legge ut noen av de Bolivianske sommerfuglciklidene også. De vokser bra og har farget godt ut også. Jeg er veldig usikker på kjønnsfordelingen (de er ikke så veldig store enda) men ser stor forskjell på nakke- og hodefasong (eller hva det nå heter på fiskespråket), to har en dump mellom hodet og ryggfinnen mens den siste (se bildet under) har en fint buet profil. De to med nakkedumpen har også et annet kjakeparti men jeg vet ikke om disse forskjellene er kjønnsbestemt Litt forskjell i finner og farge er det også. Skal jeg tippe tror jeg den øverste er en hann og den under en hunn.

[External Image]
Er kun Imazo som leverer til Trondheim, og de har ikke arten på lista. Krysser selvfølgelig fingrene for at de skal dukke opp en dag, slik at jeg får utvidet gruppa. Men er jeg heldig, så klarer de det helt selv, for begge kjønn er representert

Når jeg tenker meg om, så fikk jeg jo med meg at du plukket dem opp på Dahls ja...
Imazolista forandrer seg hele tiden, det tok meg et år å finne C. virginiae. Bare å følge med. Nå er det like før jeg drar til Kløfta en snartur, har plantebokser og er villig til å ofre endel stiklinger for den fisken der ;o)
C. virginiae så jeg hos TAM Alnabru for et par uker siden Husker dessverre ikke hvor mange de hadde igjen, men det var få.
Rita Revestrek
Skal jeg tippe tror jeg den øverste er en hann og den under en hunn.

De er jo ganske nært beslektet med Apistogramma dvergciklider, så kanskje de har noen felles kjennetegn når det kommer til kjønnsbestemmelser?

Den fisken nederst på dine to bilder viser en hunn tror jeg, fordi første finneparet (pelvic finnene) under buken har en svart finnestråle-kant ytterst. Men det ser ikke ut som den øverste av de to har det samme? Det kan tyde på at den øverste en hann.

Hos Apistogramma betyr den svarte kanten på første finnestråle at det er en hunn. Hvis dine fisk er slik at en har den svarte kanten og den andre ikke, ville jeg tatt det som kjønnsforskjell.
Jeg må bare spørre, hvilket kamera, linser, blits og makro og slikt har du?
Du tar så flotte bilder!
Mona, det eneste som står i fiskebasen er dette: "Hunnens buk er rød når hun er parringsklar. Hannens fremste ryggfinnestråler er lengre enn hunnens, og hans bukfinner er også spissere. Hunner er ofte litt mindre enn hanner som fullvokste". Så de kan sikkert ikke sammenlignes med Apistogramma. Viser det seg at de er samme kjønn alle tre får jeg bare skaffe motsatt kjønn senere. En kjempefin og sjarmerende liten ciklide som jeg har lyst til å prøve og drette
Emil Engø
Jeg må bare spørre, hvilket kamera, linser, blits og makro og slikt har du? Du tar så flotte bilder! :)


Mange takk Emil Kameraet er et Canon EOS 600D og favorittlinsen til fiskefotografering heter Canon Macro EF 100mm f/2.8 USM. Jeg tar for tiden stort sett bare bilder uten blitz, syns det gjengir riktigere farger på fisken og bedre dybde i bildene. Jeg bruker heller ikke stativ, det ville sikkert gjort bildene mye skarpere men jeg har ikke tålmodighet til å taue rundt på et slikt så det står nesten ubrukt ett eller annet sted i huset

Forrige kamera var et EOS 400D men det holdt ikke mål for knipsing uten blitz innendørs så da måtte jeg ha et nytt, hadde egentlig tenkt å kjøpe 7D men endte opp med 600D som er et billigere alternativ
Rita Revestrek
Mona, det eneste som står i fiskebasen er dette:

Jeg er klar over det
Men jeg lurte på om jeg ser riktig på bilde, og om det virkelig er forskjell på pectoralfinnekanten på de to du har bilde av. Er det en med svart finnekant-stripe og en uten?

Da er jeg sikker på at det er kjønnsforskjell.
Husk at sommerfuglciklidene hørte til i Apistogramma før de ble skilt ut som egen slekt senere. Så det er vel ikke helt bak mål å anta at noe av de samme kjønnsforskjellene kan gjelder hos dem også? De deler jo svært mye annet (som yngelpleie og atferd osv).
Hos Apistogramma er det den svarte finnekant-stripen som ofte skiller ut "ekte" hunner. Det er jo kjent hos disse ciklidene at noen underdanige hanner kan finne på å herme etter hunnenes tegninger, for å unngå den dominante hannens vrede. Men èn ting de ikke klarer å herme, og det er den svarte finnekanten som ekte hunner har

Jeg har vel 50 % sjanse for å få rett, hehe :p Men det sikre svaret får vi vel den dagen dine legger egg

Vil nok si meg enig i at den øvre er en han og den nedre ei hue. Forklaringen til Mona er akkurat som jeg selv ville sagt det. Dette er ut fra apistogramma kjennskapen jeg har. Sorte på bukfinna er et greit tegn å se etter. Flotte er di uannsett

LOFFA
Nå har jeg tatt en grundig kikk på de tre, og alle har svart/mørk farge på første finnestråle ( man ser det så vidt på det øverste bildet også) så da blir det jo ekstra spennende å se etterhvert som de vokser til
Kan jeg spørre hvor gamle de bolivianske dine er? Har noen selv og det er stor forskjell på str på mine. Ser jeg har en "sjef". Og den begynner å få antydning til litt gulhet i seg. Mens de andre har ikke det. Men jeg fikk de som veldig unge og små. Vokst godt alle sammen. Men str forandringen har vært der hele tiden.
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap