Anders' akvarierom [NR. 1] (side 67)

Det ligner på Echinodorus quadricostatus, en kjempeflott plante som sprer seg veldig om den trives
Plussmedlem
Rita Aspevik
Det ligner på [URLBLOCK1], en kjempeflott plante som sprer seg veldig om den trives :)


Takk Rita, du er en knupp Jeg tror denne planten kan ha kommet fra deg når jeg fikk et "lass" med planter av dere for snart et par år tilbake. Kan det stemme?
Veldig fin er den, og den sprer seg som et lyn nå...

PS, Mona; du får med litt av denne når jeg skal sende planter til deg
Dine kommer nok herfra da ja, og jeg fikk den fra Linda, en skikkelig akvaristvandreplante dette her
Så moro! Trodde lenge jeg hadde mistet den her, men et par små stjerner hadde gjemt seg i et stiklingskar. Flotte bilder av flott fisk Anders!
Plussmedlem
Takk Linda, equesene er nydelige, og det akvariet er et SÅ fint syn nå som de er 9 individer! Jeg er så glad for det... Hunnene blir flørtet ganske mye med, men bryr de seg? Neida. Ikke noe særlig, iallefall. Rart, for de har jo ikke sett mannfolk siden de bodde i Sør-Amerika, sikkert :p Morsomt å tenke på, egentlig, at de her har svømt rundt ute i regnskogen et sted i Sør-Amerika, og det er noe av det jeg syntes er så kult med VF fisk.
Og lek på VF fisk er jo ekstra gøy (vittatus'ene er jo VF, de også), for de er jo så godt vandt

Jeg husker når jeg fant de første equesene mine i butikk. Jeg syntes de var utrolig massive, fikk nesten sjokk! Og det er de jo også. Fullt voksne, virkelig store og flotte eksemplarer. En annen fordel ved viltfanget fisk

Jeg gjorde en ting nå akkurat med C. eques som var litt morsomt, og jeg burde gjort oftere... jeg tok et par fôrtabletter og begravde dem litt ned i sanden. Coryene kjente lukta fort, og de begynte å svinse rundt og lete. Det var tydelig at de ble trukket til det stedet der jeg hadde lagt dem, og så nøyaktig som bare det begynte en av dem straks å grave, og fant tabletten på første forsøk. Morsomt å se på når sansene jobber for fullt
Plussmedlem
For en stund tilbake skrev jeg om at Green Laser-ungfiskene mine så syke ut. Lenge har det sett bra ut, men nå...
I dag oppdaget jeg nemlig et par som hadde fæle, sykelige bevegelser igjen Ser fryktelig ut. Tror ikke det er så lett å få med på bilder, ikke stort vits i.

Hva er dette? Virus...? Ikke godt å si, men en liten teori lurer inne i hodet mitt.
Jeg fikk nemlig i hus et nytt fôr for en stund siden, og det er frysetørkede daphnier. De lukter litt rart, syntes jeg, også er det så mye rart i den boksen. Noe ser ut som gresstrå, og i går fant jeg noe som kunne likne på et tørket insekt (!). Æsj!
Jeg har ikke fôret så mye med det her på en stund, men i går gjorde jeg altså det.

Det fôret skal ikke røres nå, nei, så får vi se om det blir bedre da. Huff, jeg hater sykdom over alt i denne hobbyen, men det er vel uungåelig iblandt.

Nei, nå skal jeg vente spent og se om det hjelper. Jeg håper det, og jeg utelukker ikke at det fôret ikke er litt farlig. Men hvorfor er det bare de unge Green Laserene som får det der? Venezuelanus og weitzmani er jo i samme akvarium, også. Kanskje Green Laser er spesielt mottakelige. Hvem vet?
Uff... Det er aldri morsomt med sykdom Håper virkelig det blir bedre, ingenting verre en å se noen søte små green laser ungfisker syke
Plussmedlem
Det har vært "den store vannbyttedagen" her i dag, og alle befiskede akvarier har fått vannbytter. Oiapoquensis og CW032 fikk vannbytte med kjølig vann i dag, i håp om at det kunne føre til noe. Det var full hyperaktivitet så lenge vannstanden var senket - nå er det roligere...

230 literen er fortsatt tappet ned, og pumpa går. Jeg har lyst til å prøve å få vittatusene i lek igjen, og jeg ser tydelige tendenser omtrent hele tiden... en av tegnene er at hannene er utrolig aggressive, de kan knapt se hverandre uten at de jager hverandre. Jeg er litt redd for at de skal begynne å kverke hverandre etterhvert - det tror jeg de er truende til!

Litt senere i kveld skal jeg fylle opp igjen akvariet. Jeg vil prøve litt av hvert som KAN få de til å begynne å leke, men egentlig virker det ikke som om det er en art som bryr seg så veldig om vannbytter.

Etter vannbyttene har Coryene fått litt mygglarver, og det falt i smak Nå suser det fisk rundt i en del av akvariene her, ja.

230 literen, nedtappet ca. 50%. Ligger en pumpe og slenger da, har visst løsnet. Er bare en "ekstrapumpe"
[External Image]


Et par av beboerene... Corydoras vittatus.
[External Image]

[External Image]
Plussmedlem
Kampfisken min Røde Ruben har faktisk vært her i over et år nå, og det er faktisk ikke så alt for ille for en kampfisk... selv om det ikke høres mye ut, er det veldig mange kampfisker som dør før eieren har hatt dem i ett år. Det er vel voldsom avl som har ført til det.
Men den kampfisken her er fra en privat oppdretter her i Telemark, faktisk - kanskje det er derfor han er så sunn og frisk?
Han er selvfølgelig kronet konge over akvarierommet, selv om jeg har en kampfisk til, så er Kong R. Ruben yndlingen, hehe

Det er morsomt å ha fisk med så personlighet, og jeg er litt glad i Ruben. Snill og fredelig mot Coryene (i motsetning til min andre kampfisk...), selv om han er høyt respektert, og Coryene kødder ikke med han!

Noen bilder, knipset i dag.





Ja, vi har våre spisevaner... også fisk. Ruben har det med å snu seg for eksempel opp-ned når han skal ha tak i en matbit, utrolig morsomt syn
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Plussmedlem
Jeg har funnet ut at jeg har akkurat 10 Corydoras-arter for øyeblikket... jeg lurer på hvor mange jeg har hatt tilsammen, jeg? Rundt 14, kanskje?


Uansett, lista for øyeblikket er;

- Corydoras adolfoi
- Corydoras eques
- Corydoras Green Laser
- Corydoras CW032
- Corydoras vittatus
- Corydoras CW006
- Corydoras panda
- Corydoras oiapoquensis
- Corydoras weitzmani
- Corydoras venezuelanus


Jeg kan gladelig nevne at Corydoras oiapoquensis er i super-aktivitet akkurat nå! Ja, det er lov å håpe at noe kan skje etterhvert... de suser opp og ned et av sideglassene som gale.

Plussmedlem
Et aldri så lite natt-innlegg fra Anders Hvorfor skal klokka gå så fort morgen og kveld/natt? For en times tid siden trodde jeg klokken var rundt tolv, men så var den ett...

Uansett, lysene er slukket i akvariene for kvelden, og Oiapoquensisene var i full fart. Jeg kan jo alltids håpe at det fortsetter, selv om jeg ikke har de store forhåpningene. Jeg vil jo så gjerne ha egg på denne arten! De er så fine, atte

Et bilde, så skal jeg gi meg med det for "i dag" :p Det er en CW032 - knipset i dag under stor-fotografering...


[External Image]
Disse CW032 er bare så flotte, Anders! Håper inderlig du får oppdrett på dem
Denne arten synes jeg har et utrolig flott mønster og fargene er delikate. Slike fisker liker jeg
Plussmedlem
Jeg husker på deg hvis det blir yngel, Janne, jeg må bare få tak i en hunn først Hannene er ganske hypre om dagen, så...!

Veldig flotte er de, helt enig med deg der
Jeg liker også CW032 utrolig godt. De er så fine med tegningene sine!
Håper du får tak i en hunn eller to, så du får både hunner og hanner av de
PS! Da er jeg først på yngelkjøper-lista, hehe!
Plussmedlem
Må vel prøve å få opp nok til at både du og Janne kan være først, Mona Kan jeg få lov å ta et par selv også, eller...? Hehe
mona o
PS! Da er jeg først på yngelkjøper-lista, hehe!

Ja vel. Mona. Da blir det som det står i skriften da; at de første skal bli de siste og de siste de første
Plussmedlem
Jeg sendte faren min på Biltema på Kongsberg i dag (han jobber i Kongsberg), for han skulle kjøpe lysrør for meg. Det er DISSE han skulle kjøpe, for de er jo bare fantastisk billige i forhold til sånne spesialrør...

Når han kom hjem testet jeg et med en gang, og jeg sier bare YIPPI! Med ett ble hobbyen en del billigere, for nå kan jeg betale 25 kr i stedet for 100 ++ for et rør!
Men, altså, de er virkelig veldig fine. Veldig bra og naturlig lys i dem, så det her kan virkelig anbefales. Slutt på å kjøpe "egentlig billige" Osram-rør for min del

Antar at disse her blir populære etterhvert.
Bruker de røra der i 3 kar, og plantene gror som pokker. Bare så synd at disse rørene ikke finnes i 30W...
Plussmedlem
Æsj, dumt de ikke selger 30 W. Heldigvis har jeg bare 2 rør av den typen, da De selger ikke 15W heller, ser det ut som? Jeg har ett av dem også, men resten er da 18 W (12 stk). De fleste kan kjøpes fra Biltema, med andre ord.

Plussmedlem
Jeg går og venter fælt på at den Breedingbox-greia mi skal komme. Jeg har lyst til å drette C. adolfoi litt ordentlig, iallefall, og så får vi se... Egentlig skulle jeg nok kjøpt noen fler, i tilfelle det skulle komme egg fra alle arter her plutselig :p

Jeg stusser litt på en ting; hvorfor vokser det aldri noen Corydoras adolfoi opp sammen med foreldrene? For en stund siden observerte jeg 2-3 yngel, men jeg har ikke sett noe mer til dem, og sånn har det vært flere ganger. Kanskje foreldrene spiser de opp, rett og slett? Ikke godt å si, for filteret er godt sikret med svamp.

Jeg får satse på at det går bedre når boksen min kommer


Her er et bilde knipset i dag. De er i ganske stor aktivitet der nå, så det er ikke umulig at det kommer noen egg igjen. Jeg er ikke sikker på hvor ofte de pleier å legge egg, men det er ganske jevnlig. Kanskje hver uke eller noe...? De legger få egg i gangen, da, så det blir aldri noen kjempekull ut av det.
[External Image]

De er nydelige... tror aldri jeg kommer til å gå lei dem Corydoras adolfoi har på en måte en helt spesiell plass i hjertet mitt.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap