- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden (side 68)
Leifs verden (side 68)
Da spørs det om ikke det blir noen bartefanter på meg også etter hvert. Men jeg skjønner deg jo, Loffa, angående "kampanjen" (litt negativt ladet ord) det er vanskelig å la være å reklamere for noe man har falt pladask for. Og jeg forstår affeksjonen til disse vesnene. Du får si ifra hvis/når du har en salgsklar gruppe, da. Jeg bor jo ikke så alt for langt unna, ser jeg.
Nå skal jeg gå og krangle med gammel silikon i en 325 l. som en gang om ikke så alt for lenge skal bli et litt mer avansert kar enn mine to andre, sånn som du beskrev i forrige innlegg. Det er morsomt å oppgradere seg med hobbyen også. Bruke litt tid på å planlegge hvilke fisk man skal kjøpe som skal passe sammen. Syns det er litt vanskelig, det er mange forhold som spiller inn.
Nå skal jeg gå og krangle med gammel silikon i en 325 l. som en gang om ikke så alt for lenge skal bli et litt mer avansert kar enn mine to andre, sånn som du beskrev i forrige innlegg. Det er morsomt å oppgradere seg med hobbyen også. Bruke litt tid på å planlegge hvilke fisk man skal kjøpe som skal passe sammen. Syns det er litt vanskelig, det er mange forhold som spiller inn.
Postet 25.07.10 kl 14:42
esileoDa spørs det om ikke det blir noen bartefanter på meg også etter hvert. Men jeg skjønner deg jo, Loffa, angående "kampanjen" (litt negativt ladet ord) det er vanskelig å la være å reklamere for noe man har falt pladask for. Og jeg forstår affeksjonen til disse vesnene. Du får si ifra hvis/når du har en salgsklar gruppe, da. Jeg bor jo ikke så alt for langt unna, ser jeg. Nå skal jeg gå og krangle med gammel silikon i en 325 l. som en gang om ikke så alt for lenge skal bli et litt mer avansert kar enn mine to andre, sånn som du beskrev i forrige innlegg. Det er morsomt å oppgradere seg med hobbyen også. Bruke litt tid på å planlegge hvilke fisk man skal kjøpe som skal passe sammen. Syns det er litt vanskelig, det er mange forhold som spiller inn.
Kommer nok noen grupper for salg når tiden er inne til det. Med en 325L har du jo mange valg, da også med større fisk enn hva jeg har akkurat nå. Har hatt 500L, 720L og 375L tidligere og hadde da hovedsakelig ciklider og malawi. Men akkurat nå er lysten størst på mindre kar og oppdrett av mindre sorter som bl annet c125, corydoras, apsidoras og ancistrus for å nevne noe. Har kjøpt tilbake et VF leikspar som jeg skal hente senere i uka, som jeg gleder meg til. Har ikke hørt noe fra siggi som jeg skulle få akvarievann av og heller ikke hentet sand i dag. Har heller ordnet masse på akvarierommet og fått ut den lange benken jeg lagde, fått inn alt av mat, pumper, luftpumper, for, varmekolber og ellers alt jeg har av akvarieutstyr. Har fått odnet med slik at det har blitt plass til en 2 seter, et lite bord, tv og et lite teppe på gulvet. Dette blir mitt himmel rike. Fisk, fotball og røykerom i et. Fotball på tv, synet av fisk, røyk og en Aass i hånda, ja det er snart et faktum. Skal få en jernreol på jobben som jeg skal ha ved siden av den andre reolen som jeg skal ha de andre karene i og da er alt fulkomment. Jeg får legge inn bilder senere
Postet 25.07.10 kl 19:13
Postet 27.07.10 kl 18:07
I går hadde jeg med meg fra jobb en reol som jeg skulle bruke til de fire siste akvariene jeg skulle ha inne her på akvarierommet. Gikk først inn for å rydde plass for reolen, før jeg monterte den. Hva fikk jeg se i Corydoras Aeneus karet.... Jo da, etter bare to dager i hus en drøss med egg uten å ha noe kar klart enda til de eggene. (Bilde 1) Tok derfor ikke ut så mye av eggene, dog en ca 60-70 egg. Ble da lagt i en isboks med lufteslynge. Så ble reolen montert og fikk besøk av noen venner fra Kongsberg. Ypperlig for hjelp til å bære inn reolen og flytte på karene. Den passet perfekt der den var tiltenkt og i bredden mot den andre reolen er det 10 cm klaring og ca 5 cm klaring til vindusveggen. Tvn er også satt opp sammen med en to seter og et bord. Ja dette blir BULA mi med stor B. Mangler nå bare å få fylt opp alle karene og få det opp og gå. Har en del ancistrus yngel og yngel av kongo dvergmunnrugere som jeg kunne tenke meg å bytte i noe annet, så om det er noen her....... Ellers går de til zoo butikken jeg pleier å levere mine oppdrett til. Kan også bytte i planter da jeg trenger det. C125 yngelkaret begynner det virkelig å bli liv i. Det tusser av yngel der og må bare smile når jeg titter inn i det. Karene i reol nr 2 er for ørig et kubekar på 50-60L, 43L, 54L og en 100L. Begge reolene tilsammen runder 1000L akvarievann når alt er fylt opp......
Postet 27.07.10 kl 18:39
I går fylte jeg opp det ene karet i reolen med ca 50% vann fra to andre kar i reolen. Ble derfor som et vannbytte og kaldt vann ble fylt opp igjen. Dette resulterte i nye ca 40 egg hos mine herlige C125. Som dere ser av bildene legger denne Aspidorasen (C125) eggene sine samlet og som nevnt tidligere i tråden, ikke spredt rundt i karet som sine artsfrender, Corydorasen. Det er kjempe fint ved eggsankingen da. De har virkelig funnet seg til rett i sitt nye kar på den nye plassen. Tok noen bilder av disse eggene og eggene fra Corydoras Aeneusene fra forrige dagen
Postet 29.07.10 kl 04:10
Postet 01.08.10 kl 22:20
Litt oppdateringer igjen....
Et nytt kar er fylt opp og da er 4 av 6 kar i reol 1 klare med fisk. I reol 2 er det 3 kar i gang, den nederste der er 100Litern. Dette er nå et BB kar kun for klekking av aeneus egg. Første kullet med egg ble stort sett bare mugg ut av, og fikk en del nye egg der i går. Eggene der ser litt hvite ut etter min mening og går kamskje samme veien. I løpet av et par dager vil det vise seg hvordan det går med dem.
Oversikt reol 1
Kar 1. Helt tomt
Kar 2. Kun sand i
Kar 3. 15 C125
Kar 4. 23 aeneus
Kar 5. Kongo dvergmunnruger ungfisk
Kar 6. & sverddragere og ancistrus yngel
Oversikt reol 2
Kar 1. Tomt med grus
Kar 2. C125 klekke og oppvekstkar
Kar 3. 4 ungfisk av apistogramma
Kar 4. BB kar for aeneus klekking/oppvekst
I tillegg står 160L helt tom
Har startet veldig mange kar nå på veldig kort tid og får bremse opp litt å se om ting holder seg stabilt. Har lyst på flere grupper med fisk, men blir ikke mer innkjøp nå før jeg er sikker på at ting er stabilt. Er liksom ikke bare bare å starte 11 kar med over 1000 liter vann og tro at alt går som det skal. Er jeg heldig slipper jeg unna trøbbel. Blir et lite ork å fylle de to øverste karene i reol 1. Det er jo litt opp i høyden når reloen er nær 210cm høy. Har en liten trapp som jeg skal bruke så regner med at når den tid kommer, at det går greit. Feiringen av jr sin 2 års dag gikk fint i går og vi var vel 13 stykker her. Masse pølser, is, gele, sjokoladepudding, div kaker og masse godteri, ja det gikk ned på høykant. Det kom til og med en akvarist.... Han fikk med seg noen ancistrus yngel samt noen kongoer. Jeg roste sistnevnte for arbeidet med pestsnegler. Der en har kongoer, har en ikke snegler iallefall. Han reiste fornøyd hjem til Geithus. Ble masse akvarieprat og vi var vel kanskje til tider litt usosiale da vi oppholdt oss veldig mye på akvarierommet......
Et nytt kar er fylt opp og da er 4 av 6 kar i reol 1 klare med fisk. I reol 2 er det 3 kar i gang, den nederste der er 100Litern. Dette er nå et BB kar kun for klekking av aeneus egg. Første kullet med egg ble stort sett bare mugg ut av, og fikk en del nye egg der i går. Eggene der ser litt hvite ut etter min mening og går kamskje samme veien. I løpet av et par dager vil det vise seg hvordan det går med dem.
Oversikt reol 1
Kar 1. Helt tomt
Kar 2. Kun sand i
Kar 3. 15 C125
Kar 4. 23 aeneus
Kar 5. Kongo dvergmunnruger ungfisk
Kar 6. & sverddragere og ancistrus yngel
Oversikt reol 2
Kar 1. Tomt med grus
Kar 2. C125 klekke og oppvekstkar
Kar 3. 4 ungfisk av apistogramma
Kar 4. BB kar for aeneus klekking/oppvekst
I tillegg står 160L helt tom
Har startet veldig mange kar nå på veldig kort tid og får bremse opp litt å se om ting holder seg stabilt. Har lyst på flere grupper med fisk, men blir ikke mer innkjøp nå før jeg er sikker på at ting er stabilt. Er liksom ikke bare bare å starte 11 kar med over 1000 liter vann og tro at alt går som det skal. Er jeg heldig slipper jeg unna trøbbel. Blir et lite ork å fylle de to øverste karene i reol 1. Det er jo litt opp i høyden når reloen er nær 210cm høy. Har en liten trapp som jeg skal bruke så regner med at når den tid kommer, at det går greit. Feiringen av jr sin 2 års dag gikk fint i går og vi var vel 13 stykker her. Masse pølser, is, gele, sjokoladepudding, div kaker og masse godteri, ja det gikk ned på høykant. Det kom til og med en akvarist.... Han fikk med seg noen ancistrus yngel samt noen kongoer. Jeg roste sistnevnte for arbeidet med pestsnegler. Der en har kongoer, har en ikke snegler iallefall. Han reiste fornøyd hjem til Geithus. Ble masse akvarieprat og vi var vel kanskje til tider litt usosiale da vi oppholdt oss veldig mye på akvarierommet......
Postet 02.08.10 kl 00:00
Postet 02.08.10 kl 00:06
Black_FlysHei Leif. Skjønner det blir mye jobb når du skal starte opp så mange kar, men så har du tid til å finne ut hva du skal ha også. :) Sender pakken til deg i morgen. Håper det går bra med innholdet. hehe
Er så drittlei dette NETCOM mobile bredband at jeg snart spyr. Er bare trøbbel med utkoblinger heletiden og signaler som mangler. Kobler seg inn og ut som det selv vil. Værre enn i Hvittingfoss. Nok om det. Glemte å skrive at jeg har fått koblet lysene opp mot en tidsbryter i dag, fra alle karene som er oppe å går. Må nok ha en skjøte ledning til, når resten skal kobles til.... Jaggu blir det mye skjøte ledninger når en har 2 stk reoler...... Tror jeg koblet ned 10-15 stk når alt ble tatt ned før flyttingen hit. Der hadde jeg 14 kar oppe og når en har 3-4 ledninger til hvert kar..... må det jo skjøteledninger til. Ja om en ikke vil ha veggen full av kontakter/støpsler da...
Ser frem til å få plantene fra deg Espen. Får bruke dem som en start for de 2 øvre karene i reol 1. Blir helt sikkert bra og jeg er takknemlig for hjelpen fra deg. Ja har litt tid på meg, men vet helt sikkert at jeg skal ha en trio med Apistogramma igjen. Kanskje prøve oppdrett på en annen type denne gangen for å hjelpe til med oppdrettskampanjen for DAK. Jeg er vel blant de 3-4 beste som har levert oppdrett så langt i år, med mine 10 oppdrett (skal levere apisto og kongo på neste møte)
Postet 02.08.10 kl 00:29
I dag har vi vært å kjøpt noen yngel. 10 stk golden og 5 Melanochromis auratus. Flotte fisk som mellomlander i reolen før de skal i stuekaret. Det gjør at jeg må få ut den berømte fingeren av et visst sted..... Ser ut som alle aeneus eggene mugner fra begge eggleggingene og derfor tok jeg ikke ut eggene som ble lagt tidligere i dag. Tror nok hannene ikke er kjønnsmodne enda? Ellers vokser både C125 og kongo ynglene fort og det er vel kanskje på tide å kvitte seg med noen av kongoene, etter min mening tidenes pestsnegle etere. Selv Botia har ingenting å stille opp med der i gården. Noen som ønsker et par stk så er det bare å gi et vink....
Har også fornyet mitt PLUSS medlemsskap ;- = )
Har også fornyet mitt PLUSS medlemsskap ;- = )
Postet 04.08.10 kl 19:29
Endret: 04.08.10 kl 19:46
Postet 04.08.10 kl 23:50
Black_FlysFornyet mitt for noen dager siden også. :) Utrolig flotte disse ciklidene. Malawi? Hehe er grønn på afrikanske.
Er litt grønn jeg også, men har jo hatt malawi før, i 500L jeg hadde. Har desverre ikke plass til et så stort kar i stua nå (tror da fruen hadde kastet meg ut). Men både 720L, 660L og 500L karene er jo flotte. Forholdsvis lave og lange. Akkurat som mine drømmekar er. Er artig å sitte på akvarommer når lyset slukkes i karene 23.05. Det går under 10 minutter så er både cory gruppa og aspidoras gruppa i full vigør som en gjeng unger. Er akkurat som de kommer til en annen planet når lyse slukkes, merkelig....... Ellers har jeg hatt et par kongoer gående i karet med mine Aspidoras et par dager. Det dukket opp en del pestsnegler og det er jo da greit med kongoer som har disse som spesialitet. Sneglene er borte (spist opp) og kongoene tilbake i karet sammen med de andre. Snakk om nyttedyr, men disse er mine favoritt nyttedyr.....
Nostalgiske bilder fra en svunnen tid.....
Postet 05.08.10 kl 00:16
Postet 05.08.10 kl 00:25
Postet 05.08.10 kl 00:32
Black_FlysFått plantene? Overlevde de? Alle du fikk sprer seg fort. :) Nei køye. Skal å signere papirer på bruktbil i morgen. Citroen C5 2003 modell. Og skåler for Rosenborg. ;) Hehe
Jeg takket deg jo i mail og sa jo i et tidligere innlegg her når du sa det ikke var så mye at det var tanken som telte og ikke mengden, eller husker jeg feil???? Da får jeg takke igjen Espen ;- =)
Noen NYE bilder
1 Coryleik
2 Her er både gode og dålige egg, og en ser stor forskjell (cory- Aeneus egg)
3 Nyklekket corydoras aeneus yngel
Postet 05.08.10 kl 00:58
froskenSendte noen planter til deg i dag. Hørte ikke noe mer fra deg,men du får ta det du trenger og kaste resten som er oppi. Husk å skylle plantene så det ikke følger med noe andemat :o)
Kjempe fint Trine. Planter er kjærkomment, tusen takk. Har du fått den nye adressen min da? Mulig det..... Ser ut som jeg må drøye mallene, iallefall inntil videre, desverre. Legger ut noen flere bilder av fiskene til kona tatt nå i kveld
Postet 05.08.10 kl 01:08
Hei du.
Jeg har ikke sett verken lek eller egg på mine flekket siden i fjor og da var jeg så fersk at jeg ikke viste noe om at det var lurt og få mens dem var ferske sånn at eggene ville klare og feste seg til kanten dit dem ble plassert. Så dem ble spist til slutt. men noen hadde blit lagt på ei kunstig plante som jeg barre tok av det bladet på som jeg la oppi fødekassa men dem råttnet. Det ble ikke nok bevegelse i vannet. tror jeg. Har forøvrig bare 2 jenter og en gutt igjen av di flekket.
Pandane er jeg usikker på hva som er hva. dem er like store men jager og viser seg frem for hverandre. .
Dem er vel rundt året nå skulle jeg tro. Kjøpte dem i fjord høst mins jeg.
Jeg har ikke sett verken lek eller egg på mine flekket siden i fjor og da var jeg så fersk at jeg ikke viste noe om at det var lurt og få mens dem var ferske sånn at eggene ville klare og feste seg til kanten dit dem ble plassert. Så dem ble spist til slutt. men noen hadde blit lagt på ei kunstig plante som jeg barre tok av det bladet på som jeg la oppi fødekassa men dem råttnet. Det ble ikke nok bevegelse i vannet. tror jeg. Har forøvrig bare 2 jenter og en gutt igjen av di flekket.
Pandane er jeg usikker på hva som er hva. dem er like store men jager og viser seg frem for hverandre. .
Dem er vel rundt året nå skulle jeg tro. Kjøpte dem i fjord høst mins jeg.
Postet 05.08.10 kl 10:30
B. AndresenHei du. Jeg har ikke sett verken lek eller egg på mine flekket siden i fjor og da var jeg så fersk at jeg ikke viste noe om at det var lurt og få mens dem var ferske sånn at eggene ville klare og feste seg til kanten dit dem ble plassert. Så dem ble spist til slutt. men noen hadde blit lagt på ei kunstig plante som jeg barre tok av det bladet på som jeg la oppi fødekassa men dem råttnet. Det ble ikke nok bevegelse i vannet. tror jeg. Har forøvrig bare 2 jenter og en gutt igjen av di flekket. Pandane er jeg usikker på hva som er hva. dem er like store men jager og viser seg frem for hverandre. . Dem er vel rundt året nå skulle jeg tro. Kjøpte dem i fjord høst mins jeg.
Hei B.A
Hyggelig at du tar deg tid til noen ord i tråden min. Paleatus gruppen jeg hadde sist var heller ikke de enkleste å få til å legge egg, men når de først kom i gang, ja da ble det mye. Husker ikke helt, men mener jeg hadde 10-15 stk i et 85L artskar.
Hadde også en Panda gruppe, 2. gruppa med Corygruppe jeg hadde, så det var tidlig i min Cory "karriere". Fikk også egg på dem med det samme nesten.
Jeg har prøvd meg frem med mange forskjellige klekkemåter, men aldri tatt ut eggene og klistret dem på rutene i et klekkekar. Vet noen gjør det, men selv ikke gjort dette. Er kanskje greit om en har en liten gruppe cory og det ikke er så mye egg, og at det er coryer som legger store egg. Hadde nok blitt et h........ om jeg skulle klister 3-400 aeneus egg opp.....
For å ta det fra mitt utgangspunkt pr dags dato er det bare aspidorasene mine, C125 som legger greit med egg. Slik gjør jeg med eggene: Jeg bruker et knivblad av en eller annen type som har flat egg og skraper av eggene på ruta, se bilde 1. Eggene blir bare skyvet av knivbladet med fingrene og over i mitt C125 klekkekar. Karet er et 43L kar med sand bunn, en luftdrevet pumpe og et lite filter med strømpe tredd over vanninnsuget. Har dekkglass på dette karet da disse gjerne tar seg en tur ut ved hopping om de får muligheten til det. Eggene klekkes etter noen dager og har svært lite frafall. De er veldig små når yngelen klekkes, men vokser fort, når de kommer igang. Med den forrige aeneus gruppen jeg hadde som la egg i hytt og pine hadde jeg en klekkemåte jeg også prøvde med hell. Samme "plukkemåte" og over i ei fødekasse. Jeg festet fødekassen til fronten og hadde en liten pumpe som jeg rettet mot sprinklene i siden av fødekassa. (jeg hadde ikke i innlegget i kassen). Når eggene klektes forsvant yngelen ut mellom sprinklene i kassa og de mugne eller dårlige eggene ble liggende igjen. Dette er en veldig renslig form for klekking og en unngikk dårlige egg-rester i karet. Det må seff ikke våre annen fisk i dette karet. Jeg sier ikke at andre skal gjøre mine ting, men dette er et par måter en KAN gjøre det på. Det finnes mange måter å gjøre det på B.A, men vi finner våre egne måter. Etter mange prøvemåter/klekkinger finner en ut hvilke måter selv en mener er mest hensiktsmessig eller enklest. Skal en kliste egg på rutene i et kar, må en ta de innen kort tid etter legging for at de fortsatt skal være klebrige.
Edit
Legges eggene på annet enn glassrutene, planter, pumper etc, tas dette ut av karet og holdes over klekkekaret for så å kunne skyves av gjenstanden og over i karet. Bilde 3 viser C125 egg. De hvite eggene er nylagte og de litt gulaktige er 2-3 dager gamle. Dette var i forbindelse med at jeg ville se om gruppen ville spise egne egg eller om de ble liggende. Som jeg har nevnt tidligere i tråden legger denne Aspidorastypen eggene sine i ei "klynge"
Postet 05.08.10 kl 12:58
Vil først takke Frosken for plante pakken. Masse flotte planter som virkelig kommer til nytte. Ble kjempeglad. Må se å få ut fingern å skaffe mere sand så jeg får igang flere kar her. Aeneusene har spydd ut noen egg i dag også, å plukket ut noen av dem. Er litt utolmodig nå, hehe. Er jo over en uke siden C125 gruppa mi la egg. Jaja, de la jo egg 3 av 4 dager på rad sist. Det skal tross alt "lades" opp igjen...... Noen som vet når apistogramma (kakadue) blir kjønnsmoden? Har 3 av fire avkom etter trioen jeg hadde som det begynner å bli flott str på. Men ingen av dem har farget ut i gult slik mødrene var ennå. Noen av de forrige aeneus eggene var gode som på bildet av eggene i et tidligere bilde i tråden. Så noen har faktisk klekket og blitt yngel. Artig at ikke alt var dårlig da.... De dårlige ble tatt ut og de jeg var i tvil om, ble liggende som nå har klekket
Bilde 1. Den ene apisto hua som er mor til de jeg har nå
Bilde 2+3 er nostalgi. I slike små kar startet jeg opp i Hvittingfoss etter å ha solgt en del før jeg flyttet fra Kongsberg ned dit
Bilde 1. Den ene apisto hua som er mor til de jeg har nå
Bilde 2+3 er nostalgi. I slike små kar startet jeg opp i Hvittingfoss etter å ha solgt en del før jeg flyttet fra Kongsberg ned dit
Postet 05.08.10 kl 23:15
Postet 05.08.10 kl 23:26