Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 68)

Hehehe! Jeg ser det er en del nikotin i vitaminene. Er det trøsten til fisker, som jo ikke kan røyke under vann?
Erik Johansen
Hei Mona her blir det snart egg :-)

Jeg kan se eggene tydelig innenfor mageskinnet
Eller... mente du at det er lek på gang? I så fall....OJ!
Riktig Mona, hunnen er stinn av egg, har desverre bare 2 fisker igjen av de 4 jeg kjøpte av deg. Heldigvis for meg er det en hann og hun. Hannen har prøvd å trigge henne lenge nå, de går i en 130 liter sammen med masse annen fisk. Disse to skal over til en 54 liter nå i helgen, så får vi se hvordan dette går.

En vanlig dag i Corydoras-landsbyen
Alle størrelser Coydoras cf. burgessi spredd utover, sysler med sitt. Noen slapper av, noen leter etter mat, og noen driver med lek og egglegging
[External Image]

Her er 3 spretne ungkarer på jakt etter en dame. Dessverre er denne damen ung og ikke klar for det de har i sikte, men det tar noen øyeblikk før herrene oppdager fadesen og at de har forfulgt feil dame. Damen som er i "det rette humøret" i dag, befinner seg i buskene sammen med to litt mer "våkne" og observante hanner.
[External Image]

Her er den fyldige, eggstinne og leksvillige hunnen, tett fulgt av to ivrige herrer, herrer som "har vært ute en vinterdag før" og vet hvordan dette gjøres De passer på at de ikke mister henne av syne et sekund. Da er det fort gjort å gå glipp av moroa.
Her leter hunnen etter et passende eikeløv å klistre egget sitt under (hun holder et egg i bukfinne-pungen, men det syns ikke på bildet).
[External Image]

Og der var jammen Mona O tilbake til gamle trakter, nydelige forklarende bilder og morsom lærerik tekst..
Godt å ha deg tilbake
Plussmedlem
En veldig kul bildeserie, og veldig lærerik!

Har du plukket noen egg, da? Skal du fore opp noen yngel?
Hei mona, flott at du er tilbake.

Jeg lurer på hvilke cory bøker du kan anbefale?
Som forteller litt om habitater, kosthold i naturen osv.

Hilsen Ola
Anders Kaste
En veldig kul bildeserie, og veldig lærerik! ;) Har du plukket noen egg, da? Skal du fore opp noen yngel? :-)

Takk Anders
Nei, jeg har ikke plukket noen egg nå, tror ikke jeg gidder det i denne omgang. Jeg tror de er i gang for vinteren, de voksne, og vanligvis legger de egg flittig vinteren gjennom, så jeg får vel flere sjanser etter går-dagens egglegging. Stresser derfor ikke med eggsanking nå, jeg har jo såvidt blitt ferdig med "å flaske opp" forrige kull fra disse, så det holder en stund

ohr
Jeg lurer på hvilke cory bøker du kan anbefale? Som forteller litt om habitater, kosthold i naturen osv.

Tror du finner mest oppdatert informasjon på nettet egentlig. Mange bøker om fisk (Corydoras også) er så gamle at man blir jo helt skremt når man blar i dem og leser om den gangen man trodde "vannet måtte råtne" og sånt....!
Så bruk nettet, det er gratis og der finner du reiseskildringer, bilder og massevis av info aldeles gratis.

Det er få bøker dedikert til Corydoras på markedet, egentlig. Men en liten tynn bok jeg kjøpte for flere år siden, var faktisk overraskende bra mht info og opplysninger om dem. Den er skrevet av en som heter Frank Shäfer og heter "Min pansarmal" (svensk oversatt) og på engelsk "My Corydoras", hvis du like gjerne leser på engelsk.

Ellers har vi jo de to bøkene av Ian Fuller da... de kommer man nesten ikke utenom som Corydoras-fan! Men skal jeg være dønn ærlig, så syns jeg ikke bildekvaliteten i dem holder dagens mål. Jeg ble overrasket selv da jeg kjøpte dem for 5 år siden, hvor dårlige de fleste bildene var. Mye elendige bilder gitt, tatt med gamle kameraer (før digitalverdenen gjorde sitt inntog). Jeg har begge bøkene hans, fordi de er et samlerobjekt for sånne som meg, hehe Og de inneholder jo noe godt lesestoff også. Og det er mannens egne notater og bilder man leser og ser, og han visste jo ikke at han skulle gi det ut i bokform en vakker dag!

Har altså ikke så mange boktips å komme med, bare et par - tre stk.
Men bruk nettet - det er gratis! Infoen der er stort sett up-to-date!
Hvorfor gå over bekken etter vann...
Dersom det er inspirasjon man er ute etter er det iallefall ikke noen grunn til å lete lenger......med Monas to tråder er man godt skodd

Utfordringen med nettet er jo at det er så utrolig MYE informasjon, inkludert en masse søppel. Men den som leter finner - uten at jeg skal promotere andre forum her inne. Det beste tipset jeg har er å sjekke flere kilder. Alt annet er sjødesløst!

Mona: Etter noen år uten vann i huset er tråden din utrolig inspirerende - takk for engasjentet og at du gidder å dele

Atle

Tror de fleste av oss er glad for at Mona er tilbake ,ikke mange så har så mye informasjon og kunnskap å dele med oss som henne . Savnet hos meg har vært helt enormt ihvertfall. Det å komme inn på siden her og se flotte bilder og masse kunnskap ,betyr mye for meg ,gleder meg hver gang jeg får mail om at det er kommet et nytt innlegg i Mona sin tråd
Sier meg helt enig med deg der Sølvi.
Dette er en kunnskapens gral når det gjelder corybilder og info.
Mona, Sølvi, Rita, Erik mfl er flotte ambassadører for Corydoras.

Espen
Jeg bøyer meg ærbødig i akvarievannet for all den fine rosen!
Som "bare-betatt-av-Cory-uten-ambisjoner-om-oppdrett-akvarist" iler jeg til og nevner at det er mye annet lærerikt å hente her også, bare sånn at det er nevnt! Har stjålet ideer som en ravn...
Jeg henger meg på i rekken her.
Godt og se at det er liv her igjen.

Jeg har fortsatt panda`ene mine. Men dem viser ikke interesse for egglegging.
Har hatt dem i godt over et halv år. Gruppen er på 9stk.
Røykfri i 8 uker (snart 2 mnd!)
Jeg har vært røykfri nå i 8 uker!
[External Image]

Det er godt å være ikke-røyker... særlig merkes det på lommeboka! Lommeboka mi føler seg så glad for tiden:

[External Image]

Jeg er sååå utrolig stolt av meg selv for å ha greid dette, at dere aner ikke! Jeg trodde i mange år at "jeg kommer aldri til å klare å slutte og røyke", for jeg var sinnsykt avhengig! Det første jeg gjorde om morgenen, etter å ha vært på do, var å ta jakka på meg og snuble ut for å røyke (vi røyker ikke inne her). Satt der, trøtt og uggen, og røyket i vei, ute på terrassen, uansett vær og vind. Makan... Men det viser jo bare hvor avhengig jeg virkelig var, som var villig til å gå ut i all slags vær for å få den røyken. Jeg røyket nok dobbelt så mye som mannen min gjør, og han var den siste til å tro at jeg ville greie å slutte. Skjønner det godt, for jeg trodde det egentlig ikke selv.
Helt til jeg fikk Champix på resept fra legen, og hadde brukt det en ukes tid... da begynte ting å skje!
Brukte Champix i 3 mnd, og skulle egentlig kjøpe en 4-ukers pakke til, men så tenkte jeg "Pytt, kan jo se om jeg greier å være røykfri uten". Og det skjedde ikke noe spesielt da jeg bare lot være å kjøpe en ny runde tabletter. Nå er det 10-11 dager siden, og jeg er like røykfri enda. Så jeg har altså ikke noen "hjelp" lenger til å holde meg røykfri, men det går like bra, vanen er brutt og en nye vaner som ikke-røyker er skapt!

Yippi! Jeg ser frem til å være en ikke-røyker resten av mitt liv
Det er GODT å være blant dere, alle ikke-røykere der ute!
[External Image]
Gratulerer!
Har selv vært røykfri i snart 4 måneder,etter nesten 18 år som stor røyker.
Men lommeboka er ikke tykkere for det,bruker det på fisk isteden. Det var det som var målet mitt,null sigg mer fisk
Plussmedlem
Jeg syntes det er godt å lese om folk som klarer å slutte å røyke! Onkelen min sluttet å røyke for et par år, men startet igjen..! Ikke særlig smart.

Kjenner til et par personer som vanligvis røyker en 30-pakning om dagen, tror jeg. Det syntes jeg er mye, egentlig, men det er vel sånn for virkelige stor-røykere! IKKE svar på dette hvis det er et dumt spørsmål (som det forsåvidt er) men er litt nysgjerrig; hvor mange sånn ca. gikk det ned om dagen?

Men godt å lese om at noen er flinke nok til å klare å slutte, og det har jo du gjort nå, uten noen problemer! På mange måter er det bra å være sta..

Igjen, har sikkert sagt det før, men gratulerer!
Dette er bra Mona. Var selv en storrøyker i 20 år, og var sett på som en av dem minst sansynlige til å slutte.I februar runder jeg 8 år som ikke røyker.
Anders Kaste
Jeg syntes det er godt å lese om folk som klarer å slutte å røyke! :-) Onkelen min sluttet å røyke for et par år, men startet igjen..! Ikke særlig smart.

DET var ikke særlig smart, nei. Hva får en til å ta og fyre opp den første røyken igjen etter et så langt opphold??? Det er det jeg har bestemt meg for å aldri gjøre;
jeg skal IKKE "bare" teste ut en halv røyk eller et lite trekk eller noe. Ingenting!! For det er der folk feiler, de som begynner igjen. Bare la være å "prøve litt" etter et langt opphold, er nøkkelen. Ikke tro man bare kan "ta denne ene røyken bare".
Etter 24 år som røyker er det godt å slippe den dritten der! Hehe.

[External Image]

Anders Kaste
....men er litt nysgjerrig; hvor mange sånn ca. gikk det ned om dagen?...

Det gikk med ca 20, og enkelte dager sikkert 25 også, tror jeg. Jeg turde aldri telle nøyaktig, men siden jeg måtte kjøpe en tjuepakning om dagen, så er jo regnestykket enkelt likevel :p

Aldri tenk tanken på å begynne å røyke engang, Anders!

Takk for gratulasjonen, forresten
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap