Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 68)

Auksjonen i går var kort og fin, men jeg klarte likevel å bli litt for sliten av en eller annen uforståelig grunn. Kanskje det var all viljestyrken som måtte til for å holde hånden nede? Kom nemlig hjem uten fisk og med to flotte Cryptocoryner jeg hadde bestemt meg for på forhånd, og som dupper i karantene med eSHa Crypto-plus. Skal få dem ned i Juwelen og flytte noen småplanter derfra over i plantekaret i kjelleren.

Ikke mye å rapportere fra forsøksbøttene, det eneste som klart skiller seg ut er pH. Den øker definitivt i Absolutbøtta. Og da vil jo forsåvidt det kjerringrådet virke, for sånn like før nitritten går ned synker ofte pH veldig. Absolut vil heve den igjen, men det er jo definitivt mye billigere med en dash natron ;o)

I bøtta uten tilsetning av annet enn Salmi er pH på vei ned. Nå gjør jeg ikke noe med det, tilsetter litt mer salt og den siste skvulpen i miniatyrflaska i kveld, og måler igjen i morgen. Kanskje ting blir tydeligere da!
Har pauset litt, bare skumlest i noen få tråder, og ser at det kanskje var en god ide. Vi har besøk av noe som har kommet luftveien her i huset, og da får ting seile sin egen sjø. Også tankevirksomheten, for i dag har blondinen vært på reise! Med ferge og ting! Uten å ringe først! Så da får jeg gleden av å kjøre ferge til uka også, akvariene var ikke ferdige, pallen med glass var halvknust. Særlig de jeg skulle ha. De hele delene lå så vakkert klart til montering atte...

De har slitt fælt med å få tak i nytt glass i hui og hast, det ble hell i uhell. Selv med en ekstra tur og bompenger og ferge og bensin får jeg nokså snobbete akvarier billig, for front- og bakglass blir i krystall! Bunken lå der, åtte glass oppå hverandre uten antydning til grønnskjær. Og det blir krystallglass i front på de to jeg ikke har bestilt enda, uten tillegg i prisen som takk for at jeg var så blid eller noe. Sååå flott kommer det til å bli!

Måtte jo titte i karene, og der gikk det pygmaeus! Endelig en stim i liksomreolen. Nektet å se inn i habrosuskaret, en ting om gangen, det går bra å ha dem sammen bortsett fra litt knuffing under lek - er det bra? Eller er det plass til en hel haug pygmaeus til i karet? Det er det jo. Hmmm...

I samme kar gikk det helt fryktelig vakre L-maller, synd de kan bli litt større enn jeg synes er gøy. Klarte å gå fra dem da, Leporacanthicus joselimai, L 264. Vakkert blågrå med sorte prikker, og supernydelige som små. Sukk. Men blir de 20 cm går jo ikke det. Sukk. Fra Rio Tapajós de også. Sukk. Samme vann som L213 og C142. Og jeg må innom den butikken en gang til...

Mer bomtur på vei hjem, ringte Bauhaus på Liertoppen og forsikret meg om at de hadde 70x70 mm tometere i Douglasgran, de sa fem-seks stykker så jeg tok ikke ferga. Men på hylla lå det tremetere. Det har de en hel haug av på Vestby også, og da slipper jeg å kjøre med stokker på tvers og oppå dashbordet i mer enn et kvarter.

Rar dag. Nå lar jeg feberen herje, for nå er pygmaeusene mange nok til å ha det bra. Hurraaaa!
Plussmedlem
L264 er en av Kaja sine favoritter.... Fine de....
I disse influensatider kan man ikke sterkt nok ønske god bedring, men jeg forsøker...
Takker Sigmund! Glassknusingen betyr at det ikke blir kar på et par uker til, men med farten på prosessen i svampebøttene er det kanskje ikke akkurat noen hast. Tror jeg må grave frem noen varmekolber til nå når de truer med et snev av frost. Det er spådd minus 38 på hytta, så godt at vi ikke trenger å reise dit!
Det kan jo hende at prosessen tar seg opp når du får satt svampene i sitt "rette hjørne".

Kald hytte i minus 38 kombinert med feber høres ut som en veldig dårlig ide.
Oh, god bedring!

Synd med knuste glass og forsinkelse, men krystall-glass blir nok veldig flott. Den som venter på noe godt...

Av en eller merkelig grunn er jeg ganske sikker på at det kommer til å barte rundt en gjeng habrosuser hos deg, sånn helt plutselig. Vet noen har pygmaeus og hastatus sammen, så kanskje det går bra med habrosus også?
Glemmer dem aldri Sissimor, det er jo tant'unger! I følge Kyrre hos Akvariekjellern kan de knuffe litt om plassen under lek, men de krysser seg ikke har jeg lest meg til, det er hastatus som kan lage krøll der med minst en av dem. Og hvor ufattelig mye knuffing kan det bli da? De får en halv kvadratmeter med massevis av gjemmesteder, og er jo ikke akkurat kjempedigre...

Rart det der med fisk på hjernen, jeg bygger reoler om natten, du vandrer i rismarker. Har en sånn på hjernen også jeg, Betta albimarginata. Helt ET, mangler bare den krokete fingeren. Men jeg hadde ikke plass, de var nyss ankommet, viltfangede og svindyre. Nå kjøpte Bjørn (Humunuku, som er skyld i at jeg ble så betatt) noen på Osloauksjonen, jeg kastet meg over ham og ropte fus i yngelkøen ;o)
Disse bettaene er jo kjempesøte! Jeg har 3 channoidesungdommer gående her. Ser dem ganske skjelden, men så plutselig er de der. De voksne damene jeg hadde var veldig sosiale, og kom når jeg ropte på dem
Endelig har de gule rekene fra deg begynt å yngle!
Synes de har vært sinnsykt trå til å sette igang men idag kunne jeg telle 23 selvlysende gule småtasser der.
Trodde nesten ikke mine egne øyne.
Har prøvd å ta bilder men funnet ut at det å ta bilde av reker uten makrolinse nok er til å gi opp...
Har jo fått så mye flotte reker i hus nå og eneste som blir seende sånn ca greie ut er biene mine.
Må mase på samboer om å få kjøpt seg linse!
Så moro Kaja! KAn ikke få for mye reker...

Kan ikke få for mye pygmaeus heller, med stinn brakke er det bare ablegøyer i det karet, de kommer logrende for å få mat. Så nå gleder jeg meg usigelig til å få et kar nærmere sofaen. Og så er spørsmålet - skal/skal ikke ha to arter i karet? Og hvilke to?

Når vi snakker om reker - denne ble med den morderiske mosedotten over som helt usynlig og har levd herrens glade dager som nesten enebarn. Halvvoksne pygmaeus er ikke rare greiene å konkurrere med. Men skjønne da...
[External Image]

Storveis med mat
[External Image]

Og så full rulle med gøy.
[External Image]

Mer tøys. De holder på til i morgen tidlig, da kommer det ny mat ;o)
[External Image]
Åh, må få meg pygméer snart ;D

Når endlersene en gang får flyttet inn i Fødestua, så blir jo Asylet plutselig fisketomt, så da...
[QUOTE=Linda W]Så moro Kaja! KAn ikke få for mye reker..

Når vi snakker om reker - denne ble med den morderiske mosedotten over som helt usynlig og har levd herrens glade dager som nesten enebarn. Halvvoksne pygmaeus er ikke rare greiene å konkurrere med. Men skjønne da...

QUOTE]

Fantastisk bilde!
De er så frempå og tøffe de rekene der.
Du skal bare se babyene her som sitter øverst på fortablettene selv med green lazere som dytter de frem og tilbake.
Nå har vi en helt gullende ren C. venezuelanus! Rota i det karet har begynt å bli jord, med alger og pensler og en million skivesnegler som resultat. Og akkurat nå orket jeg ikke å se på det lenger, røsket ut rota med Bolbitis heudeloti og ganske mye andemat, skylte godt og grundig, skrubbet, helte bøtta tom i kjøkkenvasken og gikk på badet for å fortsette der. Ove er litt på håndvaskern for ikke å smitte oss andre i fall vi bare er forkjølet, jeg kom tilbake for å tømme sila på kjøkkenet for andemat, og i skummet etter Neutral Cream Soap lå en lubben liten ting og blunket! Lynrask skylling i to runder akvarievann, sniken stullet rundt i skyllevannet og virket helt kvikk, og tilbake i karet begynte den å danse! Litt vel mye spenning for mor, synker nokså stille sammen i sofaen igjen før jeg myrder noe...

Fikk litt deja vú-følelse - har jeg gjort dette før tro?
Hjelpe meg... Vil tro den er ren nå ja ;D

Tusen takk for en god latter! Dette forumet har gitt meg et vondt sug i magen igjen i dag, så den trengte jeg.
Godt det var Neutral som ikke skal være allergifremkallende! Ellers er det trolig første gang i fiskehistorien at en Cory har dusjet med såpe og etterfølgende skylling, utenfor karet. Mener å huske at du har gjort en tilsvarende øvelse med såpe, men da i karet? Vasketvang? ;o
Åh ja, det var såpeboblekoppen det Sigmund - den var egentlig mye mer forferdelig, for det var Zalo som skummet den gangen. Med pandayngel tror jeg...

Du må sortere fortere Sissimor, jeg så tråden og bare klikket meg ut. Vi blir beskyldt for å være helt nazi når vi ikke gir dem rett i å gjøre dumme ting, så da får de bare gjøre dumme ting og lære i praksis tenker jeg, og tar på meg hardhuden i forhold til fisketrivsel når slaget likevel er tapt på forhånd. Hvorfor de spør når de likevel ikke har tenkt å følge rådene er jo aldeles helt ubegripelig, og sånt man ikke har godt av å følge med på. Vi får bare holde ut, og hoppe av så fort det er den sortens trådstartere.

Jeg hører vel egentlig til foreldregenerasjonen til den gjengen der, vi har gjort noe dumt underveis antakelig, det er noe med det akupunkturskolen min kaller "mor-datter-overføringstradisjonen" vi har glemt helt i tidsklemma. Og respekt for at oldiskunnskap kan inneholde gullkorn...
He,he. Det var (som ofte ellers) ikke trådstarter som var problemet, men noen som må jumpe inn å insistere på at det ikke er noen vits i å høre på rådene våre, for det går så fint om en ikke tar hensyn til fiskene. Føler da jeg må prøve å gjøre ting så godt som mulig for trådstarter lell. Tror nok jeg er for tolmodig igjen, og glemmer mottoet mitt litt; Pick your battles Ellisiv!
Må det ja, blir jo bare helt utslitt ellers. Nå er det ikke bare medlemmer som leser informasjonen, men vi får håpe de som bare er innom er innom for faktisk å få informasjon! Var jo det selv til å begynne med. Kopiert fra forsiden:

Totalt antall medl.: 18683
Unike påloggete medl. siste døgn: 653
Totalt besøkende nå: 2496
Medl. pålogget nå: 71

Det er altså 2.425 personer innpå som ikke deltar direkte, hverken i interessante eller helt unødvendige diskusjoner ;o)
Du vet å holde fiskene dine rene skjønner jeg

Ja ja ikke alltid lett til tider ,har gjort noen flauser opp i gjennom jeg og ,det har vel egentlig de fleste.

Men det blir bare så morsomt når du skriver at du har dusjet fisker he he.

Ellers gjør jeg ofte som deg når folk ikke gidder å høre på råd og begynner å kjefte på andre som bruker tid på å hjelpe. Begynner gjerne på et svar og så tenker jeg ,nei dette gidd jeg bare ikke å bruke tid på og avslutter det jeg begynte på.Orker ikke å irritere meg på sånne ting.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap