Leifs verden, del 2 (side 68)

Er glad jeg har flyttet Apistogramma nijsseni hua med egg inn på rommet her inne i huset. Blir bare mer og mer forelsket i denne flotte hua. Hun er alene i en 70L og hun føler seg trygg med hula si. Tar stadig turer rundt i karet og lar seg fotografere, før hun igjen stikker inn i hula til eggene sine. Har aldri, tror jeg, sett en flottere Apistogramma hue. Med så flott fisk kommer nytt kamera høyt opp på ønskelista
Sitter ofte med rare tanker når jeg titter inn i mine 17 kar. En tanke som kom til meg nå er at jeg har sånn ca 2 meter med tilapia mariae yngel......, hehe. Hver yngel mellom 1 og 1,5 cm gange med ca 200 yngel, eller litt i underkant.....

Dem vokser enormt fort om en tenker på at di kun er en drøy uke (eggene klekket julaften). Ettersom disse sikkert ikke blir så lett å få bli kvitt, håper jeg litt på at ikke alle overlever. Blir nok ikke noe lettere med acara når dem setter i gang

Dårlige, nei, elendige bilder. Men slenger dem med(Tilapia mariae yngel)
Foreldrene mot "røkkla"
I går skrev jeg at jeg håpet ikke alle tilapia ynglene skulle vokse opp. Men våkner i dag til et skrekksenario. Jeg slår på lyset i 250L til Tilapiaene og setter meg ned for en kopp kaffe og en røyk. Titter fornøyd inn i det karet for å nyte synet av mine yngler. Men hva får jeg se?

Et slik syn har jeg aldri sett noen gang. Foreldrene har gått fra å være flinke og påpasselige foreldre til kanibaler. De jager di stakkars ynglene vegge mellom og spiser sine egne bare helt rått. Stopper opp innimellom og nykker og rister, akkurat omtrent som di leiker. Ynglene er ikke mer enn 2 uker, så noen leik er dette ikke tror jeg. Det er for tidlig etter deres første kull.

Antar reduksjonen er på ca 50 yngel, men vansklig å si helt nøye. Og vet ikke om dette hadde startet allerde før jeg satte på lyset. Fortvilelsen ble stor når dette pågikk, da jeg ikke har annet kar å ha leiksparet i. Dvs jeg har et kar, men har ikke pumpe og kolbe til dette enda.

Ting har roet seg igjen og harmonien er tilbake i karet mellom foreldre og barn. Dyrenes verden er til tider rå og hensynsløs, ikke det at vi mennesker er veldig mye bedre, med all den elendigheten vi klarer å få til. Men å miste fisk er aldri gøy, selv om det fortsatt er mengder med yngel igjen hos mine Tilapia. Bildene er fra i går
Som jeg skrev for et par dager siden yngler det og legges det egg her jevnt og trutt for tiden. I dag ble jeg bestefar, iallefall så nær jeg kan komme. Mine egne oppdrett av apistogramma cacatuoides har jeg ikke kvittet meg så grovt med og har en del... av dem. I dag fikk jeg se antydning til en liten sandhaug forran den ene hula i det karet jeg har dem i. Jewg måtte bare titte inn. JIPPI, egg hos egenoppdrettet apisto!

Ikke ofte jeg har fisk så lenge av egen oppdrett at disse yngler selv, så dette synes jeg var gøy. Antyder en del F1 hanner i karet som er i overtall og må derfor ut. Får legge ut et par stykker i ei annonse her tenker jeg.

Ikke veldig mange eggene der, men ca 20 i tallet antar jeg. Ellers har di siste eggene fra apistogramma borellii klekket i natt. Så også ved foring at baenschi hua i leiksparet var kjempe gul igjen.

Apistogramma nijsseni eggene klekker vel i dag eller morghen tenker jeg. Ikke lett å se eggene da de er lagt på samme veggen som hullet i nøtta, rett over hullet.

Føler meg bare så utrolig heldig som har så mye flott fisk og som yngler og gir så enormt mye glede hos meg
LOFFA
Føler meg bare så utrolig heldig som har så mye flott fisk og som yngler og gir så enormt mye glede hos meg

Det er noe av det som "gir mest" tilbake, når man driver med denne hobbyen, og se fiskene trives så godt at de yngler og forplanter seg
Jeg tror du var heldig som flyttet dit du gjorde og fikk så superflott og surt brønnvann til de sør-amerikanske fiskene du holder Perfekt for Apistogramma, det
Prosjekt nytt akvarie rom
Har nå helt bestemt meg at det blir nytt akvarierom ute, i stede for å fortsette å ha det nede i kjellern. Grunnet vinter og dårlig tørkevær, er det noe begrenset hva jeg får gjort.

Første step var å bytte døra i rommet, bilde 1 med bilde nr 2. Åpningen var noe trang og karm måtte slåes inn med hammer. Ingen glup ide. Døra går ikke ordentlig igjen og derfor må motorsag til for å ta av ca 4 cm fra den ene dørstolpen. Skal høre med en nabo her om han kan hjelpe meg med det.

Tenke seg til en "vill"LOFFA gå amokk med motorsag?! Holder meg unna slike ting jeg ikke har greie på. Blir ikke til at jeg legger betong for å rette gulvet, men bygger nytt med utgangspunkt i 2x4. Da blir det også plass til isolasjon i gulvet.

I taket er det takess, noe som bare er å male. Veggene består av sponplater, tror jeg, med 70talls tapet, milde for en smak di hadde på den tiden. Veggene er dessuten isolert. Kunne tenke meg å panelere veggene. Bilde 3 antyder vel ikke akkurat at dette er annet enn en ute bod. Men akvarierom skal det BLI. Rommet er brukt tidligere som forspill rom for sønnene i huset, før di tok veien til puben

Kommer nok til å lage en egen tråd for prosjektet når jeg starter opp med det innvendige
mona o
[QUOTE=LOFFA]Føler meg bare så utrolig heldig som har så mye flott fisk og som yngler og gir så enormt mye glede hos meg

Det er noe av det som "gir mest" tilbake, når man driver med denne hobbyen, og se fiskene trives så godt at de yngler og forplanter seg
Jeg tror du var heldig som flyttet dit du gjorde og fikk så superflott og surt brønnvann til de sør-amerikanske fiskene du holder Perfekt for Apistogramma, det

Helt riktig Mona. Når en ser det yngler og fisk trives gir det en ekstra giv og en føler at en er så heldig. Brønnvannet her ligger på ca 5 i pH og er som nevnt ypperlig til di fleste apistoer. Noe spesielt er det når en får oppdrett på eget oppdrett. Tror ikke jeg har hatt det tidligere, på Apistogramma. Føler dette som noe veldig stort.
Ref i går til en merkelig oppførsel på mine Tilapia mariae. Det samme skjedde igjen i går kveld og rett etter at jeg slo på lyset i dag. Di kaster seg inn i massen av yngel, smeller i glasset, går inn for landing på sandbunn og får rykkninger. Akkurat som epilepsi anfall nærmest. Ringte han jeg overtok fisken etter og spurte hva i himmelens navn dette var for oppførsel.

Han hadde hatt samme oppførsel på sitt par og vet ikke grunnen selv til denne oppførselen. Med hans erfaring, 1000 vis av liter og flere titalls ciklider i heimen, kan en ikke forlange at jeg skal vite om oppførselen når ikke han vet det.

Han har et eldorado i kjellern han Magnar, hvor jeg her bare har en liten dråpe i forhold til han. Hans kunnskap på ciklider er enorm. Faktisk har han også funnet glede i å skaffe seg flere typer apistogramma siste tiden. Noe som også gleder meg

Freden har senket seg i karet her igjen. Noen som vet hva denne oppførselen kommer av? Kjenner ingen andre "eksperter" på ciklider her på AF som evnt kunne hjelpe meg. Dessuten er denne Tiapia typen en skjelden ciklide å se og høre om i akvariehobbyen, desverre

LOFFA
Blir ikke til at jeg legger betong for å rette gulvet, men bygger nytt med utgangspunkt i 2x4. Da blir det også plass til isolasjon i gulvet. Kommer nok til å lage en egen tråd for prosjektet når jeg starter opp med det innvendige

Jeg hadde tregulv på 2"4" tilfarere med isolasjon i mellom, lagt på råstøpen i kjellergulvet i det rommet jeg hadde akvariene mine. Vannskade med bare 50 - 60 liter vann gjorde at hele gulvet måtte brytes opp og fjernes.

Nå som jeg har støpt gulv med fliser, er jeg kjempefornøyd! Før eller siden blir det trøbbel med tregulv og mange liter vann.

Hvordan er det nåværende gulvet? Støpt? Tykt lag og eventuelt armert? Hvis relativt tynt (5 - 6 cm og uarmert, ville jeg kjøpt en borhammer hos Jula (ikke den billigste) og slått opp hele gulvet, lagt trykksterk Jackopor eller tilsvarende, og støpt gulv oppå. Du kan få fiberarmert ferdigbetong sprøytet ut og avrettet. Betongjobben kostet ca 19 000 ferdig for 30 kvadratmeter hos meg. Med ryggproblemer ville jeg ikke støpt selv, tung jobb. Verst er avtrekkingen og brettskuringen. Med varmekabel, fliser og alt er dette ikke dyrere enn et tilsvarende tregulv.

Ville kanskje også vurdert å støpe nytt lag oppå det eksisterende. Bruke to lag 3 mm Depron isolasjonsplater med varmekabel på (de tåler det) og 6 cm fiberarmert betong samt fliser. OBS! sklisikre.

Den siste løsningen bygger mindre enn 2"x¤2 og 25 mm tregulv.
Takk for innspill 530. Alltid hyggelig å få innspill i forhold til sine egne tanker, ideer ogplaner. Det er betong i gulvet der, hvorvidt den er armert vet jeg ikke noe om. Men det ser ut til å være en tykk såle.

Som du ser på bilde 1 har jeg støpt en kant fra gulet og opp til dør terskelen, da det bar god plass til dette, etter å ha fjernet den gamle "fjøsdøra" (hehe). Kanten er ca 10-12 cm. Hvor rett gulvet er, er jeg heller ikke sikker på, men rettes opp om det blir den ene eller den andre løsningen. Gulvet er ruglete, så antar det kun er råbetong eller hva det kalles. I garasjen som er rommet ved siden av, er det rettet med "flytesparkel" ser det ut til. Dårlig grunnarbeid har gjort at mye av dette øvre laget er løsnet.

Prosjekt rommet er ca 3,50x3,10 meter, noe som utgjør ca 11m2. Rommet har et mellomstort fast vindu som jeg ønsker å bytte til et som har sving. Bilde 2

Rommet har også en el-vifte på veggen, bilde 3. Garasjebygget er nylig panelert utvendig, 2-3 år siden, fra tidligere eier og hull for ventilasjonen er ikke skåret ut for ventil (el-vifte) utvendig. Her også kan det være greit å få gjort i stand, evnt med en ny vifte, maken til den jeg har her på tv/røkerommet hvor jeg har både 250L og en 70L.

Har ikke satt opp noe budsjett på rommet 530, men tar etterhvert som penger strekker til og været gjør at en kan holde på

For å ikke gjøre dette innlegget for langt, fortsetter jeg i neste innlegg.....
Den lengste veggen som er ca 3,5m er veggen mot garasjen, dvs høyre vegg når en går inn døra. Denne har jeg muligheter til som jeg ikke har nede pga høyde. her er det full høyde, men nede er det ca 1,75m. Dette gjør at jeg kan ha 3 kar i høyden, kontra 2 nede.

En vegg med 9 stk delte 160L eller det samme i 250L hadde vært for meg et vakkert syn =) Disse er begge 100cm i bredde, iallefall 160 og 250L jeg har nå. Det ville utgjøre den kapasiteten jeg har nå ihht antall kar.

Kunne da bruke veggen rett frem til arbeidsbord samt yngelkar. 50% av 160L vil jo utgjøre 80L med en grunnflate på 50Lx40D. Ikke mer enn at det går en apistotrio i karene. Men det er mye som skal gjøres før jeg kommer til planen over kar jeg skal ha

Får gjøre meg klar til juletrefest her nå. Guttungen har snakket om den i flere mnd allerede og gleder seg. Barn er MINST like artig som yngler, og det er like gøy å se di i oppveksten

Tar med at acaraene har lagt nye egg i natt og tidligere yngler er vaktposter over eggene. Artig å se
Det må jeg si: Det er altid gøy og komme inn på tråden din og se alt du får til. Di tre siste bildene var fine. Og så mange egg!

Takk for tipset i min tråd.
B. Andresen
Det må jeg si: Det er altid gøy og komme inn på tråden din og se alt du får til. Di tre siste bildene var fine. Og så mange egg! Takk for tipset i min tråd.

Takk B.A.
Om jeg får til så mye vet jeg da ikke, da fiskene selv legger eggene og eggene klekker seg selv. Men litt hjelp på veien får di da like vel. Gøy er det å få være "deltager" oppi det hele. Det er ingen selvfølge at det legges egg og at eggene klekkes og blir til levende individer som igjen gir glede, inspirasjon og videre pågangsmot. En skjønner vel ikke helt egentlig hvor priviligert en egentlig er.

Om en tenker tilbake på alle årene en har holdt på, yngel en har fått frem i oppdrett, og som en har solgt eller gitt bort og tenker da på alle menneskene en da har gledet skjønner en kanskje deler av det privilegiet.

Av og til skjer ting innen denne hobbyen som en ikke helt forstår, slik som at egen-lagte egg spises, at fisk gir bort ynglene sine til andre huer av samme art, at yngler spises og at fisker dør av ukjent grunn. Men en må bare innse at slik er det. En blir ikke vant med det, men innser bare at det skjer.

"Miljøet" her på AF og DAK gjør også at mitt engasjemang i denne hobbyen holder seg oppe, og vidreføres også dette året. Forhåpentligvis med nye fisketyper, nye fiskearter, nye oppdrett og masse glede. Som vanlig kommer det noen nedturer, men det må takkles på lik linje som en takkler gledene, med fatning

Legger ved noen bilder tatt nå i kveld
Bilde 3 er av guttungen på juletrefest i ettermiddag

Da er yngelmaskinene ute av hus. Dvs at mine apistogramma cf borellii er solgt, til en fra Oslo. Kommer nok til å savne dem. Mest fordi dette er den gruppen apistoer som har ynglet mest hos meg. Ordentlige yngelmaskiner!!!

Fant to yngler som har overlevd i hovedkaret, så da skulle det bli fire på akkurat den str. Ellers er det jo to kull nyklekkede yngler i yngelkaret. Har tenkt kanskje å flytte ynglene over i hovedkaret, men antar dette ikke vil lykkes veldig godt, da ynglene er kun få dager. Dessuten er det grovere sand i yngelkaret, så det er ikke akkurat bare å helle dem over heller.

Skal i løpet av dagen finne lykta og forstørrelses glass for å se om jeg kan se ynglene til nijsseni hua jeg har i karet her på røykerommet. Hun har grav for å gjøre bedre plass i hula, samtidig som hun har gravd en liten grop i venstre front hjørne i karet. Prøver å holde temp på rundt 25c, men stiger et par grader med varmen fra lyset i løpet av dagen. Har nå satt opp det ene lokket i lystoppen foir å prøve en mer stabil temp. Har ikke veldig lysst til å få noen få huer og en drøss hanner....

Tilapia paret fortsetter med sin merklige oppførsel, men er vel normalt ettersom jeg har skjønt....
Etter å ha foret Tilapia ynglene i dag med avskallet artemia egg, ble det et vakkert syn i karet. Et "teppe" av yngler kranset i overflaten og var et artig skue. Nede i apistokarene hvor det er yngler knir jeg "støvet" mellom tommel og pekefinger for å få det til å synke.

Grunnen til at jeg ikke gjør dette i Tilapia karet ser du på bilde 1. Hannen har en så stor kjeft at han mest sannsynlig har plass til hele tommelen min. Og et sinne som gjør at en psykolog burde vært inni bildet..... Hver gang jeg bare leer meg i sofaen her går han til angrep og skaller i front glasset. Glad jeg ikke har di samme genene....

Men en god og påpasselig pappa, ja det er han
Når jeg skriver et innlegg i en tråd og får tilbakemelding på at jeg er uærlig eller lyver blir jeg ikke bare oppgitt, men egentlig ganske så fly forbanna.

Dere kan selv lese innleggene i denne tråden;

http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=66025&sr=1&msr=1

Vet ikke om dette link greiene funker da jeg ikke har gjort dette før, men det er iallefall på: http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=66025&sr=1&msr=1

Min påstand var og er at jeg søler mer ved å skrelle en appelsin enn å bytte vann på alle karene mine, er vel 16 eller 17 tror jeg.

Så om noen lurer på og ønsker en forklaring på hvordan jeg har vannbytter uten å søle kan dere lese den tråden. For sammenhengen kan dere starte på innlegg nr 15
Jippi, jeg klarte linken!!!!

God natt folkens. Er nå oppgitt, sliten og TRØTT
Viser bare hvor fort gjort det er å tråkke i baret når noen bare pøser ut av seg etter eget humør i slike forum LOFFA, ikke greit å strø om seg med sterke ord som "løgner", ingen som har fulgt med litt i timen og lest tråden din ville vel falt på tanken engang. Derfor fikk du Elisabeths vannskiftemetode oppkalt etter deg. Jeg var farlig nær eksplosjon der, og da var det det minst provoserende jeg kom på. Du, frøken Dahl og jeg har sånn nogenlunde samme løsning, og vi blir sikkert tilgitt. Drøm vakkert!
Linda W
Viser bare hvor fort gjort det er å tråkke i baret når noen bare pøser ut av seg etter eget humør i slike forum LOFFA, [I]ikke[/I] greit å strø om seg med sterke ord som "løgner", ingen som har fulgt med litt i timen og lest tråden din ville vel falt på tanken engang. Derfor fikk du Elisabeths vannskiftemetode oppkalt etter deg. Jeg var farlig nær eksplosjon der, og da var det det minst provoserende jeg kom på. Du, frøken Dahl og jeg har sånn nogenlunde samme løsning, og vi blir sikkert tilgitt. Drøm vakkert!

Skulle akkurat til å skru av dataen etter å ha vært å tømt askebeger, tømt ut resten av kaffen og skru av fjernsynet da jeg så det var kommet en mail. Måtte bare ta denne, hehe.

Ja det er til tider høy temperatur her på forumet, men det skal det være. Diskusjoner, menings ytringer, erfaringer som deles og settes opp mot hverandre, men å bli kalt "løyner" det kan jeg bare ikke akseptere. Der går grensa mi.

Kan selv til tider være skarp, ha sterke meninger og ha meninger som kanskje ikke alle "går for", men denne gikk litt over streken. Håper folk tok til seg hvordan jeg klarer mine vannbytter uten å søle og skjønner at jeg ikke farer med "fanteri". Det finnes mange, sikkert veldig mange måter å bytte vann på, jeg har funnet min. Når jeg bodde i Hvittingfoss og hadde oppe 24 kar på det meste, fordelt på tre etg var dette en veldig grei prosedyre som forenklet vannbyttene. Dog ble det tatt en og en etg av gangen.

Nå går det som en drøm med di fleste kar på ei flate- Men nå må jeg si god natt, Linda. Skal opp igjen om drøye 5 timer. Sov søtt

Plussmedlem
Jeg kan vel si som så at ved NORMALE vannbytter så kliner jeg mindre enn når jeg tapper meg et glass vann fra springen.
Og her er det 2500liter vann og alle kar står på laminatgulv.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap