Tante Astrid´s undervannsverden (side 69)

Vurderer å selge eller gi bort paret, mange som ønsker seg lekspar. Da kan jeg beholde et par små selv, liker ancistrusene best som små
hva har du fått yngel på astrid? ser du skriver noe om yngel, men fant ikke noe tråd det stod noe om yngel, kansje jeg hoppa over noe men.
Ja, det er en stjernedanioyngel som har dukket opp i asiakaret. Har hatt yngel før, men da måtte jeg ta ut mosen de hadde lagt eggene i. Har vel hatt stjernene ett års tid nå og det er første gang det dukker opp yngel i samme kar. De er nok ram til å spise opp egg og yngel selv.

Er forresten enig med deg Liv. Cistruser er finest når de er små.
sneik meg inn hær.. Du jeg har to fine anubias,men er ikke sikker på hvilkewn type,de er så like for et utrent øye og burde de plantes på en rot eller går det fint rett ned i sanden?
Ja, det er vanskelig å skille de synes jeg. Har hatt tre forskjellige av de gjennom tiden. Heldigvis har de noenlunde samme krav til stell. Kjempefine planter som krever å få stå litt i fred før de setter i gang å vokse skikkelig. Anbefaler at du planter de på et skyggefullt sted i karet siden de har lett for å bli algebevokst om de står for lyst.

Når det gjelder planting så har jeg gjort begge deler. De vokser raskt fast i røtter. Selv har jeg bare dyttet de inn i sprekker, men vet mange binder de fast. Vær forsiktig om du bruker fiskesene. Det har vært en del ulykker der fisk har kommet seg under senen og skadet seg. Det kan faktisk være en fordel å bruke strikk istedenfor. Den vil etterhvert morkne, men da har gjerne planten grodd fast slik at det bare er å fjerne den.

Plantes den rett i substratet så må rhizomen, den vannrette stengelen, ikke dekkes til. Da vil plantet råtne. Den ser ellers ut til å vokse like bra der. Som nevnt tidligere så liker de ikke å bli flyttet på og foretrekker å stå på samme sted. Da vil de faktisk vokse ganske bra etterhvert, selv om de regnes som langtsomtvoksende.
veldig bra,da ankrer jeg dem fast med e liten sten som ligger på røttene Er noe utrygg med så fin sand,håper sneglene overlever. Javabregne har jeg på ei rot. Så tror jeg det er en stor sverdplante,den står i sanden. Javamose under ei rot , hornblad ned i sanden.

Hvilke alge spisere har du i karret ditt,dine?
I sør-amerika har jeg to otto (vet de skulle vært flere, men har strevd med ph-dropp, mange har strøket med og har ikke helt bestemt meg for om jeg skal tørre å kjøpe inn flere) og to Parva-maller. Noe særlig til algespisere er de riktignok ikke noen av de her hos meg. De får nok for mye lettvint mat ovenifra. De som er flittigst er ottoene, men det er jo begrenset hva de rår med når de bare er to. Blir mest jeg som skraper alger der ;b

I asia har jeg bare fire amanoreker som plukker litt alger. Alt for mye arbeid for så liten arbeidstokk så igjen faller mesteparten av algeskrapingen på meg

I afrika går det en tigersnegl og en sebrasnegl og gnafser alger. Greier de å få tatt knekken på alle algene? Nei! Hvem gjør alt arbeidet? Gjett

Som du skjønner så er det jeg som er "algespiseren" her i huset, men med et balansert akvarium så er det ikke noe problem. Tror det er en myte at man har nødt til å ha algespiser. Jeg fjerner det som er synlig når jeg tar vannbyttet og det tar meg kanskje et minutt, maks.
Helt enig, et balansert akvarium får ikke alger å snakke om, blir det belegg på ruta fjernes dette ganske fort og enkelt ved vannbytte.
aha interesant,var nesten overbevist om at man måtte ha en algespiser. Gode vannbytter ordner det meste

kom på nå at jeg har snakket med deg før om Otto

så en SAE i en 40l i går,stakkar,men han hadde klart seg dær i 8mnd . sa med en gang at karret var alt for lite for han. Første gang jeg ser en slik ,ble helt forelsket og kommer til å spørre om å få kjøpe han. Piken hadde også tre 3-4 cm fiskker som var hvite med svart stripe i midten. Halefinnen den nerderste var lengere enn den øverste,eh vanskelig åforklare. vet jeg har sett fisken før.Hmmmm
Det var ikke noe sånt du tenkte på? Eller bare så det ut som om den nederste var lengre, slik som på denne?
Nøkkelhullciklidene flørter! Ihvertfall så driver den ene på (den jeg tror er hann) med å spile ut gjellelokk og riste litt. Søtt å se på de

Jeg vet ikke om det er pga at de nå er blitt voksne nok eller om det endringer i karet som gjør utslag. Har renset opp litt i pumpen så sirkulasjonen har økt. I tillegg så har gh sunket. Ikke godt å si. Jeg har ikke så lyst på yngel etter disse uansett, men liker å se at de flørter litt og ser ut til å trives.

Ellers så vil jeg sette pris på om noen tar seg tid til å legge inn informasjon i denne tråden
ja tenk at du fant den,hehe. Vinkeltetra,om det da ikke er flere fisker som har en slik form? Syns det var mer hvit en tetraen,men veeldig lik.
Det finnes en lignende art som kalles Pingvintetra, men den blir noe større og er ikke så vanlig. Fiskene kan forandre farger litt etter forholdene og det er heller ikke sikkert at bildene gjengir fargen riktig, så jeg regner derfor med at det er Vinkeltetra. Artig liten fisk som skal stime godt har jeg lest.
Ja da er det garantert vinkeltetra,passer navnet godt egentlig

Får så lyst til åfylle nykarret med fisk,det er så fint innredetMen skal være flink jente å veeente. Men ser at sandsneglene er mye på glasset,kan det være for lite næring til dem? Har foret bittelitt med fiskemat. Hva kan egentølig skje med disse gasslommene som dannes i sanden?
Hei. Du som kan så masse om kampfisker *smiske smike*. Hvis jeg har et 110 liters kar. Kan jeg da ha kampfisk sammen med 10-20 små corydoras? Det er bare snakk om EN rød hanne som jeg har sett og som er såååå fint??
Bluelight
Men ser at sandsneglene er mye på glasset,kan det være for lite næring til dem? Har foret bittelitt med fiskemat. Hva kan egentølig skje med disse gasslommene som dannes i sanden?

Når de er på glasset så kan det være tre ting etter min erfaring. Lite mat, dårlig vann eller de skal slippe småsnegler.

Nå vet jeg ikke hvor mange snegler du har der, men under innkjøringen har jeg pleid å putte oppi rundt ti stykker og har matet annenhver dag med mat som i mengde kan sammenlignes en kvart- til en halv malletablett. Har økt til en hel malletablett hverannen dag etterhvert som mengden snegler har økt. Ingen grunn til å holde igjen på maten så lenge det ikke er fisk i karet. Jo mer næring til filterbakteriene dess flere av dem blir det og jo lettere går overgangen til å ha fisk i karet. Når det blir matet såpass mye så kan det være en fordel å starte med de ukentlige vannbyttene rett og slett for å forhindre at det blir for mye alger. Sneglene ser derimot ut til å tåle å leve i dårlig vann selv om de trekker opp langs veggene til tider.

Gasslommene er ikke farlige i og for seg, selv om de kan skape problemer om de skulle slippe ut inne i en kokosnøtthule for eksempel og bli liggende der til en fisk uforvarende stikker innom. Vanligvis så stiger de til overflaten etterhvert og forsvinner i vannflaten. Kan gi litt lukt akkurat med det samme. Du får være forsiktig og ikke beskylde noen i rommet for å ha sluppet en for lukten er omtrent den samme Sandsneglene sørger for at slike lommer ikke bygger seg opp, men den viktigste jobben er at de løser opp sanden slik at planterøttene trives. Ellers kan så fin sand bli veldig kompakt.
Anen
Hei. Du som kan så masse om kampfisker *smiske smike*. Hvis jeg har et 110 liters kar. Kan jeg da ha kampfisk sammen med 10-20 små corydoras? Det er bare snakk om EN rød hanne som jeg har sett og som er såååå fint??

Smisking er jeg svak for selv om jeg ikke kan sååå mye

Jeg har derimot ikke prøvd å ha coryer sammen med kampfisk. Det jeg har lest tyder derimot på at det er en perfekt match. Det virker ikke som kampfisker ser på bunnfisker som noen trussel i det hele tatt, enten det dreier seg om kuhliiåler, coryer eller andre maller. Skal ikke garantere altså, men etter alle solemerker så bør det fungere bra

Heldig kampfisk som får stort kar å svømme i!
Å nå ble jeg fristet til å ha en kampfisk i 110 liters oppvekstkaret mitt

Mangen år siden jeg har hatt kampfisk, men i det siste har lysten på disse kommet tilbake ,utrolig flotte fisker da.
Takk for raskt svar! Jeg har gått å siklet på den en stund nå og tror kanskje jeg skal stikke innom på vei hjem fra jobb og se om jeg ikke kan få den med meg hjem

Ja klart den må ha såpass med plass! Bare fordi de kan overleve med mindre betyr ikke at det er bra for dem. Jeg elsker coryene mine, men kunne godt tenkt meg en liten fargeklatt i de øvre vannlagene. Vannverdiene er jo veldig bra sammen, så jeg skal ta en bitteliten handle runde i dag tror jeg. Må jo ha mere sand uansett
Ulempen med å ha kampfisk sammen med coryer er hvis coryene leker. Kampfisk er hysterisk glad i coryegg (og -yngel også, vil jeg tro også). Det medfører to ulemper: 1. du må passe på som en smed hvis du vil ha tak i noen egg i det hele tatt (jeg har vært nødt til å knipse unna kampfisk for å rekke å ta eggene først, enda jeg har sittet klar det øyeblikket hunnen har lagt eggene). 2. kampfisken kan overspise noe innmari på eggene. Kampfisk har lite vett når det gjelder å begrense spisingen sin.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Jensen
Reklame for plussmedlemskap