Elins lille hjørne (side 69)

Ikke så dum idé, Galemor Det kunne nok ha fungert tror jeg. Ellers skal det mer til en noen bøtter vann for å ta knekken på meg! Skal ned 15 kilo, så disse turene opp og ned trappa gjør bare godt Innbiller meg at jeg da ikke trenger å gå tur.

Fiskene trimmer meg mer enn en hund ville gjort! *ler*

Liv
awww, søte småtassene Men joda, jeg må jo si at det er mye jobb, egentlig. Hvert fall når det er mange bokser å vaske, bytte vann på. Men det er veldig givende! Og interessant
Skjønner deg absolutt, er nok bare litt dårlig timing for meg med kattunge som henger oppi alt jeg gjør Det gjør det ikke akkurat enklere. Men cory må absolutt være noe av det mest krevende å drette.

Har ikke drettet så innmari mange andre, men ja... cory og discus kanskje, siden disse begge trenger svært rent vann. Og vannbytter er mye jobb.

Ellers er det tross alt enklere å tappe ut noen liter og plaske noen liter tilbake fremfor å måtte sirlig få ut alle yngel, skrubbe og skure, passe på nøyaktige verdier og temp og så sette yngelen tilbake i karet. Dessuten vokser de sakte, så det er en langvarig prosess. Absolutte minimumsalder for meg er 5 mnd, 9 mnd hadde vært ideelt.

Fisk som svømmer rundt i vannet er heller ikke så følsomme for bakteriebelegg som det coryer er heller. Hmm. Har egentlig ikke tenkt så mye på hvordan cory er i forhold til andre arter.

De fleste måler jo vanskeligher i hvor lett det er å få de til å legge egg i utgangspunktet, men målet er jo å få de til å vokse opp. Kommer vel litt an på hvordan man ser det

Jeg er bare imponert over Mona som har gjort dette i flere år og fortsatt holder på, og takknemlig for alt jeg har kunnet plukke opp i tråden hennes, og av direkte svar jeg har fått. En hjelp jeg ikke hadde klart meg uten!

Og jeg skjønner godt det med timing. Jeg ble tatt litt på senga jeg også. Det er enklere og oppfattes som mindre styr hvis en har alt klart. Dette med fødenettet hos deg gjorde ting vanskelig
Et tips for å gå ned i vekt er å passe på når på dagen du spiser.
Man kan spise ganske mye før klokka 12, etter det burde man passe på. Middag klokken 3 er bedre enn 5 feks. Dette fordi kroppen har raskere forbrenning på morran, det er en grunn til at alle burde starte dagen med en skikkelig frokost.

Spis frokost som en greve, lunsj som en dronning og middag som en konge, men kvelds som en fattigmann, det jeg fikk beskjed om en gang for lenge siden.
Selv har jeg ubevist alltid spist sånn og jeg kan ikke klage på vekta mi.

Et annet tips er at man kan godt spise godteri, men da kan man ikke spise mat. En ting, men ikke begge, om du skjønner.

Spis oxo bare til du ikke lenger er sulten, men ikke spis så du er mett. Husk oxo det at muskler veier mer enn fett, så selv om du går opp blir du ikke nødvendigvis tykkere ;D

Jepp Men middag 3 er umulig, jeg er sjeldent hjemme før mellom 4 og 5

Men jeg spiser nå frokost, lunsj, mellommåltid (frukt) klokka 2, middag 5 og et knekkebrød og frukt klokka 8.

Gikk ned 10 kg på 8 uker med dette for noen år siden, men det hjelper lite når man setter seg på stumpen for å studere og går opp igjen 15 :p Men nå skal de av, og forbli av!

Da sjauet jeg 100 liter vann (50 ut og 50 inn) på 20 minutter. Ble varm i toppen da, ja. Dagens treningsøkt er unnagjort
liv_65
Her går det ikke så bra med coryene tror jeg. Ikke sett en eneste yngeltass i dag, kan jo være de gjemmer seg under ramma da. Så ut som de pilte rett under der.

Det er forbløffende hvor små hull en liten nyklekt Cory-yngel kan smette ut gjennom, når de bare har brukt opp plommesekken Da er det bare sytråd igjen
Dette nettet er utrolig finmasket, ligner på materialet i de fineste håvene. Tipper de enten har tatt kvelden eller ligger under ramma og gjemmer seg. Så faktisk en nå i kveld Så kanskje det er håp om at en eller to kan klare seg Ser ut som de liker å holde seg inntil kantene når jeg ser på boksene deres, så anser det som sannsynlig at om noen fortsatt klarer seg så er de i kantene som dessverre kommer under ramma så jeg ikke får sett dem. skal ikke bli lett å få følge med dem er jeg redd. Jaja, får la naturen gå sin gang. Har ørsmå kurvciklide yngel i det nettet også.

Dette er de yngelnettene jeg bruker. Veldig praktiske Faktisk litt størrelse på dem også.
Hadde jo vært morsomt om du kunne få noen få til å vokse opp, da Liv

Forresten, orker du ikke alt "styret" kan du jo gjøre som Gry - hun putter egg rett i innrede småakvarier med sand og mose og hele sulamitten. Hun har faktisk veldig god erfaring med det, så umulig er det ikke. Det er bare jeg (og Mona ) som er litt lettere kontrollfriker. Hehe.

Så sånn sett.. får du tak i noen i fødenettet kan du putte de oppi rekekaret for eksempel. Forsiktig fóring og litt oftere vannbytter (pluss mosen) kan fort få dette til å bli cory-oppdrett på minst mulig jobb måte

Men, da er alle de voksne fóret også ( i mørket, jeg var visst litt treig, men det gjør jo ingenting for coryer)så da er det nattinatt for meg.
Det hørtes mer behagelig ut ja Har killi gående til oppforing i rekekarene akkurat n å, men definitivt en løsning for senere Nå er det natta her og. har prøvd å legge meg i 1,5 time nå, men full av nye unnskyldninger hele tiden
ElinH
Det er bare jeg (og Mona :D) som er litt lettere kontrollfriker.

Count me in...
Putter og egg direkte i innredete kar som regel.Av og til lar jeg eggene klekke i et plastbeger og overfører de så til et innredet kar ,det være seg et lite eller et litt større . Fungerer fint for min del,har ikke tid eller gode erfaringer med annet. Passer da på å ha en strømpe eller blåfiltermatte foran innsuget på pumpene.
Det er en himla god grunn til at jeg har giddet å drive Corydoras-oppdrettet på denne møysommelige og kontrollerte måten Og det er antallet yngel jeg får til å vokse opp.

Jeg har alltid hatt mye bedre overlevelsesprosent på å gjøre det hele med BB tank, rent vann hver eneste dag, bytte til renskurt tank hver dag osv., enn med noen annen måte. Det er rett og slett ikke tid for noen skumle og skadelige bakterier å slå seg ned - vannet tømmes ut og tanken byttes før det rekker å gå så langt.

Hovedgrunnen til at mange akvarister mister hele eller deler av Corydoras-kull er nok bakterier. Det gjelder altså å forhindre at disse ulike bakteriene får fotfeste inntil yngelen blir gammel nok til å tåle en støyt. Fra da av er det ren plankekjøring

Sikkert en veldig god metode ,men alle har ikke ork og tid til å kunne gjenomføre dette så derfor må finnes det alternativer. Har prøvd din metode EN gang og da mistet jeg endel yngel. så for mitt vedkommende så fungerer det bedre med innredete kar. Fikk forresten nyss om at grunnen til at jeg mistet så mange Sp.black kunne være at det ble brukt eikeblader. Tror nok at det kunne skyldes at eikebladene ike var av beste kvalitet(mugg) men det er en tanke til ettetanke.
Sølvi
Var det eikeløvene jeg sendte? Det er de jeg har brukt av i hele høst og det har gått bra. Eikeløvet kommer fra Mona og burde være bra. Fryktelig trist om det er eikeløvet som er årsaken til dødsfallene dine

Huff... sjekket atroeggene kjapt i dag tidlig før jeg dro. Så bare dotter med mugg. Dette ser ikke bra ut! Skjønner ikke hva man skal gjøre for å få disse eggene til å klare seg.

Kanskje veldig lav PH? Holder jeg PH på rundt 5 de første dagene så er det hvert fall ingen bakterier som kan være årsaken. Evt bare la eggene sitte i karet hos de voksne og ha oppdrettet på den naturlige måten. Evt se om en klarer å fange klekte yngel eller noe slikt. Jeg får tenke litt på det.

Og selvsagt - Inger Anne er også en kontrollfrik hehe
Hei Elin ,nei det var ikke de bladene du sendte ,så bare slapp av
Det var noen jeg hadde fra før .Disse ble plukket fuktig og lå i en plastpose et par dager før jeg fikk de. Så de ble antagelig angrepet av sopp eller noe. Så da yngelen begynt å dø ,slo tanken meg at det kunne være eikebladene som gjorde det . Derfor var det litt greit å få bekreftet at eikeblader kan være farlig for yngel. Så man skal vel være litt forsiktig og være sikker på at bladene er ok. De du sendte ser helt flotte ut så coryene i 110 literen koser seg med de
*puh* Det var godt å høre

Men fortsatt trist om det var eikeløvene som er årsaken. Noe vi tilsetter for å hjelpe, også slår det ut stikk motsatt.

Får håpe at de som er igjen klarer seg!!
Det håper jeg også,krysser fingrer og tær .Tar daglige vannbytter selv om de går i innkjørt kar med pumpe bare for sikkerhets skyld.

Ang. eggene dine som mugner,har du prøvd å ta noen dråper Esha2000 i vannet ? Etter at jeg begynte med det .så har det ikke vært mugg på mine meg selv om de er ubefruktet.
Ja, jeg hadde i en dråpe per liter samme dag som jeg plukket de. Dette har funket bra på andre egg, men altså ikke disse.
Sølvi Gullaksen
Sikkert en veldig god metode ,men alle har ikke ork og tid til å kunne gjenomføre dette så derfor må finnes det alternativer. Har prøvd din metode EN gang og da mistet jeg endel yngel. så for mitt vedkommende så fungerer det bedre med innredete kar. Fikk forresten nyss om at grunnen til at jeg mistet så mange Sp.black kunne være at det ble brukt eikeblader. Tror nok at det kunne skyldes at eikebladene ike var av beste kvalitet(mugg) men det er en tanke til ettetanke.

Å unnskyld - jeg mente ikke innlegget mitt som et svar til deg altså, Sølvi Ser nå at det kunne se sånn ut siden jeg skrev rett under deg, men jeg skulle nok sitert den personen jeg mente å svare på

Jeg hadde lest innlegget til Elin litt ovenfor, der hun skriver dette (se sitatdel nedenfor), og da tenkte jeg at jeg måtte forklare hvorfor jeg har orket å gjøre det på den måten i flere år
ElinH
Jeg er bare imponert over Mona som har gjort dette i flere år og fortsatt holder på, og takknemlig for alt jeg har kunnet plukke opp i tråden hennes, og av direkte svar jeg har fått. En hjelp jeg ikke hadde klart meg uten! :-D
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap