- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden (side 69)
Leifs verden (side 69)
Black_Flysutrolig stilig dame på bilde 1. Vi vil ha bilder av akvarierommet ditt. ;)
Er bare flotte damer jeg har Espen, hehe. Tja bilder sier du. Har jo lagt ut noen da, men på din oppfordring har jeg tatt noen bilder fra et nå litt rotete akvarie/tv/røykerom. Karenes lys er slukket for kvelden, men et visst inntrykk får en vel likevel.
Tatt et bilde av reolene
tatt et bilde av skapet jeg oppbevarer alt utstyr og
et fra stamplassen forran tv"n
Fornøyd Espen? Er et veldig lite rom så det er vanskelig å få tatt ordenlige bilder med det billig kameraet jeg har, men men
Postet 06.08.10 kl 00:09
Følte at jeg ble en tanke irritert for noen minutter siden da jeg leste et trådinnlegg på forumet her. En som mente at coryer var dumme. Han trengte hjelp til en Petter Smart løsning på å slamsuge 0,1-0,7 sand i karet sitt. Dette er for mange av oss ikke sand, men STØV. Ingen petter smart akkurat og ikke noe lurere enn noen cory. Jeg bare måtte fortelle han at han ikke var helt lur selv da.... sorry folkens
Lyset er slukket i karet hos aspidorasene og coryene og de er i livlig lek begge gjengene. Slik er det hver kveld etter mørkets frembrudd, like gøy hver gang
Lyset er slukket i karet hos aspidorasene og coryene og de er i livlig lek begge gjengene. Slik er det hver kveld etter mørkets frembrudd, like gøy hver gang
Postet 06.08.10 kl 01:04
Personlig digger eg både L- og C-maller, og for meg er det overhodet ingen tvil om at coryene er "dumme" og svinser rundt. Men eg liker at de svinser rundt
Når det gjelder kornstørrelse er det vel du som ikke er en Petter Smart
Eg har sand fra "apistoland", og det er som støv til og med i forhold til den minste Biltemasanda.
Dine kjære coryer vil selvsagt foretrekke den fineste Biltemasanda, men det enkleste for deg som akvarist er å bruke den groveste.
Og da blir det gjerne en sannhet at den groveste er det rette for coryer...
Når det gjelder kornstørrelse er det vel du som ikke er en Petter Smart
Eg har sand fra "apistoland", og det er som støv til og med i forhold til den minste Biltemasanda.
Dine kjære coryer vil selvsagt foretrekke den fineste Biltemasanda, men det enkleste for deg som akvarist er å bruke den groveste.
Og da blir det gjerne en sannhet at den groveste er det rette for coryer...
Postet 06.08.10 kl 01:49
Et "himmlanes" vær har nådd oss i Hof og det styrtregner, lyner og tordner. Først ble tv signalene borte, men kom igjen.... og nå gikk strømmen. Litt avhengig av hvor lenge strømmen blir borte, bør jeg bytte en del vann i karene eller tåler de stå noen timer uten pumper etc? Tenker på alle nurkene mine spesielt C125 ene.....
Postet 06.08.10 kl 01:53
Endelig c125 egg igjen
Det er akkurat som mine C125 skulle ha lest det ene innlegget jeg skrev her i går om egg, for i dag fant jeg ca 50 nye egg. De er lagt på pumpa, oppå ved utblåser røret, akkurat på samme måte som når jeg hadde den litt mindre eheim pumpa. Guttungen er helt i ekastase og flyr rundt å roper bebbi, bebbi og atter bebbi. Har tror alt av fisk her er bebbi da det for tiden ikke er stor fisk her. 5-6 cm er vel den største. Ettersom jeg bruker akvarierommet også som røykerom er det begrenset hva han får lov til å være her inne, men han prøver seg stadig vekk med å sjarmere pappaen sin. Ja og pappa smelter som smør for den sjarmøren. Har vurdert å sette inn et elektrisk avtrekk i veggen. Både i hht fuktighet og røyk. Skal høre med bror min som driver i byggebransjen først så jeg ikke bare gyver på å lager hull i veggen her. Har innsett at jeg har valgt et lite rom i forhold til hva jeg egentlig kunne tenke meg som akvarierom. Men har muligheter til å lage et tv/røykerom ute i forbindelse med garasjen. Dvs at det er et rom der, men det må gjøres en del der før en føler seg "hjemme". Vinduet der må gjøres større da det er regler/lover for str på vinduer i oppholdsrom, samt at det generelt må pusses opp. "Ungene" til de som hadde huset før oss brukte det rommet som "festrom" før i tiden, så det kan da brukes.....
Bilde 3. Rosiner og fisk... en herlig sammensetning....
Bilde 3. Rosiner og fisk... en herlig sammensetning....
Postet 06.08.10 kl 14:27
For en søt liten gutt du har der Savner på en måte småbarnstiden når jeg ser sånne søte smågutter som det. De er så søte i den alderen!
Meeeeeeeeen på den annen side er det så himla deilig å få sove lenge og slippe bl.a. bleieskift og sånn :p
Kos deg med småbarnstiden, den går fortere enn du aner. Før man vet ordet av det er de noen tenårings-slasker som man bare ser når de vil ha noe :p (men at småbarnstiden går fort vet jo du, du har jo en eldre sønn også )
Bildet er vel av en afrikaner...?
Er det den på bildet du har? Er det en malawi eller tanganyika? De er fine, heter de ikke noe som begynner på Juli.....?
Meeeeeeeeen på den annen side er det så himla deilig å få sove lenge og slippe bl.a. bleieskift og sånn :p
Kos deg med småbarnstiden, den går fortere enn du aner. Før man vet ordet av det er de noen tenårings-slasker som man bare ser når de vil ha noe :p (men at småbarnstiden går fort vet jo du, du har jo en eldre sønn også )
LOFFABilde 1. Den ene apisto hua som er mor til de jeg har nå
Er det den på bildet du har? Er det en malawi eller tanganyika? De er fine, heter de ikke noe som begynner på Juli.....?
Postet 06.08.10 kl 17:06
Endret: 06.08.10 kl 17:10
Postet 06.08.10 kl 18:16
mona oFor en søt liten gutt du har der :-) Savner på en måte småbarnstiden når jeg ser sånne søte smågutter som det. De er så søte i den alderen! Meeeeeeeeen på den annen side er det så himla deilig å få sove lenge og slippe bl.a. bleieskift og sånn :p Kos deg med småbarnstiden, den går fortere enn du aner. Før man vet ordet av det er de noen tenårings-slasker som man bare ser når de vil ha noe :p (men at småbarnstiden går fort vet jo du, du har jo en eldre sønn også :-)) [QUOTE=LOFFA]Bilde 1. Den ene apisto hua som er mor til de jeg har nå
Ja han er herlig Mona, men får sine rapptusser (som sin far). Har har hjulpet meg i dag, da jeg endelig fikk fingern ut. Har fått plukket en del stein og hentet nok sand til de karene som mangler det. (Du finner han i full vigør på bilde 1) På bilde 2 ser en hvor sand, grus og stein legger seg etter hverandre, der vi hentet sanden. Natur fenomen og utrolig artig å se. Bilde 3 viser en stor plastboks med sand som er ferdig SILT. Denne sanden er ikke vasket ferdig. UUUUtrolig å møkkete eller støvete? denne sanden er. Må skylles i det uendelige, men er det ikke akkurat det som er litt gøy? Bygge opp akvarier med alt arbeid selv og vite når det står der ferdig at dette har jeg gjort fra bunn. Legger gjerne mye arbeid i alt om det er det som må til. Du er VIRKELIG våken Mona, godt noen er det. Fikk satt inn bilde av en Melanochromis auratus og ikke apistohua som var i hula si med egg. Beklager. Så det er ikke Juli..... Har hatt den tidligere, om om jeg tråler gjennom tråden min finner jeg den nok. Er en stund siden jeg hadde den. Jo da Mona dette er en malawi. Kjøpte 5 Melanochromis auratus og 10 golden, begge yngler... som jeg skal ha i stue karet vårt. Nå skal jeg ut å vaske litt sand.....
Postet 06.08.10 kl 22:19
18.august har vi 3 års bryllupsdag og hadde litt tid sammen før det igjen, så hvorfor spurte kona om jeg var gal når jeg la meg ca 04.20 til morran i dag? Trodde hun burde vite slikt etter så lang tid, hehe? Jo da, det var vel helst forde jeg ikke ga meg før 160L sto ferdig i natt. Var nær bekmørkt når jeg vasket sanden som omtrent var beksvart også. Fytti så møkkete. Slangen jeg bruker til vannbytter rakk ikke inn i stua så måtte ut å hente hageslangen fra kjelleren, så jeg var vel ikke akkurat "musestille". Tok ca 50% vann fra slangen og 50% akvarievann fra karene her. Sanden ble lagt i først og vannet ble tilsatt fra slangen via et litersmål i karet for ikke å virvle opp sanden. En kan også legge ned en talerken for ikke å virvle opp sand. Jeg la også inn en del stein, men ble veldig uryddig når vannet ble fylt helt opp. Så det må nok gjøres om noe. Satte også inn pumpe og varmekolbe. Lyset.... ja det suger.... Rust i begge ender av armaturet, hvor røret festes, så det må byttes, desverre. Visste det var "litt" dårlig, men ikke som nå. Derfor ble det ikke noe lys enda. Får ta det som det kommer å se om det er noe nytt å få tak i, uten at det koster skjorta.
Bilde 1. Bilde tatt i natt før vannet var helt klart
Bilde 2. Def. lysholder
Bilde 1. Bilde tatt i natt før vannet var helt klart
Bilde 2. Def. lysholder
Postet 07.08.10 kl 10:11
Postet 07.08.10 kl 11:37
Endret: 07.08.10 kl 11:38
Har nå fått flyttet fiskene som skulle ut i stuekaret. Bilde 1. Har etter det ommøblert litt på planter og synes det karet ble kjempe fint. Bilde 2. Det blir da apistokar. Karet øverst til venstre er også gjort klart nå så det må stå til det blir klart. Bilde 3. Da er alle karene i den dobble reolen fylt opp... endelig.
Postet 07.08.10 kl 23:40
Postet 08.08.10 kl 03:26
Har vært sørover siden mandag, og kom hjem i dag. Fikk med meg at fleste C125 eggene som ble lagt sist (ca50 stk) klekket den dagen jeg dro. Ikke alle har klart seg og surret rundt i karet i dag. Ellers har jeg fått sykdom i et kar, noe jeg ikke har hatt på veeeldig lang tid. Kan faktisk ikke huske sist. Sverddragerne i kar 6 i dbl reolen har fått antydninger til hvit prikk og jeg har satt igang varme kur. Leste meg frem til her på AF at en skulle kjøre opp temp til 32 grader. Er ikke sikker på om jeg skal mate i den perioden prikkene er der, men kanskje noen kan forklare meg mer her i tråden? Ellers skal jeg hente de 3 apistoene jeg har bestillt i helgen. Ser frem til å få den trioen i kar 2 i dbl reolen. Har fått litt pestsnegler i corydoras aeneus karet mitt, så har flyttet over et par kongo dvergmunnruger ungfisk som jeg regner med rydder det karret tomt i løpet av et døgn. Det er iallefall erfaringen jeg har med disse. Kommer til å beholde 2-4 stk av disse Kongoene og selge resten. Kunne også tenke meg et lekspar igjen av disse, men får først se hvor "lett" det er å selge yngelen jeg har. Aeneus ynglene er redusert fra 6 til 3 også. Hannene i artskaret trenger nok litt mer tid på seg før de er ordentlig kjønnsmodne hele gjengen. Har lagt en del egg disse huene der, men fått svært begrenset med yngel av disse. Derimot i klekke/yngelkaret for C125 yrer det av liv i varierende str. De misnste klekket om mandagen så de er jo ikke en uke enda en gang
Bilde1: Kar 2 hvor apistotrioen skal inn
bilde2: Kar 1 ferdig innkjørt og har satt inn 2 friske sverddragere for ikke å stå tomt
bilde3: Klekkekaret til C125. (Den lille pumpen har strømpe)
Bilde1: Kar 2 hvor apistotrioen skal inn
bilde2: Kar 1 ferdig innkjørt og har satt inn 2 friske sverddragere for ikke å stå tomt
bilde3: Klekkekaret til C125. (Den lille pumpen har strømpe)
Postet 13.08.10 kl 03:45
Gratulerer, Leif!Donald[QUOTE=LOFFA]Da er alle karene i den dobble reolen fylt opp... endelig.
Det er ingenting som overgår det å igangsette kar; det overgår faktisk det å ha skikkelige etablerte/perfekte kar
Er til dels enig med deg der Donald. Største moroa når en har fått kjøpt seg en reol og fått den hjem er vask, innsetting av sand planter, pumpe etc etc og få det akkurat slik en vil ha det. En kan om en vil få 6 helt ulike kar, slik jeg har. Aller mest artig synes jeg det er når karet du styrer med blir slik du ønsker og håper. Nå er 10 av 11 kar i gang og setter ikke i gang sekskant karet på 50-60L før jeg får noe ny yngel av noe nytt. Greit medet reserve kar stående. Kan også brukes til karantene kar, da jeg kun har mindre fisk.
Jo da Donald, vi har er artig og spennende hobby, det er helt sikkert
Postet 13.08.10 kl 04:14
Malawiene i stuekaret lignet mer på blodhungrige haier enn malawi når jeg for første gang gav dem myggisser i kveld. De ble helt ville. Har prøvd med litt forskjellig av for, men dette traff midt i blinken. Som jeg regnet med har de 2 kongoene jeg satte inn for å ta pestsneglene i går gjort rent bord (kar). Enormt effektive fisk på disse hersens sneglene. Det er visst 4 og ikke 3 aeneus yngler i det karet jeg skrev om i går. Fant en i pumpa som tydeligvis ville ha fred og ro for seg selv, hehe. Ser også ut som varmekuren på sverddragerne hjelper. Bare på et døyn har det blitt vesentlig mindre prikker på dem. Dette lover godt for dem ;- =)
Postet 14.08.10 kl 00:23
Etter fisketur med sønn min i dag bar det avgåre til Tom K for å kjøpe apistoene. Kakadue F1. Det ble både rabatter og en ekstra fisk. Vi antok at det var 2+2. Disse er klimatisert (til en forandring) og trygt på plass i kar nr 2 i reolen. Mine som er oppdrettsvarianten, skal inn i kar nr 1. Jippi da får jeg et tomt 54L kar der som jeg kan putte inn noe flott. Det ble hyggelig handel hos Tom, hyggelig akvaprat og en flott omvisning i hans kar i stua og på akvarierommet. Det finnes så mange flotte apistoer, og han hadde flere typer, heldig-grisen... hehe. Fisketuren med eldste sønn i dag ble herlig. Sol, lite vind og mye fisk. Ca 20 fisk ble dratt på land og mesteparten ble med hjem. Kona fikk jobben med rensing, da jeg ikke trives med slikt "gris". Er vel heller ikke glad i å spise fisk heller, ikke forde jeg er akvarist, men pga bein. Finner jeg bein mister jeg helt matlysten.... Jepp...pyse. Jeg er vel heller den som liker fisk som ikke er fisk, som fiskepinner, fiskepudding og fiskeboller ;- =)
Skyvedørlistene i dobbel reolen sitter ikke veldig godt akkurat, så de henger og slenger litt. Må nok få limt dem med noe annet enn det som er der. Noen mener jeg har sagt tiligere at TEC 7 eller hva det heter er bra til det meste. Noen som har erfaring med dette og hva det koster for en tube eller hva det er?
Et par bilder fra karene i dag, sverddragere og C125
Skyvedørlistene i dobbel reolen sitter ikke veldig godt akkurat, så de henger og slenger litt. Må nok få limt dem med noe annet enn det som er der. Noen mener jeg har sagt tiligere at TEC 7 eller hva det heter er bra til det meste. Noen som har erfaring med dette og hva det koster for en tube eller hva det er?
Et par bilder fra karene i dag, sverddragere og C125
Postet 15.08.10 kl 00:55
Foto, foto, foto og slette, slette og atter slette!!! De er ikke akkurat som aspidorasene og coryene som danser og gjør seg til for fotografen disse kakadue apistoene jeg hentet i går. De er litt skye enda, selv om de er en del fremme. Har tatt ut iallefall 3 bilder jeg synes ble greie. Resten ble slettet. Dette er bilder av Apistogramma Cacatouides F1 ;- =) (for de som ikke har fulgt tråden)
Finner det litt merkelig at sølvrammen på det ene karet ble slik på bilde, hvitt liksom? Hm
Finner det litt merkelig at sølvrammen på det ene karet ble slik på bilde, hvitt liksom? Hm
Postet 15.08.10 kl 22:21
Hadde store planer om vannbytter i ettermiddag/kveld..... Etter å lagt meg godt til rette i 2 seteren på akvarierommet og satt på et fiskeprogram på tv, ja så blåste jeg av. Fikk da med meg litt om disse Piraiba mallene tror jeg de het. Noen enorme beist av noen maller. Så da får jeg gjøre et forsøk i morgen på bytter da..... Kar 1 i reolen blir litt "byggeplass" nå. I stedenfor å flytte inn ungfiskene av Apistoene mine skal det inn en gruppe Corydoras Panda. De skal jeg hente på lørdag. Blir egentlig ikke veldig mye ombygging, men vil gjøre det litt ekstra behagelig/fint for de nye innflytterne. Legger inn et par bilder fra karene i kveld. Ble egentlig veldig fornøyd med sverddrager bildet. Ellers har jeg fått ryddet litt og støvsuget akvarie rommet i dag. Har vurdert å ta i bruk 100L til noe annet enn de få cory-ynglene som går der. De kan jeg ha i 6 kant karet og få inn sand og planter i det slik at jeg kan bruke det kanskje til en trio med et eller annet eller kanskje enda en corygruppe. Men først må jeg sette igang 6 kant karet. Har sand stående som jeg har hentet i lågen på Kongsberg, må bare vaskes godt først. Ca halvparten av karene her har sand fra Lågen og funker veldig bra. Stedet jeg henter sand, kan jeg ta ut den grovheten jeg selv vil ha. Det legger seg liksom etappevis med rullestein, små stein, grus og sand fra vannkanten og et stykke opp på land. Sanden er veldig møkkete, så jeg hadde vel spart meg for mye arbeid med å kjøpe på Biltema. Hadde de bare hatt det. Sand mener jeg. Har vært der 5-6 ganger, men nei, like slukøra ut døra hver gang. Men det er jo det som er litt artig da med denne hobbyen, bygge alt fra bunn. Husker det aller første karet jeg noen gang kjøpte brukt. Brukte 2 dager bare på å få det rent!!! Er mange artige minner å memorere tilbake til. Mest savner jeg kanskje et stort stuekar, 500 eller 720L kar med litt større fisk. Skal se om jeg finner et bilde på maskin å legge til som det tredje. Har slettet minst 500 akvarierelaterte bilder den siste tiden. Det blir for mye av det gode. Prøvde å ha det i ryddige mapper, men.....
Ja da fant jeg et bilde fra 500L jeg hadde. Hadde både Pleco og Gibbi i dette karet. Mallene på bildet er 25-30cm lange og var i pensjon hos meg en tid, da eieren ikke hadde plass til dem. Forøvrig medlemmet Bichir
Ja da fant jeg et bilde fra 500L jeg hadde. Hadde både Pleco og Gibbi i dette karet. Mallene på bildet er 25-30cm lange og var i pensjon hos meg en tid, da eieren ikke hadde plass til dem. Forøvrig medlemmet Bichir
Postet 18.08.10 kl 01:31
Postet 18.08.10 kl 01:45
froskenKanskje jeg kjøpte den siste sekken fra Biltema forrige uke ;-)
Ikke vet jeg Frosken, men har ikke hatt når jeg har vært der iallefall. Eller om de bak disken er dumme som brød og ikke skjønner noe? ;- =)
Fant faktisk ikke sanden i den nye katalogen di nettopp hadde fått, så kanskje det er meg som er et brød? hehe. Sovet som nevnt tidliger her i kveld og blir vel sittende oppe nå til jeg skal på jobb kl 5. Kona og jeg har faktisk 3 års brylluppsdag i dag. Tenke seg til at hun har holdt ut med alle mine ting i disse årene. Til tider over 20 akvarier, vannslanger gjennom stort sett det som er av rom, vasking av sand og stein midt på nettene, land og strand rundt for å kjøpe kar og fisk og ellers alt som har fulgt med meg. Den dama har tålmodighet!!! Husker en gang jeg skulle til Kongsberg for å handle mat og innom min mor i det samme, bodde da i Hvittingfoss. Jo da, mat ble det ikke mye av for å si det sånn, men 2 nye kar, 5-6 nye planter, 2 grupper med cory og et bar bokser med fiskefor, ja det ble det. Når jeg da skulle begrunne dette og begynte med JAMMEN, visste jeg at dette betydde trøbbel. Trøbbel har liksom blitt mitt mellom navn etterhvert. Som regel slipper jeg billig unna.....
Postet 18.08.10 kl 02:22