Sissis våte drømmer (side 69)

[QUOTE=Sissimor]
Har lest en del diskusjoner om ottoer er rent herbivore, og jeg må si att jeg tviler etter å ha sett dette...
QUOTE]
Flott bilde, ingen tvil om hva som foregår der nei.
Det er et eller annet som skurrer når det gjelder kostholdet til ottoene, kan se om jeg finner igjen artikkelen hvor de har analysert mageinnhold og konkludert med at det kun er spor etter vegetabiler (både planter og alger).
Det at de sjelden får yngel sier også noe om at forholdene sjelden ligger optimalt tilrette for de. Spennende små fisker.
I dag har karene fått en ny dose eikeblader, og det betyr glade coryer ;D
Atro...
[External Image]
Habrosus...
[External Image]
Og selvfølgelig en svart en
[External Image]
Syns de nye lakrisene er veldig tynne, men de spiser levende dafnier med stor appetitt, så håper det vil ordne seg fort.

Ellers er jeg rimelig sikker på at det er lek på gang hos habrosusene i dag. De virrer rundt, og den lille hannen jeg hadde fra før danser slangedansen forran den store damen, og gjør seg så lekker for henne han bare kan. Har aldri sett så ihuga beiling noen gang jeg, han slår jo krøll på seg i ren iver ;D
Løøøv is in the air... ehhh water :oD
Perleguramiene har lekt igjen, og et stort skumreir er stappa med egg. Det er igjen noen yngel der fra forrige runde også, kanskje 5-6 stykker tror jeg, så Gunnar tar jobben sin på alvor.

Perleynglene i Barnehagen går det dårligere med; ser bare 2-3 stk, og de er mindre enn de i Godteskåla. Stjerne-ynglene vokser derimot fort, så det er mulig de spiser mini-perlene?
Du skriver at du fôrer lakrisene med levende dafnier. Hvordan holder du dafniekulturen din i gang? Jeg spør fordi jeg tilfeldigvis har fått en bitteliten kultur selv, den oppsto av seg selv etter et halvmislykket forsøk på ferskvannsartemia-klekking. Kanskje du har bilde av dafnie-oppsettet ditt?
Har dafniene i en 8-liter i vinduskarmen på kjøkkenet. Bytter litt vann innimellom, og har oppi litt gjær når vannet er klart igjen etter forrige "fôring". Funker fint

Akkurat nå skulle jeg ønske at jeg bodde nært Kløfta, for Aquamanias har inne både habrosus og nanus! Familien (inkl. meg) flyttet fra området i -88, og jeg har aldri syntes at det var synd, før nå...

Men er jeg veldig heldig, så kan det ordne seg ved hjelp av snille akvarievenner her inne. *drømmer*
Plussmedlem
Skulle hjulpet deg hvis jeg hadde bil, Sissimor Men lappen blir det ikke på noen år enda, uansett hvor mye jeg ønsker
Når ting blir satt i perspektiv...
Her synes jeg synd på meg selv for at det er så vanskelig å få hit drømmefiskene mine, for de finnes jo tross alt på Kløfta! Så da satte jeg igang med akvariearbeid, med rensing av HMF-matter og greier. Ble mye gris, og den ene powerheaden nektet å starte igjen. Oppdaget mer alger, og snev av BGA, sølte vann og gørr overalt. Jeg var rett og slett drittsur for at alt gikk på tverke...

Så ringte mamma; onkelen min har fått hjerneblødning, og ble i all hast fraktet til sykehuset med helikopter. Plutselig betyr ikke grumsete vann, trasige pumper, alger og transportproblemer noen ting lenger...

Ble vel litt vel personlig dette, men måtte få det ut...
Høres ut som om du trenger en klem så sender en oppover fra Kragerø
Sissimor
Her synes jeg synd på meg selv for at det er så vanskelig å få hit drømmefiskene mine, for de finnes jo tross alt på Kløfta! Så da satte jeg igang med akvariearbeid, med rensing av HMF-matter og greier. Ble mye gris, og den ene powerheaden nektet å starte igjen. Oppdaget mer alger, og snev av BGA, sølte vann og gørr overalt. Jeg var rett og slett drittsur for at alt gikk på tverke... Så ringte mamma; onkelen min har fått hjerneblødning, og ble i all hast fraktet til sykehuset med helikopter. Plutselig betyr ikke grumsete vann, trasige pumper, alger og transportproblemer noen ting lenger... Ble vel litt vel personlig dette, men måtte få det ut...


Har snudd huset på hodet her, min mor ligger på Ullevål med barbert hode, kjenner følelsen veldig. Kjøkkenkaos og grenmaller blir litt ubetydelig...

Men nå har det seg slik at tull i hodet kan vi ikke gjøre noe med, transport av bittesmå fiskesjarmører til Trondheim må det la seg gjøre å få til. Jeg kan hente på Kløfta, er det noen i området Elverum - Kløfta - Oslo - Askim - Fredrikstad som skal en tur til Trondheim før jul? Og som har plass til en liten kjølebag til Sissimor? Med bittesmå Coryer og kanskje en plantekvast eller to? Noen?
Jeg skal hjem til jul, og har allerede sagt ja til å transportere.
Jippiiii! Da får vi samordne oss en liten smule, jeg har helt sikkert lyst på den habrosusen, og hvis Inger Anne har behov for noe fra Aquamanias har jeg diger bil med henger...

Det blir nanus til jul Sissimor! Er ikke Inger Anne grei? Herr Amundsen er sikkert så samarbeidsvillig at vi får til en felles hentedato :o)
Hehehe! Jeg tror nok ikke jeg trenger en henger for en tur til Kløfta. Hva med å reise en tur sammen dit? Jeg har noen småting jeg trenger, og det hadde vært hyggelig med litt akvaristprating igjen.
Dere er så snille! Håper bare alt klaffer nå da, og jeg får holdt av nanuser en måneds tid. For du har vel ikke plass til de også Linda?
Så bra at det ordner seg med fisketransport :o)
Sissimor
Dere er så snille! Håper bare alt klaffer nå da, og jeg får holdt av nanuser en måneds tid. For du har vel ikke plass til de også Linda?


De er ikke store greiene Sissimor, så hvis hr Amundsen ikke holder av finner jeg en løsning på det, har mer enn en luftpumpe, og daglig vannskift i småkarene er ren ryggmargsrefleks nå...

Samkjøring får vi sikkert til Inger Anne, bare moro med selskap!
Grønn ull...
Fundere jo på denne grønne ulla i Trollskogen, og fant flere nyttige linker fra Mona O i denne tråden. Men er det trådalger tro, cladophora eller er det spirogyra? Eller kanskje en helt annen type?
[External Image]
Cladophora er litt sånn stiv og rar og ta på, nesten som hestehår, så den kjenner du godt igjen når du tar i den. Det er samme algeslekten som de berømte algekulene er i
Utifra bildet ditt kan jeg si at din ikke er det

Jeg tror du har den andre, altså spiro'en. Den kan du stikke en pinne ned midt i og kveile opp som silketynne, sleipe tråder som spaghetti på en gaffel. Trådene er veldig, veldig tynne og føles helt bløte og lett slimete å ta på. Når man tar den opp av vannet, blir det egentlig bare en sleip kladd uten noen synlige tråder.
Et kjennetegn til er at den vokser utrolig hurtig. Man kan nesten SE den vokse fra dag til dag, og som oftest må man fjerne den en gang hver eneste uke for at den ikke skal "ta over". Det er typisk at den lager seg en stor "klase" høyt i karet i noen planter, nær lyset.

Har du målt nitratverdiene dine...?
Tilfeldig bekjentskap
© Johan Blixhavn Mæland
Reklame for plussmedlemskap