Leifs verden, del 2 (side 69)

milo
Jeg kan vel si som så at ved NORMALE vannbytter så kliner jeg mindre enn når jeg tapper meg et glass vann fra springen. Og her er det 2500liter vann og alle kar står på laminatgulv.

Konklusjon: Vannbytter er enklere, og har mindre søl enn å fylle et glass vann og/eller å skrelle et appelsin

Amen
Hyggelig mail fra AF i dag. "Flekken" den ene Barlowi hannen min har fått sitt portrett i basen i dag. Bilde 1. (ikke samme bilde). Tok meg tid til å studere begge gruppene med barlowier i dag, og kan ikke sikkert si det er mange huer akkurat. Er iallefall ei jeg er sikker på (bilde2) Ei virkelig flott dame, dog noe mindre enn "Flekken". Disse to skal jeg danne et par av og flytte til et eget kar =)

Acara eggene har klekket og det er tydelig at hannen har hatt dårlig tid. En god del ubefruktede egg ligger igjen (bilde 3)
Etter jobb i dag gikk jeg rett ned i kjellern og foret. Studerte vel og lenge i karet hvor Apistogramma barlowi hannen "Flekken" er. Jeg ser igjen barlowi hua, herlige hellige jul å skjønn henne er. Er enda mer forelsket enn når jeg hadde paret med "Gamla".

Jeg har nå tatt ut disse og satt i eget kar, da jeg så at henne har fått gulfarge. Om det etterhvert skulle komme småttisser av dette paret, kommer jeg nok til å være i ekstase. Har nok vært slepphendt og solgt litt for mange par, så det ser ut iallefall nå som det er kun denne ene hua i den gruppen.

Den andre gruppen barlowi kan jeg ikke så langt se noen hunner. Fra denne gruppen er et par solgt tidligere. Ser ut som det blir å gi bort en del hanner av barlowi.Noen som ønsker en så er det bare å si i fra. Legger ut noen bilder av barlowi hua, da "Flekken" er avbildet temmelig mye i tråden allerede

Er ikke lett å ta bilder inn i Apistogramma baenschi hula til leksparet, men legger ved et dårlig bilde likevel (1). Hua ser gul ut så det er ikke umulig at jeg "fersket" dem sammen i hula deres.

I morgen er det årets første møte i klubben, og drar med meg ikke mindre enn fire fisk for registrering av oppdrett. En god start på året, et år jeg satser på å bli mitt beste så langt. Tilapia mariae blir registrert nest mnd. Så 5 oppdretts reg på di to første mnd må jeg si er en grei start. Det oppdrettet som gleder meg mest er Apistogramma cf Borellii. Har virkelig slitt med å få frem disse.

Etter at jeg begynte med avskallet artemia ser dette ut til å endre seg. I yngelkaret deres vokser det godt og ser en "drøss" med yngel. Litt rart å ha solgt gruppen, men håper noen yngel etterhvert klarer seg og mulig en ny gruppe dannes.

Ble et bilde av "Flekken" likevel da. Gogutten.....

Du har virkelig fått dilla på Apistogramma, du Leif! hehe
mona o
Du har virkelig fått dilla på Apistogramma, du Leif! hehe :)

Ja Mona, disse flotte dverciklidene fasinerer meg virkelig. Til tider finner jeg noen favoritter, slik som disse herlige barlowiene. En vet ikke hva godt en kan få gjort med dem, men må innrømme at kunne jeg tatt dem opp og gitt dem en ordentlig klem, hadde jeg gjort det =)

En fordel også med disse apistoene (dvergciklider) er at svært få av dem graver noe særlig. Jeg har et par leikspar, Tilapia og Acara, som graver og herjer og lager karet til et bomba h... hus. Har hatt oppdrett på begge nå, så mulig de blir byttet ut med et par andre apistogramma =)

Leverer reg på oppdrett på acara i dag, og Tilapia på neste møte. Deres fremtid er usikker hos meg.... Må nok vente litt med begge, da acaraene akkurat har værpet igjen :- =) Greit å ha foreldrene tilstede en liten stund iallefall.

Ser etter nye leikspar/trioer av apistoer, men finner ikke noe her på AF. Acara går i 160L og Tilapia i 250L. Kunne delt karene i to og faktisk fått fire nye apistogrupper.....

Som du sier Mona, apistoene har gått meg til hode. Men nå er det lunch, og jeg ER sulten. Noen apistoer du vil anbefale Mona, som er greie å få tak i?
Jerg liker de slanke Apistoene som f.eks. A. trifasciata. Hannene er lyseblå, og hunnene blir sitrongule under lek som vanlig
Trifasciata har ikke den kompakte kroppen som f.eks. Barlowi har.
Apistogramma baenschi egg ;- =)
Vet ikke om den er så lett å få tak i Mona, men takk for tips. Er alltid på let etter nye apisto.

Er alltid spennende å komme hjem fra jobb og med en gang trappe opp i akvariekjellern. Har vært igjennom en spennende tid og det legges egg og klekkes yngel nærmest i hytt og pine. I dag fikk jeg oppleve en "utgravd" hule igjen, hvor jeg egentlig ikke forventet noe med det aller første.

Utenfor hula hos den unge (10mnd) gamle baenschi trioen lå det et lag sand helt opp til huleåpningen. Jeg bare måtte.... og det ligger 40-50 baenschi egg helt oppi taket på kokkos nøtta.

Leikspar hua har vært gul denne uken, men der har det ikke kommet noe, men fant dem også sammen inni hula i dag. Lurer på hvordan det er å bli tatt på fersken sånn gang på gang......? Kunne nå ikke se han rødme iallefall.... =)

Håper det blir plante kjøp på møte-auksjonen i dag. Apistogramma barlowi paret jeg satte inn i eget kar i går, trenger planter. Er det noe jeg absolutt ikke får til er det planter. Det meste ser ut som det enten har stått i steikende sol eller har vært igjennom ei kjøttkvern.

Vet ikke om overgangen til nytt kar kan ha noe å si... f.ek fra 7 i pH til mine 5 i pH her?

Hos den ene nijsseni hua ble det ikke noe ut av eggene. Ikke sett eggrester eller yngel, men denne firer banden er forholdsvis unge enda da....

Håper på ved neste forsøk...

I går ble det ingen kjøp av fisk på klubbmøte, men noen få anubias planter. Fikk også levert årets første fire oppdrett. 2 apistogramma, 1 cory og acaraene. Neste møte blir det å levere inn Tilapia mariae oppdrettet. 5 på de første 2 mnd er jo en grei start.

Ettersom tidligere kull av acaraene spiser sine nyklekkede søsken har jeg flyttet de fleste over i et lite oppdrettskar. Mistet jo det meste under disse to tidligere strømbruddene.

Noen er lovet bort til Sjura her i Vestfold, men di er litt vel små enda synes jeg. Ellers er det blitt byttet vann i karene nede i dag. I morgen blir det di to karene på røykerommet. Tenkte etter det å ta opp hannen i nijsseni gruppa til hua som HADDE egg her oppe på røykerommet. Klar for en ny runde.....

Tilapia ynglene har begynt å ta røde mygglarver og når en yngel tar en bit av en mygglarve som omtrent har sin egen lengde, er det omtrent som å se en mann med en tømmerstopp i kjeften. Et artig skue. Må etterhvert sette inn en innvendig pumpe i tillegg til den utvendige ( som jeg renset sent onsdag kveld ) i 250L til Tilapiaene. Synes det er vel litt mye partikler i vannet.

A. Baenschi hua i trioen passer fortsatt godt på eggene sine.

Snakket med en som fortsatt har aspidoras C125 om kjøp av disse igjen. Er vel sannsynlig den pansermallen jeg har hatt som har fått et hjertelig forhold til. Kunne tenke meg en stor gruppe av disse igjen. Gjerne 15-20 stk om mulig. Skal ta kontakt med han ut i neste uke, da jeg er borte mandag, tirsdag og onsdag på tariffkonferanse utenfor Oslo

første bilde er av aspidoras C125 som jeg hadde tidligere
andre bilde er av baenschi hua med egg
tredje bilde er av 3xF1 cacatuoides. Hørt om filmen 3 brødre? Det er disse =)
Storauksjon i drammen
STORAUKSJON I DRAMMEN

26. FEBRUAR HOLDER DRAMMEN AKVARIEKLUBB STORAUKSJON I UNGDOMMENS HUS I DRAMMEN FOLKENS

HOLD AV DENNE DATOEN!!!

Kommer mer info senere fra styret
Er alle som vil velkommen? Eller må enn være medlem?
en trenger ikke være medlem. alle er hjertlig velkomne
Jeg er i ekstase akkurat nå. Husker Mona skrev dette i tråden min for et par dager siden. Sitat

Du har virkelig fått dilla på Apistogramma, du Leif! hehe

I dag har jeg ikke bare dilla men er i en så høy rus av ekstase at dette er noe av det flotteste og vakreste som har skjedd meg, innen denne hobbyen Kommer ned i akvariekjellern, som vanlig titter jeg over karene fra høyre side og nedover. Første karet, som står helt til høyre i reolen ble første skue som vanlig og jeg ble stående urørt med frysninger på ryggen.

Hva i huleste er det jeg ser... antydninger til utgraving av barlowi hula? Litt sand ligger utenfor hule åpningen på nøtta og jeg må si jeg ble nyskjerrig. Lomme lykta ble hentet og jeg lyste inn til EGG. Hellige himmel dette gikk jaggu fort. Er jo ikke mer enn noen få dager siden jeg satte dem sammen i det karet. Antar di har falt like mye for hverandre som jeg har forelsket meg i dem.

Denne gangen skal ikke hula røres eller hannen flyttes ut. Dette skal gå naturens gang. Hvor stor sannsynlighet det er for at det klaffer med yngel for paret på første forsøk er etter min erfaring 50/50. Men det hender det må til 2-3 ganger før erfaringen er der.

Selv om jeg har et antall kar som ligger godt over snittet for en akvarist, er det for meg like gøy hvor enn det kommer egg og yngel. Men noen fisk knytter en seg til mer enn andre. Apistogramma barlowi er vel av di minst fargede apistoer som er kjent, og kanskje ikke favoritt hos så mange? Di er blandt di større og med personlighet som sjarmerer meg.

Gøy var det at "Flekken" har gjort sitt i barlowi karet, til å føre sine gener videre. "Flekken" him self er avbildet i basen og i den forstand foreviget så lenge AF eksisterer. Ligger "noen" bilder av han her i tråden også..... Han er jo bare FLOTT

På det forrige paret jeg hadde, som jeg byttet bort med baenschi fikk jeg egg et par ganger og yngel den ene gangen. Men desverre vokste det ikke opp noen. En ny æra hos barlowi slekten har begynt hos meg, og jeg er sikker på at disse vil bringe meg masse glede fremover. JIPPI

Bilde 3 er av tilapia mariae ynglene i kjellern
Hadde et 50% vannbytte på A. Nijsseni karet oppe sent i går. (Kona kalte det natta på den tiden av døgnet) Er ikke sikker på om det er partikler eller svevealger. Etter å ha matet og overvært nevnte seanse i forrige innlegg, flyttet jeg nijsseni hannen opp til hua som hadde egg for kort tid siden. Håper han finner sikringsskapet igjen.....

Vannet ble noe bedre, men tar et vannbytte til i løpet av kvelden, sammen med 250L med Tilapiaene

Hannen i baenschi paret liker å ha hula litt for seg selv og innimellom jager han henne ut (bilde 1+2)

Cacatuoides hua som la egg sist har blitt gul igjen og har funnet seg en kavaler og tatt plass i en av hulene. Hannen er F1, men er noe usikker på om hua er av viltform eller oppdretts variant. Når jeg fikk egg på begge disse og ynglene vokste seg til, blandet jeg dem i samme kar, dumme meg. Noen som er innom her som kan hjelpe meg med forskjellen på viltform og oppdrettsvarianten? Ohr, fart66, apistojohan eller noen andre....? Har f,ek begge huene disse oransje flekkene på halefinnen eller er det bare viltformen?

Vil nødig blande disse to variantene i sammen. Er det vilformen som er hu som er gul nå, har jeg et kar til dem alene
Gratulerer LOFFA! Har aldri egentlig vurdert Apistogramma, men må si at jeg ble nokså betatt av Sigmunds barlowi-hun som sto der så tålmodig og voktet sine 2 uker gamle småknøtt, knapt synlige for det blotte øye i matmudderet. Hadde ikke gått opp for å spise engang hadde hun vært min, bare sittet foran karet med makro og stativ :o)
Linda W
Gratulerer LOFFA! Har aldri egentlig vurdert Apistogramma, men må si at jeg ble nokså betatt av Sigmunds barlowi-hun som sto der så tålmodig og voktet sine 2 uker gamle småknøtt, knapt synlige for det blotte øye i matmudderet. Hadde ikke gått opp for å spise engang hadde hun vært min, bare sittet foran karet med makro og stativ :o)

Takk Linda
Som jeg nevnte er ikke barlowiene de mest fargerike, eller kanskje en av favorittene til apistogramma nystartede entusiaster. En av grunnene til dette er muligens det at det ikke finnes veldig mange til salgs av disse. Hadde de vært oftere i handlen, hadde di kanskje vært mer pop. Det som også er litt spesielt med barlowi er at det er eneste kjente munnruger blandt apistoer.

Ingenting er som å se 40-50 fnugg som virvler rundt ei apisto mor. Det å kunne følle nylagte apisto egg fra dag til dag å se di klekkes til knøttsmå yngel, gjør denne hobbyen til noe av det beste jeg vet om. Eneste jeg tenker på nå som kan sammenlignes og måle seg når jeg trenger å slappe av er
sommer, ute i båt, dorge etter makrellen og et par Kalde Aass. Alt på en gang. Etter å ha byttet vann i karene her skal jeg legge ut noen nye bilder jeg nettopp har tatt. Men vannbytter først
Hyggelig å hilse på deg på siste møte i klubben Leif
Skal prøve å få tid til å være litt mer sosial her inne også !

Snart tid for klubb-auksjon i Drammen,nyårets happening og håper det blir mange som kommer i år også.
B. Andresen du er hjertelig velkommen,ser du bor et lite stykke unna her så det blir en liten kjøretur over fjellet

Skal skrive ut diplomer til deg jeg Leif på oppdrettene dine,bare jeg finner en egnet skriver !
Håper det kommer masse oppdrett i klubben i år,så skal vi prøve å hevde oss mot de andre klubbene.
frosken
Hyggelig å hilse på deg på siste møte i klubben Leif :) Skal prøve å få tid til å være litt mer sosial her inne også ! Snart tid for klubb-auksjon i Drammen,nyårets happening og håper det blir mange som kommer i år også. B. Andresen du er hjertelig velkommen,ser du bor et lite stykke unna her så det blir en liten kjøretur over fjellet:) Skal skrive ut diplomer til deg jeg Leif på oppdrettene dine,bare jeg finner en egnet skriver ! Håper det kommer masse oppdrett i klubben i år,så skal vi prøve å hevde oss mot de andre klubbene.

Samme med deg frosken. Ditt blide åsyn og søte smil varmer opp, og en vel en grunn til at de som IKKE er medlem i klubben bør bli det :=) Dagens reklame til ei flott dame =)

Vannbyttene er tatt og resten av kvelden kan nytes med å kun SE PÅ. Og ja.... jeg må nok ned i kjellern en tredje gang senere i kveld. Ja frosken, jeg skal iallefall gjøre mitt for en økning av poeng score i klubben i år. Vi hadde vel en økning fra 2010 til 2011 om jeg ikke høret feil.

Jeg har vel luftet mine amisjoner for 2011 tidligere, men skal økes betraktelig, om jeg så må ha et kar med levendefødere for å få det til..... Oversikten over antall oppdrett siste åra er, om jeg har fått med meg alle...

Antall oppdrett 2008. 10
Antall oppdrett 2009. 8
Antall oppdrett 2010. 13
Antall oppdrett 2011. 10

Om en tar i betraktning at jeg har hele tiden hatt mellom 15 og 24 kar i denne perioden er ikke dette all verden å skryte av, synes jeg selv da. Men i år skal jeg skaffe deg litt kvelds arbeid frosken. Bare gjør klar diplomene og skriver du frosken så skal vi medlemmene sørge for at du ikke blir arbeidsledig!!!

Ser ut som jeg sliter litt med å få med bilder. Bilde 1*s tekst forsvinner og innlegget blir ikke sendt... Har hatt prob m dette tidligere også, men husker ikke hva jeg gjore for å få rettet opp i dette. Prøver i neste innlegg
tilapia mariae med yngel
2-3 dager gamle acaca yngel
L144
noen flere bilder----

Apistogramma Cacatuoides hanne inni hula, og hua lurer på utsiden (F1) Den som venter på noe godt venter ikke fogjeves...... (eget oppdrett)

Apistogramma cf borellii F1 (eget oppdrett)

Apistogramma macmasteri

Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Kåsa
Reklame for plussmedlemskap