Anders' akvarierom [NR. 1] (side 69)

Alle fiskene var i live da jeg kom hjem og åpnet fiskekassen i kveld, Anders Vannet var veldig kaldt da, kjentes det ut som, men de så ikke ut til å ha tatt skade av det.

Nå står de til akklimatisering

Plussmedlem
Jeg må jo bare si YIPPI! Det er jo fantastisk Og veldig bra at turen gikk fint for deg også. Nå gleder jeg meg bare til å hente dem

Mona, du har vel egg på dem innen den tid :-P
Plussmedlem
REDIGERT: dobbelpost.
Plussmedlem
Snart hentes min nye Corydoras-art som jeg har jaktet på i flere år; C121. Det føles nesten litt utrolig at de snart blir mine! Eller, forsåvidt er de mine også, siden de er betalt, og bor på hotell hos Mona inntil videre, der jeg henter dem denne uken.

Akvariet der de skal bo står klart og venter på dem. I dag fikk noen av akvariene en liten dosis med eikeløv, og 98 literen der Corydoras C121 skal gå fikk mest. Det senker stressnivået Ville ikke ha FOR mye der heller, for det er greit å kunne studere dem ordentlig når de er i et nytt miljø.

Jeg håper jeg får til oppdrett på dem etterhvert (eller ganske fort). Det er bare 6, og siden jeg liker større grupper, må eget oppdrett bli løsningen på det

Hvis noen som er innom her har eller har hatt C121... jeg har nok lest det før, men hvor lette er de å få i lek? Vet forresten at eggene mugner fort hvis man ikke har veldig lav pH.


Så et bilde av 98 literen de skal gå i. Dårlig bilde, egentlig, gjenskinn i glasset ++.
[External Image]
Så kjempefint kar de får nå Anders ,virkelig flott

Når det gjelder lek og yngel så yngellegger mine stadig vekk egg,ikke så mange egg av gangen ,men til gjengjeld ganske ofte til tider.

Jeg styrer ikke så mye med de ,hiver blader og eikeløv med egg på oppi et innskjørt kar som da yngel kan vokse oppi etterhvert. Selvfølgelig har jeg ikke full ovesikt over hvor mange som vokser opp ,frafall mm. Men bestander øker sakte med sikkert uansett. I foreldrekaret dukker det stadig nye yngel opp også .

Nå har vel jeg til tider ganske lav ph ,men pleier ikke måle selv om jeg kanskje burde gjort det når egg skal klekkes.

Vet at det kan være et problem å ha de i boks med luftestein da de veldig lett mugner da.
Siden jeg ikke selv har hatt dette problemet så kan kanskje andre svare deg bedre på dette.
Plussmedlem
Hehe, takk for det, Sølvi Det er litt spinkelt det akvariet enda, da, når det gjelder planter og sånt. Men det blir sikkert bedre når det vokser seg litt til Fiskene vil nok trives, iallefall, for det har skjulesteder og eikeløv.

Ellers takk for et godt svar. Da er det håp om at jeg får det til etterhvert Hvor gamle er fiskene jeg får i hus, forresten?
Nå spør du godt Anders ,for utenom de to voksne som kommer fra Mona sine egne oppdrett så aner jeg simpelten ikke. Siden de legger egg sånn jamt og trutt så er det fisk i div. størrelser og jeg klarer ikke å ha oversikt over når de forskjellige er født.
Plussmedlem
Spiller ingen rolle forsåvidt heller, bare kjekt å vite i tilfelle du visste det, men jeg ser jo etterhvert når de begynner å bli kjønnsmodne
Plussmedlem
Det gikk ikke så bra med adolfoi-eggene jeg sanket inn ved forrige egglegging. Ikke i det hele tatt... :p De mugnet nok bort de fleste av dem, og etter at jeg puttet et par renholds-reker oppi der så jeg ikke noe mer til de som så gode ut heller!

Men i dag styrer visst adolfoiene med noe egglegging igjen, så... da får jeg se om jeg plukker noen egg hvis det blir noe særlig av det
Plussmedlem
Nytt oppdrettsforsøk på Corydoras adolfoi, har drevet eggpelling nå. 5 egg plukket inntil videre, de er plassert i en sånn Breeding Box som henger på kanten til samme akvarium. Boksen inneholder litt sand, eikeløv, mose, noen få orekongler og noen få reker. Da får vi se...

Jeg håper at jeg lykkes nå, vil gjerne utvide gruppen på 8 med noen individer. Det er jo kanskje min største yndling her i huset nå
Plussmedlem
Vel hjemme fra Mona med alle C121 i live! De står til akklimatisering nå. Kort oppdatering bare, oppdaterer mer senere
Så bra Anders ,håper du blir fornøyd med de.
Plussmedlem
Sølvi, jeg kan si at jeg er fullstendig strålende! Jeg må vel kunne kalle dette "kjærlighet ved første blikk"...

Fiskene er plassert i sitt nye hjem, og det er vel nesten rekord det her når det gjelder hvor fort de faktisk begynte å suse rundt i akvariet! Så nå er de helt hyperaktive og utforsker sine nye omgivelser. Helt klin kokos. Det er jo en del kriker og kroker å utforske, så...
Når gruppen på 8 svømmer i en flokk høyt oppe i akvariet er det et syn som bare må oppleves. Ubeskrivelig!
Det ble altså en gruppe på 8 (ungdommer) i stedet for 6, og av dem 2 voksne. Vi inngikk nemlig en liten "avtale", så da ble det sånn. Det er jeg fornøyd med! Gleder meg til de blir kjønnsmodne

Men, altså... etter 2-3 år der jeg har ønsket meg denne arten så stort, har jeg endelig fått tak i den, og jeg har et par personer å takke for det. Tusen hjertelig takk til Sølvi og Mona Sølvi var så snill og selge meg noen selv om hun egentlig hadde litt for få, og Mona tok dem med seg helt fra Bergen sammen med sine egne. Og hun hadde dem på "hotell" hos seg til jeg hentet dem. Jeg er utrolig takknemmelig for det, for det medfører tross alt litt ekstra styr med innfanging og "ditt og datt". En stor takk til dere begge. Jeg skylder dere nok en tjeneste en gang i fremtiden (og når jeg tenker meg om begynner det å bli en del personer jeg skylder tjenester)
Nesten for godt til å være sant at de svømmer rundt her nå. Og ekstra kult; de kommer jo heelt fra Sølvi i Bergen

Nå må jeg snart planlegge å legge meg. Er ufattelig trøtt og sliten. Noen timer i bil + en dårlig natts søvn er ikke helt oppkvikkende :p Har gått rundt og vært litt utenfor meg selv mye av dagen




Til slutt, et ganske dårlig bilde av en av dem tatt i farta. Jeg er utrolig fornøyd akkurat nå
[External Image]
Så bra du ble fornøyd Anders og at dere kom frem til en løsning dere synes var ok.

Jammen er den søt da den på bildet ,er ikke tvil om at dette er en flott cory

Ble jo utrolig glad den gangen jeg fikk mine og er ikke mindre fornøyd med de den dag i dag.

Lykke til med de og kom deg til køys nå så du bli opplagt til å studere de mer i morgen
Gratulerer så mye Anders
Plussmedlem
Takk til dere to over Sølvi, jeg vil tro det var en stor dag da du fikk dem. Gårsdagen var en herlig dag for meg også, for det har som sagt vært en drømmeart øverst på lista LENGE. Jeg kan nok finne ganske mange innlegg av meg selv her inne der jeg har skrytt at C121 :p

Jeg gledet meg hele dagen i dag til å komme hjem til fiskene! Var jo litt spent også, for det kunne jo alltids ha skjedd noe med dem. Men neida, når lyset blir slått på er det eneste jeg ser en fantastisk, hyperaktiv gjeng med fisk. Det var virkelig godt å se! Fargene hadde nok kommet bedre frem også i dag, de var nok litt blekere i går.

Det er en fantastisk nydelig art. Jeg tror dette fort kan bli en svært stor yndling hos meg, og en ting vet jeg; jeg ha flere enn 8 etterhvert! Jeg får nok prøve å løse det med egenproduksjon

Jeg skal prøve å få tatt noen bilder av dem og legge ut her. Jeg er glad for at de ihvertfall ikke er sky.


Plussmedlem
Mer om C121... ikke rart kanskje, det er jo helt overveldende for meg, hehe :p

Men etter nærmere studering i dag har jeg begynt å lure litt på en ting. Det virker som om en av dem er litt roligere enn de sju andre i gruppen. Mulig det var sånn i går også, men jeg fikk ikke sett så alt for mye etter dem da.

Den er med og farter rundt og sånt, det er ikke det, men... ikke helt så mye som jeg kanskje syntes den "burde". Jeg må innrømme at jeg blir en smule bekymret når en er roligere enn resten av gjengen.
Jeg skal følge nøye med på det, men jeg går nok mot teorien at stress kan være en faktor for denne litt rare adferden. De hadde en lang tur på søndag, samt enda en tur med fanging og kjøring + nytt miljø i går.

Oppdaterer etterhvert om hvordan det står til med den.
Høres ikke så kjekkt ut, trenger jo ikke være noe ,men du får bare følge med litt.
Plussmedlem
Jeg skal følge veldig godt med. Skulle det være noe annet enn følger av stress, har jeg div. medisiner på lager. Wormer Plus, Maracyn 2, eSHa...
Plussmedlem
Noen flere C121-bilder Jeg har fortsatt ikke lykkes i å ta noen gode bilder, men jeg får ta det jeg har :p

Den som jeg nevnte virker litt tilbaketrukket ser det ihvertfall ikke ut til å gå noe verre med. Heldigvis! Jeg tror jeg glemte å nevne her at den har kortere barter enn de andre, og det syntes jeg er merkelig. Men jeg har vel begynt å gå mot teorien at det kan være en skade som forårsaker begge deler. For alle de andre ser jo helt tipp topp ut! Virker forsåvidt logisk, selv om jeg ikke skjønner hvordan den skaden kan ha kommet. Kanskje noe kan ha skjedd under "flytteprosessen" for den del, mye kan jo skje da. Og jeg tror den har vært litt tilbaketrukket siden den kom i akvariet, så...
Jeg skal følge utrolig nøye med fremover, iallefall.










Vel, over til de halvdårlige bildene Ikke så lett å ta bilder av fisk som er i så full fart som dette.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap