Apistogrammet (side 69)

Pfft, bytt ut hannen med en yngre modell så kommer hu seg nok i drakten sin igjen.

Flotte bilder som vanlig Simen
Nei, nei, nei. Flere hoer! Det er løsninga
Vel... I Apisto-verden kaster ikke hannen bort tiden! Når han har et territorie, lar han ikke grå huer bare ta opp plassen sånn uten videre. Da jager han hua bort, så mer mottagelige huer får etablere seg på plassen. Lang historie kort, hvis plan A, B, C, D og E ikke virker. Vask opp, tørk støv og støvsug oftere hahaha

Mannfolk assa

Men ja, det kan vel være lurt å ha ett par kjerringer så gubben har ett lite utvalg. Selv syntes jeg synd på den stakkars gråe hua som alltid ble valgt bort at jeg ga henne bort og beholdt kun den ene.
Hun beholdt den gule drakten sin hele tiden og hun hadde såvidt hatt ynglene i ett par tre uker før hun la nye egg igjen og igjen.
Har ikke mer enn rukket å nevne det er lenge siden ei hue har gravd ut ei hule under en rot... Her har jeg akkurat oppdaget ei Apistogramma sp. "Cruzeiro"-hue som har rigget seg til under rota på bilde nr.1. Spørs hva slags hverdag det blir i karet framover nå...
Apistogramma bitaeniata-hannen på tur i 160literens frie vannmasser
Apistogramma bitaeniata er en art jeg har lyst til å ha igjen, hadde dessverre bare to hanner som levde ett ungkars liv sammen med en annen apisto hanne.
Må vel innrømme at bitaeniata står høyt på lista mi også. Her hannen jeg hadde fra Rio Tigre.
Sålangt kan jeg si at Apistogramma bitaeniata er den roligste arten jeg har hatt. Nå er det jo kun en hanne og ei hue her, men samspillet deres er også svært bedagelig. Kosekar!!
Hvordan var din erfaring med denne arten Leif?
S i m e n
Hvordan var din erfaring med denne arten Leif?



Erfaringen min og med mange andre i gruppene på FB er at de ikke er så enkle å få opp som mange andre yngler. Mulig derfor jeg etterhvert fikk gull oppdrett på disse? Hadde mine kun et par uker før jeg hadde fritt svømmende yngler. Fant fort roen alene i en 160L.

Men etterhvert fikk jeg det da til. Er flere arter som trenger litt tilrettelegging i flere forskjellige former. Sp Oregon er en annen art som heller ikke er så lett.
Hva opplevde du deres aggresjon Leif? Noe utenom det vanlige?
S i m e n
Hva opplevde du deres aggresjon Leif? Noe utenom det vanlige?


Ikke annet av aggresjon enn at hannen banke hua litt opp andre gangen jeg fikk yngler på dem. Han overtok yngel pleien etter å ha refsa hua litt. Ellers var de fredelige her os meg =)
Takk Leif! Skal bli spennende å følge dem videre. Er vel ca. 6-8 yngler igjen nå. Lite aggresjon ovenfor disse også. Men det kan jo snu fort...

Legger ved et par av Apistogramma atahualpa. For en fantastisk rødbrun farge de får. Ikke rart de ble kalt Apistogramma sp. "Sunset"! Nesten så jeg må se to ganger, for å sjekke at fargen stemmer. Selv i det dunkle lyset gløder hua... Nydelig 8)
Legger ut et bilde til neste innlegg... Her er et av mine lave kar foreviget med mob'n.
Den 11. og 13 mars flyttet det 4 Apistogramma paulmuelleri inn i et habitat med målene 100x40x30 (lbh). Karet er innredet med store mengder redmoor-røtter og eikeblad. Bunnsubstratet er fin sand.

[External Image]


Lite tvil om hvem som er alfa-hannen, uten at det jeg opplever det er noen voldsom aggresjon i karet. Huene inntok tidlig sine revirer, og alfahannen er sjef - bare ikke i nærheten av huene

[External Image]


Den andre hannen sniker rundt, og har nok av gjemmeplasser. Han får mindre bråk en alfahannen, som patruljerer åpenlyst rundt i karet.

[External Image]


Den 2.april observerte jeg yngler for første gang. Kort tid etterpå oppdaget jeg yngler også hos den andre hua. Det har nå litt over et par uker siden jeg først så ynglene.

[External Image]
(Hua med revir til høyre...)

[External Image]
(Hua med revir til venstre...)


Yngelen vokser jevnt og trutt, og antallet holder seg stabilt. Her er et bilde tatt for 9 dager siden (revir til venstre)

[External Image]


Og et nytt bilde tatt igår (revir til venstre)

[External Image]


Artemiaforing 1-2 ganger daglig, og gode morsinstinkter ser ut til gjøre jobben så langt.

[External Image]


Måtte påsken bli fri for mord og annen krim i deres habitat. Ikke lett å ta fingeravtrykk under vannskorpa. God påske!

S
God påske Simen og takk for titten
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap