- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Inger Annes akvarieprosjekt (side 7)
Inger Annes akvarieprosjekt (side 7)
DyrehagenKula har fått eget navn nå: Tiger. Bakgrunnen for navnet er at dette er en sniker (den ligger stille og venter på at byttet skal svømme forbi). I forhold til den andre kula mi, er det noe helt annet! Det første som slo meg da, var filmtittelen Snikende tiger, skjult drage - og da var jo navnet klart... For øvrig synes jeg denne kula har langt mer personlighet [B]enn den jeg hadde fra før[/B]. Dette er ei kule som man kan se ikke bare tenke, men vurdere det som skjer rundt seg. Det kan jo ha å gjøre med den snikende persoligheten ei sånn kule har.
så du har ikke den grønne lenger?
Postet 06.02.07 kl 18:13
Bichirmonså du har ikke den grønne lenger?
Joda, jeg har den også. Så her plasker det rundt to kuler i hvert sitt akvarium. Men, jeg må innrømme at den nye kula stjeler det meste av oppmerksomheten, bortsett fra coryene, da. De suser jo rundt så det lukter svidd her. Jeg har kommet ut av tellinga på hvor mange egg jeg har berget. Jeg tror det er 16, men er ikke sikker. Hvor mange som har blitt spist i dag, aner jeg ikke. jeg har nemlig ikke vært hjemme hele tiden. Men det må ha vært mange, hvis de har holdt på med den samme frekvensen i hele dag. Jeg har jo sett med egne øyne at 3 egg ble spist. For er legges det 3 og 4 egg om gangen. Og den ene porsjonen tror jeg faktisk det ble lagt 5 samtidig! Når man tenker på at jeg kun har 6 coryer, og at jeg tror kun 2 av dem er damer, så kan man tenke seg hvilke eggleggingsmaskiner dette er! Og nå har jeg ikke gjort noe som helst for å trigge dem! Jeg skulle ha skiftet vann for lenge siden, men har aldri fått tid. Jeg har ikke en gang rukket å fore dem opp etter forrige runde! De har faktisk fått sparsomt med mat i det siste. Unntaket var i morges, da de fikk en skikkelig porsjon. Mulig at det var dette som satte dem i gang denne gangen. Dessverre mistenker jeg at mange av eggene ikke er befruktet. Jeg har ikke sett dem i T-stillingen i det hele tatt i dag (hvilket ikke betyr at de ikke har gjort det). Jeg kan ikke se at noen av eggene har begynt å mørkne. Vel, akkurat det får jeg se an til i morgen.
Postet 06.02.07 kl 18:24
Må egentlig skrive fort, men her kommer det som jeg LENGE har vente på å kunne si:
JEG HAR PALETTYNGEL!!
jeg oppdaget de på fredag og de er sååååå nydelige!!*dåån*
ca. 80 stykk og de er ute HELE dagen lang men så dyktige foreldre at jeg skulle tro de hadde vært foreldre et par hundre ganger før!!
Og som jeg har hørt et par ganger før:
de angrep en fullvoksen ancistrus!!haha^^,
koselig!men nå må jeg springe!!
JEG HAR PALETTYNGEL!!
jeg oppdaget de på fredag og de er sååååå nydelige!!*dåån*
ca. 80 stykk og de er ute HELE dagen lang men så dyktige foreldre at jeg skulle tro de hadde vært foreldre et par hundre ganger før!!
Og som jeg har hørt et par ganger før:
de angrep en fullvoksen ancistrus!!haha^^,
koselig!men nå må jeg springe!!
Postet 06.02.07 kl 19:50
Postet 06.02.07 kl 20:10
Endelig har de giret ned og gitt seg. Jeg har aldri sett noe lignende! Det har vært full rulle uten pause siden i formiddag. Stakkars damene må være utslitte nå! Så nå var det godt med litt mat, tenker jeg. Jeg aner ikke hvor mange egg jeg har samlet, men jeg gjetter rundt 50 stk. Det kan bli litt av et kull hvis alt går bra. I tillegg har coryene trolig lagt minst like mange, og dette har vært deilig mat for samboerne. Kampfiskene nesten gjetet coryene på slutten. De visste at det kom masse godis ut av disse hormonklumpene som fartet rundt. Det blir spennende å se hvor mange som er befruktet. Jeg rakk å se T-stillingen diverse ganger etterhvert, så mannfolka fikk bli med på leken, ja
Postet 06.02.07 kl 21:06
Postet 06.02.07 kl 22:40
Dette var hyggelige og morsomme nyheter
Kan se ut som du er heldig og har fått en fin leksgruppe
Hør her, Inger Anne, du MÅ jo bare få deg et akvarium til, som oppvekstkar for alle disse Cory-ynglene *gliz*
Krysser fingrene for at disse eggene klekker og blir til yngel!
Det er heldigvis ofte sånn med Coryer, at når de først har kommet i gang og man har fått dem trigget dem til lek første gangen, så fortsetter de gjerne for egen maskin støtt og stadig. Mine C. adolfoi har lagt egg jevnt og trutt i ett år nå Og det ser ut til at C. panda og C. davidsandsi går samme veien. C. pandaene "gjør det" omtrent annenhver dag, og C. davidsandsi... hver dag! Siden første egglegging hadde de et opphold på et par dager tror jeg det var, men siden har de bare holdt på hver dag. Men egg finner jeg ikke om jeg ikke sitter pal og tar dem ut ett for ett, for resten av gjengen snuser rundt og spiser alt de finner (og Coryer har utrolig god luktesans)!
Kan se ut som du er heldig og har fått en fin leksgruppe
Hør her, Inger Anne, du MÅ jo bare få deg et akvarium til, som oppvekstkar for alle disse Cory-ynglene *gliz*
Krysser fingrene for at disse eggene klekker og blir til yngel!
Det er heldigvis ofte sånn med Coryer, at når de først har kommet i gang og man har fått dem trigget dem til lek første gangen, så fortsetter de gjerne for egen maskin støtt og stadig. Mine C. adolfoi har lagt egg jevnt og trutt i ett år nå Og det ser ut til at C. panda og C. davidsandsi går samme veien. C. pandaene "gjør det" omtrent annenhver dag, og C. davidsandsi... hver dag! Siden første egglegging hadde de et opphold på et par dager tror jeg det var, men siden har de bare holdt på hver dag. Men egg finner jeg ikke om jeg ikke sitter pal og tar dem ut ett for ett, for resten av gjengen snuser rundt og spiser alt de finner (og Coryer har utrolig god luktesans)!
Postet 06.02.07 kl 23:09
Ja, skal coryene fortsette sånn som dette i ett år, kommer de til å være fullstendig utslitte før sommeren. For makan til kjør har jeg aldri sett før. Full rulle uten pauser i mange timer. Det ble ikke annet enn en kjapp tur ut i tunet for bikkja, stakkars. Hver gang jeg tenkte på å gå en tur, var en eller annen corydame på farten igjen...
Det kjipe i dag, er at eggene definitivt ikke har blitt så mørke som ventet. Men, jeg kan da ikke ha 50 ubefruktede egg??? Og jeg fikk jo også sett T-stillingen etterhvert, så mannfolka var definitivt med på moroa. Jeg får bare vente og krysse fingrene.
Det stakkars enebarnet lever fortsatt i beste velgående, og i dag skal den få sitt første måltid. Artemia står og putrer på badet, og jeg er spent på hva som dukker fram når jeg sjekker resultatet nå. Det er første gang med artemiaklekking for meg, så bare det er jo interessant.
Tiger, den nye kula, er trolig ikke en tetraodon leiurus, som det jeg kjøpte den som. Foreløpig er gjetningen på the puffer forum en turgidus. Det kom ikke akkurat som noen bombe, da jeg skjønte at leiurus er en veldig sjelden kule. Men, det viktigste er at det er ei kule med personlighet. Dette er en fisk som ikke ser på deg, men betrakter deg! Den ser og vurderer deg!
Da jeg slo på lyset i kuleakvariet (har ikke fått tak i timer ennå), var kula ute på en "luftetur", og den likte definitivt ikke å bli avslørt ute i "åpent terreng". Tiger stivnet tvert, og ble stående bom stille og vifte febrilsk med finnene. Sånn stod vi og glodde på hverandre lenge. Plutselig sa det *poff*, og kula var vekke. Vanvittig kjapp disse dyrene, når de virkelig må. Plutselig er de på et annet sted, og du har knapt sett dem bevege seg! Jeg gleder meg til Tiger blir vant med meg. For dette er fisk med personlighet! Vi kommer til å få et meget interessant forhold! Jeg mistenker at Tiger kommer til å bli en manipulerende liten fisk. Det har den nok mellom ørene til å bli...
Det kjipe i dag, er at eggene definitivt ikke har blitt så mørke som ventet. Men, jeg kan da ikke ha 50 ubefruktede egg??? Og jeg fikk jo også sett T-stillingen etterhvert, så mannfolka var definitivt med på moroa. Jeg får bare vente og krysse fingrene.
Det stakkars enebarnet lever fortsatt i beste velgående, og i dag skal den få sitt første måltid. Artemia står og putrer på badet, og jeg er spent på hva som dukker fram når jeg sjekker resultatet nå. Det er første gang med artemiaklekking for meg, så bare det er jo interessant.
Tiger, den nye kula, er trolig ikke en tetraodon leiurus, som det jeg kjøpte den som. Foreløpig er gjetningen på the puffer forum en turgidus. Det kom ikke akkurat som noen bombe, da jeg skjønte at leiurus er en veldig sjelden kule. Men, det viktigste er at det er ei kule med personlighet. Dette er en fisk som ikke ser på deg, men betrakter deg! Den ser og vurderer deg!
Da jeg slo på lyset i kuleakvariet (har ikke fått tak i timer ennå), var kula ute på en "luftetur", og den likte definitivt ikke å bli avslørt ute i "åpent terreng". Tiger stivnet tvert, og ble stående bom stille og vifte febrilsk med finnene. Sånn stod vi og glodde på hverandre lenge. Plutselig sa det *poff*, og kula var vekke. Vanvittig kjapp disse dyrene, når de virkelig må. Plutselig er de på et annet sted, og du har knapt sett dem bevege seg! Jeg gleder meg til Tiger blir vant med meg. For dette er fisk med personlighet! Vi kommer til å få et meget interessant forhold! Jeg mistenker at Tiger kommer til å bli en manipulerende liten fisk. Det har den nok mellom ørene til å bli...
Postet 07.02.07 kl 21:08
Aargh! Jeg hadde satt artemia til klekking på badet (det varmeste rommet i huset). Jeg har en sånn greie som du egentlig skal sette inni et akvarium. Men, jeg hang den opp på baderomsveggen, og der har den putret i et døgn. Når jeg nå endelig skulle hente ut artemiaen, så hadde hele greia ramlet ned! Urrrk! Artemiaguffe utover deler av badet Ikke noe mat til yngelen min heller, nå. Jeg håper lilledyret takler avskallede artemiaegg, så den ihvertfall får i seg noe mat. Dette skulle liksom være det første måltidet. Jeg får se hvordan det går med lillekroppen i morgen. Nå skal ihvertfall jeg legge meg...
Postet 08.02.07 kl 02:14
Jammen lever den lille fjerten ennå. Jeg blir overrasket hver eneste dag den lille coryyngelen overlever. Kanskje jeg greier å ale den opp, selv om det er min første? I dag fikk den fullt vannskifte for første gang. Dessuten må den leve på tørrfor fram til jeg får i gang artemiaen igjen. Jeg tror den har tatt til seg maten den har fått, men det er litt vanskelig å se ovenfra i en ugjennomsiktig plastbolle. Det er ihvertfall liv i det lille krypet.
Hvis jeg greier å ale opp den lille, kan jeg skryte av at jeg har 100% overlevelsesprosent på coryoppdrettet mitt Ikke verst, det?
På den annen side, hvis dette ikke går bra, blir det jo 100% dødelighet...
Det slo meg også at jeg nå, for første gang, har en F1-fisk i huset Foreldrene er VF, og jeg har ingen andre fisker som er hverken VF eller F1. Så det er ekstra stas med den lille: min første F1
Hvis jeg greier å ale opp den lille, kan jeg skryte av at jeg har 100% overlevelsesprosent på coryoppdrettet mitt Ikke verst, det?
På den annen side, hvis dette ikke går bra, blir det jo 100% dødelighet...
Det slo meg også at jeg nå, for første gang, har en F1-fisk i huset Foreldrene er VF, og jeg har ingen andre fisker som er hverken VF eller F1. Så det er ekstra stas med den lille: min første F1
Postet 08.02.07 kl 21:41
Hei!
Håper tassen vokser opp..men det er viktig å ikke ha for store forventninger for da blir man bare sur og lei vist det værste skulle komme til å skje!
Idag er Palettynglene mine 1 uke gamle og man kan se de er blitt redusert, men foreldrene er KJEMPE flinke allikevel!
Lurer bare på en ting:
Heter det noe spesiellt vist faren er VF og moren er vanlig?!:S
skulle gjerne vist dette men har ikke hørt om at de har fått noe spesielt navn da..
Noen som vet noe??
Lykke til med tassen og hold oss oppdatert!
-Maria-
Håper tassen vokser opp..men det er viktig å ikke ha for store forventninger for da blir man bare sur og lei vist det værste skulle komme til å skje!
Idag er Palettynglene mine 1 uke gamle og man kan se de er blitt redusert, men foreldrene er KJEMPE flinke allikevel!
Lurer bare på en ting:
Heter det noe spesiellt vist faren er VF og moren er vanlig?!:S
skulle gjerne vist dette men har ikke hørt om at de har fått noe spesielt navn da..
Noen som vet noe??
Lykke til med tassen og hold oss oppdatert!
-Maria-
Postet 09.02.07 kl 16:28
En titt i yngelbollen i morges, ga nyheten jeg ikke ville ha: Det ble 100% dødelighet. Den lille fjerten var død. Om det var foringen som ikke falt i smak eller vannskiftet i går som er grunnen, vet jeg ikke. Jeg er ihvertfall sikker på at vannet jeg skiftet til, hadde samme temperatur som det yngelen gikk i fra før. Det er mulig at det var turen inn i pipetta som ble for tøff for småen. Jeg slet faktisk litt med å få den ut igjen! Som tidligere sagt: det er ingen tabbekvote, når man bare har en eneste yngel. Vel, nå har jeg jo nesten 50 egg som kan finne på å klekke fra i morgen av, så da er det på'n igjen, forhåpentligvis. Jeg krysser fingrene for at det går bedre da. Det eneste som bekymrer meg, er at eggene oppførte seg annerledes denne gangen. De skiftet ikke farge før etter 1 1/2 døgn. Sist tok det kun timer. Jeg synes også de ser annerledes ut enn forrige gang. Jeg finner nok ut hvordan det går med dem i løpet av de nærmeste dagene. I morgen er det 4 dager siden de ble lagt, så da begynner spenningen.
Postet 09.02.07 kl 21:24
Det var veldig synd med yngelen din, og 100% dødelighet er jo ikke noe kjekt da..
La oss håpe at det går bedre med dette kullet!
Du har jo kanksje lært noe til neste gang (?), men uansett er det bare å stå på og holde oss oppdatert om hva som skjer der hos deg!
-maria-
P.S.: R.I.P. tassen/småen/knøtten o.l. :l
La oss håpe at det går bedre med dette kullet!
Du har jo kanksje lært noe til neste gang (?), men uansett er det bare å stå på og holde oss oppdatert om hva som skjer der hos deg!
-maria-
P.S.: R.I.P. tassen/småen/knøtten o.l. :l
Postet 10.02.07 kl 13:04
DyrehagenMange har nok fått med seg at det er noe som rører på seg i Askim. Et hus har plutselig begynt å invaderes flere akvarium. Gleden og spenningen over det som jeg har satt i gang, er så stor at det bare må deles med andre! Fra tidligere tider har jeg hatt 2 selskapsakvarier, og kun det. Ett overfylt 180-literskar og ett tynt befolket 63-liters. Så fant jeg dette forumet, og det har virkelig satt igang litt av hvert her. Plutselig er flere akvarier i anmarsj, og denne gangen blir det artsakvarier. Endelig skal flere akvariedrømmer fylles. Så her kommer oppdateringer etterhvert som ting skjer. 3 nye akvarier er altså i anmarsj. Det hele startet egentlig da jeg endte med å kjøpe meg en kulefisk. Egentlig uten å ha planlagt det i det hele tatt. Det ble full fart hjem for å kaste fiskene ut av 63-literen, og over i 180-literen. Det var bare 3 fisk der, så jobben var ikke så stor. En av dem greide på toppen av det hele å ta livet sitt, i og med at den hoppet ut av litermålet den stod og hadde tilvenning i (og bikkja gjorde resten av jobben), til tross for at jeg hadde lagt lokk over. Dermed hadde jeg altså skaffet meg mitt første artsakvarium, helt uten å ha planlagt det. Og dermed var jeg altså solgt. En liten sneglefarm ble også anlagt, med tanke på kula. Men kula har for liten plass, og det er andre fisker jeg veldig gjerne vil ha. Dermed ble det avertert etter 3 nye akvarier, i forskjellige størrelser, og jeg har fått tilslag på dette. Her er de etter størrelse: 112 liter: Her skal kula mi få nytt hjem 130 liter: Her skal det komme sebrapleco (L-046 - alle mallegales drøm) 180 liter: Her blir det discus (og dette har alltid vært min store drømmefisk) Foreløpig er kun ett av akvariene avhentet, nemlig 130-literen. Den er nå vel plassert i stua. Det er fylt i sand (finkornet, lys sand), og ekstern pumpe har kommet på plass. Ekstern pumpe er nytt for meg. Jeg har alltid hatt interne pumper. Denne fikk jeg brukt for 400,-, og det er jeg veldig fornøyd med. Vann skal fylles i i kveld, og da er ting i gang. Akvariet skal kjøres i gang med mine 2 blå monstre. Dette er fisk jeg ikke er redd for å miste, så de to blå monstrene skal snart få komme til sitt nye hjem (blå monstre = blå gurami, for de som ikke har fått med seg dette...). En annen genistrek jeg har gjort i dag (er fornøyd med løsningen, som dere sikkert skjønner), er å gå til innkjøp av 3 25-liters plastkanner (egentlig kanner for vinlegging) og en 10-liters kanne. Disse skal brukes i forbindelse med vannskift. Jeg har spekulert på hvordan jeg skulle løse de mange vannskiftene som må komme med såpass krevende fisk: kulefisk, sebrapleco og discus. Jeg ønsker jo også å servere vann i riktig varme og kvalitet, og da ønsker jeg å kunne la vannet stå et døgn før det kommer på plass, slik at alt er perfekt når det fylles i akvariene. Dette er definitivt ikke enkelt når man har en 6-måneders ellevill bikkjevalp som snoker i alt, og elsker å drikke akvarievann. Store plaskanner løser det problemet. Da slipper jeg også å løpe fram og tilbake 100 ganger med bøtte. Kannene har håndtak og er lette å bære, og de rommer 2,5 gang mer enn bøtta. Og det går an å sette kork på dem :-) Ulempen er at jeg ikke tenkte på at jeg ikke har noen spring jeg kan sette dem under. Jeg må fylle dem ved hjelp av dusjhodet, og det kan jo bli en interessant jobb. Dusjhodet går nemlig ikke igjennom hullet på kanna! Powerhead skal også bestilles, slik at det blir mye lettere å få transportert vann ut av og inn i kannene. Auauau. Det slo meg plutselig at jeg ikke tok med i beregninga at powerheadet også må kunne gå inn gjennom hullet, og det gjør det neppe... Ok, kanskje ikke noe genistrek likevel... Men jeg får ihvertfall plass til en liten varmekoble nedi, slik at jeg kan få helt korrekt temperatur i vannet før det fylles i. En altfor liten varmekolbe fulgte nemlig med 130-literen. Alt for liten for 130-liter, men passelig til vannkannene :-) Jeg bekymrer meg også litt (eller ganske mye) over hva som kan skje med den eksterne pumpa når jeg reiser på jobb i morgen (og videre framover) . Bikkja har ødelagt fryktelig mye de siste ukene, og hun har allerede vist interesse for pumpa. Lager hun hull i den, har hun ødelagt både pumpe og stue. Idéer til løsninger tas imot med takk! Til sist kan jeg nevne at mallene i selskapsakvariet i går fikk 2 mallehuler. Men interessen er så langt en smule laber. Den eneste som har vist interesse så langt, er palettcichlidedamen min... Mallene har misforstått fullstendig, og suger seg fast på utsiden!
Hei jeg lurer på hva slags kamera du bruker også lurer jeg på hhvor mange megapixler det er på kameraet dyrehagen????
Postet 11.02.07 kl 10:08
Postet 11.02.07 kl 22:53
Siste nytt fra dyrehagen:
Det ble ikke noe som helst av de 50 eggene! Ikke en eneste yngel. Jeg syntes jo det var rart at eggene brukte så lang tid til å mørkne. Det virker nesten som om fiskene ikke har greid å befrukte dem. Men, jeg så jo at fiskene gjorde så godt de kunne...? Vel, jeg får krysse fingrene for at de setter i gang igjen snart. Og det tror jeg egentlig de kommer til å gjøre også. Det er et par gode og runde damer i karet. Jeg kan tenke meg at de er ganske stinne av egg Har jeg flaks, skjer dette i løpet av helga, slik at jeg kan være til stede og kapre eggene før de blir spist. For spist blir de garantert. Sist måtte jeg faktisk knipse unna en kampfisk en gang (et vennlig knips). Og palettene viste seg å være raskere enn meg innimellom.
Men i dag tar coryene hevn over palettene. Det ser ut til at palettene har planer om å lage en ny liten barneflokk. Problemet er bare at det nå har flyttet maller inn i samtlige huler i akvariet, også den hula de brukte sist. Så hva gjør man da? Jo man presser seg inn under en stein, for å legge eggene der. Først skjønte jeg ikke hvorfor coryene på død og liv skulle under den steinen (som for øvrig er en liten stein). Gang på gang forsøkte de, og de stod i kø for å gjøre det. I kveld så jeg hvorfor. Nå har nemlig palettdamen rigget seg til under der, og hun vil ikke flytte på seg. Jeg mistenker meget sterkt at hun har "skumle" planer. Særlig pga. iveren til coryene - og den har ikke blitt mindre i løpet av dagen! Jeg skal nå straks fange inn de gjenværende palettbarna. Så vidt jeg vet, er det ikke mange. Jeg så nettopp to, og tror ikke det er flere. Jeg bare håper at jeg er raskere enn kampfiskene. Foreldrene passer nemlig ikke på lenger, og barna er absolutt små nok til å bli spist!
I morgen ankommer to nye sebraplecoer. Jeg gleder meg vilt, men det gjør ikke lommeboka. Det skal bli deilig for de to sebraene jeg allerede har å få selskap
Til sist må jeg jo også kommentere hjertebarna mine (som om noen av fiskene mine er noe annet...): discusene. Jeg satte meg ned for å studere dem skikkelig for noen dager siden, og oppdaget forskjellen! Egentlig to forskjeller. Det første som slo meg var hvor ekstremt fort den største discusen har vokst. Den har jo blitt skikkelig stor! Men så fikk jeg se den ved siden av den minste discusen, og det var forskjell nr. 2: Denne stakkars fisken har knapt vokst i det hele tatt. Den er tydeligvis nederst på rangstigen, og får derfor tydeligvis minimalt med mat. Størrelsesforskjellen var rett og slett ekstrem! Jeg har vondt av den stakkars lille fisken. Men det er jo slik et fiskeliv er. Det er bare vi mennesker som er sentimentale når vi ser sånt. Og jeg er av de mer sentimentale. De har forresten en morsom måte å spise fra bunnen av akvariet på. Hvis det ligger noe dritt oppå maten, blåser de det vekk først, og så kan de spise. Utrolig fascinerende oppførsel. Jeg har ikke sett noen annen fisk gjøre dette.
Det ble ikke noe som helst av de 50 eggene! Ikke en eneste yngel. Jeg syntes jo det var rart at eggene brukte så lang tid til å mørkne. Det virker nesten som om fiskene ikke har greid å befrukte dem. Men, jeg så jo at fiskene gjorde så godt de kunne...? Vel, jeg får krysse fingrene for at de setter i gang igjen snart. Og det tror jeg egentlig de kommer til å gjøre også. Det er et par gode og runde damer i karet. Jeg kan tenke meg at de er ganske stinne av egg Har jeg flaks, skjer dette i løpet av helga, slik at jeg kan være til stede og kapre eggene før de blir spist. For spist blir de garantert. Sist måtte jeg faktisk knipse unna en kampfisk en gang (et vennlig knips). Og palettene viste seg å være raskere enn meg innimellom.
Men i dag tar coryene hevn over palettene. Det ser ut til at palettene har planer om å lage en ny liten barneflokk. Problemet er bare at det nå har flyttet maller inn i samtlige huler i akvariet, også den hula de brukte sist. Så hva gjør man da? Jo man presser seg inn under en stein, for å legge eggene der. Først skjønte jeg ikke hvorfor coryene på død og liv skulle under den steinen (som for øvrig er en liten stein). Gang på gang forsøkte de, og de stod i kø for å gjøre det. I kveld så jeg hvorfor. Nå har nemlig palettdamen rigget seg til under der, og hun vil ikke flytte på seg. Jeg mistenker meget sterkt at hun har "skumle" planer. Særlig pga. iveren til coryene - og den har ikke blitt mindre i løpet av dagen! Jeg skal nå straks fange inn de gjenværende palettbarna. Så vidt jeg vet, er det ikke mange. Jeg så nettopp to, og tror ikke det er flere. Jeg bare håper at jeg er raskere enn kampfiskene. Foreldrene passer nemlig ikke på lenger, og barna er absolutt små nok til å bli spist!
I morgen ankommer to nye sebraplecoer. Jeg gleder meg vilt, men det gjør ikke lommeboka. Det skal bli deilig for de to sebraene jeg allerede har å få selskap
Til sist må jeg jo også kommentere hjertebarna mine (som om noen av fiskene mine er noe annet...): discusene. Jeg satte meg ned for å studere dem skikkelig for noen dager siden, og oppdaget forskjellen! Egentlig to forskjeller. Det første som slo meg var hvor ekstremt fort den største discusen har vokst. Den har jo blitt skikkelig stor! Men så fikk jeg se den ved siden av den minste discusen, og det var forskjell nr. 2: Denne stakkars fisken har knapt vokst i det hele tatt. Den er tydeligvis nederst på rangstigen, og får derfor tydeligvis minimalt med mat. Størrelsesforskjellen var rett og slett ekstrem! Jeg har vondt av den stakkars lille fisken. Men det er jo slik et fiskeliv er. Det er bare vi mennesker som er sentimentale når vi ser sånt. Og jeg er av de mer sentimentale. De har forresten en morsom måte å spise fra bunnen av akvariet på. Hvis det ligger noe dritt oppå maten, blåser de det vekk først, og så kan de spise. Utrolig fascinerende oppførsel. Jeg har ikke sett noen annen fisk gjøre dette.
Postet 16.02.07 kl 21:31
To små deilige sebraplecoer er nå ankommet dyrehagen Jeg skal se om jeg får tatt bilde av dem senere i dag.
Jeg synes også at det ser ut til å være litt økt aktivitetsnivå på coryene også. Så jeg krysser fingrene for lek i dag. Hvis det ikke skjer, så skal de få kaldtvann dumpende ned i hodene sine i kveld...
Jeg skal også bruke dagen til å lage selvkomponert rekemiks. I mangel av oksehjerte (fortsatt!!!), må jeg lage en variant for å variere det kjøpte oksehjerteforet (discusfor fra Fina Fisken - inneholder ikke all verden). Jeg frykter at fiskene ikke får det de trenger, og jeg kan ikke vente på det hersens slakteriet lenger. Det er nemlig Gilde Fellesslakteri som ikke greier å levere til butikken min, selv om de påstod overfor meg at de hadde det inne. Så nå skal jeg bruke mine kreative evner (og sammendrag av flere oppskrifter) for å få til et for som nesten kan fylle behovet for oksehjerteforet jeg aldri får lagd.
Foreldrene mine ville ha fått sjokk dersom de tok en titt i kjøleskapet mitt nå. Jeg liker svært lite av grønnsaker og sånt, og nå rommer kjøleskap og fryser følgende ting: spinat, paprika, brokkoli, frosne erter, hvitløk, squash + +. Ikke alt dette skal i rekemiksen, riktignok, men alt er kjøpt inn til fiskemat, og ingenting av dette spiser jeg selv. Bare det å finne hvitløk og paprika i huset mitt, er en diger sensasjon! Jeg gleder meg egentlig litt til å sette i gang. Sånn gruer-gleder meg. Det skal bli et spennende eksperiment. Hvis det blir vellykket, skal jeg legge ut oppskriften
Jeg synes også at det ser ut til å være litt økt aktivitetsnivå på coryene også. Så jeg krysser fingrene for lek i dag. Hvis det ikke skjer, så skal de få kaldtvann dumpende ned i hodene sine i kveld...
Jeg skal også bruke dagen til å lage selvkomponert rekemiks. I mangel av oksehjerte (fortsatt!!!), må jeg lage en variant for å variere det kjøpte oksehjerteforet (discusfor fra Fina Fisken - inneholder ikke all verden). Jeg frykter at fiskene ikke får det de trenger, og jeg kan ikke vente på det hersens slakteriet lenger. Det er nemlig Gilde Fellesslakteri som ikke greier å levere til butikken min, selv om de påstod overfor meg at de hadde det inne. Så nå skal jeg bruke mine kreative evner (og sammendrag av flere oppskrifter) for å få til et for som nesten kan fylle behovet for oksehjerteforet jeg aldri får lagd.
Foreldrene mine ville ha fått sjokk dersom de tok en titt i kjøleskapet mitt nå. Jeg liker svært lite av grønnsaker og sånt, og nå rommer kjøleskap og fryser følgende ting: spinat, paprika, brokkoli, frosne erter, hvitløk, squash + +. Ikke alt dette skal i rekemiksen, riktignok, men alt er kjøpt inn til fiskemat, og ingenting av dette spiser jeg selv. Bare det å finne hvitløk og paprika i huset mitt, er en diger sensasjon! Jeg gleder meg egentlig litt til å sette i gang. Sånn gruer-gleder meg. Det skal bli et spennende eksperiment. Hvis det blir vellykket, skal jeg legge ut oppskriften
Postet 17.02.07 kl 12:05
Endret: 17.02.07 kl 12:07
Jeg hadde nesten gitt opp å få noen småttiser ut av mallehula denne gangen. Jeg syntes at Bartesnoppen hadde ligget så lenge og viftet med finnene. Og jeg hadde ingen mulighet til å lyse inn og sjekke tilstanden. Men i dag, var det plutselig en bitteliten en sugd fast på frontglasset. Sist det var ancistrusbarn, ble de spist opp i løpet av få dager. Så denne gangen skal de puttes i barnehage så fort som mulig. Dermed var det full fart inn i underskapet og hente fram en av barnehagene mine. Jeg regnet med at den lille ville være forsvunnet innen jeg rakk å få i stand ting, men jammen holdt den seg på plass. Deretter var spørsmålet hvordan i all verden fange en sånn småttis? Normalt bruker jeg faktisk hendene når jeg skal fange inn sugemaller. Det er i mange tilfeller lettere å få dem ut fra glasset. Dessuten slipper jeg at de setter fast piggene sine i hoven. Men med en sånn liten en, går ikke det. Men, under over alle under: den lot seg faktisk fange med hov! Jeg gjetter på at resten nok kommer ut av hula i kveld, så da blir det litt arbeid å få fanget dem inn. Jeg har ikke hjerte til å gjøre det andre gjør, å ta hele hula fra pappaen, og tømme hula i barehagen. Jeg synes så synd på Bartesnoppen, som da nok tror at han har mistet barna. Huff, at jeg skal være så bløthjertet... Dermed tar jeg heller arbeidet med å fange dem inn. Så får det heller bli litt ekstra snacks på de andre fiskene. For jeg regner med at de nok kommer til å ta noen jeg ikke rekker å fange inn, eller jeg ikke finner.
Ellers glemte jeg å ta bilder av de nye sebraene før jeg slapp dem ut av posen. Og nå er det rett og slett umulig. Kjenner jeg dem rett, vil jeg ikke få se dem på lenge. Jeg ser siluetten av den ene mellom to steiner. Men å få tatt bilde, kan jeg bare glemme!
Ellers glemte jeg å ta bilder av de nye sebraene før jeg slapp dem ut av posen. Og nå er det rett og slett umulig. Kjenner jeg dem rett, vil jeg ikke få se dem på lenge. Jeg ser siluetten av den ene mellom to steiner. Men å få tatt bilde, kan jeg bare glemme!
Postet 18.02.07 kl 15:27
Postet 18.02.07 kl 15:32
Postet 18.02.07 kl 15:44