Tropheus Bilder (side 7)

Se her var det action i kveld..
Vibsi
Badat : Vi har faktisk en livua som går med egg på 2. eller 3. uken nå... Spennede å se om det blir noe men det tror jeg siden hun har holdt på de så lenge. Vi stresser ikke noe med å flytte fisken i et annet kar, og vi prøver heller ikke å tømme yngelen. Hun får gå i livua karet og yngelen får gå der også:) Det syns jeg alltid er best:) Fine fisker du har også!! Mona: ja det stemmer det.

Jeg har ei ikola frue som er på 4. uka nå.. lurer på når hun skal la de flytte ut.. hehe
badat
Han Kristian er litt av en "Tropheusmegler". Og nå har han fått et navn og... Det gjelder dermed å utvide virksomheten...He...he... Her er de fiskene som har koster meg skjorta: 15 VF red rainbow og 30 F1 Kasakalawe yngel. Kasakalawe er jamt store siden de er små som de er. Red Rainbow varierer veldig på størrelse og de er maks 1 år gamle kan jeg tenke meg. 4 av dem bærer fortsatt den babydrakten. Uffa meg har ikke bedre bilder enn det her.

Hehe, hadde det vært marked for tanganyika i norge hadde jeg satt igang med butikk i går.. Synd de skal være så dyre, men heller det enn at det skjer som det har gjort med malawi. Masse billig fisk med dårlig kvalitet.. Setter det på spissen nå, men dere skjønner hvor jeg vil. Bare tenk på de som startet med tropheus på åttitallet.. gjerne 1500 pr par kostet de den gangen, og det var på tiden en kroneis kostet en femmer

Når det gjelder de stripene dine Badat, så kan de henge med meget lenge, og kan nesten vedde på at de er hanner alle fire.. Variasjon i størrelse er et godt tegn når du kjøper viltfanget. Da vet du at de ikke er sjøoppdrett som er solgt som viltfanget. Sier seg selv at når båtene er ute og fanger fisk, så fanger de ikke bare fisk i en størrelse.. Og prøve og finne ut hvor gamle fiskene er er håpløst etter min mening.. Jeg har hvertfall aldri kommet over litteratur hvor det står beskrevet hvordan veksten på tropheus er i tanganyika sjøen. At det ikke kan sammenlignes med akvarier er hvertfall helt sikkert. I akvarier også kommer det veldig ann på hvor fort de vokser. En kjent sak er fks at flakfor gjør at fisken vokser meget sakte, mens rekemiks gjør det motsatte.. Håper du er fornøyd med fiskene, jeg syns de var meget pene, men få deg et bedre kamera!! hehe Men, hvilkene lysstoffrør bruker du på akvariet? Syns det ser ut som at du har veldig høy kelvin(fargetemp.) Det blåser fargene av alle regnbuevarianter,. Har nå 15.000 k på kasakalawene mine, og de ser rett og slett ikke bra ut ifht hvordan de virkelig kan se ut under riktig lys..
badat
Når dere liker fiskene hans så betyr det at dere har like god smak som hans. Tropheus Moorii som jeg liker er litt mer fargerike enn de andre type Tropheus men de er lit vrien å få til yngel, og dersom du greier det så blir det ikke mange og de bruker lengre tid mellom hver gang. Red rainbow som jeg har for eksempel de yngler kanskje bare en gang i år har jeg hørt.

Hehe, godt du har tålmodighet Men tenk på den svenske odleren som endelig hadde fått seg linangu gruppen sin.. Hadde de i tre år uten en eneste tyggende fisk.. Enkelte moorii varianter er som du sier, virkelig treige.. Men så har du fks kasakalawe, som spyr ut yngel når de først kommer igang.. En dansk kompis produserer 40-50 yngel i måneden med gruppa si.. er riktignok en gruppe på 3+40, men jeg ville vært fornøyd med det
Sølvi Gullaksen
men nå vil jeg prøve meg på saltvann og se hvordan det går.

NEI NEI NEI!!
[QUOTE=Evolution]
De livuaene som er i innebyggningskaret, der går det faktisk å ei med egg i munnen. vi gleder oss!
QUOTE]

Hvis dere kjapper dere til oslo, kan dere ta en liten svipptur til kent på nol. Han har fått inn f1 livuaer hvis dere ikke har tålmodighet til og vokse ut gruppa..

Nå må jeg vel gi meg med innleggene her..

Kristian Hennig
[QUOTE=Sølvi Gullaksen]men nå vil jeg prøve meg på saltvann og se hvordan det går.

NEI NEI NEI!!

Hehe Må bare prøve etter å ha vært i tenkeboksen i mange år. men en skal jo ikke være helt trygg for at det kan bli troffer på meg og en gang
Strippene mine... Kristian.
"...Når det gjelder de stripene dine Badat, så kan de henge med meget lenge"
Huff da... Har jeg fått noe som jeg ikke vet? Håper dama mi ikke merker det.

"...Håper du er fornøyd med fiskene, jeg syns de var meget pene, men få deg et bedre kamera!! hehe"
"Det er bare sånn det er" sa Roger. Når fiskenbåten kom så får man kjøpe det som finnes om bord. Alternativer er å kjøpe etablerte grupper fra en annen akvarist men da mister du den "etableringsfasen" som er fantastisk å oppleve. Det er det som er grunnen til at jeg vil ha grotter og huler i karene for at de skal danne revir og kjemper om "jentene". Jeg prøver å la Tropheus være Tropheus. Du ser nok poenget, Kristian. Og.. kamera... Ja, det var det..

"Lysrør"? Ja, jeg må gjøre noe med lysrør og bakgrunn for at fiskene skal bli mer synlig. Takk for tipset.
etableringsfasen? etter det jeg veit, har hørt og sett, så danner trofen nye revir de sloss om damen for hver gang du tar de ut av karet og ominreder. nye målinger mere fart. men er nok de samme som vinner for de er de sterkeste, de var det og er det nå. men kanskje en har en svakhet som den andre ser men det ville jo skjedd om du ikke ominreder også. så mon mening og oppfatning samt egen opplevelse med dette er at etableringsfasen skjer uansett i nytt kar gammel eller ny fisk!
dette er min oppfatning men mulig jeg har tolket etableringsfasen feil fra det du mene! i å med du tar ut fisk ominreder å du kan tilsette ny fisk.
Evolution
etableringsfasen? etter det jeg veit, har hørt og sett, så danner trofen nye revir de sloss om damen for hver gang du tar de ut av karet og ominreder. nye målinger mere fart. men er nok de samme som vinner for de er de sterkeste, de var det og er det nå. men kanskje en har en svakhet som den andre ser men det ville jo skjedd om du ikke ominreder også. så mon mening og oppfatning samt egen opplevelse med dette er at etableringsfasen skjer uansett i nytt kar gammel eller ny fisk! dette er min oppfatning men mulig jeg har tolket etableringsfasen feil fra det du mene! i å med du tar ut fisk ominreder å du kan tilsette ny fisk.

Det er riktig som du skrev her Evolution. Men hva enkelt akvarist verdsetter er en personlighet som igjen avhengig av akvaristens oppfatning og referanser. Som regel vil "den første kjærlighet" setter dyppere spor enn de som kommer senere. Etableringsfasen kan oppleves under forskjellige forhold som du beskrevet. Men forskjell ligger i intensiteten.
1. Du starter med en gruppe yngel: 30 stk. med fordeling 1/2. Revirkampen er intens men ikke så voldsomt siden de vokst opp sammen og har en visst toleranse for hverandre. Erfaring viser at dødsfall er mindre i tifellet.
2. Du starter med en gruppe voksne fisker: med samme fordeling. Revirkampen blir både intens og voldsomt. Her vil antall frafall blir større og kampen går hardt for seg.
3. Du starter med en etablert gruppe: frafall blir minimalt siden alle har funnet plassen sin i hierarkiet. De kjenner hverandre godt.
4. Du ominnreder karet: prosessen starter på nytt men nogelunde på samme nivå som på en av de 3 første tilfeller avhengig av gruppens sammensetning.

Hvis du velger å ikke ha noe innredning i det hele tatt. Blir revirkampen ubetydelig for alle tilfeller siden det er ingen revir å krangle om.

Men jeg har også tidligere sagt: "Du trodde du kjenner fiskene dine inntil en dag det motsatte skjer".
Vi fikk en etablert gruppe når vi kjøpte kirizaen. Vi hadde i begynnelsen bare 17 fisker i vårt 720 liter. Der var det stein innredning. Og siden vi visste at det var to dominante hanner i vårt kar,laget vi to steinrøyser så de fikk hver sitt. Det godtok de fra dag 1. Vi har aldri hatt slossing i vårt kar. Nå er det jo kommer nytt kull med yngel igjen så ting tyder jo på at det går bra.
Hvilke fordeling har du med hann/hunn i dine kar?
Vibsi
Vi fikk en etablert gruppe når vi kjøpte kirizaen. Vi hadde i begynnelsen bare 17 fisker i vårt 720 liter. Der var det stein innredning. Og siden vi visste at det var to dominante hanner i vårt kar,laget vi to steinrøyser så de fikk hver sitt. Det godtok de fra dag 1. Vi har aldri hatt slossing i vårt kar. Nå er det jo kommer nytt kull med yngel igjen så ting tyder jo på at det går bra. Hvilke fordeling har du med hann/hunn i dine kar?

Kirizaene vet jeg ikke men Livuaene hadde etableringsfasen tatt 7 hanner ifg. Kristian. Den slapp dere. Jeg bestilte 15 VF red rainbow med fordeling 1/4, dvs 3 hanner og 12 hunner. 30 Kasakalawe vet jeg ikke siden de er fortsatt små.
Ja, man har størst sjanse til å lykkes når:
1. Kjøp deg en etablert gruppe
2. Hold rent artskar
3. Godt vannmiljø og god mat.
badat
[QUOTE=Vibsi]Vi fikk en etablert gruppe når vi kjøpte kirizaen. Vi hadde i begynnelsen bare 17 fisker i vårt 720 liter. Der var det stein innredning. Og siden vi visste at det var to dominante hanner i vårt kar,laget vi to steinrøyser så de fikk hver sitt. Det godtok de fra dag 1. Vi har aldri hatt slossing i vårt kar. Nå er det jo kommer nytt kull med yngel igjen så ting tyder jo på at det går bra. Hvilke fordeling har du med hann/hunn i dine kar?

Kirizaene vet jeg ikke men Livuaene hadde etableringsfasen tatt 7 hanner ifg. Kristian. QUOTE]

Jeg skulle nok ha vært tydligere på at jeg ikke sjekket kjønn på alle som fikk juling.. Men de jeg sjekket var tydlige hanner. Men grunnen til dette er ikke det som du kaller etableringsfasen, men at jeg tilførte nye fisk til gruppen. Dette ble til et lite helvete en stund, som resulterte i at jeg måtte isolere den største fisken. Når hun hadde gått alene og tenkt seg litt om, tror det var nesten en mnd, kom hun tilbake og alt fungerte meget bra. Det er noe av det som fasinerer meg mest med tropheus. Plutselig har du forandringer. Enten positive eller negative. Man må hele tiden ta avgjørelser som kan få ganske fatale konsekvenser.
badat
[QUOTE=Evolution]etableringsfasen? etter det jeg veit, har hørt og sett, så danner trofen nye revir de sloss om damen for hver gang du tar de ut av karet og ominreder. nye målinger mere fart. men er nok de samme som vinner for de er de sterkeste, de var det og er det nå. men kanskje en har en svakhet som den andre ser men det ville jo skjedd om du ikke ominreder også. så mon mening og oppfatning samt egen opplevelse med dette er at etableringsfasen skjer uansett i nytt kar gammel eller ny fisk! dette er min oppfatning men mulig jeg har tolket etableringsfasen feil fra det du mene! i å med du tar ut fisk ominreder å du kan tilsette ny fisk.

Det er riktig som du skrev her Evolution. Men hva enkelt akvarist verdsetter er en personlighet som igjen avhengig av akvaristens oppfatning og referanser. Som regel vil "den første kjærlighet" setter dyppere spor enn de som kommer senere. Etableringsfasen kan oppleves under forskjellige forhold som du beskrevet. Men forskjell ligger i intensiteten.
1. Du starter med en gruppe yngel: 30 stk. med fordeling 1/2. Revirkampen er intens men ikke så voldsomt siden de vokst opp sammen og har en visst toleranse for hverandre. Erfaring viser at dødsfall er mindre i tifellet.
2. Du starter med en gruppe voksne fisker: med samme fordeling. Revirkampen blir både intens og voldsomt. Her vil antall frafall blir større og kampen går hardt for seg.
3. Du starter med en etablert gruppe: frafall blir minimalt siden alle har funnet plassen sin i hierarkiet. De kjenner hverandre godt.
4. Du ominnreder karet: prosessen starter på nytt men nogelunde på samme nivå som på en av de 3 første tilfeller avhengig av gruppens sammensetning.

Hvis du velger å ikke ha noe innredning i det hele tatt. Blir revirkampen ubetydelig for alle tilfeller siden det er ingen revir å krangle om.

Men jeg har også tidligere sagt: "Du trodde du kjenner fiskene dine inntil en dag det motsatte skjer".

Jeg tror nok du har hatt litt andre tropheuser en de gruppene jeg har "etablert". Jeg har hatt 10-15 grupper, og mine erfaringer er at viltfanget voksen fisk bruker et par dager på og sette rangstigen. Har aldri opplevd denne prosessen som intens eller voldsom. Det er som regel en hann som tar kontroll over et revir, og resten holder seg unna dette området. I resten av gruppen observerer jeg ofte en beta hann som bøser litt med resten av gjengen, men ingen direkte slossing. Det mest voldsomme som har skjer er vel at beta hannen kommer litt for langt inn på reviret til alpha hannen, og da blir det er par lengder med jaging til beta hannen legger seg over og rister seg på plass; under alpha hannen.

Har ennå ikke vært i nærheten av dødsfall pga av dette.

Det verste jeg har opplevd mtp aggresjon er en gruppe med "muzimu green" En variant som jeg mener er framavlet og ikke sunn. Hadde 25 stk mener jeg og huske, i størrelse 5-7 cm. Disse slo seg selv ihjel i løpet av 2 mnd. Men denne gruppen var sånn fra første sekund. Observerte en stor gruppe av disse (50-100 fisk) på Malawi AB i örebro, og de viste akkurat den samme trangen til og hakke pa hverandre der også. Det var i akvarie uten innredning i det heletatt.

Yngelgrupper skal jeg ikke uttale meg om da jeg kun har hatt en gruppe som har begynt og bli kjønnsmodene. Men det er en kjentsak at yngelgrupper pleier og "justere" seg til et "sunt" antall hanner.

Det kan være at disse muzimuene har fått meg til og bagatellisere "problemet", men jeg mener at så lenge man ikke overdriver steinoppbygningene og holder store nok grupper i store nok akvarier vil dette som oftest ikke være noe problem. Driver nå med et lite prosjekt med tropheus i mindre akvarier og mindre grupper. Har nå en gruppe på 1+10 vf kasakalawe i et 250 liters akvarie. Disse har nå gått i litt over en uke, sammen med n. daffodil og e. cyanostictus. Enn så lenge er det rolig og ingen tegn på agressjon. Det har tom vært litt leking med løskrutt

Min erfaring med ominnredning er at dette ikke endrer så veldig mye på hierakriet. Betahannen prøver seg litt mer, men alle forsøk har blitt slått ned på, uten dødsfall eller andre skader.

Men, har dere observert rangstigen etter at lyset er slått av?
Hos meg har jeg i flere grupper sett at alpharollen blir overtatt av beta hannen når lyset går av. Har snakket med andre som opplever det samme. Hvorfor gjør de dette?! Jeg har en liten teori om at dette er for å oppretholde bredt arvematriale for arten, da jeg har sett flere leker i "skumringstid". Hvordan dette fungerer i naturen har jeg ikke peiling på, men det er jo en tanke?! Vel og merke skjer dette når lyset i rommet fortsatt står på. Blir vel vanskelig for de å rote rundt i fullt mørke.. Lettere for oss mennesker

De to siste hunnene vi har med egg, har fått egg i forbinnelse med lek etter at lyset er gått av. Vi har blått lys på i noen timer etter at dagslyset har slått seg av, og da er det mer leking en det er hele dagen til sammen!!
Har forresten ofte også den ristingen mellom våre to hanner. Vi har en storsjef i karet og en som er beta hanne. Visst storsjefen kommer bort til hans hule rister betaen seg for storsjefen. Skjønte ikke hvorfor de gjorde dette før jeg leste det nå, men det var jo stili
Vibsi
De to siste hunnene vi har med egg, har fått egg i forbinnelse med lek etter at lyset er gått av. Vi har blått lys på i noen timer etter at dagslyset har slått seg av, og da er det mer leking en det er hele dagen til sammen!! Har forresten ofte også den ristingen mellom våre to hanner. Vi har en storsjef i karet og en som er beta hanne. Visst storsjefen kommer bort til hans hule rister betaen seg for storsjefen. Skjønte ikke hvorfor de gjorde dette før jeg leste det nå, men det var jo stili ;)

Da må vi vel konkludere med at litt aftenlys er tingen Har nå 7 av 19 ikola hunner som går og tygger Den åttende var på gang når jeg dro på jobb.. Tømte den ene hunnen i går, og der var det 9 stk 1 cm store yngel, og det var den minste av alle hunnene.. Det er greit og kjøpe fisk som kommer fra odlingsanlegg i svergie
i dag har den største hunn krizaen fåt egg skal love deg der er det kjeft. noe så sinnsykt å. han som hadde de før sa at noen hadde gitt 12- 15 yngel. normale vi ligger på mellom 5 og 7 yngel pr fisk, men denne har noe så inn i det sinnsyke med egg i munn. dette blir spennedne.

skal se om vi får et bilde av hu, hu har den bredeste stripen med gult i hele karet, så tror det blir sinnsykt fine unger.
Evolution
i dag har den største hunn krizaen fåt egg skal love deg der er det kjeft. noe så sinnsykt å. han som hadde de før sa at noen hadde gitt 12- 15 yngel. normale vi ligger på mellom 5 og 7 yngel pr fisk, men denne har noe så inn i det sinnsyke med egg i munn. dette blir spennedne. skal se om vi får et bilde av hu, hu har den bredeste stripen med gult i hele karet, så tror det blir sinnsykt fine unger.

Vet du om hun er parret med den hannen som var nesten helt gul?
Kristian Hennig
[QUOTE=Evolution]i dag har den største hunn krizaen fåt egg skal love deg der er det kjeft. noe så sinnsykt å. han som hadde de før sa at noen hadde gitt 12- 15 yngel. normale vi ligger på mellom 5 og 7 yngel pr fisk, men denne har noe så inn i det sinnsyke med egg i munn. dette blir spennedne. skal se om vi får et bilde av hu, hu har den bredeste stripen med gult i hele karet, så tror det blir sinnsykt fine unger.

He...he…. Blir du litt for nysgjerrig nå da Kristian. Her blir det store kull. Gratulere så mye da Erik og Vibeke! Mine er bare opptatt av å krangle om mat og å tøffe seg for hverandre. Håper de blir voksen snart. Huff!!!
Kristian Hennig
[QUOTE=Evolution]i dag har den største hunn krizaen fåt egg skal love deg der er det kjeft. noe så sinnsykt å. han som hadde de før sa at noen hadde gitt 12- 15 yngel. normale vi ligger på mellom 5 og 7 yngel pr fisk, men denne har noe så inn i det sinnsyke med egg i munn. dette blir spennedne. skal se om vi får et bilde av hu, hu har den bredeste stripen med gult i hele karet, så tror det blir sinnsykt fine unger.

Hun har lekt med alfa hannen
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Erik Christensen
Reklame for plussmedlemskap