Dagens blomst (side 7)

Torhild
Odd Espen: Kanskje det er en vårfloks?

Det var det ja
G&T
Og så en nærbilde av en busk som står stappfull av orange blomster, er det noen som vet hva den heter? Humlene surrer rundt den uten å la seg affisere av tobeinte..


Eldkvede ja. Du kan også bruke eplene til å lage kjempegod likør

For dere hageinteresserte: Her er en hjemmeside med masse flotte bilder, info og tips. F.eks tips om sandbedd ("vedlikeholdsfritt" bed).
Eneste å kommentere her er at det kom opp irriterende reklame.
Lises hageverden.

Rabarbra-blomster er litt kule
[External Image]

Dette ser ut til å bli en fin blomst! Noen som vet hva det er og?
[External Image]

Kanskje ikke i blomst nå, men det var nå en blomst!
[External Image]
Kan nok stemme det Husker noe lignende sånne blomster fra i fjor!
Utrolig hva dere vet!
Tulipaner!




















Denne tulipansorten heter 'Hemisphere'
[External Image]



En gruppe av sorten 'Blue Diamond'. Flotte!
[External Image]




'Hemisphere' igjen, en sort som ble litt for rødlige for min smak. Denne skal jeg ikke ha neste år. Enkelte av blomstene i gruppen ble helt røde. Men de fleste slik som denne.
[External Image]
Her er et par bilder til av 'Hemisphere'.
Jeg tror det øverste bildet av miniatyrvedleggene er det samme som i innlegget ovenfor, en liten glipp dessverre. Men den røde ble riktig bilde
Det viser en av de som ble så godt som helt rød. De røde klipper jeg av, og enten gir dem til naboen som vaseblomst eller setter dem i vase hos meg selv



[External Image]
Denne sorten har nylig slått ut, den siste av tulipanene til å åpne seg.
Den heter 'Angelique', og skal visst være en årviss gjenganger, alltid populær. Jeg har aldri plantet tulipaner før, jeg trodde de var kjedelige. Men nå har jeg fått øynene opp for dem, det finnes jo så mange sorter, varianter og farger! Frynser, enkle, fyllte, papegøyetulipaner og gud vet hva. Mange er utrolig fine















Angelique 1
[External Image]


Angelique 2
[External Image]


Maytime
(har jeg vist denne skjønnheten før?)
[External Image]
Dette er en klematis, klatreplante med vidunderlige blomster! Det finnes haugevis av ulike sorter,
og denne heter 'Dr Ruppel'.

Denne ene blomsten på klematisen Dr Ruppel kom på en knekt stilk. Stilken knakk da sønnen min slengte sykkelen fra seg på en særdeles skjødesløs måte rett inn i mors blomster...:-/ Jeg synes det så ut som det fremdeles var litt kontakt mellom planten og bruddstedet, så jeg støttet stilken møysommelig opp med pinner og var kjempeforsiktig, og håpet det beste. For akkurat den stilken som knakk, hadde en blomsterknopp som jeg så gjerne ville se hvordan så ut... Og heldigvis lyktes det, en måned senere blomstret den

Det er få hageblomster som kan oppvise maken til blomsterprakt som klematis. Enkelte sorter har tallerkenstore blomster tett i tett oppover hele klatreplanten. Jeg har 3 sorter, men jeg tror det blir flere etterhvert



[External Image]
Dagens blomst er en bukett:-)
Dagens blomst er en tulipanbukett

Måtte pynte bordet litt, og sakset til meg en liten bukett tulipaner De er snart ferdige med blomstringen uansett, det er ikke så lenge igjen nå før de begynner å drysse kronbladene.

Ordentlig sommerlig

PS! Dere ser hva slags lektyre jeg leser om dagen, boka ligger i bakgrunnen








[External Image]
Dagens blomst: fuchsia
Dagens blomst er en fuchsia Dette er en sommerblomst jeg bare MÅ ha et par stykker av hvert år. Da jeg ikke hadde hage, plantet jeg dem i krukker på verandaen istedet. Nå kan jeg plante dem i bed... en herlig følelse Hadde jeg hatt drivhus, kunne jeg overvintret dem frostfritt og fått store, flotte eksemplarer som kunne tas frem på nytt hver vår, men dessverre har jeg ingen frostfrie, lyse oppbevaringssteder for planter som ikke tåler den norske vinteren.

Det finnes utallige sorter av fuchsia, og det finnes foreninger for samlere av dem også Det er altså en populær plante. Jeg tror den kalles "Tåre" på norsk, pga blomsterknoppenes tåreformede fasong.


De er herlige! Jeg har en rosa og en lilla. De liker best halvskygge, så de står skjermet til på steder der de kun får litt mild kveldssol.



[External Image]
Hva har jeg kjøpt.
Jeg skulle overraske min sambo med blomster i blomsterkassa på veggen, men glemte å spørre om navnet. Samboeren vil ikke si hva det er, så for å stoppe mobbingen, HVA SLAGS BLOMSTER ER DET? La samtidig inn et bilde av peonene som har blomstret.
Jon
Jeg mener det er Million Bells (Calibrachoa).
Dagens blomst fra meg er også en sommerblomst, en mange kjenner:
Løvemunn
Den blomstrer rikelig og uavbrutt hele sommeren, og finnes i utallige farger.

Det er mange år siden sist jeg hadde løvemunn. Jeg kan huske jeg hadde løvemunn, selvsådde, i store krukker på terrassen da jeg bodde i Moss et par år på slutten av nitti-tallet. Mannen min bodde der da jeg møtte ham, så jeg gikk med på å prøve å bo der (jeg er Oslo-jente) en stund. Ikke et vondt ord om Moss og Mosselukta, men det var ikke noe for meg...!

Løvemunnene jeg hadde i krukker der, stod og blomstret helt til 15. desember! Jeg husker det så godt, jeg var så imponert over det milde været.


[External Image]
Dagens blomst er egentlig ingen hageblomst, men en krukkeplante; pelargonium.

Men mine står alle utendørs på terrassen og i hagen fra slutten av april, og pynter opp på bord og kanter. De blomstrer flittig hele tiden og finnes i masser av farger og varianter. Her er en av de mer skjøre og sarte, en sort engelsk pelargonium. Det skal ikke mye til før en engelsk pelargonium viser sin misnøye med stellet den får Som en fisefin engelsk lady










[External Image]
Jordbær
[External Image]
[External Image]
Se så vakker denna var da
[External Image]
Dagens blomst; en rose
Dagens blomst er årets første rose

Jeg har kjøpt 12 nye roser i år, og denne er blant dem. Det er en såkalt moserose, og sorten heter William Lobb. De første par knoppene bristet i går kveld, og tidlig i dag morges var blomstene helt åpnet. Herlig!

Denne skal bli lilla-aktig, men hos svært mange roser har nyutsprungne blomster har ofte litt sterkere farge, og så utvikles den endelige fargen etterhvert. Sol og temperatur spiller inn på fargeutviklingen.






[External Image]
Hærlig!! Får lysst til å lukte på PC-skjermen
Vet du hvorfor det heter mose-rose? Det var nytt for meg.

Den blå til Odd Espen er forresten en "Blå valmuesøster". Fin den også.
Noen som vet hva denne heter?
[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap