- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Snegle egg snart? (side 7)
Snegle egg snart? (side 7)
Sauen666off, nå blir jeg skikkelig beibi-syk her:P Vil ha!!! Bare venter og venter og venter.... Skulle kanskje kjøpt en hann til snart:P Gratulerer så mye forresten!
Takk!
Vel, virket ikke denne gangen iallafall...flyttet alle sneglene tilbake til 70 litern hvor eggene ble lagt sist...foret godt, satte opp tempen, senket vannstanden litt mindre enn sist da (har innebygget pumpe, det bråker så fælt hvis vannfallet blir for høyt :P).'
Men de to lilla som boltret seg så fælt sist også, satte igang tvert. Men ingen flere egg - kanskje den hannen skyter blankt *ler*
Jaja, har ca et par hundre som jeg håper vokser opp, så da er jeg vel forsynt for en stund
Krysser fingrene for at det blir hos deg også snart!
Postet 10.09.07 kl 02:22
Malagi[QUOTE=Sauen666]off, nå blir jeg skikkelig beibi-syk her:P Vil ha!!! Bare venter og venter og venter.... Skulle kanskje kjøpt en hann til snart:P Gratulerer så mye forresten!
Takk!
Vel, virket ikke denne gangen iallafall...flyttet alle sneglene tilbake til 70 litern hvor eggene ble lagt sist...foret godt, satte opp tempen, senket vannstanden litt mindre enn sist da (har innebygget pumpe, det bråker så fælt hvis vannfallet blir for høyt :P).'
Men de to lilla som boltret seg så fælt sist også, satte igang tvert. Men ingen flere egg - kanskje den hannen skyter blankt *ler*
Jaja, har ca et par hundre som jeg håper vokser opp, så da er jeg vel forsynt for en stund
Krysser fingrene for at det blir hos deg også snart!
Hihi, rett etter at jeg skrev dette, oppdaget jeg at det var kommet en eggklase likevel! Var ikke så mange timene siden jeg hadde sett etter, så den var kommet i løpet av dagen.
Den var lagt ganske tett ved lysrøret - så jeg håper den har tålt en dag i "solen". Har lagt den på ett lokk i karet hvor jeg kan bruke skrivebordslampe som lys og hvor alle de andre småttisene bor.
Denne gangen håper jeg de får utvikle seg og klekke når de selv finner det for godt, uten "keisersnitt" fra meg :P
Postet 10.09.07 kl 11:26
Postet 12.09.07 kl 10:36
Sauen666venter i spenning jeg nå:P Har flytta de over i min nye 70liter med god tilgang til mat og masse plass å skli på;) Men de er ikke så mye ove rvannoverflaten, burde jeg senke vannet litt kanskje?
Jeg senket ca 5 cm, i tillegg til at lokket er formet slik at det også har en kant på 5-10 cm.
Eggklasen jeg fikk sist, og som jeg la på et lokk i 40 literen min uten å bruke taklyset, kan jeg nå se har forandret seg. Kanskje jeg endelig får se en normal utvikling!
Bebisene fra forrige runde utvikler seg fint, men klarer ikke helt å se hva slags farger det blir. Noen ser rosa ut, andre lilla, lys blå og hvite - så det er ikke godt å si hva det blir. Var jo fra tre klaser, så teoretisk kan jo alle "partene" vært involvert :P
Postet 12.09.07 kl 10:47
YES! ENDELIG:D
Alle sammen!
Min eplesnegle legger egg akkurat nå
Woho, endelig!!! og jeg får med meg fødselen
Hehe, kan jeg så kan alle få det:P trege eplesneglene:P
Men hva gjør jeg imorra? skal jeg ta de av å legge de på en isoporbit eller noe? Noen tips??
Jeg er så glad
Min eplesnegle legger egg akkurat nå
Woho, endelig!!! og jeg får med meg fødselen
Hehe, kan jeg så kan alle få det:P trege eplesneglene:P
Men hva gjør jeg imorra? skal jeg ta de av å legge de på en isoporbit eller noe? Noen tips??
Jeg er så glad
Postet 23.09.07 kl 00:03
Sauen666Alle sammen! Min eplesnegle legger egg akkurat nå:D:D:D Woho, endelig!!! og jeg får med meg fødselen:D:D:D Hehe, kan jeg så kan alle få det:P trege eplesneglene:P Men hva gjør jeg imorra? skal jeg ta de av å legge de på en isoporbit eller noe? Noen tips?? Jeg er så glad:D:D:D:D
Gratulerer med din første eggklase - måtte det bli mange fine små bebiser ut av den
Om du skal flytte den eller ikke, kommer jo an på om den henger "trygt", spesielt i forhold til varme. Selv hadde jeg planlagt at neste klase som ble lagt på et sted godt borte fra lyset, skulle få henge i fred for å se om det gikk bra. Tror at i akkurat det karet, så går det greit. Men i de to andre karene jeg har fått eggklaser i tidligere, så har jeg latt de henge og de har alltid tørket inn.
Så kom det en klase i dag og jeg ble så ivrig at jeg glemte meg helt. Løsnet den og la den sammen med den andre i karet uten "taklys" (bruker en skrivebordslampe på siden av karet - hei, alger :P), før jeg kom på at den liksom skulle få henge i fred :S
Jeg bruker et lite plastlokk med litt forhøyning på midten til å legge dem i. Det har funket fint. Er viktig å passe på at det ikke samler seg vann der den ligger. Ellers er det jo mange som bruker isopor. Du bør vel også passe på at "flåten" ikke blir liggende rett under lampen.
Jeg har jo ikke fått testet ut så mye enda, men noen av de mer drevne har sikkert noen tips på lur også
Postet 23.09.07 kl 03:18
den henger på kanten ved lampen, så lyset står dirketet mot egggkalsen:/ Men tenkte jeg skulle ta en plastboks å sette den ved vinduetslik at det ble alger i den, så kunne jeg tatt å lakt eggkalsen på en isoporbit i denne plastboksen med en varmekabel i så eggeklasen ble fuktig Men åssen flytter jeg eggeklasen uten å skade den, kan legge ut bilde av den
Postet 23.09.07 kl 10:45
Postet 23.09.07 kl 11:45
Postet 23.09.07 kl 17:05
Sauen666ingen som vil hjelpe meg?? Jeg har lagt eggene på en isoporbit, men når jeg tok de av amaturet var de så tørre og mange knuste:s nå er de fortsatt tørre men de har vann på seg, siden det dugger oppi der og det spruter litt fra pumpa.
Heisann, har ikke vært på nett igjen før nå
Jeg brukte en skarp kniv til å løsne eggene med, men likevel regner jeg med at de som klasen henger i, sikkert ble ødelagt. Ellers blir de fort tørre å ta på, men det hadde sikkert vært bra om de ikke ble sprutet på? Litt dugg tror jeg ikke skader. Det skal jo være et fuktig miljø, tror det ville vært verre hvis det ikke var lokk på, slik at fukten forsvant og alt ble tørt.
Ellers har jeg ikke noen erfaring med å sette opp en egen boks som de kan bo i - men vet jo at det er andre som har gjort det. Men så lenge vannkvaliteten er bra, så burde det sikkert gå bra...
Postet 23.09.07 kl 18:44
Postet 23.09.07 kl 23:20
Postet 27.09.07 kl 09:44
Postet 27.09.07 kl 12:57
Postet 27.09.07 kl 13:17
Postet 27.09.07 kl 13:18
Første klasen min ble lagt den 17. så da er de 11 dager :o)
Neste klase kom 20. så de er 8 dager, den siste ble lagt i går.
Spent på om det blir klekking snart, ganske spennende dette her :o)
Har latt den siste klasen blitt hengende i karet, får se hvordan det går med eggene, de er litt nærme armaturet, får se om de klarer seg.
Neste klase kom 20. så de er 8 dager, den siste ble lagt i går.
Spent på om det blir klekking snart, ganske spennende dette her :o)
Har latt den siste klasen blitt hengende i karet, får se hvordan det går med eggene, de er litt nærme armaturet, får se om de klarer seg.
Postet 28.09.07 kl 00:14
Postet 28.09.07 kl 18:51
Postet 08.11.07 kl 23:44
Postet 09.11.07 kl 14:45
Postet 10.11.07 kl 17:34