- Hjem
- Forum
- Foto & Film
- Nytt speilreflekskamera - men hvilket? (side 7)
Nytt speilreflekskamera - men hvilket? (side 7)
Postet 03.02.08 kl 23:06
Når man ser etter linser, nei objektiver, å kjøpe ekstra til kameraet sitt, så er jeg fremdeles like grønn.
Hva betyr det tallet og bokstaven i navnet på linsen, sånn i praksis? For nærbilder, er det best om tallet er høyere eller lavere enn det i eksempelet her?
(den delen av skriften som er uthevet):
Canon EF 24-105mm f/4.0L IS USM
Det er bildestabilisator i det ovenfornevnte objektivet. Noe jeg egentlig føler jeg har behov for. Det er ikke ofte man har tid til å rigge stativ, når man ser en situasjon der og da og vil ta bilder. Dessuten, med akvarier i reol så er det enklere å legge seg på gulvet om man skal ta bilder i de nederste akvariene.
Hva betyr det tallet og bokstaven i navnet på linsen, sånn i praksis? For nærbilder, er det best om tallet er høyere eller lavere enn det i eksempelet her?
(den delen av skriften som er uthevet):
Canon EF 24-105mm f/4.0L IS USM
Det er bildestabilisator i det ovenfornevnte objektivet. Noe jeg egentlig føler jeg har behov for. Det er ikke ofte man har tid til å rigge stativ, når man ser en situasjon der og da og vil ta bilder. Dessuten, med akvarier i reol så er det enklere å legge seg på gulvet om man skal ta bilder i de nederste akvariene.
Postet 05.02.08 kl 21:34
Endret: 05.02.08 kl 21:35
Postet 05.02.08 kl 21:51
mona oNår man ser etter linser, nei objektiver, å kjøpe ekstra til kameraet sitt, så er jeg fremdeles like grønn. Hva betyr det tallet og bokstaven i navnet på linsen, sånn i praksis:-)? For nærbilder, er det best om tallet er høyere eller lavere enn det i eksempelet her? (den delen av skriften som er uthevet): Canon EF 24-105mm [B]f/4.0[/B]L IS USM Det er bildestabilisator i det ovenfornevnte [URLBLOCK1]. Noe jeg egentlig føler jeg har behov for. Det er ikke ofte man har tid til å rigge stativ, når man ser en situasjon der og da og vil ta bilder. Dessuten, med akvarier i reol så er det enklere å legge seg på gulvet om man skal ta bilder i de nederste akvariene.
Noe forenklet, men her er et forsøk på en forklaring:
De første tallene (24-105mm) er brennvidden - vidvinkel har lavt tall og kraftig telelinse har høyt tall. 50mm ble (på analoge kameraer) regnet som normalojkektiv - for portrettfotografering er det vanlig å bruke 90-110mm.
Tallet med F foran betegner blenderåpning. Et lavt tall her vil si at objektivet er lyssterkt - dvs. at det trenger mindre lys for å ta et bilde enn et objektiv med høyere tall. Denne linsen har samme laveste blenderåpning (f/4.0) over hele zoom-området - ellers er det ganske vanlig at zoom-objektiver har høyere blenderåpning i tele-delen enn i vidvinkel-delen av zoomen.
NB! Lavt f-tall vil si en fysisk stor blenderåpning... Høyt f-tall vil si en fysisk liten blenderåpning.
Blenderåpningen har også noe å si for dybdeskarphet - dess lavere blenderåpning (f-tall) dess mindre dybdeskaprhet har man. Dette er en fordel der man ønsker å isolere hovedmotivet fra bakgrunnen.
Generelt sett vil et lavere f-tall gi utslag i en økning i både pris og vekt på objektivet.
Skal man ta bilder av fisk - så er det interessant å se på nærgrensen til objektivet - altså hvor nærme motivet kan være kameraet(egentlig bildesensoren i kameraet). Det du linket til har en oppgitt nærgrense på 45cm. Jeg mistenker at det kun er i den laveste zoomdelen - men kanskje noen som har dette objektivet kan korrigere meg.
Dersom du skal forsøke å ta bilder av søte små yngel så er kanskje et macro objektiv verdt å se på. De tar typisk bilder 1:1, dvs at motivet blir "avtegnet" på bildesensoren i samme størrelse som i virkeligheten. Et eksempel er: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=13131
Ikke så allroound anvendelig som en 24-100mm zoom-linse, men har lavere blenderåpning og bedre "forstørrelse" av motivet. Denne har en nærgrense på 31cm. Selv har jeg en rimeligere versjon uten USM: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=35304
Postet 05.02.08 kl 22:19
Takk for svar, begge to. Da ble det litt klarere.
Hva med Canon EF-S 60 mm f 2.8 Macro USM?
Nærgrense 20 cm er jo bra? Og f2.8 er vel også bra nok, da? Det er denne jeg har kikket mest på og kommer tilbake til hele tiden. Det var ingen "IS" (bildestabilisator) på den, men....
Det objektivet er foreslått tidligere i tråden.
Hva med Canon EF-S 60 mm f 2.8 Macro USM?
Nærgrense 20 cm er jo bra? Og f2.8 er vel også bra nok, da? Det er denne jeg har kikket mest på og kommer tilbake til hele tiden. Det var ingen "IS" (bildestabilisator) på den, men....
Det objektivet er foreslått tidligere i tråden.
Postet 06.02.08 kl 02:58
Endret: 06.02.08 kl 02:59
Dette bildet er tatt med standardobjektivet (kit) som fulgte med Canon EOS 350D. Det står 18-55 mm på det.
Bakgrunnen her er for kornete (og jeg vet ikke hvordan jeg får det vekk i Adobe PS). Med et objektiv med f2.8 så ville jeg muligens fått mindre kornete bakgrunn? Siden den er mere lysømfindtlig, mener jeg? Eller la meg omformulere litt;
Med standardobjektivet og bare kamerablitzen og ellers ikke noe annet lys enn akvarielyset, så blir bakgrunnen kornete pga det egentlig er for lite lys. Vil en linse med tallene f2.8 bedre dette? Siden den på en måte "tåler" dårligere lys uten at det går så mye ut over bildekvaliteten?
Bakgrunnen her er for kornete (og jeg vet ikke hvordan jeg får det vekk i Adobe PS). Med et objektiv med f2.8 så ville jeg muligens fått mindre kornete bakgrunn? Siden den er mere lysømfindtlig, mener jeg? Eller la meg omformulere litt;
Med standardobjektivet og bare kamerablitzen og ellers ikke noe annet lys enn akvarielyset, så blir bakgrunnen kornete pga det egentlig er for lite lys. Vil en linse med tallene f2.8 bedre dette? Siden den på en måte "tåler" dårligere lys uten at det går så mye ut over bildekvaliteten?
Postet 06.02.08 kl 03:11
Endret: 06.02.08 kl 03:12
Hvis du alltid tar bilde med blitz, og attpåtil skal skaffe deg bedre blitz enn den som er på kameraet så trenger du ikke ta helt på vei angående bildestabilisator. Jeg er ingen skarpskytter selv, og har noe trøtthet i armene for tiden, men når man bruker blitz er det nok lys til å ha en såpass kjapp lukkertid at om man holder pusten i 0,2 sekund så får man sylskarpt bilde stort sett selv om man ikke er superstødig på hånden.
Grunnen til at bilder blir kornete er stort sett ISO verdi. Hvis den er på 800 blir bildet lett kornete, med godt lys kan du ta denne ned til 100-200, da blir det lite kornete bilder. Da avhengig av lysmengde tilgjengelig igjen.
Blenderen er i forhold til ditt bilde som de andre har nevnt dybdeskarphet. Hvis din var på 3.5 når det bildet ble tatt så tar den inn mye lys, og bare hovedmotivet er skarpt mens det lengre bak i bildet blir mer diffust. Hadde blender vært på 13 tar den følgelig inn mindre lys, men coryene bak ville også vært skarpe og ikke uklare. Har man nok lys så er dette mye mer fleksibelt, og man kan utnytte manuell modus veldig bra.
Grunnen til at bilder blir kornete er stort sett ISO verdi. Hvis den er på 800 blir bildet lett kornete, med godt lys kan du ta denne ned til 100-200, da blir det lite kornete bilder. Da avhengig av lysmengde tilgjengelig igjen.
Blenderen er i forhold til ditt bilde som de andre har nevnt dybdeskarphet. Hvis din var på 3.5 når det bildet ble tatt så tar den inn mye lys, og bare hovedmotivet er skarpt mens det lengre bak i bildet blir mer diffust. Hadde blender vært på 13 tar den følgelig inn mindre lys, men coryene bak ville også vært skarpe og ikke uklare. Har man nok lys så er dette mye mer fleksibelt, og man kan utnytte manuell modus veldig bra.
Postet 06.02.08 kl 09:38
Postet 06.02.08 kl 10:35
Endret: 06.02.08 kl 10:35
Ja, makro har jo mye å si, og lys er et must.
Har ikke særlig peiling på blitzene personlig. Nettopp fått en selv, Canon Speedlite 430EX, meeget fornøyd med resultatene med denne så langt. Brukte aldri blitzen som var på kameraet særlig, men denne er jo mye bedre til å bruke riktig hvitbalanse, og den måler hvilken styrke lys man trenger på en bra måte, og man kan gjøre en del kult med den når man lærer mer av innstillingene. Så da kunne jeg delta i fotokonken likevel :P
Har ikke særlig peiling på blitzene personlig. Nettopp fått en selv, Canon Speedlite 430EX, meeget fornøyd med resultatene med denne så langt. Brukte aldri blitzen som var på kameraet særlig, men denne er jo mye bedre til å bruke riktig hvitbalanse, og den måler hvilken styrke lys man trenger på en bra måte, og man kan gjøre en del kult med den når man lærer mer av innstillingene. Så da kunne jeg delta i fotokonken likevel :P
Postet 06.02.08 kl 10:43
Endret: 06.02.08 kl 10:43
Postet 08.02.08 kl 14:19
Postet 08.02.08 kl 22:50
Postet 08.02.08 kl 23:14
Leifur30D-hus til 3.999,- virker som et godt tilbud, ja! Men i forhold til 400D/450D mangler vel denne automatisk støvfjerning - hvor viktig anser "man" dette?...
Støvfjerningsmekanismen til Canon regnes foreløpig ikke for å være den beste (Olympus sin versjon er den som har kommet best ut når det å gjelder å unngå at støv fester seg). Så du vil ikke savne støvfjerningsfunksjonen noe særlig. Skifter man objektiv ofte er det ikke verre enn å kjøpe seg en blåsebelg til 50-100kr i en fotobutikk. Kommer det vanskeligere støv kan man enten få sensoren renset i en fotobutikk eller gjøre det selv med spesielle våtrensingssett for bildesensorer.
Så ville sagt at kan du få et nytt 30D-hus til kun 3999kr så er det bare å slå til! Norsk garanti er heller ikke feil Det er et "skikkelig" kamera, ikke en innstegsmodell som 400D/450D. For all del, de er også helt greie kamera, men kan ikke sammelignes med 30D i byggekvalitet, konstruksjon og muligheter.
Postet 09.02.08 kl 00:43
Postet 10.02.08 kl 14:53
LeifurNoen som vet om prisene i butikkene til Japan Foto er de samme som på nettbutikken deres?
Tror ikke det. Det står "Prisen gjelder kun ved bestilling i vår nettbutikk" under kameranavn/modell f.eks. på Canon-kameraet jeg har sett på. Det gjelder sannsynligvis alle priser (men jeg har ikke orket å bla gjennom alt...)
Postet 10.02.08 kl 14:56
Endret: 10.02.08 kl 14:56
Se det, ja, du er mer oppmerksom enn meg
Jeg har sittet og lest, sammenlignet o.l. og gira meg såpass opp at jeg klør i fingrene etter å bestille, men jeg tror at jeg likevel skal holde meg i tøylene såpass at jeg tar turen til byen i morgen for å ta på de forskjellige modellene og se hvilke priser det er der.
(Det har liksom stått mellom 30D-tilbudet og det som du linker til for meg.)
Jeg har sittet og lest, sammenlignet o.l. og gira meg såpass opp at jeg klør i fingrene etter å bestille, men jeg tror at jeg likevel skal holde meg i tøylene såpass at jeg tar turen til byen i morgen for å ta på de forskjellige modellene og se hvilke priser det er der.
(Det har liksom stått mellom 30D-tilbudet og det som du linker til for meg.)
Postet 10.02.08 kl 15:07
Postet 10.02.08 kl 22:09
Endret: 10.02.08 kl 22:09
Postet 10.02.08 kl 23:13
Sjekk den feite linsa Sonja Cygnel har på kameraet...! Hvordan klarer hun å holde kameraet oppreist...?
Det er et Nikon-kamera med Sigma-makro, skriver hun. Jeg har sittet og bladd gjennom fotogalleriet på siden hennes, og det er litt av noen nærbilder hun tar med det kameraet!
Det er et Nikon-kamera med Sigma-makro, skriver hun. Jeg har sittet og bladd gjennom fotogalleriet på siden hennes, og det er litt av noen nærbilder hun tar med det kameraet!
Postet 11.02.08 kl 01:43
Ofte er dyre objektiver ikke alltid så tunge heller. Men jeg merka at kameraet med både makroobjektiv og speedlite 430ex blitzen på ble nokså mye tyngre Man lærer seg til å holde litt annerledes da, godt stødig grep med høyre hånd og førende grep med venstre hånd. Hvis man også puster litt riktig så blir det jo ganske så stødig. Føler meg litt som en snikskytter av og til :P
Postet 11.02.08 kl 02:26