Nina og Lars Erik sin fisketråd (side 7)

Hvordan står det til hos dere?

Svømmer herosen rundt? Blir det noe saltvannskar på dere? Venter utoldmodig på bilder jeg
Ja Elin, nå vet du jo hvordan det står til, siden du var på besøk i kveld. Fikk endelig hentet dine 3 maller og bikiren.

I dag har vi fått tømt og omrokert, flyttet og satt opp på nytt i våre to 720L.
lars Eriks kar er tømt idag, og fisken flyttet inn i

Endel kloreker, bujurquina yngel, sverdragere, platyer og kongotetra har flyttet ned i reolen. Tre discus, en scalare, seks cory sodalis og et par kloreker til flyttet inn i 250L. Fire cory trilineatus og fem albino aeneus flyttet inn i 160L.

Vi fikk tatt noen flotte bilder av mallene våre også, her er noen eksempler.
Her er De to panaquene Elin har hentet, junior og minsten, og Gibbien hun også skulle ha.

Her er litt mer fra om innredningen;
Bilde en er av Doris, en av panaquene.
Bilde to er Boris, panaque.
Bilde tre en adonis malle.
Mere ominnredning.

Bilde 1, Tigergutt hjelper til.
Bilde 2, ny fisk i mitt kar.
Bilde 3, tømming av Lars Eriks kar.

Har ikke fått tatt bilde når vi var helt ferdig å plante og fylle karet mitt, det får komme i kveld. Nå skal jeg snart sove.
Klokke ble 3 om natta ja? hehehe

Er kjempefornøyd med mine nye fisker! PENE er dem, fine bilder

Bikiren er morsom, den svømmer rundt på siden der jeg sitter og gøyer seg. Litt tykk fisk, har gitt den navnet Bolivar Bellydancer og jeg aner ikke hvorfor.... Gibbien så kjempestor ut i karet. Vel den er jo stor da, men oppi her ruver den. Panaquene er så utrolig pene at jeg kan ikke sitte der nede å glo på dem for jeg har fullt program sånn nå. I ettermiddag blir det mer titting der!
Nei...

Da vi kom hjem og skulle mate fiskene lå den minste oscaren og trente på å holde pusten kombinert med ryggsvømming på bunnen.. Den virket sliten i går, peste en del etter all romsteringen i karet, og idag var den død. Den har vært litt mindre frempå enn den andre hele tiden, men jeg tenkte det var fordi den var mindre. Jaja, jeg kan jo få tak i ny senere, men det er alltid leit å miste fisk.

Har heldigvis ikke mistet flere bujurquina etter flyttingen, må bytte vann i reolkarene idag også, er et par dager siden sist.

Flyttet på endel snegler igår også, de har gått i kar etter farge. Nå har det blitt såpass mange at jeg har samlet alle de små i karet hos de rosa sneglene, der det er minst grus og lettest å holde rent. Ser ut til at de store blå, gule og hvite trives bedre nå, vannet var mye klarere også.

Idag har vi og vært ute og levert noen små snegler og fikk skåret til avstivere til saltvannskaret hos glassmester.

Nye bilder kommer når mørket faller på og gjenskinnet i glasset er minst.

Heros yngelen lever! det er nesten for utrolig, i går trodde vi alle kom til å dø, og idag svømte flere rundt.

Har tatt noen få bilder av karet mitt idag, fikk ikke noe fint oversiktsbilde så det får vente.

Har også fått en identifikasjon på panaquene mine, de er visst en type panaque sp "peru" el "shamper" fra Tarapoto i Peru.
Litt fra 160L også.

En trille og en aeneus albino.

To halvvoksne epliser.

Mamma ancistrus, henne ser jeg ikke ofte.
Pappaen ligger i hula og vifter på kull nr fire nå.
også 250 Literen.

En flott peru altum, den eneste jeg har igjen av seks, utrolig majestetisk og flott. Den har fått selskap av to vanlige naturfargede scalarer, tre discus og seks corydoras sodalis.

En lotus, fabelaktig flott plante, og til sist litt oversikt over karet.

Alle bildene er tatt etter at lyset er slukket for kvelden.

Avleggeren jeg fikk av lotusen lever enda ha ha ha.

Alle karene ser fine ut. Forresten ser den ene albino coryen ut til å ville ha ut noe egg snart. Så henne da jeg var på besøk, men husker ikke om jeg nevnte det da. Var så mye anna gøy som foregikk.
Ja, den var jo så stor og fin at det skulle jo bare mangle, hihi.

De har herjet veldig frem og tilbake de coryene, hadde vært gøy å få til, men det er ganske tvilsomt tror jeg.
Cory egg!
Jippi, du hadde rett Elin
I kveld rett før halv ni oppdaget jeg masse gylne små egg på ene sverdplanten i 160L. Plukket bladene og la de i et fødenett, håper de klekker.

Hvor lang tid tar det før de klekker?
Hvor gamle er de når de må ha artemia?

Heros ynglene svømmer bedre for hver dag som går, teller nesten 50 stk. i kveld skal de få nyklekket artemia

Legger med bilder av eggene også.
Gratulerer alltid morro med coryegg!

Det tar fra 4 til 8 dager for eggene å klekke. Går fortere jo varmere vannet er. Og det er ikke bra å øke temperaturen om man er så utoldmodig som meg. Been there done that, fikk mugg og drepte eggene *teit dumt smil* hehe.

Når eggene klekker er det stort sett bare hale og egg som surrer rundt oppi og ser ut som veldig dårlige svømmere. Etter 3 dager pleier jeg å gi dem litt liquifry på morgenen og da vil de ha nyklekt artemia seinere på dagen. Da er de gjerne uten eggeplommesekken og svømmer mye bedre.

Om det er aeneus foret jeg opp mine på avskallet artemia, de er lettvinte slik. Trenger ikke nyklekket artemia som forsvinner i alle retninger da. Du kan sikkert få litt mircoorm til dem av meg og. Er ikke så lett å få artemian til å bli i alle fødenett ser du. Noen ganger er nettet for grovt. Microormen blir ser det ut for.

Gøy med herosen altså. Ønsker meg gjerne rapport over hvordan det går med artemian og foringen.
Vi foret herosen med artemia for første gang i går kveld, og i morges var de lys orange i magen.. klarte nesten ikke å svømme.

Har klekket ny til idag, de har fått en gang idag allerede.
Jeg skal ta et par bilder også, må jo vise frem babyene våre, de er så små!

Det yngler overalt.
Tror jeg må vente noen dager med å ta bilde av yngelen jeg, de er rett og slett for små..
Har ikke makro på kameraet, så det blir bare en grå masse når jeg prøver.
Får jo håpe de vokser fortere nå da de får "ordentlig" mat, nemlig nyklekket artemia.
Guppy ynglene har også runde og gode mager etter masse artemia.
De mellomstore bujurquina ungene nede i reolen skjønte ikke hva som kom dalende ned i karet, så der blir det ikke mer artemia foring. Tror ikke de så maten jeg, det var nok for smått..

Ellers har ancistrus eggene klekket også, i dag kunne jeg se bittesmå gjennomsiktige haler med eggsekk på inne hos pappacistrus, i går kveld var det bare egg.
Cory eggene i samme kar er gyldne og fine, noen er litt hvite og et par er litt lodne. Elin P kommer på besøk senere idag så da får jeg hjelp til å "sortere" og se hva/om de er befruktet eller ikke.

I 250L kryr det av bittesmå sandsnegler, så de overlevde visst helt fint varmeakuren mot Hydra og 45 grader + i karet.

Noen av coryeggene hadde klekket i morges! men jeg kunne ikke se en eneste wiggler noe sted..
De må ha falt ut av nettet, det var litt grovt synes jeg.
Håper de klarer seg altså.

i kveld har jeg tatt hele nettet ut av karet og over i en terrarieboks. Satte selvfølgelig boksen ned under vann og slapp nettet pent oppi boksen.

Satte så boksen på kjøkkenbenken oppå et hvitt håndkle for å se bedre hva som befant seg oppi der. Plukket ut de hvite mugne eggene og bladene uten egg. Pirket litt i de andre eggene og da smatt det frem en 8-10 ørsmå gule flekker med sytråd på.. fylte så en ny boks med vann fra akvariet til de, helte av skitt fra nettet og de mugne eggene så det bare var litt vann igjen, så helte jeg wigglerne over i den rene boksen. Skal sette den andre klar med vann til lufting så den er klar i morgen.

Lars Erik har vært på langtur idag, leverte først en 720L i oslo, så bar det til moss og Dahls dyrerike og Korallen. På dagsordenen stod henting av salt, og levende stein til det nye karet.

Han fant også to flotte Oscar til meg Har jo bare en igjen her.

Arowanaen tok selvmord igår på dagen, den hoppet ut på kortsiden av karet mitt og ned i skapet. Vi oppdaget det ikke før den var tørr og stiv.. Fillern heller, 5 cm åpning fordi vi ikke fikk lagt dekkglasset helt på etter at vi byttet ut Am-topen med en Fx5 til, var mere enn god nok plass til en så slank fisk.
Inaktiv bruker
så gøy å komme inn her og lese at heros'ene har yngel Lykke til! håper de lever opp
Ja, de vokser fra dag til dag nå som de får artemia, svære runde orange mager.
Det er ca 50 av de.
Storhandel..
Lars Erik var jo på handletur igår, og kom hjem med masse fint.

Enda en Tunze nanostream pumpe, en GEDIGEN boks med artemia egg til meg, artemia sil, to flotte oscar ca 15-17 cm, øyemålet mitt er litt dårlig..
40 kg levende stein, 50 kg salt, kalk, skjellsand osv.. Nye lysrør til karet mitt, så plantene får litt gro-hjelp, siden jordspiserne spiser på de og..

Han hadde handlet for 10 lapper+... Jaja, vi solgte jo et kar så det er hentet inn litt penger på forhånd heldigvis.

Blir spennende å komme hjem fra jobb og se hvordan oscarene ser ut i dagslys, ikke livredde i en isoporkasse.. De var mørke, det så jeg da, ikke så mye mønster som den jeg har fra før.
Mye rart i..
levende stein, direkte fra importør.
Akkurat nå står LarsErik og Peder (sønnen vår på 7år) og studerer alle krabber og smådyr som fulgte med steinene. Lars Erik skylte nøye all steinen før han satte den i karet sitt igår. Disse ble værende i balja til idag og nå er de igang med å sette opp et mini kar til disse små raritetene.
Er spent på hvordan det blir, og om det går bra..

Det luktet skikkelig GØRR da jeg stod opp idag, alle isopor kassene stod åpne i stua og luktet innestengt sjøvann..

Er og spent på om albino cory ynglene er i live fortsatt.

Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap