Starten (side 7)

Ikke noe moro og lese at du igjen må medisinere diskuskarret ditt, men du har jo ikke noe valgt.
Håper du "slår"tilbake flagelatene uten noe problemer.
Kjedelig vis man sliter for lenge med slike problemer i oppvekst fasen på fisken, risikerer at de kan stoppe og vokse, eller ihvertfall få redusert vekst.

Så ønsker deg lykke til med medisineringen.
Men er ikke flagyl et bedre alternativ å bruke?
Hva mener dere andre om det?

Ses i kveld Jon.
Hei Ken.

Det virker som flagelatene er på retur, discusene formelig sloss om myggisene under foringa nå kl. 12.oo. Jeg prøvde jo med flagyl forrige gang uten det helt store resultatet, da var det Hexamita som fikk flagelatene på retur. Nå kjører jeg med en kombinasjon av Hexamita og Esha Minaroll og det ser ut til å være effektivt.
Du får sende en melding når dere kommer i kveld, så er kaffen klar. Hvis du leser dette DiscusGeir, så er det kaffe til deg også

Jon
Det formiddag, kaffen og røyken er på plass, og det er vel på tide med en oppdatering av akvarieverdenen. Det er vel ikke så mye å berette egentlig, det er jo bare de daglige vannbyttene i diskuskaret, 12,5%, og de ukentlige i de andre karene, ca 30%. Det eneste jeg har lagt merke til er at når jeg puttet noen eplesnegler i 54-literen så har pestsneglene blitt fortrengt og er kraftig på retur. Før kunne jeg skvise en 10-12 stykker hver dag, nå er det bare en 2-3 stykker. Jeg legger med 2 bilder av de 2 sist ankomne discus, bare for å vise at dem har det bra, og at finnene som ønsket har blitt mere svarte. Det nederste bilde viser den nye Kongen i karet, det er den som har blitt størst og er blitt sjefen. Ikke så veldig rart egentlig, for når de andre discusene passer på at ingen andre får spise under foringen, så blåser den i de andre og spiser i fred og ro.
Flagelat kuren har tydeligvis virket, for jeg ser ingen tegn til flagelater nå, og alle fiskene virker harmoniske og friske.
Et par av sverddragerhunnene virker forresten veldig gravide, så jeg går nå og bare venter på det første kullet av egenproduserte sverddragere. Nei, dette får holde, ha det bra alle sammen.

Jon
Filterrengjøring
I akvarieverdenen i Rakkestad går alt i sin vante gang. Det enest er at blir litt forandring i fiskebestanden i discuskaret etterhvert. Jeg kommer til å selge 3 av leopoldiene, og de 2 minste discusene, av de 6 opprinnelige, discusene går for en veldig hyggelig pris. Så kommer jeg til å ta en tur til
DiscusGeir og se hva han har. Da blir det 2 Super Red Melon, 2 Bambino Rossi og 2 som jeg ikke har riktig bestemt ennå, men det blir vel noe i samme fargevariant, men mere mønstrede.
Ellers viser bildene jeg har lagt ut filterrengjøringen av juwelfilteret i 110-literen. Til å begynne med så jeg ikke en cm. inn i akvariet. Pumpa spydde ut noe fryktelig med filtergugge etter oppstart. Da stoppet jeg pumpa igjen, tok den fine blåsvampen øverst i filterhuset og vasket den helt rein i lunket vann under kjøkkenspringen. Tror det var nok av bakterier i karet fra før.
Det øverste bilde viser karet rett etter oppstart. Det andre bildet viser karet etter en time. Helt klart en kraftig forbedring, og det nederste bildet viser karet hvordan det var når jeg sto opp dagen etterpå. Fiskene tok selvfølgelig ikke noe skade av dette, og hvis dette er årsaken til at folk ikke vil ha Juwelfilter så er jeg sterkt uenig. Noe så lettvint, hele jobben tok maks 5 min. Du stopper pumpa og fjerner den, tar opp blåsvampen og Ciraxkassettene og rengjør dem, setter alt på plass igjen og det var det. Hvis dere gjør det om kvelden så slipper dere å ergre dere over et grumsete kar. Det er faktisk mye mer jobb med Tetratec-filteret i discuskaret, men det grumser jo ikke til så fælt, det skal innrømmes. Nei, dette for holde, nakken vil ikke være med på for mye tastaturtrykking. Ha det bra folkens.
Jeg glemte jo helt og ønske dere alle et riktig godt nyttår .
Jon
Må bare kommentere de discusene ,nydelige rett og slett


Sølvi
Hehehe Hei Jon.

Jeg måtte bare kommentere ditt "kaffegrut brune akvarievann". Si meg meg tok det filteret for mye møllers tran?::

Jeg håper det "klarner" i vannet for deg.

Lykke til
Sølvi Gullaksen
Må bare kommentere de discusene ,nydelige rett og slett :) Sølvi


Jeg takker og bukker Sølvi, de 2 øverste discusene er Bambino Rossi, den nederste er Super Red Melon.

Jon
DiscusGeir
Hehehe Hei Jon. Jeg måtte bare kommentere ditt "kaffegrut brune akvarievann". Si meg meg tok det filteret for mye møllers tran?:::) Jeg håper det "klarner" i vannet for deg. Lykke til


Hei igjen Geir.
Jeg aner ikke hva det filteret har fått, karet er jo langt i fra overbefolket. Men vannet var jo helt klart igjen dagen etter. Men jeg ble jo en smule betuttet når jeg så filtergugga sprute ut. Juwelfilteret i discuskaret er mye "rensligere" av seg.
Ta å send meg en mail om hva du har inne nå, og hva du venter inn i nærmeste fremtid når det passer.

Jon
Jon Bruce
Det skjer jo noe i karet hele tiden, det er jo ubetalelig å se når sjefen for P. Leopoldi flokken får et anfall av av overmot og prøver å jage en av discusene. Jon


Hvor fikk du tak i Pterophyllum lepoldi?
Symbiosemannen
[QUOTE=Jon Bruce]Det skjer jo noe i karet hele tiden, det er jo ubetalelig å se når sjefen for P. Leopoldi flokken får et anfall av av overmot og prøver å jage en av discusene. Jon


Hvor fikk du tak i Pterophyllum lepoldi?

Dem fikk jeg tak i på Tam Alna i Oslo i høst. Jeg var der en tur til rett før jul og dem hadde noen der da.

Jon
hei jon, virkelig fine leopoldier du har der, og diskusser såklart!

Mvh Robin fra akvariemøte på tirsdagen
Farvel til mobbeofferet.
Det er tirsdags morgen, Oslofrokosten (kaffe og rullings) er på plass og jeg har triste nyheter. Det opprinnelige mobbeofferet i discuskaret, faktisk den som er i avataren min, ble avlivet i dag.
Den sluttet og spise i går og ble helt bleik. I dagtidlig var den om mulig enda bleikere og var nærmest helt apatisk. Det ble jo egentlig ingenting av den fisken, jeg tok opp "Kongen" i karet, den største discusen, og målte den, den hadde vokst fra 9 cm. til ca 14 cm. fra i august, mobbeofferet var ikke blitt 11 cm. engang. Den er nok synderen til flagelatutbruddene i karet, mulig den har vært svekket hele tiden og rett og slett ikke hatt muligheten til å bli helt frisk. Kraftig nedsatt immunforsvar fra fødselen av er vel muligens diagnosen. Jeg turde i alle fall ikke å ha den lengre av redsel for at de andre discusene skulle få flagelatutbrudd igjen. Trøsten er at som gammel yrkesfisker avlivet jeg den så raskt og smertefritt som mulig, den var avlivet 2-3 sek. etter at den kom opp av karet. Men gøy er det ikke.
Jeg snakket forøvrig med DiscusGeir i går, han får en ny forsendelse i morgen, og det blir en tur til Nesodden i helga for å se utvalget hans. Jeg skal jo selge 3 av Leopoldiene og da blir det vel plass til 2 nye discus i karet.
Ellers så driver jeg og ominnreder discukaret og 110-literen, endelig blir jeg kvitt valesneriaen, virkelige nyttige planter i innkjøringsfasen, men jeg syns den ble en pest og en plage etterhvert med luking og fjærning av nye skudd hele tiden. Nå blir det noen stengelplanter med "Mikke Mus" blader langs bakgrunnen og foran Juwelfitrene i stedet. Jeg aner ikke hva planten heter som vanlig, men jeg kan jo legge ut bilder av den til identifikasjon (heter det det?) i kveld eller i morgen. Nei, dette for holde for i dag, ha det bra folkens.

Jon
Hei på deg Jon.
Trist å høre at du måtte avlive en diskus idag, men slik er livet av og til når man driver med levende vesener.
Blir gjerne med til Nesodden jeg viss du vill ha selskap innover, bestandig moro og se hva diskusgeir får inn.
Er faktisk på jakt etter 2-4 diskuser til selv.

Ble diskusen du avlivet helt "skrall"på et døgn?? Hvordan svømte fisken i vannet?
Hei på deg Ken.

Discusen spiste oksehjerte med vanlig appetitt i går morges, så ble den gradvis blekere utover dagen og spiste ikke noe mere. Den holdt seg helt rett i vannet, men var på samme plass hele tiden og gjellene og munnen gikk alvorlig fort. Til frokost idag så orket den ikke å jage de andre fiskene heller slik den pleide.
Og klart du skal bli med til Nesodden, antagelig på lørdag.
Damene kan jo ha syklubb her i Rakkestad så lenge.

Jon
Ny avatar
Hei igjen alle sammen.

Som dere ser så har jeg byttet avatar, nå er det bilde av Kongen, den største discusen. Planten jeg nevnte er en eller annen form av Bacopa, antageligvis Monnieri.

Jon
Golden leopard.
I akvarieverdenen på Rakkestad har det vært stille og rolig fram til i dag. Etter at jeg måtte avlive mobbeofferet i forrige uke har det vært litt tomt i discuskaret. De 3 leopoldiene er på vei ut så for å bøte på det så var jeg hos DiscusGeir på Nesodden i dag og hentet 2 Golden Leopard. Jeg brukte en og en halv time på tilvenning før jeg slapp dem opp i karet. Dem har vært i karet i 2,5 timer nå og det ser veldig bra ut. Som dere ser så valgte jeg mønstrete discus denne gangen, men med omtrent samme farge på flekkene som de andre. Desuten så var jeg heldig og fikk velge først i karet med Golden Leopard, så de har alle forutsetninger for å bli noen prakteksemplarer.
Dessuten så fant jeg en død rødmunntetra i 110-literen i dagtidlig. Så lenge det bare er en som døde, så ser jeg ikke på det som så veldig foruroligende.
Åja, det glemte jeg nesten, jeg kjøpte et brukt 90-liters aquastabil i går, foeløpig er det et BB-kar hvor de 3 leopoldiene fra discuskaret skal være frem til dem blir hentet. Det er egentlig ikke helt BB, for det er noen Bacopa Monneri i potter i karet.
Det var alt for nå, ha det bra folkens.

Jon
Den store leopoldi-jakten.
Det er Oslofrokost-tid og frustrasjonen stiger i Rakkestad. Jeg prøver å tømme 350-literen for Leopoldi og SAE. Hvis noen lurer på det, så stol på meg. DETTE ER IKKE ENKELT. Etter at jeg fikk de 2 nye discusene så må jeg flytte Leopoldiene. Det gikk lett med de to første, dem svømmer i 110-literen foreløpig. Så etter mye jag og stress så greide jeg og få tak i den tredje, pluss en skremt SAE som svømte rett inn i storhoven. Det er helt greit at jeg fjerner SAE-ene også, for dem spiser ikke alger lenger, dem blir bare feite på oksehjerte og rekemiks. Og dessuten, da får jeg et rent Sør-Amerikakar .
Vel, den ene leopoldien og SAE-en svømmer nå i det nyanskaffede 90-literen for salg, og da har jeg det umulige igjen, 2 leopoldi og 2 feite SAE. Problemet er Jumbofilteret, når jeg satte opp karet i sin tid, fyllte jeg rådasand helt oppunner filterbunnen, men med tiden så har strømmen fjernet en del av sanden og det er god plass for både Leopoldi og Discus til å svømme under. Etter utallige fangstforsøk så svømmer både Leopoldi og SAE under filteret så fort dem ser meg komme med hoven. HJELP, som gammel yrkesfisker så har jeg mange gode tips på hvordan jeg skal få fiskene opp av karet, men dette skal jo skje mest mulig smertefritt for all fisken i karet, jeg bør jo ikke lage for mye stress. Noen som har tips? Jeg bruker 2 hover, 1 liten som jeg prøver å lede/skremme fisken med, inn i den store discushoven. Hvorfor er dem ikke som en av discusen som svømmer nysgjerrig inn i hoven, gang på gang, og lurer på hva dette er for noe. Er det virkelig så ille at jeg må tømme ut nesten alt vannet, og fjerne planter og rota. Hvorfor begynte jeg ikke med frimerker i stedet?
Vel, dette var bare et lite hjertesukk fra Rakkestad, og som det heter: Det er i motbakke det går oppover.
Ha det bra folkens.

Jon
Har du en stor gjennomsiktig plastpose så kan du prøve posetrikset som jeg har brukt med hell. Du vet nå hvor fiskene stikker når de prøver å komme seg unna. Fest posen der de pleier å svømme når du jager dem. Bruk innredningen i karet, småstein og lignende for å holde den åpen. Jag så forsiktig på fisken slik at de svømmer dit og er du heldig så oppdager de ikke at de er havnet i posen før det er for sent. Lukk posen før de rekker å svømme ut igjen og gjenta etter behov.

Lykke til
Eller hvis du har tålmodighet, legge en godbit inne i håven, og se om de er sultne...
Jon scalarer er planke og fange, heier på deg jeg Jon.
Tilfeldig bekjentskap
© Julie Nilssen
Reklame for plussmedlemskap