Stilig kar på europris :) (side 7)

Aggi
Er ikke alle karene slik? Dette karet er satt sammen sånn at det ikke er mellomrom mellom glassene, der en utvendig fuge skulle vært. Sammenlign med et vanlig kar, så ser man det... Tror det blir vanskelig å få sprøyta inn silikon i den smale sprekken... :S


Det første karet jeg skaffet meg var et slikt, 20 liter. Det sto i noen måneder før det begynte å lekke... Prøve med ekstra akvariesilikon... så sto det enda en måned før det begynte å lekke på nytt. Da ga jeg opp og kjøpte et gammelt akvarium av en venninne i stedet (60 liter), men nå har cory'ene mine fått yngel som jeg har hatt i et plastkar en stund, så jeg tenkte å forsøke Hailea'en en siste gang, denne gang som et yngelkar for cory.
Ja, eg har lagt dette karet brakk, eg også...
Ikkje pga lekkasje, men på grunn av ein defekt ved lystoppen. Toppen til armaturet smuldra rett og slett opp, sånn at heile lampen plutselig svømte i vatn.. :O
Eg demonterte alt eletrisk fra toppen, så eg kan fortsatt bruke karet om eg vil. Må bare skaffe ekstern belysning først.
Ynglene trivdes ikke spesielt godt i karet, så jeg satte inn snegler i stedet... men noen av sneglene ville heller ikke overleve. De som overlevde (heldigvis flesteparten) ble reddet over i 60-liter'n, men jeg tror kanskje at filteret kan ha noe av skylden. Vurderer å skifte ut kullkassetten med noe annet. Noen tips?
Ser dette er en gammel tråd, men jeg lurer på hvordan det går med akvariene deres nå?

Jeg kjøpte et sånt akvarium selv, men det har stått tomt i kjelleren i over ett år pga at det begynte å lekke etter en mnd. Nå har jeg lurt litt på om jeg skal silikonere det på nytt, men er usikker på om det er bryet verdt? Er deres Hailea akvarier fortsatt i orden og i drift? Er litt usikker på glassene pga at de virker så tynne.

Håper jeg får noen svar slik at jeg kan bestemme meg for hva jeg skal gjøre med karet. Det gjør nesten vondt å se på ett tomt kar som bare står der og tar opp plass...
Dårlige kar.
Lysarmaturene går i oppløsning over tid, og faller ned i vannet. Skjedde med begge karene jeg kjøpte. Har hørt at flere har vært plaget, og vil fraråde folk å kjøpe disse karene !
Veldig kjekt å vite! Takk!

Har rammen også smuldret opp? Jeg kommer uansett til å ta av armaturen som sitter der og sette på et annet med bedre lys, men jeg er fortsatt usikker på selve glasset. Vet ikke om jeg skal bruke tid på å lime akvariet på nytt, hvis jeg ikke vet om glasset egentlig er sterkt nok...

Bør jeg reparere eller kaste? Noen som har en formening om dette?
Vi tok det frem igjen, bare for å prøve en gang til, og nå ser det ut til at det går bra, faktisk. Vi hadde på mer silikon forrige gang, og denne gangen har jeg skiftet ut kullkassetten med blåsvamp (den sorte svampen er fortsatt der pga bakteriene). Og nå har jeg fostret opp et kull med yngler fra corydoras aeneus albino der. Pluss at jeg har noen få sandsnegler (for å holde sanden fin til ynglene). Denne kombinasjonen fungerer tydeligvis ganske bra.

Jeg har ikke mistet armaturet enda, men jeg holder lokket litt åpent hele tiden pga at det ellers vil bråke pga vibrasjoner fra pumpa, tror dette er med på å holde kondensen litt unna armaturet (håper i allefall det).

Se bilde av karet på min side.
Hailea kar
Vi kjøpte vårt Hailea-kar på Europris for ca 1 1/2 år siden, hele tiden har det vært i bruk, de siste mnd for mangrove-krabben vår.

Vi har ikke hatt noen problemer med det, men kan helt klart forstå at det kan være lurt å bytte ut lysarmaturet. Det samles veldig mye vann der, og det ruster rett og slett!
Mo9ca
Vi tok det frem igjen, bare for å prøve en gang til, og nå ser det ut til at det går bra, faktisk. :) Vi hadde på mer silikon forrige gang, og denne gangen har jeg skiftet ut kullkassetten med blåsvamp (den sorte svampen er fortsatt der pga bakteriene). Og nå har jeg fostret opp et kull med yngler fra corydoras aeneus albino der. Pluss at jeg har noen få sandsnegler (for å holde sanden fin til ynglene). Denne kombinasjonen fungerer tydeligvis ganske bra. Jeg har ikke mistet armaturet enda, men jeg holder lokket litt åpent hele tiden pga at det ellers vil bråke pga vibrasjoner fra pumpa, tror dette er med på å holde kondensen litt unna armaturet (håper i allefall det). Se bilde av karet på min side. :)


Når du sier dere hadde på mer silikon, mener du da at dere bare la på mer utenpå den som allerede var der? Vil ny silikon feste seg på den gamle? Jeg øynet nå en mulighet for at jeg ikke trenger å skrape bort all den gamle silikonen, og det hadde jo gjort jobben mye enklere! Det høres jo ut som at glasset holder, så da har jeg lyst til å prøve å sette det opp på nytt bare jeg får det tett.
Tine Zachariassen
Vi kjøpte vårt Hailea-kar på Europris for ca 1 1/2 år siden, hele tiden har det vært i bruk, de siste mnd for mangrove-krabben vår. Vi har ikke hatt noen problemer med det, men kan helt klart forstå at det kan være lurt å bytte ut lysarmaturet. Det samles veldig mye vann der, og det ruster rett og slett!


Har du bilde? Har lyst å bruke det til å ha krabbe i selv, men vet ikke helt hvordan jeg bør innrede det med tanke på land/vann...
Det er ikke til å komme fra:

Hver gang jeg leser overskriften til denne tråden tror jeg tråden må handle om en slektning av denne mannen. :)

LJ
HvemErJeg?
Når du sier dere hadde på mer silikon, mener du da at dere bare la på mer utenpå den som allerede var der? Vil ny silikon feste seg på den gamle? Jeg øynet nå en mulighet for at jeg ikke trenger å skrape bort all den gamle silikonen, og det hadde jo gjort jobben mye enklere! :) Det høres jo ut som at glasset holder, så da har jeg lyst til å prøve å sette det opp på nytt bare jeg får det tett. :)


Karet hadde stått tørt ganske lenge så vi tok sjansen på det ja, og det som var lekk før er nå tett, enda vi hadde ny silikon utenpå den som allerede var der (det lille som var). Vi brukte gjennomsiktig akvariesilikon og smurte på ganske kraftig for å unngå nye lekkasjer, så om den sitter i glasset eller i det lille av den silikonen som var fra før er ikke godt å si...
Vanilla Ninja
Det er ikke til å komme fra: Hver gang jeg leser overskriften til denne tråden tror jeg tråden må handle om en slektning av [URLBLOCK1] LJ


Hihihi.... Nå lo jeg godt.. Tenkte ikke over ordspillet i overskriften før nå...

Mo9ka
Karet hadde stått tørt ganske lenge så vi tok sjansen på det ja, og det som var lekk før er nå tett, enda vi hadde ny silikon utenpå den som allerede var der (det lille som var). Vi brukte gjennomsiktig akvariesilikon og smurte på ganske kraftig for å unngå nye lekkasjer, så om den sitter i glasset eller i det lille av den silikonen som var fra før er ikke godt å si... :)


Da tror jeg at jeg prøver det samme, for karet har stått tørt i godt over ett år og det er ikke store lekkasjen. Det bare pipler litt fra nede ved bunnen.
HvemErJeg?
Da tror jeg at jeg prøver det samme, for karet har stått tørt i godt over ett år og det er ikke store lekkasjen. Det bare pipler litt fra nede ved bunnen.


Det var samme lekkasjen hos oss også. Det lå vann i karmen ved bunnen som fant veien ut til bordet under og løsnet lakken på det.
Silikon sitter ekstremt dårlig på silikon. Hvis du skal ha akvariet tett, må du nok resilikonere hele karet. Med silikon på silikon er du nesten garantert lekkasje.
Stine Sofie
Silikon sitter ekstremt dårlig på silikon. Hvis du skal ha akvariet tett, må du nok resilikonere hele karet. Med silikon på silikon er du nesten garantert lekkasje.


Det er godt mulig, men på det karet jeg hadde var det omtrendt ikke silikon andre plasser enn akkurat der hvor glasset møtes, noe som tydeligvis ikke var bra nok, så vi smurte et salig kliss litt utover glasset, og det fungerer fint. Har ikke hatt lekasje til nå, og karet har vært oppe i noen måneder. Vil tro at en eventuell lekasje skulle ha vistes før nå i såfall.
Siden det sittter godt med silikon i karet får jeg vel bare ta meg sammen og gjøre jobben skikkelig. Da blir det frem med kniv, aceton og silikon, så får vi se hvordan det går.
Hehehe... Vanilla Ninja, en må jo krydre hværdagen med litt orsdspill...

Nå har ikkje karet mitt blitt tatt i bruk igjen, men eg tror eg ville tatt av bunnramma, og satt karet oppå en helt plan flate med liggeunderlag/akvarieunderlag imellom bunnglass og bord. Den plastramma som er på, er ikkje stabil nok til å tåle forskyvninger, og siden det ikkje er rom for elastisitet mellom glassa, så anser eg akvariehobbyen som ein risikosport uten sidestykke hvis det ikkje blir fuga skikkelig.

Når det gjelder armaturet, så er det ikkje fukt som er hovedproblemet, det er heller plasten i lampedekselet som ikkje tåler varmen. Men dette kan fikses ved å bytte ut lampen, og feste et nytt lysrørsett som har trafoen på utsiden av karet.
kjøpte både 20 og 60 literen hos europris, 20 literen har jeg enda, og går fint uten lekasjer eller noe. bytta lysarmaturen på den, etter at den i 60 literen eksploderte etter en opprydding i akvariet. kom masse gøy røyk ut av akvarietoppen da... :P så tålte tydeligvis ikke fukt så bra nei...

men 60 literen gikk også bra i mange mnd før jeg solgte det, uten lekasjer og sånt.. fjernet også kullet fra den lille boksen.
Morsomme dere er :)
Etter å ha lest hele tråden så tror jeg nok dette karet funker best som drivhus :p
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap