Liten hagedam planer! (side 7)
Postet 18.08.09 kl 18:06
Trond
Spør Øivind her inne ang vannlilja.
Vil huske at han har svart og kommentert tråden din her noen ganger. Han gir deg sikkert tips om vannlilja også, vil jo være synd om du skulle miste den.
Vil huske at han har svart og kommentert tråden din her noen ganger. Han gir deg sikkert tips om vannlilja også, vil jo være synd om du skulle miste den.
Postet 18.08.09 kl 18:45
Postet 22.08.09 kl 09:24
Hvilken type duk har du?
Er det PVC, blir det fort bare rot å skjøte denne.
Er det EPDM gummi, så kan denne vulkes/sveises. Dette holder bra, men det må gjøres skikkelig. Du må ha spesiell tape/lim for dette arbeidet, og det må gjøres nøye, for at det skal holde.
Har du PVC, ville jeg uansett byttet denne ut med EPDM uten å nøle. Mye bedre duk, med lengre levetid.
Er det PVC, blir det fort bare rot å skjøte denne.
Er det EPDM gummi, så kan denne vulkes/sveises. Dette holder bra, men det må gjøres skikkelig. Du må ha spesiell tape/lim for dette arbeidet, og det må gjøres nøye, for at det skal holde.
Har du PVC, ville jeg uansett byttet denne ut med EPDM uten å nøle. Mye bedre duk, med lengre levetid.
Postet 23.08.09 kl 14:07
Endret: 23.08.09 kl 14:08
Postet 23.08.09 kl 14:47
Jeg skal utvide litt til neste år, tenkte på skaffe meg 1 koi eller 2.
Anbefales eller frarådes? koi har jeg ingen kunnskap til.
Eneste er at jeg har falt for typen som heter goshiki! utrolig fin må jeg si.
Er denne vanlig ? eller er denne vansklig å få tak i? jeg har virkelig ingen peil på disse typene
Noen andre varianter av koien som er å anbefale?
Dammen blir rundt 2500 liter etter utbygging. er ca 1600 idag.
Blir ikke noe større, grunnet utstyr å kan dessverre ikke bygges lengre bortover
Anbefales eller frarådes? koi har jeg ingen kunnskap til.
Eneste er at jeg har falt for typen som heter goshiki! utrolig fin må jeg si.
Er denne vanlig ? eller er denne vansklig å få tak i? jeg har virkelig ingen peil på disse typene
Noen andre varianter av koien som er å anbefale?
Dammen blir rundt 2500 liter etter utbygging. er ca 1600 idag.
Blir ikke noe større, grunnet utstyr å kan dessverre ikke bygges lengre bortover
Postet 02.09.09 kl 17:58
Hvor dypt blir det da? Koi må ha minst 1 meter dybde, helst mer.
Ingen koi typer er vel spesiellt vanskelige å få tak i. Men prisene kan variere alvorlig mye.
Uansett, bør du ikke begynne med for dyr fisk, det kan fort bli store tap, om du ikke klarer å utfylle kravene til koi. Ellers er ikke Koi noe spesiellt vanskelig å ha, men man må ha full kontroll på vannverdier o.l. og fisken trenger plass til å utvikle seg.
Ingen koi typer er vel spesiellt vanskelige å få tak i. Men prisene kan variere alvorlig mye.
Uansett, bør du ikke begynne med for dyr fisk, det kan fort bli store tap, om du ikke klarer å utfylle kravene til koi. Ellers er ikke Koi noe spesiellt vanskelig å ha, men man må ha full kontroll på vannverdier o.l. og fisken trenger plass til å utvikle seg.
Postet 02.09.09 kl 21:01
Endret: 02.09.09 kl 21:04
Postet 02.09.09 kl 21:30
Postet 03.09.09 kl 14:43
Postet 06.09.09 kl 22:55
Endret: 06.09.09 kl 22:57
Postet 07.09.09 kl 08:04
Høres flott ut, da skal vi sjekke opp om det filteret før våren iallefall.
Her har vi tatt inn fiskene. Da det ble 8 grader så bestemte vi oss for å ta de inn. I tillegg til at reven begynte å bli veldig intr nå etter at kveldene er blitt så mørke. Har en 'oter-sti' i nærheten også.
Har iallfall tatt dem inn. Lastet opp noen få bilder har vi også fått gjort.
Men irriterer vettet av meg, trodde 2 Eheim pumper skulle være nok inne i karet, men ser ikke ut for at det er bra nok likevel. Må nok til med noe mere der også.
Forresten artig å få fiskene inn, man får jo se dem på en helt annen måte.
Her har vi tatt inn fiskene. Da det ble 8 grader så bestemte vi oss for å ta de inn. I tillegg til at reven begynte å bli veldig intr nå etter at kveldene er blitt så mørke. Har en 'oter-sti' i nærheten også.
Har iallfall tatt dem inn. Lastet opp noen få bilder har vi også fått gjort.
Men irriterer vettet av meg, trodde 2 Eheim pumper skulle være nok inne i karet, men ser ikke ut for at det er bra nok likevel. Må nok til med noe mere der også.
Forresten artig å få fiskene inn, man får jo se dem på en helt annen måte.
Postet 07.09.09 kl 21:21
Postet 08.09.09 kl 08:33
Postet 08.09.09 kl 12:53
Postet 08.09.09 kl 14:25
Grumsete vann.
Vi slamsugde oss gal, og ved vannbytte ble det bedre, men gikk bare såvidt ett par dager før det ble grumsete igjen.
Hvis du ser på bildene som ligger på profilen min så var det akkurat etter et vannbytte, men ikke lenge etterpå var det grumsete igjen.
Karet har stått og gått i flere uker uten fiskene i, og da har det vært krystallklart hele tiden.
Jeg lurer faktisk på om man kan lage et filter selv av blåmatter, slik det er pratet om her på AF, om det kanskje funker på gullfisk også.
Vil jo kanskje være billigere å kjøpe sirkulasjonspumpe og blåsvamp, enn ei helt ny pumpe. Det sies jo at disse man lager selv filtrerer helt utrolig godt.
Glemte forresten å si at vi har 6 gullfisk + 2 slørhaler. Hadde 4 selv ute i dammen, og de andre fulgte med et kar vi kjøpte.
Vi slamsugde oss gal, og ved vannbytte ble det bedre, men gikk bare såvidt ett par dager før det ble grumsete igjen.
Hvis du ser på bildene som ligger på profilen min så var det akkurat etter et vannbytte, men ikke lenge etterpå var det grumsete igjen.
Karet har stått og gått i flere uker uten fiskene i, og da har det vært krystallklart hele tiden.
Jeg lurer faktisk på om man kan lage et filter selv av blåmatter, slik det er pratet om her på AF, om det kanskje funker på gullfisk også.
Vil jo kanskje være billigere å kjøpe sirkulasjonspumpe og blåsvamp, enn ei helt ny pumpe. Det sies jo at disse man lager selv filtrerer helt utrolig godt.
Glemte forresten å si at vi har 6 gullfisk + 2 slørhaler. Hadde 4 selv ute i dammen, og de andre fulgte med et kar vi kjøpte.
Postet 08.09.09 kl 15:14
Endret: 08.09.09 kl 15:16
Postet 09.09.09 kl 11:36
Postet 13.09.09 kl 21:57
Postet 13.09.09 kl 22:16
Endret: 13.09.09 kl 22:17
Heisann, jo takk for det.
Nå om dagen driver jeg å bringer disse fiskene inn. Jeg lurer på noe ang vannlinljen min.
Kan jeg sette den i en stor balje i kjellern (ikke under +2)
Vil den da overleve? skal jeg bare la den stå med alle blader osv?
visner deg av seg selv ? må jeg bytte noe vann?
lurer også på den Gul sumpiris jeg har. har blitt så stor å fin, noen måte å bevare den over vintern på?
Dammen skal tømmes, skal bygges ut.
Nå om dagen driver jeg å bringer disse fiskene inn. Jeg lurer på noe ang vannlinljen min.
Kan jeg sette den i en stor balje i kjellern (ikke under +2)
Vil den da overleve? skal jeg bare la den stå med alle blader osv?
visner deg av seg selv ? må jeg bytte noe vann?
lurer også på den Gul sumpiris jeg har. har blitt så stor å fin, noen måte å bevare den over vintern på?
Dammen skal tømmes, skal bygges ut.
Postet 22.09.09 kl 17:08