Liten hagedam planer! (side 7)

ah, ja disse er veldig enkle å få til å vokse, samtidig som de er fine de tåler lave temperaturer har 4 stykk i akvariet mitt, henta dem selv, det er de plantene jeg har hatt som klarer seg best
Trond
Spør Øivind her inne ang vannlilja.
Vil huske at han har svart og kommentert tråden din her noen ganger. Han gir deg sikkert tips om vannlilja også, vil jo være synd om du skulle miste den.
Jeg har planer om å bygge ut til neste år. men hadde vært veldig kjedelig å kjøpe helt ny under duk & damduk

Noen som har erfaring med å skjøte duk? silikon eller spesial lim for skjøting?
Eller blir dette bare surr?

Hvilken type duk har du?
Er det PVC, blir det fort bare rot å skjøte denne.
Er det EPDM gummi, så kan denne vulkes/sveises. Dette holder bra, men det må gjøres skikkelig. Du må ha spesiell tape/lim for dette arbeidet, og det må gjøres nøye, for at det skal holde.

Har du PVC, ville jeg uansett byttet denne ut med EPDM uten å nøle. Mye bedre duk, med lengre levetid.
har 1mm EPDM duk ja. ja da skal jeg jaggu prøve skjøte denne duken, så kjedelig å kjøpe helt ny når jeg akkurat har gjort det.
Jeg skal utvide litt til neste år, tenkte på skaffe meg 1 koi eller 2.

Anbefales eller frarådes? koi har jeg ingen kunnskap til.

Eneste er at jeg har falt for typen som heter goshiki! utrolig fin må jeg si.

Er denne vanlig ? eller er denne vansklig å få tak i? jeg har virkelig ingen peil på disse typene

Noen andre varianter av koien som er å anbefale?

Dammen blir rundt 2500 liter etter utbygging. er ca 1600 idag.
Blir ikke noe større, grunnet utstyr å kan dessverre ikke bygges lengre bortover
Hvor dypt blir det da? Koi må ha minst 1 meter dybde, helst mer.

Ingen koi typer er vel spesiellt vanskelige å få tak i. Men prisene kan variere alvorlig mye.

Uansett, bør du ikke begynne med for dyr fisk, det kan fort bli store tap, om du ikke klarer å utfylle kravene til koi. Ellers er ikke Koi noe spesiellt vanskelig å ha, men man må ha full kontroll på vannverdier o.l. og fisken trenger plass til å utvikle seg.
ja skjønner

nei dammen er nesten 1m dyp nå. kanskje jeg skal grava den mer ned, har jeg ikke tenkt på.

Ja er nybegynner på hagedam, hatt dammen 2 måneders tid nå med gullfisk, alle vokser å ingen frafall, ennå, hehe.
Her er det nye filtret jeg prøver forresten

Kamoclear med UV lys 11w
Heeeii!

Hvordan går det, fått fiskene inn i hus?
Er forresten spent på hvordan det filteret funker, trenger nytt selv.
Heisann

Neida de er fortsatt i dammen, holder 13-18 grader. aldri sett den under 13 ennå. Ligger en 200w kolbe der å hjelper til litt.

Men de skal inn om ikke så veldig lenge, må bare få karet klart først.

Jo filtret ser greit ut, mye filtermedie iallefall å ser ut til å gjøre jobben
Høres flott ut, da skal vi sjekke opp om det filteret før våren iallefall.

Her har vi tatt inn fiskene. Da det ble 8 grader så bestemte vi oss for å ta de inn. I tillegg til at reven begynte å bli veldig intr nå etter at kveldene er blitt så mørke. Har en 'oter-sti' i nærheten også.
Har iallfall tatt dem inn. Lastet opp noen få bilder har vi også fått gjort.
Men irriterer vettet av meg, trodde 2 Eheim pumper skulle være nok inne i karet, men ser ikke ut for at det er bra nok likevel. Må nok til med noe mere der også.

Forresten artig å få fiskene inn, man får jo se dem på en helt annen måte.
ja det å få de inn blir spennede

Jeg kjører 2 stk eheim 2213 til mine gullfisk i en 160liter. håper det holder, iallefall i år
Gullfisk griser iallefall noe helt sjukt, det fant vi hvertfall ut da vi tok dem inn. Disse to pumpene vi har i karet har vært brukt til dette karet i lengre tid, og til tre-dobbelt antall annen fisk, men ble for dårlig for gullfisk.
Åssen merket du det ble for dårlig?
Møkkete vann eller mye dritt på bunn?

Jeg skal jo også ha 2-3 gullfisk i en 200liter med ett fluval 4+ filter, sånn til jeg for kjøpt noe annet
Grumsete vann.
Vi slamsugde oss gal, og ved vannbytte ble det bedre, men gikk bare såvidt ett par dager før det ble grumsete igjen.
Hvis du ser på bildene som ligger på profilen min så var det akkurat etter et vannbytte, men ikke lenge etterpå var det grumsete igjen.
Karet har stått og gått i flere uker uten fiskene i, og da har det vært krystallklart hele tiden.

Jeg lurer faktisk på om man kan lage et filter selv av blåmatter, slik det er pratet om her på AF, om det kanskje funker på gullfisk også.
Vil jo kanskje være billigere å kjøpe sirkulasjonspumpe og blåsvamp, enn ei helt ny pumpe. Det sies jo at disse man lager selv filtrerer helt utrolig godt.

Glemte forresten å si at vi har 6 gullfisk + 2 slørhaler. Hadde 4 selv ute i dammen, og de andre fulgte med et kar vi kjøpte.
Blir spennede å se når jeg tar de inn. Pappa skal også ha 2-3 stk i nye karet som jeg har fått lurt'n te å kjøpe hehe.

Legger te noen bilder jeg, dammen pr dags dato.
Noen flere bilder, testet noe på kvelden, ble litt rart men

oversikt over der jeg har lyst å bygge ut neste år, kan ikke bygge ut lengre pga vannledninger osv.
Flotte stemmningsbilder fra dammen din i Rjukan.
Ser på tråden din at du har tilbrakt mange timer ved hagedammen din i sommer. Jeg syntes du har fått til masse. Fint har det blitt!

Det er iallefall en lærerik å sunn hobby.
Heisann, jo takk for det.

Nå om dagen driver jeg å bringer disse fiskene inn. Jeg lurer på noe ang vannlinljen min.

Kan jeg sette den i en stor balje i kjellern (ikke under +2)
Vil den da overleve? skal jeg bare la den stå med alle blader osv?
visner deg av seg selv ? må jeg bytte noe vann?

lurer også på den Gul sumpiris jeg har. har blitt så stor å fin, noen måte å bevare den over vintern på?

Dammen skal tømmes, skal bygges ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap